Sig Sauer P320 räfflad - utvärdering av ammo.

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Sig Sauer P320 räfflad - utvärdering av ammo.

Inläggav Luftpangarn 07 nov 2020, 23:16

Som vanligt tenderar utvärdering av ammo att bli en himla knepig soppa att tolka. Man måste göra det, men fan va' förvirrad man blir! :o

Jag utvärderade ett antal rundkulor till en Sig Sauer P320 på 10m. Jag testade för säkerhets skull också JSB rundnosade RS. Som alla andra diaboler jag tidigare prövat, fastnade de mitt i mekanismen mellan mag och pipa. (När det funkat, stannar ändå 10% av skotten i magasinet, utan att alls flyga iväg. :shock: )

Dagens slutsatser blev som vanligt vid ammotester, rätt röriga, så i morgon måste jag göra om alltihopa. Enda absolut säkra är att diaboler inte hör hemma i denna pistol. Fast det visste jag sedan tidigare, efter att ha provat allt möjligt.

Denna gång är jag mer säker på vad jag skall studera. Hela gänget, typ, hade en otrolig förmåga att hamna till vänster, samt lågt. I höjdled tror jag det mest beror på mig - möjligen också på att det bara var 10 grader idag?

Absolut mest lovande är (en gammal burk :smt031 ?) "Haenedler & Natermann". Är inte det samma som "H&M".? Hursomhaver anger de 4,45mm på sina förkopprade kulor. Mina mätningar säger 4,48-4,5mm. Okänd vikt.

Gamos rena mjuka blykulor, är uppmätt 4,48mm, och 0,53g. Satan vad mycket blydamm... :shock:

Tillkommer att

Excite "Smart shot BBs" är 4,36 och 0,48g. -De trillar igenom magasinet. Rätt omöjligt att använda. :o

"H&N" sport 4,5 g och "ca 0,5g" är i verkligheten 4,49-4,51mm.

Tillkommer att man kan "säta" kulorna djupare i magasinsbältet, med en pinne. Så varianterna, oaktat vind, blir väldigt måmga. :-(
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Sig Sauer P320 räfflad - utvärdering av ammo.

Inläggav Gordon 08 nov 2020, 09:43

Luftpangarn skrev:Hela gänget, typ, hade en otrolig förmåga att hamna till vänster, samt lågt. I höjdled tror jag det mest beror på mig - möjligen också på att det bara var 10 grader idag?


Stor hand ?
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Sig Sauer P320 räfflad - utvärdering av ammo.

Inläggav Tempest 08 nov 2020, 10:16

10 grader är lite väl kallt för kolsyrepistol, hur fort går pistolen i 20 grader och hur fort gick den i 10 grader? Hur många skott sköt du med varje kolsyrepatron?
Tempest
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Sig Sauer P320 räfflad - utvärdering av ammo.

Inläggav Archon 14 nov 2020, 18:57

Så du har kvar din P320. Det har jag med. Skjuter inte med den längre, då det är en riktig skitpistol. Har haft tankar på att avyttra den, men det har inte blivit av då jag har fullt upp med saker som har betydligt högre prioritet. Diaboler hör inte hemma i den pistolen, säger du. Jag kan förstå hur du har landat i den slutsatsen. Ständiga eldavbrott och skott som fastnar i magasinet och som aldrig lämnar vapnet överhuvudtaget är problem som jag också haft med den pistolen. Med rundkulorna slipper man dessa problem. Dock så blir en redan usel precision ännu sämre med rundkulor. Precisionen med diaboler ÄR faktiskt en smula bättre. Om detta beror på vapnets räffling (som säkert inte är mycket att hurra för) eller om det beror på diabolokulornas mer aerodynamiska form låter jag dock vara osagt.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Sig Sauer P320 räfflad - utvärdering av ammo.

Inläggav Luftpangarn 17 nov 2020, 23:06

Tipset om att man måste släppa avtryckaren helt, och låta den helt återgå till utgångsläget, för att den inte skall skippa kulor ur magasinet, är nog sant. Jag lyckades avfyra ett halvt magasin diaboler med denna metod.

Det är bara det att det är så otroligt "onaturligt" sätt att avfyra ens en double action, som P320 faktiskt är, så jag gissar att jag "gjorde fel" på 15:e skottet. Jag hade glömt grillpinnen hemma, så diabolen hamnade mellan magasin och pipa, så skiten låste sig helt.

Syns tydligt på diabolen, att den fått en rejäl törn, med åtföljande grov halvring på huvudet.
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer