pistol / mantel "frusit" fast

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Luftpangarn 14 maj 2022, 10:32

Nu är jag litet desperat. Det här har aldrig hänt förut, men såklart skedde det när jag skulle demonstrera pistolen för en köpare igår. Klart det inte blev någon affär!

Manteln har fastnat stenhårt. Ytterpipan har normalt spel, och den riktiga innerpipan sitter precis som den skall - det syns genom "hålet" där tomhylsor matas ut i verkligheten.

Som förhoppningsvis syns på bild, sticker fjäderguiden ut längre än pipan, men de skall ju sticka ut exakt lika långt. Förargligt nog, ligger "lås-spaken" för field strip i horisontalläge, så den går väl inte att knacka ur från motsatta sidan?!

Problemet borde väl ha någonting med fjäderguiden och fjädern att göra? Och det är ju omöjligt att komma åt?!

Skall jag med våld knacka in fjäderguiden? Som sagt, jag har inga andra ideer, och den här iden vete sjutton om den är så himla smart heller.

Det finns ett litet hål framför varbygeln, som jag tror har någonting att göra med den del i ramen, som pipan skjuts fast i läge med, och även fjäderguiden. Inte vet jag om hålet döljer en skruv. Jag misstänker att man kan försöka lossa den - förmodligen pajar den. Inte heller vet jag om "piphållaren" även sitter med fler skruvar på insidan. Annars kunde man eventuellt skjuta "piphållaren" i ramen, bakåt, och då kanske kunna skramla isär delarna.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Tempest 14 maj 2022, 11:51

Jag råkade ut för samma sak när jag skulle sälja en Baikal Makarov, köparen tryckte in avtryckaren när manteln var upphakad så att hammaren låste fast manteln, det löste sig till slut när jag insåg vad som hade hänt, det blev affär och en förmaning om att inte göra om det, på en riktig Makarov kan inte det där hända, bara på kolsyrevarianten utan blowback. Det är kanske piplåsningen på din pistol som har hakat upp sig, kanske det går att dra ytterpipan framåt samtidigt som nån rycker tillbaka manteln, då behöver man vara två personer. Jag har ingen erfarenhet av Sig, bara Glock 17, Colt 1911 och Tokarev T33, de har samma typ av piplåsning med pipan som tiltar och släpper taget om manteln när den dras bakåt. Man får väl anta att alla rörliga delar är välsmorda?
Senast redigerad av Tempest 14 maj 2022, 12:33, redigerad totalt 1 gång.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (14 maj 2022, 13:38)

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Luftpangarn 14 maj 2022, 13:41

Jag ska kolla det där med hanen när jag kommer hem
. Hopas det är så enkelt!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Luftpangarn 14 maj 2022, 16:45

Jo, det verkade ha något med hanen att göra, men jag fick bara litet mer rörlighet hos manteln. Så jag skruvade isär pickan, med avsikt att lätta/ta bort fjädern på hanen. Så långt, allting gott, för jag lyckades faktiskt frigöra manteln.

MEN, jag råkade också trycka ur hela hammarmekanismen. Varvid en hårstunn v-formad fjäder tydligen lösgjorde sig någonstansifrån. När jag försökte förstå var den skulle sitta, upptäckte jag en liten spiralfjäder, som hamnat på sniskan. Rätt var de var, trillade ytterligare en del loss. Så nu sitter jag istället med ett obegripligt mekaniskt pussel... :-(

Jag borde kunna skratta åt eländet, om det inte vore för att jag verkligen fruktar, att jag inte kan få ihop delarna igen. ;-) Det börjar lukta vapensmed... Eller sälja den som "byggsats"? :lol:
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Tempest 15 maj 2022, 20:13

Dessa pistoler är egentligen byggda för airsoftspel och används då mest bara som ett back up vapen och skjuts inte så mycket, jag spelar airsoft och det är sällan man skjuter mer än 10 kulor på en speldag, ibland inga alls, då slits de inte så mycket jämfört med om man plinkar några timmar hemma på gården, därför går de sönder om man skjuter mycket med dom, de är byggda av "Kinesium", inte stål.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Luftpangarn 17 maj 2022, 08:32

Tempest skrev:--- de är byggda av "Kinesium", inte stål.

:smt016 :smt037
Jotack, "kinesium" "gjutjärn" har jag också lärt känna som en bromstrumma på en fyrhjuling. Plötsligen började bakaxeln bara rotera fritt, eftersom kineserna dragit splinesen för bakhjulet direkt genom trumman. Original Honda, som de härmade, fast i otroligt dålig version, hade navet i stål, bultat i gjutgodset.

Det lanske kunde ha fungerat litet grand ok, om det inte vore för att kinesiskt "gjutstål" verkar vara gjutjärn uppblandat med vägmakadamm och grus o sand. Typ som deras betong, som får hus att rasa ihop och döda folk. Inte en gång, utan rätt normalt ofta i Kina.

Nä, jag förväntar mig inte överdrivet mycket av dessa pickadoller. Men den här har jag inte ens orkat skjuta typ 150 skott genom. Måste man stå på 3-4 meter, för att träffa en burk GARANTERAT, om man siktat rätt, så är det inget skjutvapen alls, enligt min mening. För då kan jag med betydligt mer enkel och tillförlitlig teknik, helt enket kasta gruskorn handledes med - just det - fingrarna.

Med min Colt SAA skjuter jag 18mm plastkorkar på 10m, och när jag bommar, vet jag att felet sitter bakom pickan. Det är meningsfullt skytte!

Och det är ändå ingen LEP "Colt SAA" efterapning från Weirauch. För de har inte alls bättre precision. :-( För en sådan picka har åtminstone en trumma och pipa av stål.Men LEP systemet är för dåligt. Och sedan undrar jag också hur bra Weirauchs .22lr pickor träffar tavlan?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Hanzki 17 maj 2022, 09:58

Luftpangarn skrev:
Tempest skrev:--- de är byggda av "Kinesium", inte stål.

:smt016 :smt037
Jotack, "kinesium" "gjutjärn" har jag också lärt känna som en bromstrumma på en fyrhjuling. Plötsligen började bakaxeln bara rotera fritt, eftersom kineserna dragit splinesen för bakhjulet direkt genom trumman. Original Honda, som de härmade, fast i otroligt dålig version, hade navet i stål, bultat i gjutgodset.

Det lanske kunde ha fungerat litet grand ok, om det inte vore för att kinesiskt "gjutstål" verkar vara gjutjärn uppblandat med vägmakadamm och grus o sand. Typ som deras betong, som får hus att rasa ihop och döda folk. Inte en gång, utan rätt normalt ofta i Kina.

Nä, jag förväntar mig inte överdrivet mycket av dessa pickadoller. Men den här har jag inte ens orkat skjuta typ 150 skott genom. Måste man stå på 3-4 meter, för att träffa en burk GARANTERAT, om man siktat rätt, så är det inget skjutvapen alls, enligt min mening. För då kan jag med betydligt mer enkel och tillförlitlig teknik, helt enket kasta gruskorn handledes med - just det - fingrarna.

Med min Colt SAA skjuter jag 18mm plastkorkar på 10m, och när jag bommar, vet jag att felet sitter bakom pickan. Det är meningsfullt skytte!

Och det är ändå ingen LEP "Colt SAA" efterapning från Weirauch. För de har inte alls bättre precision. :-( För en sådan picka har åtminstone en trumma och pipa av stål.Men LEP systemet är för dåligt. Och sedan undrar jag också hur bra Weirauchs .22lr pickor träffar tavlan?



Jag köpte en SAA Colt, diabol, för nån månad sen, har inte hunnit skjuta mer än ca 50 skott. Tycker den skjuter högt, på 10 m måste jag sikta mot botten på en "långburk" för hyffsad träff. För övrigt en fantastiskt trevlig revolver.
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Luftpangarn 17 maj 2022, 12:29

Hanzki skrev:
Jag köpte en SAA Colt, diabol, för nån månad sen, har inte hunnit skjuta mer än ca 50 skott. Tycker den skjuter högt, på 10 m måste jag sikta mot botten på en "långburk" för hyffsad träff. För övrigt en fantastiskt trevlig revolver.


Ta det piano, och skjut flera hundra skott, innan du funderar på att fila ner kornet!!!

Tom om du köper en äkta antikvitet svartkrutsrevolver, måste man välja mellan originalkorn, avsett för 75-100m , eller ett modernt ersättningskorn för25m.

Jag har skjutit massor av svarkrutsvapen, som bara har ett korn, och en skåra till sikte. Det går hur djävla bra som helst, enligt min mening, att skjuta mycket exakt med dessa grova riktmedel. Man behöver bara lära känna sin puffra och riktmedel!

Så ge fan i och fila och grejsa - särskilt om der bara handlar om höjd!

Jag älskar dessa vapen! :Thumbupp: Sabba inte deras (dn Colt) mycket fina egenskaper. Som sagt, jag skjuter 18mm korkar på 10m med mon Colt SAA. Förmodligen ligger vapmets tekniska precision på ca 10mm eller mindre. Det är förmodligen kanke det båsta man kan få från en vapenreplik!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Hanzki 17 maj 2022, 14:43

Luftpangarn skrev:
Hanzki skrev:
Jag köpte en SAA Colt, diabol, för nån månad sen, har inte hunnit skjuta mer än ca 50 skott. Tycker den skjuter högt, på 10 m måste jag sikta mot botten på en "långburk" för hyffsad träff. För övrigt en fantastiskt trevlig revolver.


Ta det piano, och skjut flera hundra skott, innan du funderar på att fila ner kornet!!!

Tom om du köper en äkta antikvitet svartkrutsrevolver, måste man välja mellan originalkorn, avsett för 75-100m , eller ett modernt ersättningskorn för25m.

Jag har skjutit massor av svarkrutsvapen, som bara har ett korn, och en skåra till sikte. Det går hur djävla bra som helst, enligt min mening, att skjuta mycket exakt med dessa grova riktmedel. Man behöver bara lära känna sin puffra och riktmedel!

Så ge fan i och fila och grejsa - särskilt om der bara handlar om höjd!

Nädå, tänker inte fila sönder en så vacker pjäs. Börjar bli lite varmare nu, lite trevligare att skjuta då, och rätt styrka på brillorna så blir det nog bra. :)

Jag älskar dessa vapen! :Thumbupp: Sabba inte deras (dn Colt) mycket fina egenskaper. Som sagt, jag skjuter 18mm korkar på 10m med mon Colt SAA. Förmodligen ligger vapmets tekniska precision på ca 10mm eller mindre. Det är förmodligen kanke det båsta man kan få från en vapenreplik!
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Hanzki 17 maj 2022, 14:46

Blev lite fel där. Nä, tänker inte fila sönder en sån vacker pjäs, börja bli varmare skjutväder nu, och rätt styrka på brillorna så blir det nog bra.
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Följande användare vill tacka Hanzki för detta inlägg
Luftpangarn (19 maj 2022, 03:03)

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav Silwer 21 maj 2022, 18:32

men ärligt detta är plinkers, och fattar man inte att den är så kall så den fastnat vet jag inte riktigt om manverkligen förstår co2 vapen.

Nu tar du illa upp, och jag vet tat man lätt kan bli förvirrad när saker händer.

Det är inget fel med plinkers tycker jag, men kan behöva inse att det är kategorin, en pistol för nåt mer är en matchpistol.
Men bryr man sig inte i det så fortsätter man ju med dessa, det är ju mest en inställning bara för vad man vill.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: pistol / mantel "frusit" fast

Inläggav chaosborn 22 maj 2022, 10:44

Silwer skrev:men ärligt detta är plinkers, och fattar man inte att den är så kall så den fastnat vet jag inte riktigt om manverkligen förstår co2 vapen.

Nu tar du illa upp, och jag vet tat man lätt kan bli förvirrad när saker händer.

Det är inget fel med plinkers tycker jag, men kan behöva inse att det är kategorin, en pistol för nåt mer är en matchpistol.
Men bryr man sig inte i det så fortsätter man ju med dessa, det är ju mest en inställning bara för vad man vill.



Nu tycks ju inte kylan vara problemet?

Ingen har ju hävdat att det är något annat än vad det är?
Det enda jag ser är någon som ber om hjälp med ett vapen han gillar som blivit defekt.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Följande användare vill tacka chaosborn för detta inlägg
Luftpangarn (22 maj 2022, 17:37)


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer