Sig Sauer 320

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Sig Sauer 320

Inläggav Luftpangarn 12 maj 2019, 10:48

Skulle igår provskjuta en Sig Sauer P320, med gamla 30 skotts modellen av bandmagasinet. Nog för att jag räknade med att det skulle haka upp sig då och då, men detta är löjligt. En gång fick jag iväg 3 skott, en annan 1 skott. Bandet rör sig uppenbarligen inte alls.

Dumt nog, dränkte jag magasinet med silikonfett, redan innan jag ens försökt skjuta, eftersom jag vet att dessa magasin strular. (Haft hemma en fabriksny P226 med liknande bandmagasin, som fick gå i retur pga strulet. Dessutom ingen höjdare vad gäller precision.)

Nu undrar jag om någon annan har dåliga erfarenheter av att smörja magasinet?

Först undrade jag om magasinet möjligen matas med friktion av avtryckarmekanismen. I sådant fall är ju smörjning ingen bra ide. Men det känns litet märklig teknik. Det finns visserligen en liten löst fjädrande detalj överst, som rimligen är till för att kulan skall hamna mitt för pipan. Men det handlar nog rimligen om finjustering av läget.

På baksidan finns dessutom hål, som känns som just det som används för att dra runt bandet.

Man måste knacka ur sprintar med dornar, för att ta isär pistolen, så det är litet besvärligt.

Nu har det ju kommit en ny version av magasinen, med "endast" 20 skotts kapacitet. Enligt vad jag läst, skall dessa inte haka upp sig. (Tycker egentligen att Sig skulle byta ut de gamla åt tidigare köpare, alternativt ge kraftig rabatt vid utbyte av gamla magasin. Skulle ju verkligen ge seriöst intryck!)

Får väl åka och köpa nya mag i morgon.

Syftet med köpet, är att se om jag kan montera pipan tight mot pistolens "chassi", så den inte kan röra sig. Detta borde ge bättre precision. Manteln måste tightas till också, för nu skramlar den runt med siktena typ 1mm! Vilket i sig ger maxsspridning på dryga 4cm på 10m. (Epoxiklackar är tanken.)

Den andra blowback BB pistolen från KWC är riktigt tokrapplig på alla sätt. Det förbättringsprojektet har dock sina begränsningar, pga det är svårt att hitta rätt dimension av förkopprad rundkula. BB stål har inte riktigt rätt dimension heller.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Sig Sauer 320

Inläggav Archon 12 maj 2019, 11:19

Fett ska man använda sparsamt. Själv använde jag små bomullspinnar som jag doppade försiktigt i silikonfett och sedan drog igenom hålen i magasinet. Jag upplevde en förbättring av funktionaliteten efter att jag gjort detta. Tycker du borde ha väntat lite med att smörja och provat att skjuta som den var direkt ur lådan. Då hade du kunnat jämföra före och efter.
Senast redigerad av Archon 12 maj 2019, 11:21, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Sig Sauer 320

Inläggav bebbe 12 maj 2019, 12:06

Jag tänkte precis på detta idag när jag sköt med min MPX. Har säkert skjutit över 3000 skott med den. Och magasinet har nog aldrig kärvat. Inte gjort någonting med den.

Hade en P320 förrut. Den kärvade endast någon enstaka ggn. Gjorde nog ingenting med den heller. Dock var väl precisionen lite si och så på den pickan....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Följande användare vill tacka bebbe för detta inlägg
Luftpangarn (12 maj 2019, 17:06)

Re: Sig Sauer 320

Inläggav Luftpangarn 12 maj 2019, 17:50

Jepp, man skall INTE dränka magasinet i silikonkonsistensfett!

Tvättade rent för några timmar seda, och provskjöt nu. Det matar som det skall.

Kanske blir det orimlig friktion genom geggamojan. Eller troligare, makanismen får inte grepp om bandet.

Mao, nu är pickan som jag förväntade mig. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Sig Sauer 320

Inläggav Stek 10 okt 2020, 17:12

Ser att ni pratar om 320. Har en sådan. Är så att jag glömde en kolsyre patron i den så nu läcker den gas hela tiden. Tips på reservdelar eller något annat man kan göra. Tror att det är någon packning som torkat ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stek
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 okt 2020, 15:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Pistol kolsyra, gevär pump


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer