HW97k goes heavy

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW97k goes heavy

Inläggav thorgus 13 jul 2013, 20:05

Har roat mig med att förtynga min HW97:a för att göra den mer stabil, dessutom så saknar jag hamster varför jag ansåg att detta var ett behov som behövde addresseras - först och främst en bild när den obearbetade stocken utan bakkappa ligger på vågen:

För att följa länken så måste du registera dig.



Som synes så väger stocken 1026g (enligt min hushållsvåg).

Förtyngning av bakre delen av stocken har gjorts enligt följande - 2 st 12mm hål ca 100 mm djupa har borrats varvid det borttagna materialet ersatts med motsvarande längd m12 gängstång.


För att följa länken så måste du registera dig.



Sen var det dags för ett slags kombinerad hamster/förtyngning - den består av 4 st plattjärn 20x5 mm och 1 st plattjärn 45x5 mm försedda med lite svart sprayfärg.


För att följa länken så måste du registera dig.



Slutligen en bild på den totala viktökningen:


För att följa länken så måste du registera dig.



Sammanlagd viktökning - ca 800 gram - vilket ger bössan en rejäl klunsfaktor, återstår att se om vidtagna åtgärder får den effekt jag önskar eller om det mest bara blir jobbigt att handskas med :-)
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Följande användare vill tacka thorgus för detta inlägg
Ulf (13 jul 2013, 22:28), losdrivare (14 jul 2013, 16:49)

Re: HW97k goes heavy

Inläggav Silwer 13 jul 2013, 20:09

Du använder 50talets metoder för att få bukt med rekylen, tja det funkade då.
Min gamla Waltherlg55 har en blyvikt i framstocken.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HW97k goes heavy

Inläggav Beangan 13 jul 2013, 20:10

Ser fram emot resultatet!
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: HW97k goes heavy

Inläggav thorgus 14 jul 2013, 15:03

Har varit ute en stund på dagen och pangat en del, och visst känns det att den är förtyngd - kommer nog att bli lite trött i armarna av att kånka omkring på den här klumpen på tävling :-)

Så här ser den ut nu, med ett Beartooth Combraising-kit monterat - en neoprenstrumpa som man knôkar in skumgummidistanser under för att justera kammen till sitt behov - ett alternativ till att såga och grejja :)


För att följa länken så måste du registera dig.



Lite närmare bild:

För att följa länken så måste du registera dig.



Åsså självklart lite tavlor från dagens övningar:

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Alla skott som hamnat utanför de samlade klustren tänker jag helt ogenerat skylla på en för skytten ovan skjutställning, trivs ju bäst med knästående, men nu kanske det kan vara aktuellt med lite mer sittande FT-ställning :)
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: HW97k goes heavy

Inläggav IcemanCharlie 14 jul 2013, 16:12

Vad har du för bakkappa och vart finner man den ?
"Don't run, you will only die tired!"
Användarvisningsbild
IcemanCharlie
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 21 maj 2012, 19:56
Ort: Helsingborg
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 31 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening
Luftvapen favorit: HW97,FX Royale-400 ,Steyr 110

Re: HW97k goes heavy

Inläggav thorgus 14 jul 2013, 16:17

Det är en sån här bakkappa som sitter på bössan: För att följa länken så måste du registera dig.

Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: HW97k goes heavy

Inläggav riqe 14 jul 2013, 16:45

Finns även en hel del billigare här...
För att följa länken så måste du registera dig.



Eller sök på Bisley Adjustable buttplate/recoilpad
Walther LG55 177 Diopter
HW30S 177 Centerpoint 4-16x40AO VortekPG2
Trail NP 22 Centerpoint 3-9x40AO GRT3
Hatsan 60S 22 BugBuster 3-9x32AO
Crosman 1377 177 Bushnell 3~9X40AO
HW40 177
Användarvisningsbild
riqe
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jun 2012, 22:04
Ort: Visby
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 47 gånger i 40 inlägg

Följande användare vill tacka riqe för detta inlägg
IcemanCharlie (14 jul 2013, 17:04)

Re: HW97k goes heavy

Inläggav losdrivare 14 jul 2013, 16:49

Mycket snyggt jobb! Och trevligt med folk som vågar anpassa sina bössor till det de använder dem till! :thumbupp:

Upplevde du att skjutbarheten förbättrades? Tack vare vikten eller hamstern eller båda?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: HW97k goes heavy

Inläggav thorgus 14 jul 2013, 17:04

Har inte skjutit tillräckligt mycket med den sen modifikationerna för att avgöra vilket som har mest betydelse, men tror att viktökningen gör att skillnaden mellan olika skjutställningar utjämnas något - har tidigare haft ganska stora poi-förändringar vid byte av skjutställning, det är i alla fall en av de saker som jag hoppas på.

Hamstern gör att det är i alla fall för mig praktiskt genomförbart att sitta i FT-ställning, tidigare så har jag varit tvungen att vika ihop mig som en fällkniv och dessutom kröka nacken i en synnerligen obekväm ställning - detta kändes mycket bättre under dagens skytte trots att hamstern bara bygger 25mm jämfört med tidigare, men som sagt, det ger en mycket (för mig) bättre och avslappnad skjutställning i just sittande.

Hoppas ju också att dessa extra 25mm skall ge en bättre position i det stående skyttet - inget jag lägger jättemycket tid på att träna, men det är bra om man skulle hamna i särskjutning så som var fallet på senaste FT-tävlingen i Laxå.

Den ökade vikten har också den trevliga egenskapen att den "sväljer" lite av kroppsrörelser som har sitt ursprung i livsuppehållande göromål såsom andning och puls - det känns helt enkelt som om den blir mer stabil.

Nu skall jag väl också säga att denna setup kommer att skjutas i ett par veckor innan jag med större säkerhet kan säga om åtgärderna haft helt eller delvis de effekter jag önskat - bara detta med att sitta i FT-ställning och skjuta är mer eller mindre nytt för mig så att det blir lite som att börja lära sig skjuta på nytt - men jag är ju inte direkt ledsen i att träna, så det är bara att nöta på så får vi se vart det bär hän :)
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: HW97k goes heavy

Inläggav IcemanCharlie 14 jul 2013, 17:05

riqe skrev:Finns även en hel del billigare här...
För att följa länken så måste du registera dig.



Eller sök på Bisley Adjustable buttplate/recoilpad


Tack utdelat !! :-)
"Don't run, you will only die tired!"
Användarvisningsbild
IcemanCharlie
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 21 maj 2012, 19:56
Ort: Helsingborg
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 31 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening
Luftvapen favorit: HW97,FX Royale-400 ,Steyr 110

Re: HW97k goes heavy

Inläggav Silwer 15 jul 2013, 10:53

Hamster är helt nödvändigtsittande, även om jag kan krångla ihop mig med en vanlig bössa med så blir det så anspännt i längden.

Lycka till.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HW97k goes heavy

Inläggav thorgus 29 jul 2013, 10:22

Har stoppat tillbaks bössan i originalstocken igen, kände att förtyngningen egentligen inte gav nåt mervärde för mig eftersom jag ändå mest skjuter knästående (vill inte lägga nån större mängd energi på inträning av ny skjutställning inför kommande RM), och dessutom är balansen rätt behaglig som den är i denna bössan.

Så med justerbar bakkappa och kolvkamshöjning medelst neoprenstrumpa så känner jag att bössan är helt ok som den är.


För att följa länken så måste du registera dig.



Slänger in en närbild på ett hjälpmedel som jag har stor användning av eftersom jag bara har kikare med frontparalax:

För att följa länken så måste du registera dig.



Ett gäng (8st) buntband, här fixerade med några droppar snabblim för att förhindra att applikationen glider, runt frontringen som gör att jag i den knästående positionen kommer åt att med tummen snurra på ringen - fungerar fint om inte den främre ringen går för trögt vill säga.
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Följande användare vill tacka thorgus för detta inlägg
Ulf (29 jul 2013, 13:07), Norrpan (01 aug 2013, 23:00)

Re: HW97k goes heavy

Inläggav thorgus 02 sep 2013, 12:18

Har återigen satt systemet i den förtyngda kolven för att testa en teori. Förra gången jag testatde så tyckte jag att resultatet blev en aning inkonsekvent. Efter att ha funderat en stund så tror jag att jag kommit på varför.

Det framgick vid närmare inspektion att jag kapat dom instoppade gängstängerna lite för korta varvid dessa rörde sig framåt/bakåt, dvs dom var lite lösa vilket jag tror är anledningen till de upplevda problemen vid skyttet - lösningen blev ganska enkel - ett par små brickor i botten på hålen, tillbaks med gängstängerna igen och kläm dom på plats med bakkappan.

Resultat - helt stumt, ingen antydan till att dom rör sig.

Återstår att se om resultatet påverkas i den positiva riktning som jag hoppas då jag förra gången jag testade denna kolven upplevde den extra tyngden som ett plus, framförallt i det stående skyttet.

Dessutom vill jag gärna kunna lägga sittande FT-ställning till användbara skjutställningar - rätt gôtt å sitta på en liten kudde å panga plåtråttor - och ganska vilsamt för knäna som har börjat småprotestera lite av allt knästående skytte :-)
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: HW97k goes heavy

Inläggav thorgus 02 sep 2013, 13:39

Varit ute och testat lite - här 20 meter sittande FT-ställning (bössan över armen), 10 skott mot kroppen och 5 mot huvudet.


För att följa länken så måste du registera dig.



Med tanke på den påtagliga vinden och det fakrum att denna skjutställning inte är/har varit mitt förstahandsval när det gäller skyttet så är jag ganska nöjd med resultatet, defenitivt värt att utforskas vidare.

Och bössan kändes rejäl, nu är det ju iofs bara en 10j-bössa, men den lilla rekyl som upplevdes med originalstocken är i det närmaste helt utraderad - inte för att jag direkt upplevde den som besvärande tidigare, men om detta också innebär att bössan blir mer medgörlig vid lite obekväma skjutställningar så finns en hel del att vinna tror jag.

Att precisionen finns i bössan det vet jag, men jag har tidigare haft väldigt svårt att plocka fram den vid sittande skytte tidigare - förhoppningsvis kanske det kan gå lite lättare nu.
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: HW97k goes heavy

Inläggav losdrivare 02 sep 2013, 18:13

Jag tror du kommer bli nöjd. Har laborerat lite med min aptunga LGV Spezial som är nerblyad både bokstavligen med en blytacka i stocken och en riktigt fet pipmantel på 7-800 gram vardera och den går klart mjukast och bäst med mest vikt.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: HW97k goes heavy

Inläggav husis 02 sep 2013, 19:26

Köpte en plaststock till min 97:a och den blev lite framtung måste jag säga. En tygpåse och 500 5,5 mm diaboler ( ca 500 g ) nerpackat i understa ihåligheten i kolven avslutat med skumplast gjorde susen. Mycket bättre balans i bössan :) Tack för tipset om att öka vikten på 97:an det var när jag läst denna tråden som poletten ramlade ner. Det finns möjlighet att öka ännu mer för den största ihåligheten är kvar. Nu väger bössan ca 5,5 kg inkl sikte
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis
 
Inlägg: 843
Blev medlem: 24 aug 2010, 20:04
Ort: Blekinge
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Re: HW97k goes heavy

Inläggav Beangan 02 sep 2013, 19:32

Man ska inte vara rädd för lite vikt i bössan, enda nackdelen är att man inte står upp och håller den långa stunder. Men fördelarna motväger nackdelarna flera gånger om tycker jag. min EV2 väger ganska exakt 6kg och jag har provat att hänga på mer bara för att se skillnaden. Mer vikt = stabilare, men man får inte vara en klenis när man hanterar bössan ;)

Har labbat lite med min Pro Sport med, men den är inte så lätt att tynga ner utan att begå mord (borra i valnöten).
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: HW97k goes heavy

Inläggav thorgus 02 sep 2013, 19:47

Beangan skrev:
Har labbat lite med min Pro Sport med, men den är inte så lätt att tynga ner utan att begå mord (borra i valnöten).


Att göra åverkan på en så snygg stock framstår som ett brott med rätt hög straffskala - 97:an har ju en bokstock så jag känner på mig att det får passera obemärkt :lol:

Beangan skrev:Mer vikt = stabilare, men man får inte vara en klenis när man hanterar bössan ;)


När jag började med luftgevär var jag "livrädd" för att ta mig an en bössa med lite högre vikt, men efterhand har även jag kommit fram till att vikten bidrar till stabilitet - men man kanske skulle börja jonglera med lite hantlar i vinter för att bidra med lite egen stabilitet oxo :mrgreen:
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: HW97k goes heavy

Inläggav Leopold 02 sep 2013, 22:58

Väldigt inspirerande tråd!

Har själv en bössa som skulle må bra av litet mer vikt på väl valda ställen, den där AR1000 är litet väl lätt. Ett kilo till skulle göra susen tror jag. Att borra ur i kolven är ju görligt och kanske man kan borra en del även i framstocken och lägga i några hekto där med. Inte omöjligt att man kan gjuta litet blytyngder för ändamålet, har gott om råmaterial... :-)

Och även om en del av mig protesterar inombords så nog skulle det underlätta med ett par centimeter hamster trots allt... du har visat att det kan se prydligt ut Thorgus!

Riktigt kul att du ger dig på detta projekt igen med förnyad kraft :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW97k goes heavy

Inläggav Silwer 02 sep 2013, 23:03

Samma här, då jag redan är troende på sånna här modifieringar för att förbättra sit målskytte, för det handlar ju om det, är det jakt eller liknande gör nåt annat.

Vapnetär ju inte dedikerat för målskytte, och målskyttevapen ser inte ut som de gör eller vöger som de gör på skoj, det har en betydelse.

Och som sagt detta med vikter var grejen innan andra rekyldämpningar kom in, och ärligt egentligen sen med dp alla vet att mer vikt oftast ger stabilitet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HW97k goes heavy

Inläggav husis 03 sep 2013, 20:41

Var ute och sköt ett par skott med bössan och nu kändes den betydligt bättre än innan viftigheten är borta. Fyllde den andra ihåligheten med 550 gram till. Så ny matchvikt för HW:n är 6,1 kg :) Siktet väger med fästet ca 500 g så bara bössan väger in på 5,6 kg.
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis
 
Inlägg: 843
Blev medlem: 24 aug 2010, 20:04
Ort: Blekinge
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Re: HW97k goes heavy

Inläggav Nitro 03 sep 2013, 20:52

Många klagar på FWB för att de är så tunga och klumpiga, men där finns en anledning till det även när det gäller stående skytte.
Vikten ger mer stabilitet, men ger mer mjölksyra i armarna. Vi får lägga in en tråd om lämplig styrketräning :Thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: HW97k goes heavy

Inläggav Leopold 03 sep 2013, 21:27

Har inventerat i framstocken på min AR1000 nu, inte mycket man kan gröpa ur där utan att äventyra stockens huvuduppgift att hålla styr på systemet :(

Så jag får försöka hitta en lösning med att skruva på vikter på sidorna eller undertill som Thorgus gjorde. På med tänkarmössan igen...

Sorry för litet lätt off-topic men som sagt, en inspirerande tråd även om man inte råkar ha en hw97:a :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW97k goes heavy

Inläggav Frank69 05 sep 2013, 08:01

Leopold skrev:en inspirerande tråd även om man inte råkar ha en hw97:a :)


Trådskaparen är en innovatör... :thumbupp:
Och att dessutom bjuda oss andra dödliga på sina upptäckter ger en stor guldstjärna i betygsboken!!! :arrow:
Håller med Leopold, att man blir inspirerad!
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

  • Sponsorer