Krokig titanfjäder

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Krokig titanfjäder

Inläggav Hammer and tong 31 mar 2015, 06:14

Köpte och monterade in Titanfjäder i BSA Meteor för typ en vecka sedan upplevde ingen nämnvärd förbättring så jag beslöt att plocka ner bössan igen och ser att den nya Titanfjädern redan har kroknat, ja den är böjd i ena änden ca 8cm in på fjädern samt att fjädervarven är tätare än övriga fjädern, jag tänkte mig inte för och mäta fjäderns totala längd men jag gissar att hela fjädern har mattats av med tanke på hur långt den gick in och hur lätt det var att trycka in den, troligen hade jag kunnat få in fjädern med handkraft.
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Hammer and tong 31 mar 2015, 07:20

Kom på att jag kan fråga er om ni råkat ut för dålig titanfjäder
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Silwer 31 mar 2015, 20:48

usch ja både som tappat effekt löjligt fort och såna som gått tvärt av.

Problemet som jag ser det är at allt för många tilverkade dessa utan att ens testa eländet så det finns skit och sånna som duger som ersättning för fullfartsfjäder.

De är också just billiga för det då ingen direkt kontroll liger bakom tilverkningen mer än att de öht passar i vapnet, ofta är samma för många vapen.

Jag köper aldrig i helvete en til iaf det är så klart.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav hegge 31 mar 2015, 21:01

Det finns väl sämre titanfjädrar och bättre. Den tobbe har ska tydligen vara annorlunda jmfrt med andra titanfjädrar som säljs tex från cabom.

Jag har bara provat den tobbe har och den har inte kroknat. Däremot var den stenhård och allmänt otrevlig.

Jag har för mig att engelska tuners använder nerkapade titanfjädrar.
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Hammer and tong 01 apr 2015, 07:30

Som sagt så har jag köpt två fullfartsfjädrar "Titan" den första som jag köpte för mer än en månad sedan är helt oförändrad skjuter bra men fjäder nummer två som jag köpte för typ en vecka sedan kände jag redan vid montering att den inte hade den styvhet som fjäder nummer 1 sedan började jag skjuta med den så förvånades jag av ljudet från bössan för det lät typ flopp från bössan och inte som den första Meteoren som går i fullfart svaret finns nu bevisat när jag plockade isär båda bössorna igår kväll efter att mail växlat med handlaren då denne säger att det är typ normalt att fjädern sätter sig och blir kort.
Okey den senast inköpta Titan fjädern är exakt 2cm kortare och krokig samt fjädervarven dom första 9 cm är komprimerade jämfört med resten av fjädern inte undra på att bössan lät flopp och levererade endast i snitt 150 m/s.

Vad gör man nu ?.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Silwer 01 apr 2015, 09:36

Det tråkiga med gamla bössor som Meteor är ju att ingen tillverkar fullfartsfjädrar längre för dem, BSA liksom skiter i att det finns massor av dem ute och alla andra "nedlagda" modeller.

Nu vet jag iofs inte vad en sån där gör i fullfart, klarra de 200mps dvs runt 10J i .177 iaf? eller mer?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Hammer and tong 01 apr 2015, 11:25

Fjädrarna är inköpta från luftvapen.se "Hurrcane AB"
Och jag har fått mailsvar från han ...allt är mitt fel ...och helt normalt med krokig och komprimerad fjäder ...vad är det han tror om mig som kund tror han att alla är helt bakom.
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Air 01 apr 2015, 11:52

Hmmm konstiga svar från Hurricane har jag med fått.
Skicka tillbaka fjädern så får de se på den man måste
ofta lirka lite med dom.
Tommys vapenverkstad kanske har några orginalfjädrar
kvar el,en bättre lösning med annan bra fjäder.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Air 01 apr 2015, 11:54

Kan tillägga att nya fjädrar komprimerar men att de
ska böja sig som på bilden el,bli mjuka är inte normalt.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav dagevert 01 apr 2015, 15:40

Gamle børser med dårlige fjærstyringer ødelegger ofte fjærer, det er ikke fjærprodusentens skyld.

Selv bruker jeg denne fjærern i mine meteorer:

För att följa länken så måste du registera dig.



Men jeg lager nye stryringer og sørger for å alltid ha gode pakninger i børsene.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
buell1125r (01 apr 2015, 16:08), Leopold (01 apr 2015, 17:57)

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Leopold 01 apr 2015, 18:03

Bra synpunkter dagevert!

Sedan ang att en ny fjäder komprimeras en del i början, detta är helt normalt. Maccari som gör bra fjädrar har som option att man får fjädern förkomprimerad för att kunna monteras lättare, kostar en mindre slant men är ngen dum ide. Då skruvas fjädern ihop tills man får "coil bind" dvs max kompression, får ligga så en dag eller så.

Iofs inte normalt att kompressionen bara sker i ena änden men det kan som sagt bero på dålig fjäderstyrning. Visst kan fjädrar vara felkonstruerade, dåligt härdade osv det är ju alltid en möjlighet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Furby 01 apr 2015, 18:16

Hör med Tommys vapenverkstad i Husqvarna han har "original" fjädrar till Meteor, de brukar ligga på lite drygt 10-11 joule med "vanliga" diaboler.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Hammer and tong 01 apr 2015, 18:52

Visst fjäderstyrningarna är original men modifierade genom att jag tig svetsat fast den lösa brickan så hela styrningen blir stabil och hålls fast och i position med den BSA speciella låspinnen För att följa länken så måste du registera dig.



Om man nu går lite off topic så om någon fjäder åker på stryk så är det gaffelfjädrar på en cross cykel och inte tusan blir dom krokiga även om dom blir bottnade stup i ett ...samma princip fjädern ligger i ett rör så som bössans fjäder.
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav dagevert 01 apr 2015, 22:15

Ett av problemene som kan oppstå med nye fjærer, er som Leopold nevner at de ikke alltid er "pre-satt", eller "scragged" som engelskmennene sier.

Når man så forsøker å entre en slik fjær i en børse med korte dårlige, originale styringer, blir den lett satt skjevt, og du ender opp med det dere svensker kaller en "sned fjäder".

OM en fjær ikke er "pre-satt" må den på en stang med riktig diameter, og skiver som kan gi fri rotasjon i endene, for deretter å komprimeres en gang slik at den stabiliserer seg.

Deretter bør den på gode tighte styringer som gir maksimal og stabil styrning.

Det er LETT å ødelegge en fjær ved skjev montering.....
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Hammer and tong 02 apr 2015, 17:32

Okey då ska jag köpa ny Titan fjäder samt Titan styrning och topphatt samt den där plast biten som man rullar runt fjädern och om fjädern kroknar då är det knappt mitt fel.
Köper man dessa prylar utomlands inkl fjäder så är kostnaden helt okey. ..och när garantin ändå inte gäller så kan man lika gärna strunta i att handla dyrt här hemma
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Silwer 02 apr 2015, 21:23

ja välj dt du tänker, egentlige nka ndu inte få nån garanti här iaf då detta är en slitdel på en sån bössa
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav hegge 02 apr 2015, 22:21

Det bästa är väl att försöka hitta en fjäder som är anpassat just för din bössa, misstänker att titan är nog inte det bästa valet eftersom dom är gjorda för att passa i så många olika modeller av bössor. Annars kan du kanske prova att kapa ner en av de gamla lite?
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav dagevert 03 apr 2015, 10:07

Jeg har som nevnt før veldig god erfaring med denne fjæren:
För att följa länken så måste du registera dig.



Men, den trenger pre-setting, best å bestille det inkludert om du ikke har erfaring med det.

LITT skjevhet i en fjære er ikke noe problem, og det oppstår ofte under pre-settingen.

Lag, eller få laget gode tilpassede styringer, og skaff ny pakning og buffer:
För att följa länken så måste du registera dig.



Husk også ny breechpakning om den ikke er god.

Ser det finnes et servicekit her(har ikke testet det):
För att följa länken så måste du registera dig.




Har du noe egnet spesialverktøy for montering og demontering av meteoren?
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Hammer and tong 07 apr 2015, 19:31

Började surfa och söka på fjäder tillverkare här hemma och hittade en tillverkare bara 2 mil ifrån mig ringde upp firman och upptäckte en trevlig snubbe som delade intresse med mig och bad mig komma på besök och ta med denna Titan fjäder. .en halvtimma senare var jag där och han tittade på fjädern och skrattade sen sa han "kina fjäder" han satte upp den i en maskin som mäter kraften i den samt att den kör komprimeringar samtidigt ...fick höra att en 2.5mm svensk fjäder håller högre kraft än denna 3.2mm kina titan ...dåså då vet man återigen att kineser blåst en på en slant.

Jo han hade en maskin som typ körnade ett trekantigt märke i fjädertråden med en viss kraft och av att mäta märkets storlek så kunde han bedömma kvalité och hårdhet på fjädern.
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav hegge 07 apr 2015, 19:50

Var det denna som var kina-fjädern?

För att följa länken så måste du registera dig.

hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Furby 07 apr 2015, 20:30

Hammer and tong skrev:Började surfa och söka på fjäder tillverkare här hemma och hittade en tillverkare bara 2 mil ifrån mig ringde upp firman och upptäckte en trevlig snubbe som delade intresse med mig och bad mig komma på besök och ta med denna Titan fjäder. .en halvtimma senare var jag där och han tittade på fjädern och skrattade sen sa han "kina fjäder" han satte upp den i en maskin som mäter kraften i den samt att den kör komprimeringar samtidigt ...fick höra att en 2.5mm svensk fjäder håller högre kraft än denna 3.2mm kina titan ...dåså då vet man återigen att kineser blåst en på en slant.

Jo han hade en maskin som typ körnade ett trekantigt märke i fjädertråden med en viss kraft och av att mäta märkets storlek så kunde han bedömma kvalité och hårdhet på fjädern.


Intressant, ännu ett bevis på att kineserna tar billiga (sämre) genvägar för att kunna kränga skit med förtjänst!
Så denna person har alltså möjlighet att tillverka bössfjädrar själv? Då borde han kunna göra sig en hacka här genom att erbjuda kvalitetsfjädrar till t ex FWB Hw mfl.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav dagevert 07 apr 2015, 22:01

Du kan jo kontakte produsenten av Titan-fjæren, og spørre hvor den er produsert:

För att följa länken så måste du registera dig.



Har en Titan-fjær i originalemballasje hjemme, skal sjekke om det står noe om produksjonsland på den :wink:
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Krokig titanfjäder

Inläggav Frankie 09 sep 2018, 17:40

Hammer and tong skrev:Fjädrarna är inköpta från luftvapen.se "Hurrcane AB"
Och jag har fått mailsvar från han ...allt är mitt fel ...och helt normalt med krokig och komprimerad fjäder ...vad är det han tror om mig som kund tror han att alla är helt bakom.



Hahahaha, kul, jag känner igen detta från min egen erfarenhet av Hurrican Tobbe, det är "ALDRIG" fel på de saker som han säljer.
Köpte nyligen grejor av honom för drygt 15.000kr och han prutade inte 5 öre, han vägrade t.o.m att skicka med en burk diaboler? dessutom
tog han ut: 280kr i fraktavgift (vid köp på 15.000kr) många andra butiker skickar fraktfritt redan vid köp över 300-600kr.

Och när jag påtalade att det var fel på en FX-adapter jag köpt till min FX pump, så var det min pump som inte gillade hans adapter???
Trots att hans förbannade adapter läckte luft från alla håll o kanter? Fel på min pump??? hahaha!
Och när jag hävdade min rätt till reklamation och garanti, så kräver karln att jag vid retur skall stå för fraktkostnaden av hans obrukbara adapter? alla andra företag jag haft kontakt med skickar alltid med förbetalda returfraktsedlar.

Och när han skickar e-mail så går det knappt att tyda varannan mening, man får läsa allting 20 x innan man förstår vad det står :shock:
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer