Nu har jag skjutit några hundra skott med originalfjädern och vortex-packningen. Stenkrossen när jag spänner fjädern är borta. Jag antar att det beror på att fjädern hamnade i ett nytt läge, men att fjädern behöver bytas på sikt. Bössan skjuter ungefär som förr på kortare avstånd (15 meter), dock så ha effekten ökats samt att den tyvärr "dieslar "en del.
Jag kronade den till 10.3
joule i snitt med ungefär samma variation som tidigare det vill säga plus minus 4 meter/s. Ett skott stack dock iväg med betydligt högre hastighet. Ca 12
joule. Jag antar att det var dieslandet som satte lite extra fart på kulan eller så fick jag någon typ av felmätning. Eftersom bössan är F-märkt så gissar jag på att den en gång i tiden har trimmats till 10
joule men att den läckande läderpackningen reducerade effekten till 8.6
joule. Någon som har någon annan teori?
Dieslandet är just nu det stora problemet. Jag var ganska sparsam med fett och olja men kan förstås haft på för mycket. Annars missade jag några repor i cylindern. Minska på smörjmedel samt hona/våtslipa om cylindern är de åtgärder jag har tänkt mig att prova. Jag testade biltemas PTFE på packningen och bakkant på pistongen. Den kanske är olämplig? Någon som har erfarenhet?
Bössan skjuter tätt men har tendenser att gå lite högt på vissa skott (1 cm på 15 meters avstånd) Ibland har jag även en tendens att slarva med avtrycket och får kulan någon centimer i sidled. Avtrycket är nog det svåraste att behärska på den här bössan. Man blir ju även lite bortskämd med FWB300ans fjäderlätta avtryck.
Rekylen är väldigt snabb och snärtig men känns ändå relativt lättkontrollerad eftersom bössan verkar slå rakt bakåt. En tjock tröja är en fördel eftersom man kan bli lite öm i axeln efter några tavlor. En
bakkappa i gummi skulle nog öka komforten och kanske även skjutbarheten. Jag vill dock inte ge mig på att såga i stocken utan hellre få tag i en reservstock att testa modifieringar på.