Träna luftpistol för licens på krutpistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Trixter 18 aug 2020, 15:58

Är poängcirklarna lika stora i förhållande till avståndet om man skjuter luftpistol på 10 meter jämfört med när man skjuter krutpistol på 25 meter? Är poängen man skjuter direkt jämförbar om man bortser från de övriga skillnaderna mellan vapnen?
Trixter
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 aug 2020, 06:41
Ort: Skinnskatteberg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: HW75

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Silwer 18 aug 2020, 21:58

Nej vad jag förstått.

Sen är de ju olika i form av visirlinje.

Men det gör ju inte skytte med riktiga luftpistoler dumt på nåt sätt.

Mängdträning blir billigt du behöver en matchluftpistol bara.
Trots allt vill du ju skjuta i mitten av tavlan, kan inte se detdåliga oavsett olika tavlor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Luftpangarn 19 aug 2020, 00:48

Lyssna på Silwer är klokt! Han är en gammal räv på allt luftdrivet! :wink: :)

Luftdrivna vapen har våldsamt lägre enrgi i kulan. Typ 10Joule mot 300Joule. Det påverkar kulbana och vindkänslighet.

På kort avstånd som 10m, är inte skillnaden stor, om knappt märkbar.

Hursomhaver, träning är aldrig fel. Även med olika vapen. Grundteknikerna är de samma. Och att lära känna sig själv. Silwer har rätt!

(Vet inte om det finns exakta "översättningstavlor" mellan 10m och 25m. Geometriskt är det ju inget problem.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Trixter 19 aug 2020, 06:56

Som jag sade så var jag nyfiken på eventuella skillnader i storlek/avstånd. Att det skiljer mellan vapnen har jag förstått. ;)

Jag hittade lite info på nätet och har kommit fram till att för att skapa goda förutsättningar (avstånd och målmässigt) så är 7,5 meter bra att öva på. Då blir riktpunkten (7:an) nästan exakt lika stor i riktvinkel. "Fördelen" är att 10:an och 9:an då faktiskt är lite större på 25-meterstavlan så om man kan hålla sig inom det svarta på 7,5 meter med luftpistol så har man goda förutsättningar om/när man vill försöka ta licens på krut.
Trixter
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 aug 2020, 06:41
Ort: Skinnskatteberg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: HW75

Följande användare vill tacka Trixter för detta inlägg
Luftpangarn (19 aug 2020, 12:36)

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Gordon 19 aug 2020, 15:24

Som nybörjare gjorde jag min mängdträning i garaget. En vanlig 7,5meters tavla är ganska lik en 25meters på ca 5,5-6meter. Hur som helst det har mindre betydelse. Det som är den absoluta fördelen är att du direkt ser vad du träffar.

Är du seriös med din satsning på krutskytte, satsa på en LP50 Den är igentjänad på alla ammo som du slipper slösa på ett halvsunkigt klubbvapen. Innan jag skaffade mig mitt egna krutpistol sköt jag faktiskt med denna även på träningarna.

Lika skjutställning, Andning, fokusering tryckpunkt och avfyring, välkommen in i pistolskyttets värld
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav bebbe 19 aug 2020, 19:38

Jag köpte mig en billig FAS6004.

Är nog onödigt svår dock. Skjuter extremt bra men med knappt 3J är den superkänslig om man gör fel.

Men inte bara bra träning utan riktigt kul också!

Skulle vilja ha en LP50 men kändes segt att lägga ut dom pengarna....


Skickat från min iPad med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav EttSmeknamn 19 aug 2020, 19:50

Jag köpte en feinwerkbau mod 65 till just detta syfte. Kan ställa in trycket till 1.3 kg vilket jag tyckte var ett måste för att det ska ge bra överföring till krutskyttet.
EttSmeknamn
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 maj 2020, 15:34
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Stockholmspolisens

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Silwer 20 aug 2020, 00:20

Båda duger för just detta, och som sagt många andra luftpistoler med avsedda för matchskytte.

Och visst visirlinje är oftast med vissa undantag längre på luftpistoler och trycket är lättare, men allt går ju att justera i den sista frågan och den gamla FWB65 har en omställare tom.

Det är mest frågan om hur mycket det får kosta och om intresset att söka begagnat finns då en ny pcp pistol är dyr jämfört en begagnad äldre matchpistol.

Hanteringen i övrigt är ju lika om du sen vill skjuta .22lr, de saknar rekyl med och den träning du gjort med luftpistolen är inte bortkastad, pistolskytte är svårt och kräver ju en hel del.

Så du är inne på rätt tanke, trots skillnaderna är inte tid med luftpistolen bortkastad det skulle vilken vettig krutpustolskytt också säga.

För det är fasen mig inte lätt om man inte är uppfödd med det.
De där 10metrarna Jan kännas som 50m ofta.

Se till att få nåt med ett handtag du kan ordna för eget tycke, detta är viktigt på just pistoler, det är hopplöst att anpassa sig själv som man ändå i min kan göra med ett gevär.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Desaleux 22 aug 2020, 20:18

Biligasta luft pistols skrället jag hittar är på z-aim atomsport outdoors black classic 450 kr men om en sån duger vete tusan hur bra eller dålig sån är för den som tänker på sådant själv inte alls nåt krut men förslag på nåt.
Senast redigerad av Desaleux 11 sep 2020, 07:52, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1392
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Lintott 11 sep 2020, 07:26

All skytteträning med luftpistol eller airsoftpistol förbättrar kraftigt din förmåga att klara skjutkraven när du tar din licens, FÖRUTSATT att du fokuserar på att träna in grunderna med kvalitet i åtanke, tex grepp, andning, avtryck, både en och tvåhandsfattning. Det finns massor med Youtube videos som går igenom grunderna. Gör du det och övar in dessa tekniker innan du kör igång på skytteklubben så kommer du ligga flera steg före de andra.

Precisionen på övningsvapnen spelar mindre roll, så länge du kan se skillnad på träffbilden när du tweakar din teknik. Kör du airsoft så använder du större mål och närmare, tex 4-5 meter. Ju tyngre övningsvapen desto bättre. Riktiga vapen väger oftast mer.

Se också till att du har bra syn nog för att kunna se kornet kristallklart. Om du har synfel och vanliga progressiva glasögon med läsdelen slipad i nedre delen av glasögonen, så bör du skaffa skytteglasögon med samma styrka där den slipade delen är i övre delen (eller möjligtvis mitten) annars kommer din huvudposition vara suboptimal vilket påverkar ditt skytte negativt.
Lintott
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 nov 2012, 01:10
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Silwer 11 sep 2020, 10:18

Dock är torrklickning inte alltid möjligt på rätt sätt.

Det finns nyår ju annars i träning.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav ogster 12 sep 2020, 17:48

Jag började med pistolskytte i Februari, köpte en LP50 att öva med.

Körde med 7,5m tavlor inomhus och såfort det blev varmare blev det 10m i trädgården istället, eftersom man gillar luftvapen var jag ju tvungen att testa på 25 med vanlig jsb rundnos och sköt vid det tillfället 2st guldfodringar (46&47p) så dessa pistoler är väl värda sitt pris.

Nu har det gott ca 6 1/2 månad sen jag började och äger nu en Pardini sp22 [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] vilket jag antagligen inte gjort utan att träna med luftpistolen.

(Tanken var att sälja Steyrn när gulden var klara men jag kan inte skiljas ifrån den visade det sig så bra är den)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Träna luftpistol för licens på krutpistol

Inläggav Silwer 12 sep 2020, 17:52

Behåll den, det är fan inget att skämmas för ogster.

Jag tycker upprätthållande av krutpustol är för jobbigt plus att jag är en dålig skytt så jag harvar vidare med Walthern.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer