Luftpistoler i teknikundervisningen

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 10:13

Jag arbetar just nu på KTH med att bygga tekniklaborationer. I en av dessa labbar ska elever (från år 7 och uppåt) undersöka olika material och hur väl de skulle kunna skydda oss från pistolkulor. Vi kan inte ha krutvapen här på KTH (not a big surprice) men vi kan ha luft/CO2-vapen så jag tänkte att expertisen här måste vara de bästa att fråga! :)

Eleverna kommer få tillverka sina egna skyddsvästar och sedan testa dessa med pistolen (självklart kommer inte eleverna själva skjuta med pistorerna). Eleverna kommer få en tänkt budget att spendera för att tillverka sina skyddsvästar av. Vi kommer erbjuda olika material men vilka material vi kommer erbjuda eleverna kanske vi måste anpassa efter vilka pistoler det finns att tillgå. Helst använder vi så riktiga material i skyddsvästarna som möjligt. Pistolen måste i alla fall vara tillräckligt kraftig för att kunna slå hål/göra skada på skyddsvästen. Bakom skyddsvästen har vi modellera som vi sedan kan mäta hur stor skada som kula gjorde och om inga kula kan göra skada på något material blir det lite svårt att experientera.

Jag tar gärna emot tips på vilka olika ammunitioner som vi kan använda oss av och hur de påverkar målet som kulan träffar.

Ni kanske också har tips på hur vi gör kulfång och annan kringutrustning på bästa sätt?

Alltså: Tips på pistoler, ammunition och kulfång. Hellre bra än billig.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Etienne 30 maj 2012, 10:21

Måste det vara licensfria vapen?

Annars så får det ju bli något bigbore-vapen som i kaliber och energi liknar en projektil avfyrad från en "riktig" pistol.

I annat fall så är du fast med effektbegränsade licensfria vapen (max 10 joule för enkelskott i alla fall). Zoraki HP01 erbjuder ju 3 olika energinivåer, beroende på antal pump (cirka 3,6 eller 9 joule). Vapnet finns dessutom i både kaliber .177 och .22.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 10:31)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 10:25

Ja, det måste vara licensfria vapen. Det är lite krångligt för en myndighet att få licens för skjutvapen. Dessutom kan vi inte motivera att köpa vapen som kräver licens.

Alltså, jag kan INGENTING om vapen sen tidigare. Vad är bigbore?

Jag vet var joule är (fysiker själv) men hur definieras anslagskraft? Annars verkar det väldigt praktiskt med att vapen som går att justera så som du skriver.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Frank69 30 maj 2012, 10:28

Kan bara hålla med... Zoraki är ett fantastiskt luftvapen... både i precision och att man kan välja 3 olika hastigheter.
Hade nog valt 5,5mm alternativet... För att följa länken så måste du registera dig.


Skott... Då ni nog kommer att skjuta på kort avstånd så kanske dessa inte är helt fel:
För att följa länken så måste du registera dig.



Bild
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Följande användare vill tacka Frank69 för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 10:31)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 10:34

Åh! Tack för hjälpen!

Angående ammunitionen, finns det andra varianter? Jag tänker mig spetsiga kulor osv. Den lilla erfarenheten jag har är diabolkulor som ibland var platta och ibland spetsiga.

Vad menas med att det är en PCP-pistol?
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 10:38

Och bara när jag skrev PCP så fick jag svar på min fråga. Tackar!
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Don Tomaso 30 maj 2012, 10:45

Det är en pistol som har en luftbehållare med högt tryck (ca 200 bar) som man fyller antingen via en speciell pump eller via en dykflaska som skall vara en 300 bars.
När man fyllt vapnet kan man skjuta ett flertal skott innan man måste fylla igen.
De pistolerna är i princip rekylfria. Alla moderna tävlingsvapen är av sådan typ.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Följande användare vill tacka Don Tomaso för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 13:25)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 10:59

Zorakin finns även i cal .22, detta kan kanske vara det bättre valet för era tester om ni i någon mån ska försöka efterlikna effekten från finkalibriga pistoler. Kan vara intressant att jämföra materialens skydseffekt mot kulor i olika form, plattnos, spetsnos, rundnos. Kanske blir det inte stora skillnader eftersom kulorna är gjorda i mjukt bly normalt sett.

Det är värt att nämna att finkalibrig krutammunition har ca 10-20 ggr högre anslagsenergi än de licensfria 10 J. Då pratar vi om relativt beskedliga .22, sedan finns det ju handeldvapen med avsevärt kraftigare ammunition och kalibrar med mångdubbelt högre anslagsenergi.

Dvs det kommer inte att krävas särskilt mycket för att förhindra att de licensfria kulorna penetrarar skyddsmaterialet. Men man kanske kan arbeta med tunna material och undersöka om skyddseffekten skalas upp med ökande materialtjocklek eller antal skikt, där har zorakin en fördel i att man kan välja effektnivå med antalet pumpningar. Passa på att införskaffa en kronograf också så att kulans hastighet och enegi kan mätas ordentligt

Verkar vara en riktigt kul kurs det där!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 13:25)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 11:01

Vanlig luftgevärsammo är ofta mjukt bly.
Så du bör nog söka rätt på annat med, det finns en massa plojammo som är värdelös precisionsmässigt men som nog ger mer i sånna här expriment.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 13:25)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Etienne 30 maj 2012, 11:13

TeknikLäraren skrev:Jag vet var joule är (fysiker själv) men hur definieras anslagskraft?


Det är precis som i fysiken; E = m*v2*0,5 . Man bara petar in projektilens parametrar i det hela och så trillar ett värde ut. En kaliber .22 projektil väger i normala fall cirka 1 gram och klarar vapnet att skicka ut den i cirka 140 m/s så blir det 9,8 joule.

Ordvalet "kraft" och "effekt" förekommer ofta i dessa sammanhang. Men det är bara slarviga uttryck då det som egentligen avses är det man i fysiken kallar "energi".

Med i dagsläget aktuell lagstiftning så får ett licensfritt vapen (ej semi- eller fullauto) maximalt prestera 10 joule uppmätt 4 meter från vapnets mynning. (Så, i praktiken så kan man egetligen kräva ut några enstaka decimaler över 10 joule precis vid mynningen på vapnet och vara laglig. Men nu snackar vi små marginaler.)

Zorakin kommer precis upp till detta, och om jag inte minns helt fel så är det vapnet i kaliber .22 (5,5 mm) marginellt starkare än det i .177 (4,5 mm).
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 13:25)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 11:35

Men som sagt, kanske lit3 mer vari3rad ammo, annars kan jag sätta ut rätt svar redan, en 3mm plåt bara och du ä odödlig för vapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 13:25)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Etienne 30 maj 2012, 11:55

Förresten, KTH brukar väl vanligtvis inte undervisa på högstadienivå? Är det något särskilt evenemang eller liknande som laborationen ska figurera i?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 13:25)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 12:21

Jag fattade det som att det handlade om att utveckla en laboration, med allt vad det innebär av design och test så man får ett färdigt paket inklusive lärarhandledning att rullas ut i undervisningen. Eller?

Hur som helst låter det som ett skitbra uppslag för att väcka intresse åt det tekniska hållet, fysik, materiallära etc det är många trevliga strängar man spelar på här .Att sedan dra slutsatser av experimenten och förbättra konstruktionerna måste ge en fantastiskt fin läreffekt :Thumbupp:

Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag själv funderat mycket på hur 10 J-kulorna går igenom vissa material med sådan lätthet (tex hyfsat tjock spånskiva och tunnplåt) medan andra till synes veka material står pall. Många saker har betydelse tex materialets skörhet, seghet, upphängning/dämpning, vikt och tröghet... mycket spännande och tankeväckande!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 13:25)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Daniel 30 maj 2012, 12:40

En annan sak jag tänkte på är att låta eleverna publicera sina experiment här på forumet då får dom lite Internet undervisning också :-)

Angående kulfång så fungerar hatsans kulfång utmärkt.. dvs För att följa länken så måste du registera dig.



Forumets sponsorer har denna kulfång.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Följande användare vill tacka Daniel för detta inlägg
TeknikLäraren (30 maj 2012, 13:25)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 12:58

Leopold skrev:Jag fattade det som att det handlade om att utveckla en laboration, med allt vad det innebär av design och test så man får ett färdigt paket inklusive lärarhandledning att rullas ut i undervisningen. Eller?

Hur som helst låter det som ett skitbra uppslag för att väcka intresse åt det tekniska hållet, fysik, materiallära etc det är många trevliga strängar man spelar på här .Att sedan dra slutsatser av experimenten och förbättra konstruktionerna måste ge en fantastiskt fin läreffekt :Thumbupp:

Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag själv funderat mycket på hur 10 J-kulorna går igenom vissa material med sådan lätthet (tex hyfsat tjock spånskiva och tunnplåt) medan andra till synes veka material står pall. Många saker har betydelse tex materialets skörhet, seghet, upphängning/dämpning, vikt och tröghet... mycket spännande och tankeväckande!


Vi tänker precis samma! Det är själva materialet som eleverna ska undersöka. Varför går kulan genom en spånskiva som är betydligt tjockare än en metallskiva t ex?

Angående åldern på eleverna. Vi driver en verksamhet där lärare kan boka in experiment för sina klasser. Experimenten är sådana som lärarna själva inte kan husera i den egna skolan. Antingen för att de är för komplicerade eller för att det är för dyra. Då finns vi. Det är inte så att lärarna själva ska hålla på med labbarna ute i skolorna utan de kommer hit på besök. Ungefär som Tom Tits i Södertälje bara det att man måste boka in sina besök.

Tack för alla bra tips om luftpistoler. Vi behöver egentligen ingen precision i våra vapen eftersom vi kommer skjuta på syddsmaterialet på så kort avstånd. Är det någon som har tips på kulfång? Vi måste ha någon form av anläggning där vi testar också. Är vatten kanske den bästa kulfången?
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 12:59

Såg nu också Daniels tips om kulfång. Det är en bra idé men jag tänker mig större grejer.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 13:04

Vatten är om inte annat väldigt effektivt, kulan går att inspektera efteråt.
Fast man får ju skjuta i vinkel nedåt i en behållare förstås.
Skl gör ju så, i vatten så blr ju rena elefantbössan renderad värdelös på några meter eller nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 13:22

Perfekt förslag med en balja vatten, vet inte hur många dm vattendjup som behövs men det är inte mycket. Jag har testat att skjuta ner i en 1.5 liters PET-flaska full med vatten för att kolla hur räfflingen funkar på olika kulor. Det blev iofs bara en enda kula jag orkade testa med för jag och puffran fick en rejäl dusch av skottet ner i flaskmynningen på det korta avståndet... ja man kan inte tänka på allt :-)

Men kulan och flaskan var helt intakta så konceptet funkar fint.

PS. Ni har säkert redan koll på detta men vill ändå ha det sagt: ska man experimentera med sånt här måste man tänka på att vissa skyddsmaterial tex polykarbonatplast ger ordentliga rikoschetter även med mjuka blykulor. Man behöver nog ha testobjekten inne i en plexiglas-box eller motsvarande när man testar, eller åtminstone se till att alla i närheten har skyddsglasögon.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav derkaderb 30 maj 2012, 14:33

Kul undersökning! Hoppas vi får ta del av den sen.
GAMO PBA Armor är väl den kulan jag kan komma på som har bäst penetration av dem jag testat.

För att följa länken så måste du registera dig.

derkaderb
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 01 feb 2012, 23:54
Ort: Linköping
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 14:44

derkaderb skrev:Kul undersökning! Hoppas vi får ta del av den sen.
GAMO PBA Armor är väl den kulan jag kan komma på som har bäst penetration av dem jag testat.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det där ser ju helt klart spännande ut. Finns de endast i .177?
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav derkaderb 30 maj 2012, 14:46

Nej de finns i .22cal (5.5mm) också. Man kan köpa dem för bra pris via ebay.co.uk
För att följa länken så måste du registera dig.

derkaderb
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 01 feb 2012, 23:54
Ort: Linköping
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 14:56

finns mängder av sånt, även tyngre som är plstinkapslade och då blyfria, det kan var koppar i stället eller nåt liknade.

För problemt har ju varit att räfflingen ska hålla i vapnet, annars hade de kunnat ladda på med dem i stål direkt mot räfflingen, iofs finns sånna rundkulor antar jag, fast jag vet inte om de finns i .22, anars går det väl tat prova dem med, de deformeras knappt nåt men väger mindre än blydiaboler.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav mikebike 30 maj 2012, 15:13

Vanliga luftpistoler ger bara några få Joule, de flesta luftgevär ger högre anslagsenergi. Dock max 10 Joule.

Mest bang for the buck tror jag en Crosman 2240 laddad med rundkula ger.


Det mest realistiska är naturligtvis att gå till en pistolskytteklubb och testa med riktiga vapen. En av klubbarna jag är med i samarbetar med en högskola för deras kurser i kriminalteknik. :wink:
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 15:18

mikebike skrev:Vanliga luftpistoler ger bara några få Joule...


Kanhända har du rätt om du menar billiga CO2-pistoler. Det var just därför som Zoraki HP01 kom på tal då den ger strax under licensgränsen 10 J, har hög kvalitet och inte kräver något annat än några pumptag för att skjuta med.

Silwer skrev:finns mängder av sånt, även tyngre som är plstinkapslade och då blyfria, det kan var koppar i stället eller nåt liknade.

För problemt har ju varit att räfflingen ska hålla i vapnet, annars hade de kunnat ladda på med dem i stål direkt mot räfflingen, iofs finns sånna rundkulor antar jag, fast jag vet inte om de finns i .22, anars går det väl tat prova dem med, de deformeras knappt nåt men väger mindre än blydiaboler.


Lura honom nu inte att skjuta med stålrundkulor i en räfflad pipa... det är väl den absolut sämsta kombinationen man kan tänka sig av allt skit som finns! Till att börja med blir det inte ens tätt mellan kula och pipa... Möjligen kan jag köpa att man kan testa kulor av plast eller bly som har en spets av hårdare metall om man vill ha max genomträngningsförmåga, har ej testat detta själv men det verkar logiskt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 15:32

Men alltså KTH skiter väl i om de sliter lite på några räfflor?

Eller har jag mssuppfattat och det är han själv som står för fiolerna?

Annars är det ju bara att testa allt skit som går och slänga det som är kvar sen, det är ju ingen kostnad att tala om i nåt sånt här.

Men visst det finsn allt möjligt elände att avlossa det gör det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Sponsorer