Pelarbäddning?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Pelarbäddning?

Inläggav Nuc 18 maj 2015, 20:01

Precis som Sir Ville och andra redan har nämnt så kan pellare aldrig skada en bössa. Ju klenare lådkonstuktion desto viktigare så att inte lådan har en chans att go "banana".
Lös rekyl klack, då måste det plastbäddas bakom rekylklacken men se till att den inte bottnar nedtill mot stocken eller ev plast. Acraglas är en av dom mest vanliga att plastbädda med, går att dryga ut med alupulver och färga till olika nyanser. Skulle tro att Stig kör med detta eller motsvarande av annat fabrikat. Skulle rekomendera plastbäddning och alupelare även till vapen som skjuter tätt, bara att eliminera framtida kolv/skruv problem runt lådan är ju ett stort plus :)
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Pelarbäddning?

Inläggav marhol 21 maj 2015, 20:02

Okej, nu har jag läst på en del om pelarbäddning och har hyfsat klart för mig hur jag ska göra. Men en sak som jag inte blir klok på är om pelarna ska sticka upp en aning från stocken eller inte. Som jag kan tyda det så kan dom sticka upp lite , typ tjockleken av två lager tejp, om man endast pelarbäddar. Detta för att lådan då inte ska ligga emot någonstans och kunna bli påverkad av träet i stocken.

Har jag fattat rätt eller fel?
:?:
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Pelarbäddning?

Inläggav Bara7 22 maj 2015, 18:09

Nu har jag inte kollat nätet, men vad är skillnaden och fördelen mellan pelar och klack? Eller kallas det pelar även om man limmar in en klack i stocken? Jag har alltid använt mig av klack när jag bäddat.
Ha en bra fredag!
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Pelarbäddning?

Inläggav Bara7 22 maj 2015, 19:07

Kanske okunskap, men jag limmar in klackar i stocken.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Pelarbäddning?

Inläggav marhol 23 maj 2015, 20:54

Sir ville skrev: tror nog det är viktigt att lådan får stöd av annat än bara pelare , även på en .22 LR.

Jo det låter rimligt. Jag tror jag kör på det. Kan ju alltid shimsa i värsta fall. :)


Har svarvat till den första pelaren, jag gjorde den justerbar för enkelhetens skull.
För att följa länken så måste du registera dig.



Med tanke på hur lådan ser ut där den bakre stockskruven sitter (se bilder tidigare i tråden) så tror jag att jag gör en pelare som ser ut ungefär så här. Det borde ge bra stöd om jag svarvar och fräser bättre än jag ritar. :mrgreen:
För att följa länken så måste du registera dig.

Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Pelarbäddning?

Inläggav hegge 25 maj 2015, 22:39

För att följa länken så måste du registera dig.



Så, nu har jag försökt mig på att bädda min bössa. Jag skippade pelare utan bäddade hela lådan bara. Innan så kunde man vippa hela raset upp och ner ngn mm (när skruvarna ej var monterade), det var som att lådan låg och vägde på en punkt. Det måste ju ha blivit spänningar där.

Aja hur som jag tyckte att det blev ganska bra, det lossnade jättelätt. Jag använde marin epoxi och flytande vax som släppmedel. Men vi får se om det blir nån skillnad på skjutbanan, förhoppningsvis inte värre varjefall :-)
hegge
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 08 jan 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Föregående

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer