Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar!

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar!

Inläggav Leopold 15 nov 2011, 22:02

Tjena, litet sugen på att höra era erfarenheter i denna fråga som ligger så varmt om hjärtat för pistolskyttar!

Jag tror var och en vet precis vad jag menar när jag säger att man darrar som ett aspelöv ena dagen och nästa dag inte.

Frågan är, vad funkar för att minimera dessa darrningar och det förödande osäkra avtrycket?

Har provat det mesta tycker jag, viktigaste prylarna i ordning:

- Se till att ha sovit vettigt - självklart kan man inte vara i "hyper"-mode.
- Kom inte till tävlingen/klubbskjutningen med andan i halsen, varva ner och snacka litet åtminstone en kvart innan skjutning.
- Se till att ha ätiit vettigt minst två timmar innan man skjuter. Med "vettigt" menas en riktig måltid utan alltför mycket pasta och kolhydratskit. Fett och protein ska det vara enligt min erfarenhet men det kan ju vara olika åsikter om det.
- Absolut inga socker-shocker direkt innan, Snickers-bars etc.
- Helst inga nikotin eller koffein-intag närmaste timmen innan, ökar puls och darrighet för mig iaf.
- Lustigt nog, en lättöl närmaste timmen innan man skjuter kan göra susen ibland särskilt om man slarvat med maten. Hört ryktas att Skanåker körde med den modellen och jag har provat: det funkar riktigt bra. Kanske är det ingrediensen humle som verkar dämpande på nervsystemet, vem vet. I så fall räknas det säkert som doping.

Bara kör på med era egna tips, mycket välkommet!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Darkdreams (08 apr 2019, 17:57)

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Bsa_Airsporter 15 nov 2011, 22:16

tja detta funkar nog bäst på dom som är lite hyperaktiva i allmänhet (ADHD) Gainomax Recovery en 10-15min innan skyttet =) ja blir lugn som en filbunke av det men alla är olika så bara att testa ;)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Silwer 15 nov 2011, 22:24

Ta en starköl, men inet mer.

allvarligt talat så gjorde de så förr, men det räknas som doping idag och givetvis då att alkohol och skytte inet hör ihop, mnen Skanåker körde på det.

anars vet jag inte, andas rätt är väl viktigt, och massor av repetaritioner av samma sak.

ADHD dämpas inte lätt det krävs nog nån form av amfetaminderivat för det, de är dock inte skakiga för den som tror det å andar sidan.

Nåt som lugnar och som sagt rätt andning och nånting man gjort många ggr, det tror jag på.

Jag har testat får jag erkänan och ja det funkar med öl, men som sagt bara till en viss nivå sen blir man övermodig och skjuter sämre.

Men fan det är inte vettigt att rekomendera nåt sånt.

Förr så sköt jag mycket meed exakt samam vapen, det gjorde stor skillnad har jg märkt mot idag när jag knappt skjuter nåt med nåt vapen, då är jag alltid ny varenda gång jag börjar skjuta så att säga, dvs inte så bra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Leopold 15 nov 2011, 23:09

Kan väl säga att just alkohol har en gynnsam verkan i ett begränsat spann, enligt de flesta. Typ en starköl som sagt. Litet tragiskt men nog fasen dämpar det nervsystemet och man skjuter bättre.

Men detta är definitivt inte bland de tillåtna medlen så det krävs mer kreativa idéer!

Gainomax Recovery från BSA airsporter, ska kolla in vad det kan vara för bra ingredienser i det. Själv var jag inne på rogivande té men har inte hunnit prova ut. Det har alltid varit skillnad på droger och droger men visst är det litet skumt om det skulle behövas någon form av drog för att kunna skjuta riktigt bra.

Det måste finnas andra sätt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Jimmy85 16 nov 2011, 00:01

En öl funkar ju. Jag tävlade i dart ett tag. Tog jag en öl innan ja kastade gick det bra. Drack jag mer blev det succesivt sämre. Men jag lärde mig hantera det o va oftast nykter på tävlingarna. Fast så gick jag från nybörjare till till b-laget på någon månad o sen efter ytterligare någon månad va jag i a-laget. Det jag kan säga är att alkohol kan ha en bra inverkan i måttligt intag och vid överdrivet intag vet väl alla hur det blir. Men det går ju att träna bort samt att man alltid ska lägga på minnet hur man gjorde när det blev bra men även dom dåliga sakerna som gjorde att det gick åt skogen. Sen att hålla fokus på målet o koppla bort omvärlden. Det gäller att hitta en harmoni o göra likadant gång efter gång. Men ibland kan det vara svårt om man tex har en dålig dag. Tar första skottet/pilen bra så är oftast nästa skott svårare för man ändrar fokus något o fokuserar mer på hålet/pilen i tavlan än på vad man gjorde för att den skulle hamna där.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Silwer 16 nov 2011, 00:05

Jo koffein och det som är i te är ju droger med om maa ska hårdra det.

Fast jag tror ingen gnäller om man vill ha kamomillte före man skjuter hehe.

De som är i absolut elit håller väl på med psykträning en hel del, dvs att tänka bort att det är alvar vilket kan göra at man faller för trycket.

Sen är det baturligtvis så att en del av oss får inse att vi inte har den talang och de möjlugheter som kräs för att vara bäst, det har ju visat sig på de tävlingar vi sett, folk som egentligen aldrig tävlat nåt i skuytte vinner om och om igen.

Så man kanske ska sätta målen lite realistiska så länge och inte på högsta pinnhålet.

Trots allt måste utfallet bli att det finns en lite procent superskyttar, och en viss mängd medelbra och så en hög med sånan som inte är nåt vidare mer än för hembruk.
De uslaste har väl lagt ner om de nånsin provat skytte ens.

Sen kan ma alltid träna upp sin förmåga givetvis, men tyvärr är nog en del av oss halvblinda eller darriga osv, sånt är livet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Caesar (16 feb 2013, 00:17)

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Leopold 16 nov 2011, 00:17

Jodå Silwer, men jag tror de flesta av oss kan bli riktigt bra med en del träning! Dumt att ge upp innan man ens gett det en ärlig chans och jag tror de allra flesta faller på att de ger upp alldeles för lättvindigt så fort minsta motstånd möts.

Vissa saker *är* genuint svåra. Men möjliga att bemästra om man är beredd att offra litet tid och energi på det och framför allt tycker det är roligt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav RobertSt 16 nov 2011, 00:28

Hantlar! Skaffa er lite vikter, eller håll en rejält tung pistol, ofta i handen. Med utsträkt arm, precis som OM ni siktade på något. Låt den darra, efter ett par månader så har ni fått så mycket muskler att ni lätt kan hålla er pistol stadigt! Det är min träningsmetod i alla fall!
RobertSt
 

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Bsa_Airsporter 16 nov 2011, 00:56

"ADHD dämpas inte lätt det krävs nog nån form av amfetaminderivat för det, de är dock inte skakiga för den som tror det å andar sidan."
Beror helt på hur ADHD'n är.. jag kan inte sova flera dagar i streck, hyperaktiv och koncentrationssvårigheter.. jag sa bara vad som hjälper mig för att vara lugn.
Men visst Silwer du vet juh det mesta :thumbupp:
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Mr Davidson 16 nov 2011, 07:37

När man ändå berört droger:...

1) Benzodiazepiner; torrsprit. 2-5mg för en ovan brukare. Lugn... Den mest kända i familjen är väl Rohypnol.

2) Alkohol är ju helt enkelt en gammal lugnande drog. Skulle med stor säkerhet totalförbjudas om den dök upp idag och narkotikaklassas.

2) Betablockering; diverse handelsnamn, hindrar upptaktning av puls, andning och svettning. Blodtryckssänkande, dämpar vid nervositet.

Tror inget utom möjligen betablockering är tillåtet. Detta används ju bla för hjärtsjukdomar och medicinering för somatiska sjukdomar brukar väl tillåtas?

Fysisk träning tror jag fungerar såsom ett inlägg beskrev. Finns dock en tanke kring det. Ett vapens vikt eller egentligen dess massa funkar som ett tröghetsmoment för de små ofrivilliga ryckningarna vi alla har, olika för olika dar som någon träffande sagt här ovan. Tränar man så man blir stark, kan även ryckningarna bli starka. Då krävs det än högre massa i vapnet för att motverka. Och då krävs...... Men detta är nog ett bra sätt. Jag misstänker att träningen med hantlar är i lika hög grad en mental träning. När man fokuserar på att hålla still utvecklar man inte bara styrkan utan jag tror man även tränar den mentala tekniken.
Mr Davidson
 

Följande användare vill tacka Mr Davidson för detta inlägg
maxzat (16 nov 2011, 09:27), Beangan (16 nov 2011, 22:16), Nitro (21 sep 2012, 21:53)

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Patrick 16 nov 2011, 11:11

Min erfarenhet sedan jag tävlade i pistol för några år sedan är att när jag cyklade i stället för att ta bilen till banan skjöt jag bättre.

ca 10-15% högre poäng fick jag om jag som sagt cyklat ungefär en mil och sedan vilade/pratade skit med klubbkompisarna en trekvart innan jag började skjuta.
Besök gärna www.onsalaskytte.se
Användarvisningsbild
Patrick
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 09 jun 2008, 19:47
Ort: Bohus
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Cutlas .22

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Leopold 16 nov 2011, 11:27

Det där med hantlar kanske kan hjälpa i början, om man darrar pga vapnets vikt.

Fast man kommer rätt snart till ett läge där man inte darrar nämnvärt bara av att rikta vapnet mot målet, man kan stå rätt länge med vapnet på sträckt hand utan problem.

De darrningar som är svårast att träna bort är de som uppkommer av att man fyrar av. Endast pekfingret får röra sig, mjukt men bestämt tills skottet går, därefter fortsatt efterriktning. Att få denna pekfingerrörelse att bli relativt automatisk tror jag själv är det viktigaste. Måste man medvetet tänka på avtrycksrörelsen blir det för mycket att kontrollera och man börjar darra. Vissa dagar funkar det bra för egen del, andra inte lika automatiskt.

Jag tror träningen måste eftersträva realism här, pistolskytte handlar inte bara om att hålla upp en vikt utan är alltid kombinerat med att fyra av. Kanske är det till och med negativt att nöta in beteendet att hålla upp en vikt *utan* att fyra av, med tanke på det automatiska man vill uppnå. Bättre då torrklickningsträning med pistolen när man tränar att hålla absolut stilla under skjutfasen. Många av toppskyttarna håller på med mängder av torrklicksträning.

Ändå tror jag att symmetrisk och isometrisk träning med hantlar etc är viktigt för att få upp symmetri och bra styrka i axlar, rygg, bål, det behövs under långa skjutpass för att orka hålla stilen ända in i mål.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Plinkerton 16 nov 2011, 11:30

Johannesört är milt rogivande för vissa, likaså receptfria åksjuketabletter.
Har ingen koll på om det blir dopning dock...
Plinkerton

Crosman 1322 Backpacker .22 (Multipump)
ME (HW) 4" Bull Barrel .22 (Brocock Air Cartridge)
Crosman Model 70 .177 (CO2) HPA-konvertering på gång.
Plinkerton
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 13 dec 2008, 15:35
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: ME 4" Bull Barrel

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Leopold 16 nov 2011, 11:35

Patrick skrev:Min erfarenhet sedan jag tävlade i pistol för några år sedan är att när jag cyklade i stället för att ta bilen till banan skjöt jag bättre.

ca 10-15% högre poäng fick jag om jag som sagt cyklat ungefär en mil och sedan vilade/pratade skit med klubbkompisarna en trekvart innan jag började skjuta.


Intressant knep, då har du fått in kroppen i en avslappningsfas innan skjutpasset. Gör man tvärtom att man jäktar dit med bilen precis i tid till träningen efter att ha gjort det ena och det andra först, ja då går det garanterat inte bra för de flesta inklusive mig - kroppen full av stress.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Frank69 16 nov 2011, 11:52

Har märkt detsamma...
Man skall inte börja panga direkt efter att man har ankommit...
Tar nog minst en halvtimma innan man kan skjuta hyfsat...
Så det är ingen idé att trötta ut armen innan dess...
Sen kan man nog ha nytta av att träna bröstmuskler och ryggmuskler också...
Och så finns det handledstyngder om man vill ha gungningarna lite mjukare...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Navne 16 nov 2011, 21:41

Lite styrketräning, men efter pistolträning och inte dagen före match!

Annars så är mitt tips:
Försök få iväg skottet på ca 3-8 sekunder efter att siktet kommit in i målområdet.
Och det viktigaste av allt... om det darrar för mycket, eller någonting känns konstigt, tex fokus från korn/sikte tappas, ta ner och börja om.

Det är inte svårt att skjuta bra om man ser till att aldrig få iväg ett dåligt skott :)
Pressa aldrig iväg ett skott om inte det känns bra.

Lite tips från en rysk topp coach
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Navne
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 nov 2011, 18:15
Ort: Svalov
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Svalövs PK
Luftvapen favorit: Morini

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Navne 16 nov 2011, 22:25

och....

efter lyftet, se till att sänka axeln så att det känns avslappat.
Gör susen för mig ivf
Användarvisningsbild
Navne
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 nov 2011, 18:15
Ort: Svalov
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Svalövs PK
Luftvapen favorit: Morini

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Leopold 17 nov 2011, 12:03

Bra tips Navne!

En liten sak som kanske redan nämnts är att skippa kaffet timmarna innan man ska skjuta. Koffeinet stör tycker jag. Bättre att dricka några koppar Rooibos ("rött te") eller liknande hälsosamma drycker.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Mr Davidson 17 nov 2011, 17:09

Frank69 skrev:Har märkt detsamma...
Man skall inte börja panga direkt efter att man har ankommit...
Tar nog minst en halvtimma innan man kan skjuta hyfsat...
Så det är ingen idé att trötta ut armen innan dess...
Sen kan man nog ha nytta av att träna bröstmuskler och ryggmuskler också...
Och så finns det handledstyngder om man vill ha gungningarna lite mjukare...


Skall ta till mig dessa erfarenheter. Brukar tyvärr ha lite bråttom in och börja skjuta... Bra tips!

:thumbupp:
Mr Davidson
 

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Jazz 17 nov 2011, 18:08

Förr när jag Bowlade (upptackter till projekt) Så testade jag detta med alkohol.
Började alltid bowla hel kasst, tog en öl och det blev bättre, två öl, ännu bättre tre, fyra plus shot hel kass. Sex sju öl + shot, kunde inte träffa banan.
:smt016 :cheeRs:
Sedan detta med att cykla, nja jag har 60km till klubben.
Stark öl och bil är ingen bra kombination. Finns Gaino Max kvar. Men f.n jag är laktos och gluten intollerant. Jag får nog fortsätta skaka när jag skjuter pistol
:mrgreen:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Brytpipa 18 nov 2011, 20:35

Allt handlar om timing, bara att trycka av strax innan siktlinjen vimsar in i tio-ettan.
Brytpipa
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 10 jun 2010, 22:07
Ort: Södra Sverige
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Leopold 19 nov 2011, 00:15

Brytpipa skrev:Allt handlar om timing, bara att trycka av strax innan siktlinjen vimsar in i tio-ettan.


Där håller jag inte med vad gäller pistolskytte. Däremot för gevärsskytte kan det ev. vara modellen.

I pistolskytte trycker jag aldrig av medvetet, det liksom bara händer när allting stämmer och min uppgift är att se till att det stämmer. Sköter sig inte resten av sig självt då så blir det en bom.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Brytpipa 19 nov 2011, 01:22

Leopold skrev:
Brytpipa skrev:Allt handlar om timing, bara att trycka av strax innan siktlinjen vimsar in i tio-ettan.


Där håller jag inte med vad gäller pistolskytte. Däremot för gevärsskytte kan det ev. vara modellen.

I pistolskytte trycker jag aldrig av medvetet, det liksom bara händer när allting stämmer och min uppgift är att se till att det stämmer. Sköter sig inte resten av sig självt då så blir det en bom.


Om vi formulerar om lite så blir det så här:

Allt handlar om timing, bara att omedvetet trycka av strax innan siktlinjen vimsar in i tio-ettan.

Medvetandet är på tok för långsamt för att vara inblandat i själva proceduren strax före och under avfyrandet, dessutom kan det långsamma medvetandet bara hantera en frågeställning åt gången.

Bra resultat bygger på att en innött procedur leder till att skott avlossas, helt utan att medvetandet är inblandat. Kallas nog ofta för fokusering.

Har tidigare tävlingsskjutet lerduvor där det omgående straffade sig om medvetandet var inkopplat, lite speciellt då man inte hade nått andra försök efter att man ropat fram duvan.

Men i mitt skytte spelar timingen en avgörande roll, då jag varken med gevär eller pistol kan hålla helt stilla, och inte heller medvetet fokuserar på detta moment.

Det är också viktigt att inte ha mer nogranna riktmedel än vad man behärskar, dvs en nybörjare ska med öppna riktmedel ha kort siktlinje
och grova riktmedel. Vid användning av kikarsikte ska förstoringen vara låg, rödpunktsikte ska ha rejäl storlek på dotten.

Tursamt nog har mäniskan en förmåga att centrera korn och sikte utan att använda medvetandet.
Brytpipa
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 10 jun 2010, 22:07
Ort: Södra Sverige
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Leopold 19 nov 2011, 01:54

Brytpipa skrev:
Det är också viktigt att inte ha mer nogranna riktmedel än vad man behärskar, dvs en nybörjare ska med öppna riktmedel ha kort siktlinje
och grova riktmedel
. Vid användning av kikarsikte ska förstoringen vara låg, rödpunktsikte ska ha rejäl storlek på dotten.

Tursamt nog har mäniskan en förmåga att centrera korn och sikte utan att använda medvetandet.


Här känner jag igen mig i mina pistolövningar, jag gör rätt hyfsat resultat med kort siktlinje och grova riktmedel. Att jag gör ännu bättre resultat med längre siktlinje är en annan femma, det hjälper mig en hel del.

Tror det kokar ner till det "goda skottets" två beståndsdelar som jag uppfattat det:

a) ett jämnt och fint avtryck som inte rycker iväg skottet åt diverse håll
b) ett exakt sikte där skytten kan upptäcka och korrigera avvikelser

Missar man på a) eller b) så blir resultatet ett dåligt skott.

Just nu ligger jag i att missa mest på b) vad gäller vapen med korta siktlinjer.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Era bästa tips för att stabilisera och minska darrningar

Inläggav Navne 21 sep 2012, 17:47

Senaste tipset (kommande från självaste Ragnar Skanåker på omvägar)

lyft 15000 (femton tusen) gånger per månad. Det blir ca 500 lyft per dag.
Lyft och centrera riktmedel. Om man känner sig riktigt hågad kan man ju göra avtryckarrörelse med (för att se till att korn/sikte är OK).

Om jag gör det, ja jag försöker...
Användarvisningsbild
Navne
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 nov 2011, 18:15
Ort: Svalov
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Svalövs PK
Luftvapen favorit: Morini

Nästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

  • Sponsorer