HDR 50

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HDR 50

Inläggav chaosborn 01 dec 2020, 15:30

HDR 50 är alltså en co2 revolver i cal. 50 som marknadsförs med gummikulor men som också ska funka med paintball kulor.

Jag har nu skjutit med min vid 2 tillfällen och med olika typer av gummikulor samt stålkula med plast kjol.

Den ligger bra i handen, den är plastig men har ändå lite vikt.

Magasinet är ett roterande 6 skottsmag.
Första gången jag sköt med den upplevde jag den som rätt kraftig, en gummikula kunde borra sig ner en kanske 2 cm i gräsmattan om man sköt rakt ner och med stålkula så sköt man igenom ena sidan utav en konservburk på ca 10 meters håll.

Men idag kändes den plötsligt mindre kraftig och när jag sköt den genom kronografen så visade den från knappt 70 m/s och ca 3 joule till 80 m/s och knappt 4,5 Joule alltså inte i närheten utav 110 m/s eller 7,5 Joule som tillverkaren hävdar att den kan ge.

Vid ett tillfälle hängde den sig och tömde kolsyrebehållaren.

Kan den tappat effeck eller inbillar man sig?

Om någon annan funderat på en liknande så kan jag säga att det finns flera olika kulor och i olika färger, skjuter man mot något mjukt (typ pressening tyg) så är de ganska lätta att hitta om man har en städad grusplan och väljer typ illröd eller gulfärgad kula.
Skjuter man där emot mot något hårt och massivt så kan kulan dra iväg en 50 meter om det är gummikula.

Kulorna går utmärkt att använda igen!

Hur är precisionen då?
Jag har ärligt inte testat den så värst mycket än, bäst är nog att hänga upp någon burk och ha ett skynke bakom för att inte riskera att kulan stutsar iväg tillbaka. Skytte på ölburkar och över 10 meter är nog väldigt svårt.



För att följa länken så måste du registera dig.

Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav Tempest 01 dec 2020, 15:58

Den där revolvern drar nog väldigt mycket kolsyra, det går nog inte att få ut så många bra skott på en kolsyrepatron, speciellt inte i kallt väder.
Tempest
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: HDR 50

Inläggav fluurr 01 dec 2020, 16:27

Intressant!

Har kikat på dessa och det finns tydligen mycket modifieringar till dem, längre pipa, hammarfjäder osv.
Finns också gjutformar för olika sorters skott till dessa.
Något du funderat på?

Oavsett om du håller den i originalutförande eller inte så följer jag med spänning!
fluurr
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 dec 2014, 18:22
Ort: uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 01 dec 2020, 16:40

Tempest skrev:Den där revolvern drar nog väldigt mycket kolsyra, det går nog inte att få ut så många bra skott på en kolsyrepatron, speciellt inte i kallt väder.


Tror jag sköt 7 magasin i alla fall, så blir 42 skott i så fall.
Men då är den oskruvad och köpt i Sverige.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 01 dec 2020, 16:44

fluurr skrev:Intressant!

Har kikat på dessa och det finns tydligen mycket modifieringar till dem, längre pipa, hammarfjäder osv.
Finns också gjutformar för olika sorters skott till dessa.
Något du funderat på?

Oavsett om du håller den i originalutförande eller inte så följer jag med spänning!


Gjutformar är nog inget för mig, där emot kommer jag nog skruva isär den.

Såg ett klipp på Youtube där någons hängde sig precis som min gjorde idag, så kanske är ett vanligt fel.

Får provskjuta nån mer gång och se om jag får lika låga värden i kronografen.

Co2 i kyla har man ju hört kan tappa effekt, men borde ju inte halvera effekten......
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav börne 01 dec 2020, 17:19

12 mil från dig har vi haft 2° idag & det tar ju musten ur en co2 patron, det är ju den stora nackdelen, aldrig samma tryck då det ökar/sjunker vid olika temperatur.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 01 dec 2020, 19:08

börne skrev:12 mil från dig har vi haft 2° idag & det tar ju musten ur en co2 patron, det är ju den stora nackdelen, aldrig samma tryck då det ökar/sjunker vid olika temperatur.



Kanske är så, provsköt nu nyss inomhus och fick då från 97 m/s till 104 m/s i joule motsvarande 6,42 - 7,35, alltså väldigt mycket bättre än innan.
Men nu har man väl skrämmt grannarna.

Det funkade annars jädrigt bra inomhus la en tjock tröja bakom en wellpapp kartong.
Så för inomhus skytte kan det ju faktiskt va rätt skoj också om man har lite plats.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav Tempest 01 dec 2020, 19:15

Anledningen till att den hängde sig och tömde patronen är nog att trycket i patronen blev lägre och ventilfjädern tillsammans med gastrycket inte orkar stänga ventilen efter avfyrning, det brukar bli så när man låter trycket falla för mycket men det kan ju vara praktiskt att patronen tömmer ut det sista själv och gör pistolen trycklös inför patronbyte. Jag trimmade en Baikal Makarov en gång och den klenare ventilfjädern jag bytte till för att maximera öppningstiden gjorde så att pistolen tömde sig själv när trycket i patronen sjunkit till den nivå då den ändå behövde bytas, ungefär som sistaskottsspärr på ett riktigt skjutvapen, praktiskt.
Tempest
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 01 dec 2020, 19:37

Tempest skrev:Anledningen till att den hängde sig och tömde patronen är nog att trycket i patronen blev lägre och ventilfjädern tillsammans med gastrycket inte orkar stänga ventilen efter avfyrning, det brukar bli så när man låter trycket falla för mycket men det kan ju vara praktiskt att patronen tömmer ut det sista själv och gör pistolen trycklös inför patronbyte. Jag trimmade en Baikal Makarov en gång och den klenare ventilfjädern jag bytte till för att maximera öppningstiden gjorde så att pistolen tömde sig själv när trycket i patronen sjunkit till den nivå då den ändå behövde bytas, ungefär som sistaskottsspärr på ett riktigt skjutvapen, praktiskt.


Kanske, fast verkar konstigt för sköt 7 mag typ med första patronen, sen blev det nog bara 2 innan hon tömde helt.

Att tömma patronen är dock inget svårt om det är lågt tryck, trycker bara längst bak på revolvern så tömmer den.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav Tempest 01 dec 2020, 20:26

Kyla sänker trycket på kolsyra, det blir ju nedkylningseffekt när man skjuter dessutom så kolsyra passar bäst inomhus på vintern. Kolsyra torkar ur oljan i ventilen och ny olja måste tillföras regelbundet, jag lägger en droppe ATF olja på spetsen på stiftet som punkterar patronen om det går att komma åt, annars så lägger jag en droppe på spetsen på patronen, jag tycker att det borde finnas kolsyrepatroner med lite olja i så att man slapp det krånglet men det är nog inte branschen intresserad av, då får de ju sälja färre kolsyrevapen. Crosman pellgun oil brukar rekommenderas till att smörja kolsyrevapen men det är bara vanlig ATF olja med ett vansinnigt överpris, tuben som den kommer i är praktisk för ändamålet men när den är slut kan man fylla på den med ATF olja.
Tempest
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 01 dec 2020, 21:19

Tempest skrev:Kyla sänker trycket på kolsyra, det blir ju nedkylningseffekt när man skjuter dessutom så kolsyra passar bäst inomhus på vintern. Kolsyra torkar ur oljan i ventilen och ny olja måste tillföras regelbundet, jag lägger en droppe ATF olja på spetsen på stiftet som punkterar patronen om det går att komma åt, annars så lägger jag en droppe på spetsen på patronen, jag tycker att det borde finnas kolsyrepatroner med lite olja i så att man slapp det krånglet men det är nog inte branschen intresserad av, då får de ju sälja färre kolsyrevapen. Crosman pellgun oil brukar rekommenderas till att smörja kolsyrevapen men det är bara vanlig ATF olja med ett vansinnigt överpris, tuben som den kommer i är praktisk för ändamålet men när den är slut kan man fylla på den med ATF olja.


Inte tänkt på det, men så är det mitt första egna kolsyrevapen.

Tack för tippset!
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav Somnaom 03 dec 2020, 09:06

chaosborn skrev:Hur är precisionen då?
Jag har ärligt inte testat den så värst mycket än, bäst är nog att hänga upp någon burk och ha ett skynke bakom för att inte riskera att kulan stutsar iväg tillbaka. Skytte på ölburkar och över 10 meter är nog väldigt svårt.


Jag provsköt två magasin (nr 3 & 4 på kolsyrepatronen) med Umarex gummikulor RB50 1,06g på 7,5 meter, sittandes med stöd och ett walter pistolsikte 2x20. Det sprider ju rätt bra och är rätt ojämn i kraften - pendlar mellan 4-7J (peakade en gång på 9J). Kan dock tycka att den verkar rätt underhållande för 850 pix. Vore intressant och se hur "precisionsammunitionen" presterar.


För att följa länken så måste du registera dig.

Somnaom
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 dec 2017, 21:04
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan 125 eller HW95..?

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 03 dec 2020, 12:36

Jag provsköt två magasin (nr 3 & 4 på kolsyrepatronen) med Umarex gummikulor RB50 1,06g på 7,5 meter, sittandes med stöd och ett walter pistolsikte 2x20. Det sprider ju rätt bra och är rätt ojämn i kraften - pendlar mellan 4-7J (peakade en gång på 9J). Kan dock tycka att den verkar rätt underhållande för 850 pix. Vore intressant och se hur "precisionsammunitionen" presterar.


För att följa länken så måste du registera dig.

[/quote]



Intressant, kul att se!
Inbillar mig att stålkulorna med plast kjol skjuter bättre än gummikulorna, men det är ju inte alls säkert.

Ska också försöka få till ett lite mer seriöst test någon gång.

Jo rätt underhållande faktiskt.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav Silwer 04 dec 2020, 20:55

Jag höll påp med paintball en gång i tiden, och en pistol jag hade karvade jag till just en .68 boll att skjuta med, sen drog jag på så mycket gas jag orkade.

rätt imponerande sköt jag mot en frikyrka kanske 150m bort och träffade faktiskt väggen, ok jag sköt med den som en jävla mörsare haha, men ändå.

Jag har just den kvar, allt annat sålde jag för länge sen, men inte för självförsvar eller nåt utan för att jag aldrig sett just en sådan med så mycket extragrejor på nånsin, men det är ett vapen bygt i främst mässing metallmässigt även pipan som dock är förlängd med en aluminiunhistoria.

Jag skriver det bar för att såklart är det här på sit sätt nåt liknade, jag tänkte mig att man skulle kunna fixa en pipa som gick i den pipan som är för aty kunna skjuta tex säg .22 eller nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 07 mar 2021, 12:31

Så nu har jag haft min HDR 50 ett tag.

Dock inte skjutit så mycket som jag kanske tänkte.

Har märkt att den är lite opålitlig den kan hänga sig och helt plötsligt går ett skott av, så vill varna lite för det.

Har tänkt att försöka få till nån nätkasse eller liknande som kan fånga upp kulorna, men inte hittat nått finmaskigt nät som är någorlunda hållbart till bra pris.

Det finns nu en massa olika typer av ammunition till dem och i allt från svart till färgglada färger som är lätta att återfinna.

Det finns olika modifikationer till dem i form av lite finare magasin, längre pipa och rena tuning tillbehör.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav dagevert 07 mar 2021, 16:58

Har faktisk kjøpt en, til 600kr nesten ubrukt klarte jeg ikke si nei til en 7,5 joule variant.
Dreier støpeformer i aluminum og støper projektiler med smeltelim :-)
Fruen i huset mener at jeg ikke har hatt så mye morro med et luftvåpen på lenge....
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 07 mar 2021, 18:16

dagevert skrev:Har faktisk kjøpt en, til 600kr nesten ubrukt klarte jeg ikke si nei til en 7,5 joule variant.
Dreier støpeformer i aluminum og støper projektiler med smeltelim :-)
Fruen i huset mener at jeg ikke har hatt så mye morro med et luftvåpen på lenge....


Ah, ja de är inte så dyra.
Har inte själv gjort några egna kulor.

Såg att det finns separat lufttub att köpa till dem också, men blir lite klumpigt att ha en tank bredvid, men det borde ju dra upp effekten om inte annat så slipper man co2: ns dåliga effekt vid kyla.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav Silwer 08 mar 2021, 19:27

Vet en som varven jag med, gummiklor med nån stålkula inuti bla.

Verkar inte skoj att få på sig och det är väl det enda jag kan tänka mig att den funkar för.

Det handlar ju inte om målskytte mer än träffa nån på ett kortare avstånd på säg låret.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 08 mar 2021, 19:56

Silwer skrev:Vet en som varven jag med, gummiklor med nån stålkula inuti bla.

Verkar inte skoj att få på sig och det är väl det enda jag kan tänka mig att den funkar för.

Det handlar ju inte om målskytte mer än träffa nån på ett kortare avstånd på säg låret.



Att plinka med är rätt kul, typ burkar, händer ju lite när man träffar.

Jo det finns gummikulor i olika typer och hårdhet, paintball kulor samt stålkulor och stålkulor med plast kjol eller liknande.

Till sommaren kan jag kanske återkomma med på hur långa avstånd man kan skjuta, vill fixa ett bra kulfång först och det behövs lite värme för co2:n.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav Silwer 08 mar 2021, 21:56

Ja gör det, Jo just de med plastkjol hade han med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HDR 50

Inläggav dagevert 09 mar 2021, 08:12

Silwer skrev:Vet en som varven jag med, gummiklor med nån stålkula inuti bla.

Verkar inte skoj att få på sig och det är väl det enda jag kan tänka mig att den funkar för.

Det handlar ju inte om målskytte mer än träffa nån på ett kortare avstånd på säg låret.


Nja, det handler om å lage seks store hull i et papirark å rask rekkefølge :-)

Hele det her "home defence" greiene er bare tull, å tro at 7,5 joule kan brukes til forsvar er urealistisk.
Dette er en relativt energisvak paintballmarkør, og som Chaos har sagt er den best egnet til hurtig kortholds plinking.

Driver selv å funderer på hvordan man kan øke presisjonen, å lage en støpeform for diaboler er ganske komplisert.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Silwer (09 mar 2021, 16:58)

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 09 mar 2021, 12:18

dagevert skrev:
Silwer skrev:Vet en som varven jag med, gummiklor med nån stålkula inuti bla.

Verkar inte skoj att få på sig och det är väl det enda jag kan tänka mig att den funkar för.

Det handlar ju inte om målskytte mer än träffa nån på ett kortare avstånd på säg låret.


Nja, det handler om å lage seks store hull i et papirark å rask rekkefølge :-)

Hele det her "home defence" greiene er bare tull, å tro at 7,5 joule kan brukes til forsvar er urealistisk.
Dette er en relativt energisvak paintballmarkør, og som Chaos har sagt er den best egnet til hurtig kortholds plinking.

Driver selv å funderer på hvordan man kan øke presisjonen, å lage en støpeform for diaboler er ganske komplisert.


Homedefence 24 säljer en lös längre pipa till den, det borde ju påverka precisionen lite, sen får man nog prova olika typer av kulor, diabol för att hitta vilken som funkar bäst.
De har även ett lite finare magasin till dem.

Ligger olika videos på Youtube med folk som installerat den längre pipan bla Rune Rebel har lagt upp ett flertal videos.

Tunar du upp den så är det rätt bra kräm i dem.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav Silwer 09 mar 2021, 17:00

Det är väl mer en kul grej, hör för man inte använda dem för självförsvar.

Men då de inte överstiger 10J Jan de juninte hindra dem att säljas här med.
Jag orkar inte gafflar om det, jag är så trött på allt så vill man testa precisionen med de här så gör det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HDR 50

Inläggav chaosborn 09 mar 2021, 17:14

Silwer skrev:Det är väl mer en kul grej, hör för man inte använda dem för självförsvar.

Men då de inte överstiger 10J Jan de juninte hindra dem att säljas här med.
Jag orkar inte gafflar om det, jag är så trött på allt så vill man testa precisionen med de här så gör det.



Ja en kul grej, det är väl därför man håller på?
Hade det inte varit roligt så hade man ju inte gjort det.

Ingen som försöker få det till något annat än just kul att plinka lite burkar eller liknande med.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: HDR 50

Inläggav Silwer 09 mar 2021, 17:41

Nja, många är inte intresserade av icke presterande vapen egentligen, så visst skjuter folk väl för nöjets skull, men vad de gör ut nöjet ifrån skiljer sig en hel del.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer