Köptips Pistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Köptips Pistol

Inläggav Stjernqvist 25 feb 2019, 19:57

Hej! Ny i gruppen då jag idag inte äger någon pistol men letar runt på nätet inför första köpet.

Tänker mig mellan 1500-2000 kr i investering på den och tanken är att använda och skjuta prickskytte på burkar, måltavlor och annat ute för mig och familj/vänner.

Önskemål är att den är bra ”tyngd” i, dvs ingen plast och att den är nätt storleksmässigt. I närområdet ås har jag bara teknikmagasinet som säljer vapen och de tipsade om Glock 17, Glock 19 samt SIG SAUER 226 eller 320. Då min son i nedre tonåren skall skjuta med mig kanske den inte får va för klumpig. Jag hade spanat in mig på Sig Sauer 226 men när jag höll den i handen så upplevde jag den rätt stor.

När jag kikat på nätet lite så verkar set finnas en uppsjö av modeller så känner mig förvirrad.

Tack på förhand!
Stjernqvist
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 feb 2019, 19:35
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Köptips Pistol

Inläggav Henno3 25 feb 2019, 22:06

Tja kanske inte nätt men tyngd har den, den HW45 som ligger till salu här på forumet. Tröttnar du så är den relativt lättsåld och du får säkert pengarna tillbaka.

Du får knappast något nytt vettigt i det prisspannet du har, så spana efter något begagnat.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Stjernqvist (25 feb 2019, 23:23)

Re: Köptips Pistol

Inläggav Luftpangarn 25 feb 2019, 22:54

Frågan kommer ju upp titt som tätt. Sök gamla trådar. Vi hade världens diskussio några veckor före jul.

Min åsikt är att ingen krutvapenreplik finns, med precision som duger för tavelskytte Litet tråkigt om du i princip aldrig kan träffa mitt i prick, annat än baserat på tur. Jag tycker Artemis CP1 duger. Känn på den på Teknikmagasinet, men köp den i sådant fall från tex Cabom, med laddningsbolten på vänster sida. En högerskytt behöver då inte släppa kolven mellan skott, om man använder magasin. (vilket ingår på Cabom, så samma pris)

Det finns andra liknande - kolla gamla trådar.

De flesta menar nog att HWn är bättre än alla ovanstående alternativ.

Det finns många här på forumet, som är mer kompetenta än jag är. Börja med att läsa gamla trådar, ställ sedan frågan igen, när du fått idéer.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Stjernqvist (25 feb 2019, 23:23), 1qaz1qaz (26 feb 2019, 20:14)

Re: Köptips Pistol

Inläggav Archon 26 feb 2019, 18:18

Jag kan bara hålla med Luftpangaren om att luftvapen som är imitationer av krutvapen inte håller måttet för tavelskytte. Detta är inte heller syftet med dessa vapen. Jag är ingen dålig skytt men trots detta brukar spridningen vara 2-3 cm minst som bäst (med blowbackpistol), ännu mer om det rör sig om en dassig pistol med en väldigt lös, glappande pipa (tyvärr inget ovanligt när det gäller kolsyrevapen). Kolsyrevapen som är imitationer av riktiga pistoler duger till burkplinking på max tio meter. Inte så mycket mer. Ingen plast? Det kan nog bli lite problematiskt. Plast är ju inne numera. Många moderna krutvapen som Sig Sauer, Glock m.m har plastdetaljer för att hålla vikten nere. Det vanliga är att underdelen är av syntetmaterial/plast och att manteln är av metall. Denna trend avspeglar sig även i luftvapenvärlden, särskilt om det rör sig om replikor av krutvapenförlagor.

Även jag gillar CP1:an. Har en själv, och på tio meter samlar jag skotten i ett enda stort hål på en skyttetavla. Detta kräver dock övning och tålamod. Effektmässigt ligger den på mellan 7-8 joule och detta i kombination med en god egenprecision gör att jag kan träffa mål på lite längre avstånd (uppåt 20-25 meter). En kolsyrepistol som Glock, Sig Sauer m.m har som mest 2-3 joule och de orkar inte särskilt långt. Köper man en Artemis CP1-M får man en pistol med magasinfunktion och köper man en CP2:a kan man dessutom bygga om pistolen till en liten lätt och behändig karbin om man tröttnar på att skjuta pistol. Priset ligger inom din budget. Ett bra vapen för priset, men det är klart att dyrare är bättre. Dessutom helt i trä och metall. Ingen plast.

Jag köpte en Sig Sauer P320 med ett 30 skotts bandmagasin för lite mer än ett år sedan. En undermålig produkt (dessutom väldigt plastig, och det gillade ju inte du). Precisionen är inte mycket att skryta om, och dessutom händer det alltför ofta att skotten fastnar i magasinet, vilket leder till eldavbrott. Numera finns en ny variant på vapnet, som man dessutom kan plocka isär som en riktig pistol och den kanske är lite bättre. Har dock ingen personlig erfarenhet av den. Om du ändå vill ha en luftpistol som ser ut som 'äkta vara' så tycker jag att de nya Glockmodellerna verkar lovande. Fullt licenscierade och finns både i blowback och non blowback version:

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
huldreh (26 feb 2019, 23:53), Stjernqvist (27 feb 2019, 00:47)

Re: Köptips Pistol

Inläggav Marsi 27 feb 2019, 06:09

HW40 är ju ett tips som dyker upp också. Visserligen plast, men funkar ju med tavla.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Köptips Pistol

Inläggav Luftpangarn 27 feb 2019, 09:15

Har fått för mig att co2 replikrevolvrarna generellt har bättre precision än pistolmodellerna. Men det kanske är högst modellspecifikt?

Vad jag fattar har de alla lös pipa innanför den yttre, fjädrande anliggning mot trumman, för minskad gasförlust. Eller?

Någon här på forumet spände upp en Umarex Colt SAA i ett maskinskruvstycke ganska nyligen. Hittar dock inte inlägget.

Vill minnas att spridningen blev något i stil med 10,5 mm på 11m avstånd - om jag nu kommer ihåg rätt. Det tyckte jag faktiskt lät ok för en leksakspistol. Duger dock fortfarande inte för tavelskytte. Och prisvärd precision är det just inte. Pickan kostar ju 1’800-2’700 beroende på utförande. (med reservation för minnesbrister :lol: )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Köptips Pistol

Inläggav Jan-E63 27 feb 2019, 09:20

Luftpangarn skrev:Har fått för mig att co2 replikrevolvrarna generellt har bättre precision än pistolmodellerna. Men det kanske är högst modellspecifikt?

Vad jag fattar har de alla lös pipa innanför den yttre, fjädrande anliggning mot trumman, för minskad gasförlust. Eller?

Någon här på forumet spände upp en Umarex Colt SAA i ett maskinskruvstycke ganska nyligen. Hittar dock inte inlägget.

Vill minnas att spridningen blev något i stil med 10,5 mm på 11m avstånd - om jag nu kommer ihåg rätt. Det tyckte jag faktiskt lät ok för en leksakspistol. Duger dock fortfarande inte för tavelskytte. Och prisvärd precision är det just inte. Pickan kostar ju 1’800-2’500 beroende på utförande.


Leksakspistol? Alla vapen som man kan skjuta projektiler med är på olika sätt farliga och skall hanteras därefter. Även en plastpistol som man skjuter sugkoppspilar med kan skada ögonen. Höj ribban lite.
Jan-E63
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 feb 2016, 09:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Följande användare vill tacka Jan-E63 för detta inlägg
Luftpangarn (27 feb 2019, 11:26)

Re: Köptips Pistol

Inläggav Luftpangarn 27 feb 2019, 11:43

Självklart är de farliga!
Gentemot människor i gemen, skulle jag aldrig kalla det ”leksak”. Det kan ge fel idéer, det håller jag med om. :oops:

(Tycker fö grannungarnas lek på sommaren med softairguns, där de skjuter på varandra, sker oförsiktigt utan ögonskydd. Som om föräldrarna jämställer det med vattenpistoler. Föräldrarna är inte okunniga, de håller reda på m/s.

Syftar bara på att man ur skyttesynpunkt kan ha mycket kul med den precisionen - burkar etc, som ju ganska träffande kan beskrivas som lek. Men så sett, är det ändå ett dyrt lekredskap, då det ju inte går att även tävla mot tavla.)

Nu skall jag ut och fortsätta skjuta in min nya kombinationsleksak. Den gör hål i hål. :Thumbupp: Berättar i kväll.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Köptips Pistol

Inläggav Archon 27 feb 2019, 22:27

Luftpangarn skrev:Har fått för mig att co2 replikrevolvrarna generellt har bättre precision än pistolmodellerna. Men det kanske är högst modellspecifikt?

Vad jag fattar har de alla lös pipa innanför den yttre, fjädrande anliggning mot trumman, för minskad gasförlust. Eller?

Någon här på forumet spände upp en Umarex Colt SAA i ett maskinskruvstycke ganska nyligen. Hittar dock inte inlägget.

Vill minnas att spridningen blev något i stil med 10,5 mm på 11m avstånd - om jag nu kommer ihåg rätt. Det tyckte jag faktiskt lät ok för en leksakspistol. Duger dock fortfarande inte för tavelskytte. Och prisvärd precision är det just inte. Pickan kostar ju 1’800-2’700 beroende på utförande. (med reservation för minnesbrister :lol: )


Revolvrarna är i regel något pricksäkrare, då de ofta har lite längre pipa och dessutom saknar blowback. Blowbacken kan ställa till det om det är precision man jagar. Sedan är det lite individuellt hur bra vapnen funkar, det kan t.o.m skilja på vapen av samma modell. Det beror lite på hur bakis arbetaren på fabriken var den dagen :-) . Min Umarex Makarov PM Ultra, t.ex, skjuter INTE bra. Pipan glappar och är inte korrekt infäst mot ramen. Detta är något som jag själv måste åtgärda vid tillfälle. Irriterande. Jag har svårt att tänka mig att en lös pipa på något sätt skulle minska gasförlusten, däremot höjer det mitt blodtryck ett snäpp :x
Senast redigerad av Archon 27 feb 2019, 22:33, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster

  • Sponsorer