Renovera Gamo Delta

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Renovera Gamo Delta

Inläggav Elsmurfo 13 jun 2015, 09:07

Hej, har beställt hem nya packningar och fjäder till mitt gamla Gamo Delta.
Köpte från Tommysvapenverkstad och han rekommenderade orginalfjäder då geväret inte är så tåligt mot starkare fjäder.

Har även haft turen att hitta en tråd där en användare på forumet gjort denna operation men några frågor kvarstår:

  • Om jag har förstått rätt så ska man ha Molybdendisulfidfett MoS2 till fjädern? Finns det någon tumregel över hur mycket man ska använda?
  • Smörja in packningar och o-ringar? Med vad för olja?
Elsmurfo
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2015, 23:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Renovera Gamo Delta

Inläggav Air 13 jun 2015, 11:11

Sparsamt med fett ock inte framför kolvtätningen.
Tunn hinna bakom kolvtätning vid montering något
mer där kolven slutar längs bak.Tunn hinna på fjädern
lite mer längs bak vid fjäderstyrningen.Piptätningen
andra o-ringar tunn hinna med siliconfett.
Lycka till med Gamon små behändiga luftvapen det där. :thumbupp:
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Elsmurfo (16 jun 2015, 19:50)

Re: Renovera Gamo Delta

Inläggav Elsmurfo 13 jun 2015, 14:52

Var upp i sommarstugan och hämtade geväret idag, visade sig vara ett gamo spectra, men som jag förstår är detta samma gevär fast med annan kolv?

siliconfett, är det samma som siliconspray på burk?

Lite lätt förvirrade då du skriver ej framfor kolvtätningen osv, men det kanske blir lättare att förstå efter man öppnat upp?

Tunn hinna, ska jag ta typ en mindre pensel så man kan pensla på fjädern eller hur gör ni?

Mvh
Elsmurfo
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2015, 23:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Renovera Gamo Delta

Inläggav Patrik 13 jun 2015, 15:52

Elsmurfo skrev:Var upp i sommarstugan och hämtade geväret idag, visade sig vara ett gamo spectra, men som jag förstår är detta samma gevär fast med annan kolv?

siliconfett, är det samma som siliconspray på burk?

Lite lätt förvirrade då du skriver ej framfor kolvtätningen osv, men det kanske blir lättare att förstå efter man öppnat upp?

Tunn hinna, ska jag ta typ en mindre pensel så man kan pensla på fjädern eller hur gör ni?

Mvh

Angående packningar så har jag aldrig smörjt någon på ett fjädervapen.

Tunn hinna på fjädern med pensel funkar utmärkt.
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Följande användare vill tacka Patrik för detta inlägg
Elsmurfo (16 jun 2015, 19:50)

Re: Renovera Gamo Delta

Inläggav Elsmurfo 16 jun 2015, 20:21

Efter vidare googling har jag hittat detta:

Vid montering så skall cylindern rengöras noga även allra längst in i kompressionsdelen, det är lätt att strunta i denna del, då den kan vara svår att rengöra. Sedan så stryker man ett tunt lager med molybdenfett eller silikonfett avsett för ändamålet bakom packningen samt fuktar sidorna på packningen ytterst sparsamt men ingenting framför. Sedan så skjuter man in pistongen en liten bit för att smörja den bakre anliggningsytan med molybdenfett och därefter så skjuter man in hela pistongen samtidigt som man håller undan avtryckaren så att den inte skadar packningen. Om den främre fjäderguiden är fast i pistongen så bör man smörja den innan man skjuter in pistongen helt. Sedan så smörjer man väggarna i cylindern där bakre delen av pistongen löper med molybdenfett samt fjäder och även bakre o främre fjäderguide om man inte har gjort det.

Man kan ta ganska rikligt på fjädern och den bakre guiden då det dämpar en del vibrationer, skulle det bli lite för mycket så slänger fjädern snart av sig det. Sedan så är det bara att montera och använd gärna en fjäderkompressor för det kan vara farligt om man slinter utan att ha en sådan. Man bör även smörja lite sparsamt i spåret i cylindern för att inte linkaget ska gå tungt och slitas i onödan. Innan man monterar geväret i stocken så bör man olja in yttersidan av cylindern för att stå emot rost bättre.


Låter rätt avancerat för min del??
Tar författaren av detta i så att de håller på att spricka eller är detta ett korrekt tillvägagångssätt?

Kanske får försöka lämna in bössan om det ska vara så avancerat..? :idea: :?: :-x
Elsmurfo
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2015, 23:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Renovera Gamo Delta

Inläggav Air 17 jun 2015, 04:01

Texten är lite lång he he. :)
Men den är bra dela upp texten i mindre stycken medans du
monterar geväret steg för steg.Blir mindre rörigt då ta det
lugnt.Det fixar du själv.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Elsmurfo (17 jun 2015, 13:32)

Re: Renovera Gamo Delta

Inläggav Elsmurfo 13 jul 2015, 20:16

Har haft isär bössan nu, största problemet visade sig vara de som öppnat den tidigare och nästan dragit sönder skruvarna :/

Fick tillslut isär allting, men jag kunde inte hitta vart den gula runda lite lätt konade plastbiten skulle (har googlat nu och insett att den heter pistongpackning)..

Så det slutade med att jag bytte fjäder (lätt infettad) och o-ringen samt den lilla packningen.

Hur viktig är pistongpackningen att byta?

Mvh
Elsmurfo
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jun 2015, 23:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer