Har vi några samlare här ?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Desaleux 12 maj 2020, 15:31

Hanell vm/IV och 550 precis planka kantig som en planka laddarm uppe på geväret såg de på någon av sidorna Aebi eller Auktronia eller waffengebrucht eller ebey.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1392
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 12 maj 2020, 16:02

Ovanliga, den sista (550)var Haenels bössa åt DDR tävlingsgevär, en stock har jag sett säljas.

Suhl Haenel fick stå för de östtyska tävlingsvapnen, men 550 hade sin pump ovanpå bössan tex, senare bygde de en med sidopump men då var det sent.

Jag har skrivit om saken förr.

Det var ju så att de inte kunde importera vapen från väst först tex kom nu Haenel 312 en fjädersidospännare varken mer eller mindre bara.

Sim jag sjrev Norica Europa tex, hag antar att det var en inkörsport den var väl inte sämre än Mauser 300SL som är e FEG med läderpackningar och såldes i Hobbex tom.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 12 maj 2020, 16:07

Angående Norica Europa
För att följa länken så måste du registera dig.





För att följa länken så måste du registera dig.



Kanske är de trevluga, vad vet jag?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav gubbe 12 maj 2020, 18:24

Silwer skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



Kanske är de trevluga, vad vet jag?

Ser ju ut som en Tracker.
Aldrig trevligt med laddbult. :-)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10458
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3056 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Desaleux 14 maj 2020, 08:52

Det här norska luftgeväret jag vet att det har ett namn och är tillverkat i Norge och att de även gjorde bryt knäckare som karlgustav senare. var det Relum ? eller heter nå anat namn har inte kollat runt på ett vi i sverige hade ju Exelent och karlgusta.
För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1392
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 14 maj 2020, 10:30

gubbe skrev:
Silwer skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



Kanske är de trevluga, vad vet jag?

Ser ju ut som en Tracker.
Aldrig trevligt med laddbult. :-)


Jo det är sant lite som en Tracker i matchstil egentlugen, tpnkte inte på det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 14 maj 2020, 11:03

Desaleux skrev:Det här norska luftgeväret jag vet att det har ett namn och är tillverkat i Norge och att de även gjorde bryt knäckare som karlgustav senare. var det Relum ? eller heter nå anat namn har inte kollat runt på ett vi i sverige hade ju Exelent och karlgusta.
För att följa länken så måste du registera dig.



Excellent är klart original svenskt hur Carl Gustav är det vet jag inte men byda här är se, även Stiga får nämnas öven om jag tror att dör car det halvfabrikat en hel del, alltså man bygde vissa delar själva bara, och säker nån Zenit elker så blev förädlad med Stigas märke.

Krutvapen i kopia tex Remingtons Rolling block finns det mängder av från de vapentillverjare vi hade, länge var ju salongsgevör som lyftgevär med utan licens, även enpipiga hagelbössor ofta, varje bonde hade sånt så luftgevör hade ingen plats här ändå verkar ju en hel del Excellenter sålts mest pumpvaonen, de roluga udda med tex övre spännarm har jag sett nåt enstaka, att folk orkade pumpa eländena, men de var jaktvapen för unga kråkfåglar tex vilket åts här ich var i landet, särskilt söderut och rekylfritt ich rött stor rundkula räckte det väl.

Norge vet man ju inget om, nåt måste väl satt ihop tycker jag men som kanske ör anonymt.
Men hagelgevär car licensfritt dör; n till modern tid så det var kanske det som köptes.
Det är ju som bilar och allt möjlugt, de har väl bygt sånna men; inget är känt.

Sverige har varit en mycket större industrination i att bygga själva i stället för att importera, men nu är vi inget längre vi heller, ett land bland andra här uppe.(allt var inte så vettigt typ egna datorer och system som Compis för alla skolor, usel och svindyrt)

FX byggs ju här men inriktningen är ju inte Sverige längre uran större än så, USA och andra länder oftast utanflör EU.
Men svenskt är det ju åndå, det är ju överlevnad att lyckas stort nånsrans då det inte går lokalt.

Finland har en del av det där dels pga att vi ofta använt finska tillverkare för specialbyggen i fordon tex, traktorer som tom flyttades dit helt, bara vägtraktorer blev kvar här, sen har de ju Sisu :)
Men där är reglerna för tex .22 än idag mycket lätta, så luftvapen har nog inte varit stort utanför tävlande i 10m.

Vad danskarna gör eller gjort vet jag inte alls, misstänker mycket tyskt material där som iofs Norden genomsyras av, Sverige lite motvalls länge men nu allt mer tyskt.

Vi har absolut sämst regler, mängder som inte påverkar kriminaliteten alls och olika bedömningar i lika län.
En idiot vet cvar vapnen finns som skjutningarna kommer sig av.
Senaste mode för nyblivna gansters nör kniven börjar bli slö.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Desaleux 14 maj 2020, 20:01

Att det är en norsk tillverkad bössa men kollade namnet Relum rumänskt luftgevär de är nog bara jag blanda i hop ett vore bara om de kommer något klar het på märket och tidsperiod och historik. Jo av det svenska har det väl varit tidigare någon kopia tivoligevär.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1392
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav börne 14 maj 2020, 20:23

Desaleux skrev:Att det är en norsk tillverkad bössa men kollade namnet Relum rumänskt

Dom tidiga bössorna från Relum har sitt ursprung i Tjeckoslovakien men är senare tillverkade i Ungern.

Det med Tjeckoslovakien var nytt för mig... googlade lite & såg detta på en Engelsk sida.

Har ett Stiga Zenit Super från 1962... men det är ett Relum Telly från Ungern som såldes omdöpt till Stiga här i Sverige.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav pontiac-69 14 maj 2020, 21:23

Desaleux. Luftgeväret du undrar över är ett Norskt gevär som heter Elmek eller Roja. Roja vet jag inte om det kommer från Norge men är väldigt likt Elmek,som är från tidigt 50 tal och fanns bara i några år
pontiac-69
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 apr 2010, 22:58
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav börne 14 maj 2020, 21:41

pontiac-69 skrev:Desaleux. Luftgeväret du undrar över är ett Norskt gevär som heter Elmek eller Roja. Roja vet jag inte om det kommer från Norge men är väldigt likt Elmek,som är från tidigt 50 tal och fanns bara i några år

Ser ut som det är ett Roja om man kollar denna... För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Desaleux (16 maj 2020, 18:14)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Desaleux 15 maj 2020, 21:24

Roja de är det nog och vist ja har ju läst Relum och ungern tidigare här innan jag blev logg in här på forat får några år sedan som gäst läsare och har lite gran tidigare sätt en liknande på finn där det stod att den var norsk tillverkad och lite historik för något år sedan såg också en Ans 335 magnum men då är de licens för import och Jo licens systemet infördes i sverige 1928 på krut vapen före det var nog luft inte så intressanta investera i.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1392
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 16 maj 2020, 03:11

FEG hette de oftast från Ungern Relulm som ni nämner, mao ytterlugare ett namn i samlingen.

Relum tyck varit vanligt som namn på de bössor vi hade hör som hette FEG tex, längst luv måste undersoännaren haft.

Den fanns med länge i Hobbex under Namnet Mayser 300 SL, ch hade en underlug matchaktig stock med bakre delen av stocken snett invriden, aldrg sett på nåt annat.

Innehållet hur ok det än såg ut var den gamla FEG eller då Relumen med läderpacknng; ch allt, om den hade dubbelfjädern vet jag inte, annars car det ju en udda grej de fina modellerna hade, alltså en fjäder inuti en annan pistongfjädet, låter snurrigt men gav tydlugen en aning mer kraft.
Mauser fö hade ng inte ett dyft ned saken att göra heller men lät ju bra.

Kobstigt nog har jag aldrig träffat på nån.

Ans 335? Nu vet vi ju att det var Kricko/Anschutz bössor.

Och visst kom krutvapenlicens i sig tidigt för storviltsjakt tex men hade du mark fick du ändå ha salongsgevär och hagelvapen utan detta, det räknades som skadedjursbekämpning, säkert fritt fram till slutet andra världskriget, senare blev de förstås på licens med då någon blev ansvarig, men nån jägarexamen var det givetvis inte fråga om.

Och där kommer ju de tyska luftgevären in och med tiden amerikanska co2 vapen och pumpbössor även därifrån, co2 förbjöd sen igen på 70talet när 200mps regeln kom, det var en del otyg ned dem då pistolerna var kompakta och ungarna ställde till elände, 1992 blev co2 åter igen giltigt som drivmedel i licensfria vapen.

Vilket får mig att tänka just på co2 matchvapen hur sköttes det under 80talet här? Det dök väl upp mot slutet, fick de specialtillstånd eller något tro?
Tanken var ju att få bort de billuga lättdolda co2 vapnen ur handeln, inget nytt under solen kan man säga.

Hårdare tag med krutvapen totalt kom på 60talet, klubbverksamhet eller jaktuppskjutning krävdes och senare teorin även för de som hade jaktvapen redan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav börne 16 maj 2020, 05:07

Jo dubbelfjädern har ju min Stiga Zenit Super också... väldigt märkligt. När jag renoverade min blev jag förvånad när jag delade den. Tänkte nu har fan farsan försökt trimma den då det ju var hans bössa sedan ny 1962.

Är det Relum Tornado du tänker på silwer?

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 16 maj 2020, 05:40

Just den Tornado, den bössan fanns i olika kolvar olika namn förbaskat lång tid.

I sig var det väl inget fel på FEG, tåluga saker säg jämfört snikigaste julabössorna tex, uaf anser jag det.
Inga underverk direkt nen de höll för mycket elände, men el Gamo var ju liknande med förr, ja inte lika nen att de car kringsläoade överallt tapoad i marken etc, fungerade åndå.

Hejdlöst dåliga trycken på de enklaste iofs, det sim var billigt förr höll iaf, idag vetifan om man kan säga det om en del skit.

Över lag saknas ju bössor för yngre tycker jag, alltså inte pyttebarn men 10-12 år, allt ör sp jävla stort för hög effekt nu och värdelöst för det man fpr ha.

Har sagt det förr, köp nåt begagnat av märke hellre ön nytt.

Men nu var det ju samlande hehe, vi har ju sett El Gamo samlingar tol, men inte FEG, säkert har nån flera för sim sagt de gick sällan sönder i sig mekaniskt.
Dianorna de var ju ofta arvegods mins jag, nån äldre släkting hade haft dem.

Och jo den dör dubbla fjädern var Super hehe, men det var ju nåt iaf en BSA Meteor super var en bakappa, de vanliga var trä ibak vara hehe.

Men bara nån enstaka Meteor mins jag nån gade en .22 var hans farsas egentlugen, det var den där jäkla Diana 50M som störde, långa stocken och diopter.

Svindyra idag.

Det är väl bra im nån vevarar de här bössorna som yngefär moppedelarna var för tpävlingsklrning car 18årsgröns på :-)

Fasen varenda grabb hade nånting nästan i mina trakter, och det visste ju alla, de var klart inriktade mot 12-13 åringar typ.

I början var det väl övervakat men tja till slut var bössan på vift utan förrälder.
Att inte ner förstörelse hände var väl delvis flr att man visste att nan var rätt Busted om det upptäktes.
Fasen laddfingrarna var blysvarta av dogg nåmatch som spldes på sportaffären.
En burk var ju inget, den hade nan snart gått igenom, kikarsikte var okänt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 16 maj 2020, 05:43

Sorry flr iff topic, men jag kom att tönka på "förr" när Relum)FEG kom upp då de var bulluga och vanluga just i mn generation, även om jag aldrig hade nån.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Fiddeflauch 16 maj 2020, 08:12

För att följa länken så måste du registera dig.

Fiddeflauch
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 maj 2020, 07:59
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Fiddeflauch 16 maj 2020, 08:15

En liten del från min samlingWebley Junior EM GE Zenit och Carl Xl skeppskanoner.
Fiddeflauch
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 maj 2020, 07:59
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale

Följande användare vill tacka Fiddeflauch för detta inlägg
Janne P (16 maj 2020, 13:22)

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 16 maj 2020, 09:46

EM-GE pistolen som ju även fanns sim Stiga, Stiga har sin spännarmsbygel så den går ner bakom pistolen det har ibne den tyska.

Detta beror på ett rykte om detta som gick, bakdelen är nämligen monterad i bajonettfattning man trycker in den och vrider så kommer fjädern ut.

Ryktet sa att den kunde lossna när nan sköt och att nan då fick allt i plytet så Stigas kopia ändrade på detta i fall om :-)

Farsan har en i kartong och man ser dem rätt ofta, även fler kopieringar finns.

Webley Senior och Junior levde ju vidare i Hurricane och Tempest.

Jag skulle vilja ha nån av de äldre, de ör snygga men skjuter inte värst bra, men som sagt brittiskt och snyggt bygt.

Som vi konstaterat många gånger nu.

Jasså det där är Jarl den XI gamla kanoner? :) Går de att använda för salut?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 16 maj 2020, 10:37

Såg denna på Tradera.

För att följa länken så måste du registera dig.


Jag tror detta är de som Hobbex omnämner att Airsporter finns med "enklare stock och tynnre pipa".

De var blekare mins jag men ingen har vetat nånting här, men jag tror vi har en hör faktiskt, nån sim snålade nån 500ing, vilket verkar ovanligt annars.

Fö fanns en Bavaria 55 där ned, fanns ju en samlare hör, men han hade väl en i nyskick iofs.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Desaleux 22 maj 2020, 21:58

kollade på antik airgun såg att ett korea luftgevär klon av Fwb 300s började nerifrån slutet på airgun gallery trodde förs de va en Fwb 300s sedan hittade jag något som Dalman aldrig trodde kopierades en Webley i Argentina ingen skulle koma på iden att kopiera den modellen men den modell är kopierad och den jag sökte fann jag ej vad det var tittade ej på allt var kvar lite å titta på om jag finner den sen.
För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1392
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 23 maj 2020, 12:17

Är det tex en mark 3 eller nåt sånt?

Fwb300s kopierades av kineserna tidigare, de var relativt klena 140mps, av nån anledning, ingen här köpte väl nån då originalen var vanliga här.

Mao fick man aldrig studera en närmare, de kostade en slant vilket inte förvånar då de väl inte kan kopieras snabbt och billigt så lätt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Desaleux 23 maj 2020, 16:38

En Webley Mk2 en service copy av Saurio Argentina och Fwb 300s clon av Ye-wha korea model msk st 100.
Senast redigerad av Desaleux 23 maj 2020, 16:40, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1392
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Silwer 24 maj 2020, 12:47

Hmm webley mark 1 och 2 kan i te vara lätt att ge sig oå, de ör dessutom underlugt bygda.

Trodde det var den du visade på bilden därför tridde jag mk3 då dessa är canluga underspännare ned framstock om ån kortarw, en mj2 saknar detta helt och piporna sitter med en muff för snabbt byte vilket inte fungerade så bra i praktiken.

Man laddar dem genom att fälla hela pipan, men de är inte brytpipor, Webkley hade ju olika versioner av det, pistolerna man viker upp ch sän spänner upp pipan vbakufrån tex.

Och sant hag har inte sett dem kopierade mj3 bygde Duana kopior av och BSA Jeffrey , nen i te service I och 2.

Finns nån bild?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Har vi några samlare här ?

Inläggav Desaleux 24 maj 2020, 13:44

försöka länka till det
För att följa länken så måste du registera dig.


det andra är någon australiskt Fwb patent clon korea.
För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1392
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster

  • Sponsorer