Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Zokah 25 jun 2012, 18:10

Hej, tänkte beställa en Zoraki HP-01 på Hurricane och har velat som fan mellan 4.5mm och 5.5mm

Har försökt hitta nån recension på 5.5mm men det är svårt, för dom flesta recensionerna är inte från Sverige och därmed inte strypta till 10J.

Är inte alls sugen på att överstiga 10J gränsen så jag är lite nyfiken på hur vår svenskstrypta 5.5mm kan tänkas prestera?
1. Hur kulbanan kan tänkas se ut?
2. När börjar den dra sig mot marken? 15, 20, 30+ meter?
3. Hur många m/s tror ni den kommer ligga på?
4. När dom mäter upp J, vilken vikt ligger diabolerna på då?
5. Får man med nån form av "testpapper" där man får se hur just mitt ex presterat efter strypningen?

Vad jag har kommit fram till är att jag till 90% kommer skjuta på avstånd som är under 20~meter och även om det kommer bli att man kanske får köra tre pump varje skott så hade jag gärna velat ha den i 5.5mm men är lite osäker om där är kraft i den till att hålla en rak bana när den är strypt.

Vill helt enkelt höra lite goda ord från nån med erfarenhet av Zorakin i 5.5mm strypt till 10J eller vad man nu får för värde från butiken.


Hade också gärna tagit emot tips på bra diaboler i 5.5mm och nåt schysst rödpunktssikte med stor öppning som passar bra.
Zokah
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2012, 19:22
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav mathewsbow 25 jun 2012, 18:22

Med glimten i ögat skriver jag följande!
1: Kulbanan "är" krokig, som på alla kulvapen!
2: Kulan drar sig mot marken direkt efter den lämnat pipan, som på alla kulvapen!
3: Kulhastighet ca 140m/s.
4: Vet ej säkert vilken kulvikt, men har för mig att det är ca 1 gram.
5: Pistolen kommer att prestera/träffa precis så bra som skytten förmår, varken bättre eller sämre!

Bra diaboler är JSB/FX, vettigt rödpunkt är Hawke RD30.
mathewsbow
 
Inlägg: 507
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:21
Ort: Båstad så klart!
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Följande användare vill tacka mathewsbow för detta inlägg
Zokah (25 jun 2012, 18:59), Leopold (25 jun 2012, 20:37)

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Etienne 25 jun 2012, 18:25

Zokah skrev:Hej, tänkte beställa en Zoraki HP-01 på Hurricane och har velat som fan mellan 4.5mm och 5.5mm

Har försökt hitta nån recension på 5.5mm men det är svårt, för dom flesta recensionerna är inte från Sverige och därmed inte strypta till 10J.


Hmmm, i originalutförande i den kalibern, enligt manual, så ligger den på precis över 10 joule vid mynningen. Vid E4 (som 10J-begränsingen avser) så är den sannolikt nere på 10 joule. Dessutom så brukar siffrorna från tillverkarna vara lite "spetsade". Är den en strypning så är den ju inte annat än absolut marginell och inget man lär märka som skytt.

Zokah skrev:1. Hur kulbanan kan tänkas se ut?

För en uppfattning om hur kulbanan kan se ut så använd forumets ballistik-kalkylator:
http://www.luftvapen.info/ballistik/ballistik.html
Zokah skrev:2. När börjar den dra sig mot marken? 15, 20, 30+ meter?

Kulan börjar dra sig mot marken direkt... (den accelererar med nästan 10 m/s2 minus lite luftmotstånd, precis som alla andra föremål här på jorden)
Zokah skrev:3. Hur många m/s tror ni den kommer ligga på?

Det beror på vikten på diabolen du laddar pistolen med. Men rimligtvis omkring 140-150 m/s om du laddar den med en diabol som väger cirka 1 gram eller lite mindre.
Zokah skrev:4. När dom mäter upp J, vilken vikt ligger diabolerna på då?

Jag vet förvisso inte vilka "dom" är. Men det kan vara vilken vikt som helst. Manualen listar diaboler som väger i 0,87 gram för kaliber 5,5mm.
Zokah skrev:5. Får man med nån form av "testpapper" där man får se hur just mitt ex presterat efter strypningen?

En exempeltavla följer med från fabrik, vilket förövrigt är ganska anmärkningsvärt med tanke på att det är ett ganska billigt vapen.

Zokah skrev:Vad jag har kommit fram till är att jag till 90% kommer skjuta på avstånd som är under 20~meter och även om det kommer bli att man kanske får köra tre pump varje skott så hade jag gärna velat ha den i 5.5mm men är lite osäker om där är kraft i den till att hålla en rak bana när den är strypt.

Med tanke på det korta avståndet så spelar kalibervalet inte så stor roll egentligen, men ska du lite längre ut så skulle jag nog rekommendera kaliber 4,5 om du tycker att det är viktigt med en någorlunda rak kulbana (vilket jag får intrycket av att du tycker).
Men återigen, en rak kulbana är helt omöjlig att få till...

En annan aspekt med kalibervalet kan ju vara poängräkning. Ska du skjuta delvis på vanliga 10m pistoltavlor så blir ju poängbedömningen (om man nu ska göra det "riktigt) lite besvärligare med kaliber 5,5 m än med 4,5 mm.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Zokah (25 jun 2012, 18:59)

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Zokah 25 jun 2012, 18:56

Riktigt snabba och bra svar. Det tackar jag för.

Tänkte mer på vilket avstånd det börjar tappa allt för mycket, säg 10 cm, men det är väl bara att ställa in siktet och öva in.
Har fått se så mycket olika åsikter om .22 kalibern i 10J att jag kände mig tvungen att försöka få lite mer koll på läget.
På vilka avstånd tror ni man börjar ångra att man inte slog till på 4.5mm ist?

Det var en välgjord kalkylator, ska jag kolla på.

Fint med lite tips på diaboler och ett sikte med. Vilken typ är rekommenderat för skytte på 5-20m? Plattnos, rundnos, spets? Eller har inte så stor betydelse?
Tänker också på om man vågar köra på 5.52 ammo eller är det 5.50 som gäller i Zorakin?

Är rätt ny på allt och vill gärna få det rätt, min senaste inköp var en soft air gun för 17 år sen
Senast redigerad av Zokah 25 jun 2012, 19:03, redigerad totalt 6 gånger.
Zokah
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2012, 19:22
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Etienne 25 jun 2012, 19:07

Som lite referens så kan jag ju säga att i kaliber 4,5 så räcker 2 pump ut till ungefär 25 meter utan att jag tycker att det börjar bli lite "tråkigt" sett till ballistiska egenskaper. Nu talar jag dock om precisionsskytte med kikarsikte (6x förstorning) och benstöd på Zorakin.
För att följa länken så måste du registera dig.



Skjuter du med ett rödpunktsikte utan förstorning så tror jag inte att man tycker att kulbanan är så överdrivet jobbig. Men du måste nog upp till 3 pump och köra med hyfsat lätt ammo för att tycka att det är någorlunda OK ut till 25-30 meter.

Som referens så kan jag ju säga att om jag skjuter på de övre ringarna på en "5-tavla" med 2 pump i kaliber 4,5 (160 m/s) och träffar rakt på, så är det precis att jag missar tavlan i höjdled om jag försöker mig på samma sak med 1 pump (120 m/s). Detta motsvarar, rent hastighetsmässigt, 2 respektive (nästan) 3 pump i kaliber 5,5 med relativt lätt ammo.

-

Förövrigt, angående detta med strypning, läser man på specifikationerna på Atak Arms hemsida så säger de att pistolen gör 144 m/s med 0,92 grams diaboler. Alltså lite under 10 joule...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Etienne 25 jun 2012, 19:22

Dessutom måste jag också inflika att den här pistolen är riktigt träffsäker även på långt håll!

Att på 25 meters avstånd skjuta grupper med c-c på 1 cm är inga större problem med 2 pump och kaliber 4,5 (om man nu har kikarsikte och bra stöd). Pistolen kan nog rent av nästan tävla med min Anschütz SA 2002 på det här avståndet.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Leopold 25 jun 2012, 21:44

Själv tycker jag nästan det är litet synd att köpa denna pistolen i 5.5 mm i 10J, den har en enormt fin precision som lätt räcker ut till 25 meter i 4.5 mm med öppna riktmedel. Kulbanan blir som sagt betydligt flackare i 4.5 mm, dessutom tillkommer en faktor som åtminstone jag sätter stort värde på: målkontakt. Om kulan är långsam blir det ett trött ka...dook ljud varenda gång man skjuter och träffar målet. Med rimlig kulhastighet som man får med 4.5 mm så blir det en betydligt rappare och för mig trevligare upplevelse som är vanebildande för mig.

Älskar Zorakin, härlig precision och kvalitet för väldigt litet pengar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12784
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Rammler 25 jun 2012, 22:17

Jag har en 5,5a och jag tycker följande:

Jag tycker att det är en fruktansvärt rolig pistol med väldigt bra precision (i mina mått mätt) ända till 25m med öppna riktmedel. På dessa avstånd skjuter jag främst på burkar och dyl. På lite närmare avstånd är det inget problem att skjuta av blomstjälkar bara för skojs skull eller stansa tavlor, vilket jag fort tröttnar på.

Men jag skulle ändå välja 4,5 om jag vore du.

Eller skaffa en till pipa. Men det verkar vara licenskrav på lösa pipor idiotiskt nog. Om jag inte har fattat det hela helt fel.
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Zokah 25 jun 2012, 22:37

Riktigt skön feedback man fått i tråden.

Har tvekat hela tiden men man får väl ta och ge efter till 4.5mm. Är det fortf ett bra tips att gå på ett RD30 rödpunkts eller tycker ni det ger mer att kanske investera dom pengarna i ett kikarsikte? Isf har ni några tips?
Och när det gäller 4.5mm är det dom tyngre eller lättare diabolerna man vill sattsa på? Lite smaksak kanske men ändå.

Tycker själv det ser ut så men bara för att va säker: För att följa länken så måste du registera dig.

detta är den senare versionen(MK2?) där man kan fästa optik utan problem?
Senast redigerad av Zokah 25 jun 2012, 22:38, redigerad totalt 1 gång.
Zokah
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2012, 19:22
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Etienne 25 jun 2012, 23:04

Versionen som inte har en "slot" längst fram på Weaver-railen är riktigt gammal och lär inte finnas i många butiker idag öht. Zorakin har dessutom genomgått (minst) små 3 förändringar sedan dess. Mini-kompensator och svart komp-tub verkar vara det senaste. Läs mer här:
viewtopic.php?f=3&t=8901&p=127503

Angående rödpunksikten så finns flera trådar om det på forumet. Bland annat här: viewtopic.php?p=91180#p91180

Ska du komma undan billigt så säger jag också valfri "stämplad" variant av RD30 (Hawke, BSA, UAG, Tasco, Kayoba, etc.) är det vettigaste valet. Märket spelar ingen större roll, allt är gjort i Kina och därefter stämplat med respektive tillverkares namn.

Annars så finns ju möjligheten med både hög och lågförstorande kikarsikte om man gillar det. Batterierna tar ju inte slut så att säga :-)

En av mina recensioner av ett billigare sikte:
viewtopic.php?f=24&t=7717&p=103487

*Host* Ett par sikten finns till försäljning här *host*
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Zokah (25 jun 2012, 23:55)

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Zokah 25 jun 2012, 23:45

Okej, vad sägs om ett Walther PointSight PS22 för att få bak siktet lite då också kanske? Har du nån erfarenhet med det siktet?

Tänkte på lite mer precisions-skytte på avstånd. Är det helt värdelöst då med rödpunkts?
Senast redigerad av Zokah 25 jun 2012, 23:49, redigerad totalt 1 gång.
Zokah
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2012, 19:22
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Leopold 26 jun 2012, 00:09

Sikte: beror på vad det är för typ av skytte du vill träna. Nästan allt krutskytte handlar om att bemästra öppna riktmedel, inom tävlingsluftskytte är det samma: korn och skåra är vad som gäller. Zorakin har relativt bra öppna riktmedel som standard (visst... finns avsevärt bättre) så varför inte börja med att utforska potentialen i dessa.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12784
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Zokah 26 jun 2012, 00:37

Jo det är väl sant, var mest att jag tänkte beställa allt på en gång, för jag vet man alltid kommer bli sugen på lite extra saker att variera med. Aja har lagt en beställning på en Zoraki HP-01 .177 nu och en jävla massa skott. Så man får väl se hur lägenheten ser ut på måndag. Tack än en gång för hjälpen
Zokah
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jun 2012, 19:22
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav lazlo09 26 jun 2012, 13:03

Jag har skickat pm till dig ang just ett rödpunktssikte.
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 jan 2010, 15:41
Ort: NV Skåne
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Lite hjälp hade uppskattats! Zoraki HP-01 5.5mm

Inläggav Etienne 26 jun 2012, 22:56

Lite spontan input från mig som kört med alla möjliga varianter av riktmedel:
(situationen är faktiskt så illa att jag har flera pistoler för att lätt kunna byta mellan olika riktmedel)

Jag personligen har lite svårt för rödpunktsikten i många fall. Jag har provat lite olika varianter (utan förstorning) på pistoler, och visst, för plinkande så fungerar det fint, och det är trevligt att man utan större anstängning kan skjuta med ögonen öppna. Men ger man sig på precisionsskjutning så fungerar det sisådär. En punkt på säg 5 MOA är cirka 1,5 cm bred på 10 meter, och blir ju givetvis proportionellt större på längre avstånd. På 25 meter så täcker den hela det svarta området på en "enkel" 10-ringad tavla.

Ett lågförstorande kikarsikte ger ju lite andra möjligheter till skyttet. Det är inte direkt vanligt, och framförallt inte särskilt applicerbart på något "riktig" skytteform, men jag personligen gillar konceptet. Dessutom så slipper jag, till skillnad från med rödpunktsikten, oroa mig för att batterierna ska bli dåliga om jag glömmer att stänga av siktet vid för många tillfällen.

(Det bör tilläggas till båda ovanstående att allt annat än ett riktigt lätt sikte gör det i princip omöjligt att bekvämt skjuta med enhansfattning . I alla fall på Zorakin.)

Med ett relativt högförstorande sikte (i sammanhanget säg 4x eller mer) så kommer man in på den (i alla fall i sverige) lite udda skytteformen av För att följa länken så måste du registera dig.

. Utöver det så har man ju möjligheten att göra som med min pimpade Zoraki och konvertera pistolen till ett kompakt litet (kvasi-)snipergevär. The downside är ju att man får en hyfsat "klumpig" enhet relativt en liten pistol, och flexibiliteten är ju inte precis där... I stan så är det dock ett fint komplement till den mera mobila skalan av långdistansvapen. ^^

Sist men absolut inte minst så kommer ju de öppna riktmedlem, som egentligen inte kräver så mycket mer av en recenssion. Det är "old school", riktigt trevligt, och helt klart den mest utmanande varianten enligt mig. Dessutom helt klart den mest "seriösa" varianten, och överlag den mest flexibla och smidigaste lösningen på riktmedel. Dock lite tråkig och traditionellt i vissa ögon kanske. Jag personligen tycker dock inte riktigt att det fungerar på långt håll - sett till vad Zorakin faktiskt kan prestera när det kommer till pricksäkerhet (det behöver förvisso inte vara tråkigt för det :) )


... Vad som är rätt för dig är givetvis upp till dig att komma på. Men att prova lite olika varianter är ju inte precis dyrt (i de flesta fall), och stor del av investeringen får man ju tillbaka på 2:a-handsmarknaden. Testa om du är nyfiken på någon variant.
:smt037
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer