BSA airsporter ???

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 17 jan 2022, 13:24

Ni som har dessa bössor, hur väl lyckas ni få dom att skjuta ?? vad har ni gjort med dom. tänker på dom med laddtapp nu.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Chris 17 jan 2022, 13:52

jag har ju bara en Airsporter S som är snygg pga valnötstocken men inget att skryta med skjutmäsigt. min fick bara ny fjäder, packningsoring och buffer.... sen fick den vara.
läste om bössorna på Johnnys airpang-blogg och tyckte efter läsningen inte att det var lönt att investera mycket mer med tid då jag håller helt med honom angående skjutupplevelsen rekyl, precision mm.
går bra att sparka omkull burkar med på 30-40m men jag ska inte försöker få fina träffbilder med bössan.
det är samlarbössor... inget mer.
min Stutzen är ju en airsporter han med men en RB2... det gör inte saken mycket bättre faktiskt :D
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 18 jan 2022, 08:48

Chris skrev:jag har ju bara en Airsporter S som är snygg pga valnötstocken men inget att skryta med skjutmäsigt. min fick bara ny fjäder, packningsoring och buffer.... sen fick den vara.
läste om bössorna på Johnnys airpang-blogg och tyckte efter läsningen inte att det var lönt att investera mycket mer med tid då jag håller helt med honom angående skjutupplevelsen rekyl, precision mm.
går bra att sparka omkull burkar med på 30-40m men jag ska inte försöker få fina träffbilder med bössan.
det är samlarbössor... inget mer.
min Stutzen är ju en airsporter han med men en RB2... det gör inte saken mycket bättre faktiskt :D

Har du nån länk till den..så man kan läsa lite..Den Airsporter jag köpt nu är en MK3...1966-1968...177..väldigt fin.serienrEF11580.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Silwer 20 jan 2022, 11:45

De är oftast bok, S betydde finare stock men valnöt måste varit på vissa versioner så var det i te under 80-90tal utan det var lackad bok då.

De är studsiga i karaktären, dvs vill hoppa till mer än många modernare modeller, de blev bättre kom RB2, dels försvann vippladdningen som var bekväm men lätt kan börja glappa och eftersom diabolen måste hoppa från den in i pipan är det inte bra.effekten steg en aning och man laddade ju direkt i pipan med RB2.

De är jaktbössor i första hand, de ser trevliga ut och spännarmen är dold undertill.

De har studsarlooken så att säga, personligen tycker jag man får ta del för vad de är, de är gamla helt enkelt såpass att man märker skillnad mot de fjädervapen som kom senare.
Men inget sånt här är perfekt och de ger ju mer effekt än säg en Webley Tracker tex som ändå blev storsäljaren.

Är laddtappen sjysst kan man väl skjuta en hyfsad serie men konstruktionen i sig är inte för matchskytte.
BSA kom ju med underspännaren redan före 20talet, men dessa var annorlunda konstruerade i hur de spänner upp fjädern förutom då att de inte hade nån träfranstick annars kan man säga att debygde vidare på konceptet.

En S är imo det enda intressanta oavsett om det inte är jättebilligt, snikstockar och tunn pipa de andra hade tror jag inte var storsäljare i Sverige även om de fanns, Hobbex tex har med både den vanliga och S länge.

Antar att S står för Super som det gjorde på Meteoren.
Senast redigerad av Silwer 20 jan 2022, 11:49, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 20 jan 2022, 12:48

blir spännande å se hur bra jag kan få den...mekaniskt är den väldigt bra...lite småmärken i stocken bara...verkar mest stått i nån scrubb i 55 år..tittar man på skruvar så ser det ut som om ingen har rört bössan alls...å undersidan stock brukar ju alltid ha märken efter de lägger upp bössan...inget på denna....fantastiskt..riktig nostalgitripp eftersom en likadan bössa var mitt första luftgevär...11 år gammal...far köpte på august vapen...tror den kostade 300kr då.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

fick smörja laddbulten med lite olja å lea upp den....inget glapp..provsköt lite i chronon å med jsb 4,52 blev det 185ms med milbro select 202ms inte dåligt ändå ju...
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Följande användare vill tacka vettedax för detta inlägg
gubbe (20 jan 2022, 18:35)

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Andy 20 jan 2022, 20:01

Jag köpte en BSA Airsporter RB2 1999.
Den är i 5,5 och jag har licens på den.

Helt ok att skjuta med, har behållit den helt original och den gör ca 220 m/s i kronografen.

Precisions mässigt tycker jag att Tyska bössor är bättre på längre avstånd.
Airsportern fungerar fint ändå upp till 25-35 meter.


Andy

För att följa länken så måste du registera dig.

BSF Mod 55 4,5
BSF Mod 55 deLux 4,5
BSF Mod 55 5,5
BSF Mod 70 4,5
BSF 55 new model 5,5
BSA Airsporter RB2 5,5
Diana Mod 36 5,5
Fwb Mod 80 4,5
Fwb 127 Sport 5,5
Fwb New Sport 4,5
Fwb mod 300 Universal 4,5
WaltherLP 53 4,5
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 24 okt 2008, 16:40
Ort: Malmö
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 30 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Malmö Skytte Gille
Luftvapen favorit: BSF / Bavaria

Följande användare vill tacka Andy för detta inlägg
Silwer (21 jan 2022, 16:00)

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Chris 20 jan 2022, 20:42

är nog ingen fråga om presisonen... men jag har iaf hittat ett samlarobjekt med snygg valnötstock.
har betydligt bättre att skjuta med.... den ska bara hänga på väggen :)

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Chris 20 jan 2022, 20:47, redigerad totalt 2 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 20 jan 2022, 21:14

ja det är snygga bössor...kan tänka mig det finns en del ute i stugorna....min är ju en äldre modell....mellan 66till 68 gjordes den
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Chris 20 jan 2022, 21:52

jo... men du frågade om hur väl man får att skjuta dem.....
mitt svar är att varje tysk brytpipsbössa i samma ålder skjuter mycket bättre och även Diana 50 som är kanske samma ålders- och byggklass skjuter bättre om längder.
sorry, airsportern är kanske snygg men ganska dåligt!
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 20 jan 2022, 22:13

Chris skrev:jo... men du frågade om hur väl man får att skjuta dem.....
mitt svar är att varje tysk brytpipsbössa i samma ålder skjuter mycket bättre och även Diana 50 som är kanske samma ålders- och byggklass skjuter bättre om längder.
sorry, airsportern är kanske snygg men ganska dåligt!

ok.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Silwer 21 jan 2022, 16:19

Nu är inte en Diana 50 skräp, det var Dianas bästa bössa länge, den hade D35s uppbygnad men var en underspännare.

En sådan spöade solig mig som ung med Norica och liknande.

Det var en Diana M50 med diopter .177.
Det dröjde tills jag köpte den BSA Superstar .22 innan jag kunde slå den, och tja det var väl mycket att jag hade lite mer effekt.

Jag har på senare år sökt en sådan Diana och tro mig de är svindyra.

Men nu var det ju Airsporter, trevligt med en i valnöt för jag säga då det inte var hur vanligt som helst.

Och visst på 25m med öppna sikten sätter du väl passande diaboler i Svart.

Jag gjorde ett med den från 29taler jag lånade i .22 , 15J vilket faktiskt imponerade då det på ett fjäder gevär nog var mycket då, men så var de just jaktgevär, precisionen rökte för att skjuta kaniner tex.

I UK har ju mycket av utvecklingen skett från deras rättigheter att jaga, 16J osv.
Och de har först, för Tyskland, som kopierade deras modeller.

Men efter Ww2 när inte hajarna fick tillverka kraftigare vapen kan man förenklat säga att de uppfann matchskyttet, och arbetade mot det ned mm diaboler, britterna fortsatte med sina tums ätt och jaktvapen.

De slog i Sverige enormt under 80 tal, alla skulle äga särskilt en Underspännare eller sidospännare, Tracker sägs som fantastisk.

Och visst jämfört bottenskrapet av Gamla, Norica och Daisy var de ju nåt helt annat.

Vi hade doch luftskytte på menyn i skolorna dör FWB300S härskade, cåvissa vara dem, andra som jag drömde om dem då de sköt så bra.

Kort sagt i grunden var det två sätt att se på Luftvapen.

Det tråkiga är ju att duaboletna slutaråt tillverkas efter de piipor britterna sågade, AA tex klara sig pga att de köpte LW pipor men BSA hade sin egna piptillverkning.

Det berättas hur de äldre vapnen sluttestades man sköt mot en stplskiva i h blev diabolen helt jäkla platt var bössan ok.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Silwer 21 jan 2022, 16:25

[quote="Andy"]Jag köpte en BSA Airsporter RB2 1999.
Den är i 5,5 och jag har licens på den.

Helt ok att skjuta med, har behållit den helt original och den gör ca 220 m/s i kronografen.

Precisions mässigt tycker jag att Tyska bössor är bättre på längre avstånd.
Airsportern fungerar fint ändå upp till 25-35 meter.


Andy
/quote]

Och bättre blev aldrig Airsporter, de implementerade delar från Superstar helt enkelt och fick ut några år med, jag tror RB2 kommer bli smalarbössor en dag.

Superstar var den bättre bössan utan tvekan trots att det muttrades om att den aldrig skulle kunna hålla nån kvalitet.
Men med ett menar jag inte att det heller är en matchbössa, det fanns inte i generna, BSA är ju otroliga på hur många prototyper de bygt och som kommit ut.
Tex V2000 som sidospännare som var under utveckling tills Gamo köpte upp BSA och la ner den, Dick bygdes ett antal innan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 21 mar 2022, 14:52

Håller ju på å ser över mina airsporters nu....2 är klara av 5....i dag provsköt jag lite...har justerat laddbulten med bitar av bladmått...men en sak jag märkte var att hur långt kulan går ner i laddbulten är skitviktig..brukar ju bara putta in kulan så den går fri....helt fel ju....testade trycka ner den i botten med en tändsticka..utgångshastigheten ökade med 10 till 15 m/s....å träffbilden tätare...troligtsvis är friktionen i laddbulten viktig...testade på 4 st nyss...samma resultat...kulan skall ner i botten på laddbulten...prova ni som har en...
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Silwer 21 mar 2022, 20:01

Därav RB2 modellen då laddar du rakt i pipan, med ett rullblock bakom, det förbättrade modellen, både i effekt och precision.

Men tappladdare vilket ju varit vanligt i UK AA sidospännare, Webleys Tracker med släktingar och som sagt BSA långt före Airsporter.

Jag måste säga att prova en tidig BSA från 1920 tal .22 var mycket intressant, de har ingen framstock o h då UK lämnade unionen kan man inte lätt för tag i en.

Saken var ju att BSA med dessa etablerade fjödervapnet som dig!ugt, räfflad pipa inga pilar och diaboler togs fram och på 25m halverade de CTC.

Nåväl den gav 15J den jag sköt, det var mer än jag trodde.

Tyskarna kopierade dem och även Webley ett tag, echade ingen handel efter ww1 så Diana ygde flera kopior.

Det är en lustig värld så att britterna fastställde fjäderbössan som jaktbössa och som nåt att räkna med.

För att efter WW2 få tyskarna att flrvåfina allt med bättre precision och uppkomsten av 19å0m match.

I h nej jag äger ingen Airsporter, jag har skjutit mycket ned 89talsmidellen med vippa och senare i RB2 utförande Dick som Studsen då främst.

Jag tänkte köpa en Webley mk3 för åratal sen, men det blev inget i h nu veteran om man kan få tag i en.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 23 mar 2022, 09:58

ja det finns mängder av BSA modeller...inte nog med det...mängder av olika delar med...tex..kolvhuvud finns 4 olika..nylon..aluminium..stål..kort version av stål..fjädrar i mängder..koniska kolvar i de tidigare modellerna...en hel del uppgraderingar...tex plastkona med oring..en firma säljer kolvhuvud med 3 olika oringar för rätt inpassning...paraplypackning finns i australien..laddtapp i rostfritt som man borrar själv....men jag håller mig till det jag får tag i i england...behåller originalfjädern för jag tycker dom ger tillräkligt med effekt som original... från vänster.... MK 2 177...MK3 177...MK4 177...MK1 22...Stutzen 22...Mercury 177. en laddtapp som man direkt ser går för långt i ändläget...så jag tycker det är roligt att få liv i dom här gamla klenoderna...
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

för att få ytan i cylindern riktigt fin honar jag först.....sen stålull för ännu finare yta....sist aoutosol på trasa...fäster på ett tunt rör med tejp bara.
För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Silwer 23 mar 2022, 17:05

Klart att de är värda att få liv i, missförstå inte.

Jag känner inte till Aursporters varianter, på min tid fanns de som Airsporter S, det inte är lite med påkostat utseende Dick bokning men mörkare och blånering.

Det såldes även en utan S dessa hadecen blekare stock bok det med me. Kanske inte behandlas nåt särskilt, båda varianterna var lackade i rad vi kan kalla klarlack.

I h såklart fanns då Sdudsen med helstock.

I Sverige under denna tiden således nog nästan bara .22 modellen då regeln sen 1976 har jag för mig var max 200 mps oavsett kaliber och Airsporter orkade trots allt mer effekt i .22.


Men det bör ju köpts in .177 av Stiga vapen, fråga mig inte var de kom ut, men jag har själv en svensksåld AA SE90 .177 tillverkad 1981, vilket visar att de kunde hitta ut de med, iofs den enda jag nånsin stött på men så var de ovanligare än BSA.

Webley Tracker spldecmassor här i .22, folk skulle absolut ha korta pipan och .22, bara det att den med längre pipa Viscount knappt salufördes var udda och .177 ytterst sällan var intressant pga reglerna.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 23 mar 2022, 17:26

ja lite kul är det...om du ser nummer 4 från vänster...den köpte min far till mig när jag var 13-14 år...ca 1970 det är en 22a...med läderpackning....sliten å ser för djävlig ut...men tänkte jag skulle se hur den går med en titanfjäder som legat här i 40 år...det står airsporter på plastskyddet.....kan ju skilja på transferhål på 177 å 22...möjligt...
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Silwer 25 mar 2022, 02:27

Hoppas fjädern är bra, jag har en del dåliga erfarenheterav Titan fjädrar från förr, de ökade rekyl och twang som fan men gav i get mer i effekt än exportfjädern som fanns ännu då till många britter.

Idag är det ju merfråga om att öht hitta en fullfartsfjäder som funkar öht, nämnda SE90 har titanfjäder, hemsk, original existerar inte sen länge men nån Duabafjäder ska du kan har jag hört.

En prova som .22 kommer den inte gå över 200mps och kalvar helt laglig, hoppas fjädern käns bra bara.

.177 som för mig blir ju olagliga, för 10J är ju runt 200mps i en sådan.

Mercury för fannssom .25, modellen hette Mercury 635, men gissar att mycket få kommit hit, sen menar jag heller inte att det skulle ge mer effekt än en .22, jag tror inte riktigt den räcker till.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 26 mar 2022, 17:34

Har läst på en hel del nu om airsportern på andra sidor....va gäller presisionen säger alla att...1 inches 30 yards...group ........25mm 27 m i en grupp.....det skall dom klara....den absolute bästa airsporten enligt de flesta är MK 2.....som min gamla sletna 22a.....22orna går bäst med gamla Wasp..blå burk....
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Följande användare vill tacka vettedax för detta inlägg
Ragnerstam (12 jul 2022, 23:55)

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 30 mar 2022, 10:31

I går tog jag fram min gamla Stutzen 22a...tillverkad 85-86....jag köpte den för ca 20 år sedan av en arbetskamrat för 500kr...vet att hans far köpt den i sverige...den är mekaniskt i nästan nyskick men hade några märken på stocken efter nån kemikalie samt några tryckmärken...har tagit bort lacken med färgborttagning ...blir ny betts å lack sen....men men...till saken...provsköt i går med JSB 5,53..låg på ca 165ms....testade sen Wasp 5,6...å då la den sig stabilt på 180ms. till 181ms....ganska lätt att spänna ändå.. så min fråga..har den verkligen sålts här med den effekten..bössan har en F märkning....en sak till...korn å sikte är väldigt grova...dubbelt som det brukar va...blåneringen är mycket bättre än på mina andra bsa...la dom mer energi på dessa stutzen tro.. kanske nån här som vet mer ????? jag provsköt senare med ett billigt kikarsikte på..15 m ca....i stort sett hål i hål...
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Följande användare vill tacka vettedax för detta inlägg
gubbe (30 mar 2022, 16:18)

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 30 mar 2022, 11:59

Ett tips till er som grejar med dessa bössor...laddbulten är det kritiska att få till exakt...jag använder ett endoscope på 3,9mm...man ser exakt hur hålet ligger mot pipan..tog några kort för att visa...sen får man shimsa helt enkelt...bitar av bladmått å lite epoxi funkar fint...oftast är det upp å ner som felar.....kulan jämte endoscopet är 4,5....lapptop eller mobil funkar som skärm..på nedre bilden ser man laddbulten halvägs stängd samt pipans räffling....
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 30 mar 2022, 12:14

Jag blir tvungen ta med detta med.....den ena airsportern hade rost på pipan...små prickar..stålull 000 å olja tog det mesta.....men sen provade jag kallblånering på en sudd stålull som jag gned på några minuter...lät den ligga blöt ca 10min å sen putsa av med en trasa bara....å fan pipan blev svart å blank...helt ok..gjorde rent med Tröd innan så fett försvann....man skall inte göra så men det funkade ju....den till vänster var det...den till höger är en bra original.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav Silwer 05 apr 2022, 11:56

vettedax skrev:Har läst på en hel del nu om airsportern på andra sidor....va gäller presisionen säger alla att...1 inches 30 yards...group ........25mm 27 m i en grupp.....det skall dom klara....den absolute bästa airsporten enligt de flesta är MK 2.....som min gamla sletna 22a.....22orna går bäst med gamla Wasp..blå burk....


MK2? bäst är RB2, den med roterande blocket som kom med Superstar, då försvann ju en del problem, men ok det blev ju inte lika lätt att bara ladda upp bössan som med vippan.

Senb får det stå vad det vill, tyvärr är problemet ju ammon,pga att inte UK längre bryr sig i deras gamla bössor finns ju bara millimerterammo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 05 apr 2022, 12:41

Silwer skrev:
vettedax skrev:Har läst på en hel del nu om airsportern på andra sidor....va gäller presisionen säger alla att...1 inches 30 yards...group ........25mm 27 m i en grupp.....det skall dom klara....den absolute bästa airsporten enligt de flesta är MK 2.....som min gamla sletna 22a.....22orna går bäst med gamla Wasp..blå burk....


MK2? bäst är RB2, den med roterande blocket som kom med Superstar, då försvann ju en del problem, men ok det blev ju inte lika lätt att bara ladda upp bössan som med vippan.

Senb får det stå vad det vill, tyvärr är problemet ju ammon,pga att inte UK längre bryr sig i deras gamla bössor finns ju bara millimerterammo.

testat den nyare varianten av wasp 5,6...den funkar bra..jsb 5,53 funkar inte...milbro twin ring skall funka men går inte få tag i nu.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: BSA airsporter ???

Inläggav vettedax 06 apr 2022, 08:38

blev lite test med kallblånering igår...det går att få till rätt bra efter några försök..
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer