Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hastighet

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hastighet

Inläggav Pryltokig 01 jul 2017, 22:12

Som många kanske redan vet är Matt Dubber i Sverige och på FX-fabriken just nu. Där testar han bl.a. olika FX-pipor och konstaterar på en film publicerad på Facebook i dag, att om man justerar regulatortrycket kan man få väldigt olika spridning, från dåligt till riktigt bra, trots exakt samma utgångshastighet, samma kula och givetvis samma vapen!

Matt kunde inte riktigt förklara varför, om det berodde på pipans svängning, tryckkurvan i pipan eller hur kulan greppar räfflorna eller vad, men helt klart är att det är en väldigt komplex vetenskap att få till en perfekt tunad bössa.

Ni som är på tävlingsnivå. Har ni samma erfarenheter gällande just regulatortrycket? Är FX olika Smoth Twist extra känsliga med mer traditionella pipor på AA etc?

Bild
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
Nitro (01 jul 2017, 22:22), Air (02 jul 2017, 07:53), Realisten (11 sep 2017, 13:31)

Re: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hasti

Inläggav Leopold 02 jul 2017, 01:55

Skamset måste jag erkänna att jag inte pillat alls med detta på min AA FTP900. Det har bara fungerat perfekt, jag får ut ca 100 välreglerade skott per laddning från 200 ner till 100 bar, detta på en ca 200 cc tub och i 16J.

Så har det varit under snart tre fulla tävlingssäsonger och skulle detta ändra sig så är det väl bara att pilla isär och sätta ihop med fräscha oringar antar jag.

Jag vet ingenting om regulatorer eller hur det funkar på FX-bössor. Jag bara skjuter med den där AA-bössan, minimalt intresse att skruva så länge den gör vad den ska.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Realisten (11 sep 2017, 13:32)

Re: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hasti

Inläggav Air 02 jul 2017, 08:00

Intressant info det bekräftar det jag känt från början ang regulator.
Ska man ha en monterad är justerbarhet med mätare på geväret ett måste.
För även om man kör fabriksinställt måste en dag allt servas det vill man kanske
sköta själv med inställningar i tryck med.FX Crown blir spännande där.Hur vi kan
få möjlighet till olika pipliners återstår att se.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hasti

Inläggav Pryltokig 05 jul 2017, 12:20

För mig var detta extra intressant då jag står i färd med att installera regulator på min Bobcat, dvs. bygga om från MK1 till MK2. Jag har tyckt mig märka att när trycket gått ner till 140 bar i min oregulerade Bobcat så sjunker/sprider träffbilden. Som amatör har jag tolkat det som att hastigheten droppat och det är dags att fylla. Nu har jag för ovanlighetens skull skjutit ner till 125 bar och noterat att hastigheten inte alls sjunkit. Så om jag har en bra träffbild vid tex. 125 bar (ännu ej testat) kan jag således ställa regulatorn på det trycket, vilket ger fler skott samt att jag slipper passera 140 bar-området igen, om det nu skulle vara lite skakigt just där i min specifika bössa.

För mig var det alltså en ny dimension då jag tidigare trott att receptet enbart har varit att få så jämn (låg spridning på) kulhastighet det bara går och att vid vilket tryck det sker varit mer eller mindre ointressant, även om man givetvis vill ha ett så lågt regg-tryck som möjligt. Notera att dessa mina teorier är mer magkänsla (som kan vara helt fel) än vetenskapligt/statistiskt underbyggt..
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hasti

Inläggav Air 05 jul 2017, 14:19

Vill inte vara negativ nu men är inte helsåld på regulatoriden.
Regulatortrycket styrs väl av utg,hastigheten ock nu tydligen med amo val med.
Mycket som ska justeras in på en PCP risken för att skruva bort sig ökar nog.
Eftersom jag handpumpar med så fyller jag på lite oftare då håller man sig i rätt
tryckregister på oregulerat för jämna skott.Men intressant att följa finns olika vägar
att gå.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hasti

Inläggav Leopold 06 jul 2017, 01:09

Air skrev:Vill inte vara negativ nu men är inte helsåld på regulatoriden.
Regulatortrycket styrs väl av utg,hastigheten ock nu tydligen med amo val med.
.


Jag förstår inte riktigt hur du menar. Poängen med en regulator mellan din trycksatta tub (säg 100 - 200 bar) och din ventilmekanism (hammare, fjäder) i blocket är att du får ett mer eller mindre konstant systemtryck att ställa in vad du vill ha vad gäller öppningstid och luftmängd => effekt. Spelar ingen roll om trycket i tuben är 200 bar eller 100 bar, det levereras samma tryck ut till systemet oavsett. Det är litet olika vad regulatorerna är inställda på på output-sidan men jag tror det är rätt vanligt att de är ställda på 80 - 90 bar på typisk 16J-bössa, kanske är det litet mer tryck på regulatorn om man kör i högre effekter. En bra regulator är en oerhört trevlig grunka för att få ut så många bra välreglerade skott som möjligt från en fyllning, man tar bort en väldig massa osäkerheter ur ekvationen på så vis. Skulle säga att det är en förutsättning för att få en vettig konsistens i en tävlingsrigg, det duger inte att ha obestämda effektpucklar kring mitten av det användbara - och rätt snäva - tryckintervallet man har i en oreglerad bössa. Eller "självreglerad" som det ibland kallas.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hasti

Inläggav Air 06 jul 2017, 07:29

Leopold skrev:
Air skrev:Vill inte vara negativ nu men är inte helsåld på regulatoriden.
Regulatortrycket styrs väl av utg,hastigheten ock nu tydligen med amo val med.
.


Jag förstår inte riktigt hur du menar. Poängen med en regulator mellan din trycksatta tub (säg 100 - 200 bar) och din ventilmekanism (hammare, fjäder) i blocket är att du får ett mer eller mindre konstant systemtryck att ställa in vad du vill ha vad gäller öppningstid och luftmängd => effekt. Spelar ingen roll om trycket i tuben är 200 bar eller 100 bar, det levereras samma tryck ut till systemet oavsett. Det är litet olika vad regulatorerna är inställda på på output-sidan men jag tror det är rätt vanligt att de är ställda på 80 - 90 bar på typisk 16J-bössa, kanske är det litet mer tryck på regulatorn om man kör i högre effekter. En bra regulator är en oerhört trevlig grunka för att få ut så många bra välreglerade skott som möjligt från en fyllning, man tar bort en väldig massa osäkerheter ur ekvationen på så vis. Skulle säga att det är en förutsättning för att få en vettig konsistens i en tävlingsrigg, det duger inte att ha obestämda effektpucklar kring mitten av det användbara - och rätt snäva - tryckintervallet man har i en oreglerad bössa. Eller "självreglerad" som det ibland kallas.


Jag menar mig personligen har nog ganska bra koll på att en regulator har fördelar men själv tveksam till att jag måste ha en.
Framförallt på ett luftvapen utan tryckmätare för regulatorn.För er som använder eran tävlingsrigg med fast 16J inställning
måste det vara fördelar naturligtvis.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hasti

Inläggav Realisten 11 sep 2017, 13:46

Intressant, minst sagt.
Jag har precis justerat regulatorn på min Bobcat men inte hunnit provskjuta den än.
Den var, kanske, lite högt ställd innan på 160bar men sköt enligt mina krav klart godkänt. Jag är absolut ingen tävlingsskytt. Nu är regulatorn justerad till 150bar med lite lägre effekt, ca 2J. Provskjutning, inställning av nya siktet, ska bli i slutet av nästa vecka.
Nu är den bara inställd på 50m, och gamla reginställningen,för att testa nya siktet.
Detta är en "gammal" provskjutning på 75m med ett sikte som levde sitt eget liv.
Skjutställning, utan bipod men liggande med bra stöd på ryggsäck, optimalt för min del.
En "vingel", 2st till vänster och de 2sista där det var menat. Jag slutade sedan för så bra skulle det troligast inte fortsatt, så bra är jag inte.

För att följa länken så måste du registera dig.

FWB 300S med diopter, renoveras för tillfället :)
FX Bobcat Mk2 .25, MTC Viper Pro 5-30x50
Stoeger X20 ATAC .177
6st krutvapen
Realisten
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 feb 2017, 17:53
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S med diopter :)

Re: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hasti

Inläggav Air 11 sep 2017, 13:59

Vad sätter FX regulatorn på för tryck i en Bobcat.
Det måste ändå vara en bra grund att utgå ifrån de har möjlighet att testa sånt.
Sen om man ändrar utg hastighet el använder annan amo får man prova själv.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma hasti

Inläggav Realisten 11 sep 2017, 14:10

Air skrev:Vad sätter FX regulatorn på för tryck i en Bobcat.
Det måste ändå vara en bra grund att utgå ifrån de har möjlighet att testa sånt.
Sen om man ändrar utg hastighet el använder annan amo får man prova själv.


Jag köpte min Bobcat MK2, .25, beggad men ojusterad och då var regulatorn inställd på 140bar.
FWB 300S med diopter, renoveras för tillfället :)
FX Bobcat Mk2 .25, MTC Viper Pro 5-30x50
Stoeger X20 ATAC .177
6st krutvapen
Realisten
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 feb 2017, 17:53
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S med diopter :)

Re: Sv: Ändrat regulatortryck -> olika spridning vid samma h

Inläggav Tbird 11 sep 2017, 16:28

Detta har varit känt rätt länge, speciellt efter det då t.ex. Impact kom ut som är lätt att justera olika parametrar (hammarfjäder, öppning och tryck) det man talar om är att "man måste få harmoni" i vapnet, få allt att "lira ihop", FX tunar den med en viss kula men ska vapnet fungera optimalt med en annan så måste man tuna, Teds filosofi hur han tunar Impact och Crown beskriver han på sin vlog på YT "holdover_vlog".

Sent from my Sanwa M12
Tbird
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 maj 2013, 19:40
Ort: Boden
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airgun Impact

Följande användare vill tacka Tbird för detta inlägg
Realisten (11 sep 2017, 16:36)


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer