Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav MrRotor 15 jan 2019, 14:43

Hej på er! :-)

Det blev utökning i samlingen igår. :lol: Fick tag på en begagnad Artemis CP1-M med 2 magasin och ett gäng kolsyrepatroner för en bra peng.
Den är troligen runt 3-4 år gammal, enligt säljaren, och var lite smutsig när den anlände. Provat 2 skott att allt funkar så här långt.

Jag tänkte ge den lite service och kärlek till att börja med innan det blir något seriösare pangtest.

Vad skulle ni rekommendera att göra? Något i stil med -->
    * Dra rent pipan
    * Torka av alla yttre delar med lite olja
    * Smörja interna delar med fett

Sen får jag se om jag kan hålla mig ifrån att skruva på den. :-) Hittat en kille i England som tillverkar massa fina delar till dessa. Hammarfjädrar, guide, olika transferportar osv.

Har någon av er laborerat med hammarfjäder, transferport etc och fått bra/bättre resultat än original?

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av MrRotor 17 jan 2019, 20:57, redigerad totalt 1 gång.
■ FX Crown GRS .22 [FAC] | Sightron S3 10-50x60
■ Weihrauch HW30S .177 [10J] | Hawke Airmax SF 6-24x50 Compact
■ Webley Eclipse .25 [19J] | Tasco 4x32
■ Artemis CP1-M .22
■ Webley Tempest .177
Användarvisningsbild
MrRotor
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 jun 2018, 23:34
Ort: Västerås
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 92 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: SLJSF

Re: Artemis CP1-M - Service och tuning

Inläggav Archon 15 jan 2019, 18:23

Om allt funkar finns det ingen anledning att dra rent pipan. Det gör man bara om precisionen är riktigt dålig och man uteslutit allt annat som kan tänkas inverka på precisionen. Visst, det finns de på forumet som menar att rengöring av pipan är nödvändigt för att få ut det där lilla extra, men de människorna är i regel väldigt seriösa skyttar med särskilt höga krav på precision. Är bössan fabriksny kan det möjligen också vara bra att rengöra pipan lite, då man inte vet vad för skit tillverkarna har stoppat i den för att skydda den mot rost. Om du ändå bestämmer dig för att dra rent pipan kan precisionen vara något sämre än normalt en kort period, innan vapnet 'sätter sig' igen.
Senast redigerad av Archon 15 jan 2019, 19:17, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Artemis CP1-M - Service och tuning

Inläggav Luftpangarn 17 jan 2019, 06:45

Kul att någon tar upp detta vapen. Det råkade bli så, att denna puffra var den som fick stilla mitt återupptäckta luftvapenskytte under sommaren.

Jag köpte en .22 / 5,5mm version. Jag känner inte något behov alls att skruva något, åtminstone på 10m. (Bortom det, behöver jag skruva storleken på tavlan... :lol: )

Jag försöker fixa till färger och kontraster på sikte och korn. Jag har inte lyckats än. Främst är nog plasten i kornet för matt. Just nu är kornet silvermålat, och siktet guldmålat. Men det är ingen höjdare. :cry: Jag fortsätter att experimentera, för att hitta något som gör mig nöjd.

På min Cubergun Sig Sauer X-five, är jag däremot löjligt nöjd med sikte och korn. Verkar som att matt svart metall, ger högre kontrast, än plast ger. Dessutom har jag kunnat fila en äkta metallglänsande liten skåra, mitt i kornet, som verkligen glänser, och ger djäkligt tacksam och bra rikthjälp!!! Tyvärr är den pickans mekaniska precision bedrövlig. :cry: Annars älskar jag den. Riktmedlen gör mig överlycklig!!! Tyngd och balans, samt grepp, är perfekta.

CP-1 är dessvärre störande framtung. Funderar på att gjuta en blytyngd av gamla skott, att montera på kolven. Kanske typ med "hävarm" / förlängning bakåt.

Nä, det jag allra helst önskar mig, är en bättre kolv. (När jag fixat / hittat riktmedelslösning.) Kolven är fan gjord för barnhänder, känns det för mig. (Siggen är perfekt i storlek!) Funderar allvarligt på att såga av den och infoga mellanlägg, för att förlänga greppet "neråt". Bäst vore förståss en äkta tävlingskolv, med justerbar "ändplatta" nertill. Varför i helskotta erbjuder de inte en sådan kolvvariant?!?!!!

Magasinssystemet är brutalt. Trögt, och kan rimligen inte annat än halvkvadda diabolerna, innan de ens hamnat i pipan. Under siktes inskjutning och ammunitionsval, anser jag att man skall använda enskottsadaptern. Ur magasinet kommer bara resultatet av "demolition derby".

Därmed är inte sagt, att magasinsfunktionen är värdelös. Jag har "slutstyckeshantaget" på vänster sida, vilket gör att jag som högerhänt, kan brassa av skotten vansinnigt fort, vilket är kul på rörliga mål. (Hängande pendlande burk.) Magasinet behöver dock rundas av rejält på insidan. Både för att det skall funka bättre, men också för att minska demoleringen av diabolerna. Använd för övrigt så rundnosad ammo du kann, för minskat strul. (Har du inte en massa fina nålfilar, ta medelgrov smärjelduk, eller tom halvgrovt sandpapper, och sedan lite finare sandpapper, för att runda av insidorna på magasinen. :wink: )

Det var fan vad negativ jag låter! I själva verket tycker jag att puffran är osedvanligt bra och kul för väldigt litet pengar. Den erbjuder helt ok precision (enligt mig), kombinerat med skojsanfaktor tack vare magasinet. Otroligt mycket bättre köp än någon CO2 vapenreplik! Med sådana, finns ingen möjlighet att skjuta tavlor över huvud taget!

Så njut och panga din CP-1
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP1-M - Service och tuning

Inläggav MrRotor 17 jan 2019, 21:45

Luftpangarn skrev:Kul att någon tar upp detta vapen. Det råkade bli så, att denna puffra var den som fick stilla mitt återupptäckta luftvapenskytte under sommaren.

Jag köpte en .22 / 5,5mm version. Jag känner inte något behov alls att skruva något, åtminstone på 10m. (Bortom det, behöver jag skruva storleken på tavlan... :lol: )

Jag försöker fixa till färger och kontraster på sikte och korn. Jag har inte lyckats än. Främst är nog plasten i kornet för matt. Just nu är kornet silvermålat, och siktet guldmålat. Men det är ingen höjdare. :cry: Jag fortsätter att experimentera, för att hitta något som gör mig nöjd.

På min Cubergun Sig Sauer X-five, är jag däremot löjligt nöjd med sikte och korn. Verkar som att matt svart metall, ger högre kontrast, än plast ger. Dessutom har jag kunnat fila en äkta metallglänsande liten skåra, mitt i kornet, som verkligen glänser, och ger djäkligt tacksam och bra rikthjälp!!! Tyvärr är den pickans mekaniska precision bedrövlig. :cry: Annars älskar jag den. Riktmedlen gör mig överlycklig!!! Tyngd och balans, samt grepp, är perfekta.

CP-1 är dessvärre störande framtung. Funderar på att gjuta en blytyngd av gamla skott, att montera på kolven. Kanske typ med "hävarm" / förlängning bakåt.

Nä, det jag allra helst önskar mig, är en bättre kolv. (När jag fixat / hittat riktmedelslösning.) Kolven är fan gjord för barnhänder, känns det för mig. (Siggen är perfekt i storlek!) Funderar allvarligt på att såga av den och infoga mellanlägg, för att förlänga greppet "neråt". Bäst vore förståss en äkta tävlingskolv, med justerbar "ändplatta" nertill. Varför i helskotta erbjuder de inte en sådan kolvvariant?!?!!!

Magasinssystemet är brutalt. Trögt, och kan rimligen inte annat än halvkvadda diabolerna, innan de ens hamnat i pipan. Under siktes inskjutning och ammunitionsval, anser jag att man skall använda enskottsadaptern. Ur magasinet kommer bara resultatet av "demolition derby".

Därmed är inte sagt, att magasinsfunktionen är värdelös. Jag har "slutstyckeshantaget" på vänster sida, vilket gör att jag som högerhänt, kan brassa av skotten vansinnigt fort, vilket är kul på rörliga mål. (Hängande pendlande burk.) Magasinet behöver dock rundas av rejält på insidan. Både för att det skall funka bättre, men också för att minska demoleringen av diabolerna. Använd för övrigt så rundnosad ammo du kann, för minskat strul. (Har du inte en massa fina nålfilar, ta medelgrov smärjelduk, eller tom halvgrovt sandpapper, och sedan lite finare sandpapper, för att runda av insidorna på magasinen. :wink: )

Det var fan vad negativ jag låter! I själva verket tycker jag att puffran är osedvanligt bra och kul för väldigt litet pengar. Den erbjuder helt ok precision (enligt mig), kombinerat med skojsanfaktor tack vare magasinet. Otroligt mycket bättre köp än någon CO2 vapenreplik! Med sådana, finns ingen möjlighet att skjuta tavlor över huvud taget!

Så njut och panga din CP-1


Jag måste börja med att instämma i det du säger att den är riktigt kul att skjuta med, även om jag bara hunnit bränna av ett 70-talet skott i förrådet över kronografen mot tavla på mycket kort avstånd. Mycket pistol för pengarna, och gediget material. :-) Det ska bli kul att testa den på lite burkar och andra roliga mål. Innan dess blir det dock tavelskytte.

Magasinet känns som sagt lite som att det inte får kulorna att "glida" fram smidigt in i pipan, men jag har även kört med enskottsadaptern som funkar bra. Ska se över om det behövs lite finputs inuti magasinen.

Jag plockade isär puffran idag och gjorde rent det som jag kom åt och för att få en bättre uppfattning över innanmätet.

Kronografdata från första CO2-patronen :smt037
    * Max: 156 m/s
    * Min: 144 m/s
    * Snitt: 148 m/s
    * Dvs utgångshastigheten inom 12 m/s (innan den börjar falla mot slutet av patronen)
    * JSB Exact RS 0.475g

Riktmedel
Jag har kornet målat med lite fluorescerande röd färg som bryter av ganska bra. Får se hur det funkar när jag provar ordentligt mot tavla på ca 10 m. Jag testade även montera ett rödpunktsikte som jag har, men det var för lågt fäste. Saknades 3 mm för att magasinet skulle gå fritt. Dooh! Kan visserligen köra med enskottsadaptern men det tappar ju mångsidigheten. Kanske skaffa ett annat eller bara köra öppna riktmedel.

Grepp
Funkar bra för mina händer som inte är över drivet stora. Men jag gillar inte den fyrkantiga "plattan" längst ner. Antingen skulle man bara runda av den, mer oval, eller slipa ner den helt till ett mer rakt grepp och sen olja om hela greppet eller spraya det i svart. Kanske ett kul projekt senare.

Mycket nöjd med beggköpet så här långt :-)

Bjuder på 2 bilder
Bild
Bild
■ FX Crown GRS .22 [FAC] | Sightron S3 10-50x60
■ Weihrauch HW30S .177 [10J] | Hawke Airmax SF 6-24x50 Compact
■ Webley Eclipse .25 [19J] | Tasco 4x32
■ Artemis CP1-M .22
■ Webley Tempest .177
Användarvisningsbild
MrRotor
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 jun 2018, 23:34
Ort: Västerås
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 92 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: SLJSF

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav Blackpowder 18 jan 2019, 10:11

Custom stock och PCP ombyggnad

För att följa länken så måste du registera dig.

Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav MrRotor 18 jan 2019, 11:31

Blackpowder skrev:Custom stock och PCP ombyggnad

För att följa länken så måste du registera dig.



Stiligt! :arrow: Men gissar att det inte är din?
Sånt här finns väl tyvärr inte direkt att beställa från någon firma "of the shelf".
■ FX Crown GRS .22 [FAC] | Sightron S3 10-50x60
■ Weihrauch HW30S .177 [10J] | Hawke Airmax SF 6-24x50 Compact
■ Webley Eclipse .25 [19J] | Tasco 4x32
■ Artemis CP1-M .22
■ Webley Tempest .177
Användarvisningsbild
MrRotor
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 jun 2018, 23:34
Ort: Västerås
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 92 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: SLJSF

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav börne 18 jan 2019, 11:38

Ingen aning om det är Blackpowders men om någon kan bygga om vapen så är det ju han :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav Luftpangarn 18 jan 2019, 11:50

Rukigt snygg Blackpowder! :Thumbupp:

Vilket sikte är det du monterat? Är det något man åtminstone delvi, kan få tag i?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav Blackpowder 18 jan 2019, 13:12

Nej det är inte min!
Det är en polack som bygger om allt möjligt, letade efter hans hemsida, men hittade den inte just nu... återkommer när jag har en länk.
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav MrRotor 18 jan 2019, 13:14

börne skrev:Ingen aning om det är Blackpowders men om någon kan bygga om vapen så är det ju han :thumbupp:


Gissade att det inte var hans då jag sett bilden på ett franskt forum och att det finns denna kille i Polen som bygger om mycket.
Med just den specifika bilden på sin sida. :) Helt klart intressant!

Airguntuning.pl
För att följa länken så måste du registera dig.



EDIT:
Blackpowder skrev:Nej det är inte min!
Det är en polack som bygger om allt möjligt, letade efter hans hemsida, men hittade den inte just nu... återkommer när jag har en länk.


Japp, länken ovan :-)

EDIT2:
Han bygger tydligen om CP1-orna till den här coola varianten också

Bild
Senast redigerad av MrRotor 18 jan 2019, 13:18, redigerad totalt 1 gång.
■ FX Crown GRS .22 [FAC] | Sightron S3 10-50x60
■ Weihrauch HW30S .177 [10J] | Hawke Airmax SF 6-24x50 Compact
■ Webley Eclipse .25 [19J] | Tasco 4x32
■ Artemis CP1-M .22
■ Webley Tempest .177
Användarvisningsbild
MrRotor
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 jun 2018, 23:34
Ort: Västerås
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 92 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: SLJSF

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav Blackpowder 18 jan 2019, 13:17

Vassegoooo

För att följa länken så måste du registera dig.

Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav börne 18 jan 2019, 15:26

Blackpowder skrev:Vassegoooo

För att följa länken så måste du registera dig.


Många fina stockar, men han lyckas dock inte med allt han gör... fy fan va ful denna AA S400 blev :shock: :o
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav MrRotor 18 jan 2019, 17:01

börne skrev:Många fina stockar, men han lyckas dock inte med allt han gör... fy fan va ful denna AA S400 blev :shock: :o

Haha, håller med dig. Den var inte vacker! :lol:
■ FX Crown GRS .22 [FAC] | Sightron S3 10-50x60
■ Weihrauch HW30S .177 [10J] | Hawke Airmax SF 6-24x50 Compact
■ Webley Eclipse .25 [19J] | Tasco 4x32
■ Artemis CP1-M .22
■ Webley Tempest .177
Användarvisningsbild
MrRotor
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 jun 2018, 23:34
Ort: Västerås
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 92 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: SLJSF

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav huldreh 18 jan 2019, 19:05

Jag gillar att artemisen som sagt har laddningen på vänster sida! Har aldrig testat men föreställer mig hur mycket smidigare det är att ladda om. Först trodde jag att det var pcp, och då hade det varit ett klockrent köp! Mig veterligen finns det ingen pcp-pistol med magasin för en billig peng va?
Förresten, jag hade nog sågat av den där sneda "plattan" längst ner på kolven, tänker mig att man kan få den jättesnygg då! :)
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav Luftpangarn 18 jan 2019, 20:01

Den finns som PCP huldreh.
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
huldreh (18 jan 2019, 22:04)

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav huldreh 18 jan 2019, 22:03

Luftpangarn skrev:Den finns som PCP huldreh.
För att följa länken så måste du registera dig.



wow!!! Artemis pp800, verkar vara en väldigt ny modell (åtminstone från artemis, finns kanske liknande under annat namn sen tidigare) Men denna vill jag ha! Bara 0,6 kg, det låter lätt, är den för lätt rentav? skit samma! :) max tryck verkar vara 200 bar, jag kan dock inte hitta hur stor luftkapaciteten är, eller hur många skott man får ut på en fyllning...
ca 250 pund från england! Nu piggnade jag till lite :)
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav Luftpangarn 18 jan 2019, 23:03

Skall jag gissa, lär du få ut en djäkla massa skott, om du inte höjer effekten. 100 eller mer, verkar allra minst rimligt, tänker jag. Fast andra kan säkert ge en bättre uppskattning, eller tom VET. :wink: Om vapnet är någorlunda väl designat, fyller man inte pipan med onödig luft. Eftersom pipan är kort, lär luften räcka till många skott - fast detta är mina gissningar.

Jag tycker pickan är helt ok som den är, när man får den, vad gäller precision. Men jag är inte bra pistolskytt. Min magkänsla är bättre än 10mm grupp på 10m. Kanske 5mm? Det räcker för mig.

Slipar man till en kröning, kanske det blir ännu bättre?! :roll:

Svagheten, är just det attans tröga laddningsförfarandet. Man får ta i! Och man får inte tveka, när man använder magasinet. Litet resolut våld krävs. Men det är himla kul att kunna vräka iväg magasinen, som jag gör, med min vänsterbolt. :-) Fem mag x 7skott .22 på en CO2 patron. Jag tror du får mer i PCP?

Jag skall försöka fixa en längre "bolt".

Trögheten kräver egentligen viss slipning av "patronläget". Vilket även tar bort grader från gasinsläppet i pipan. Andra åtgärden är enklare. "Proben", dvs pinnen / "slutstycket" som knuffar in diabolen i patronläget / breechen, behöver få snällare fasade "axlar", vilket även gör att O-ringen i patronläget slits mindre. Egentligen behöver spåret för O-ringen i breechen breddas en aning, både för att laddningen skall gå lättare, men även för att O-ringen skall slitas mindre. Allt enligt följade diskussion;
För att följa länken så måste du registera dig.


Dock en sjukt lång tråd, av extremnördar, som mäter resonansfrekvensen hos pipan etc. Mycket text att vada igenom...

Ett extremt intressant förslag, är att ge pipan "choke". Metodenn är att köra mynningsänden av pipan med ett lättringsverktyg i svarven, och på så sätt tvinga ihop pipan. Litet osäker på om värmebehandling krävs. Sedan fattar jag inte om man använder släta rullar - men vem fan har det?!? Alltså förutom en ganska biffig svarv, kan jag tänka. Ingen hobbysvarv. :wink:

Tydligen är pipans innerdiameter oversize vid breech - och viktigast - vid gasinsläppet. Det gör att man kan slipa bort graderna kring gasinsläppet, med mjukt slipstift, då dimensionen inte är kritiskt. Graderna vill man ha väck, för att diabolen inte skall skadas före loppet.

Min sammanfattning av texten. :-) Fast jag har 10 sidor kvar att läsa... :shock:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav huldreh 19 jan 2019, 00:03

ursäkta för eventuellt mera off topic, ville bara inflika att diana bandit verkar vara samma som artemis pp800, bara billigare samt med en "moderator" (vilken jag hoppas går att skruva bort, för puffran blir över halvmetern med denna).
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av huldreh 19 jan 2019, 00:16, redigerad totalt 1 gång.
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav Luftpangarn 19 jan 2019, 01:06

Alltså, den där larviga "pipförlängaren" lossar du en skruv för att ta bort. Problemet är att kornet ryker...
Och du måste dessvärre ha ett kikarsikte i din hand, tillsammans med pickan, för att bedöma montagemöjligheter för ett sikte. Särskilt med tanke på magasin, som du ju är intresserad av.

Varför kan inget vara enkelt här i världen!!!! Snälla Gud...?!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav Luftpangarn 19 jan 2019, 02:45

börne skrev:
Blackpowder skrev:Vassegoooo

För att följa länken så måste du registera dig.


Många fina stockar, men han lyckas dock inte med allt han gör... fy fan va ful denna AA S400 blev :shock: :o
För att följa länken så måste du registera dig.



Nä, det där ser ju rätt udda ut. Men när jag studerar kolven, är det ganska exakt vad jag fantiserat om. Framstocken går långt ner mot varbygeln = hamstereffekt. Bakkappan, ligger extremt långt ner, så att pipan och sikte hamnar mycket högt. Förr tyckte jag att 1700-tals målningar av turkiska gevär, var helt crazy. Kolvarnas bakkappa, ser ut som något slagxads extrema halvmånar, MYCKET långt ner på en kraftigt neråtböjd bakstock. Trodde tills i år att det var något slags extremt estetisktx utformning. Men i år, fattar jag att det i själva verket är jätteergonomisk utformning för maxat skjutresultat. Minus pärlemoren o sådär... :lol:

Så denna stock tilltalar mig på skjuttekniska grunder. Fan så mycket snyggare än mekaniska ställbara hamstrar, och avancerade axelkrokar i aluminium. :wink: :-)

Om jag fastnar för mitt Hatsan AT-44 10, och vinner på lotto, skulle jag gärna köpa hans stock för den puffran. Exotiskt är snäckformen på den förhöjda kolvkammen. Skoj! :)

Killen vet vad han håller på med. Det är inga "hittepå" estetiska grejer. Han skjuter uppenbarligen själv. Hans grunkor är tänkta att fungera!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav börne 19 jan 2019, 09:19

Luftpangarn skrev:Så denna stock tilltalar mig på skjuttekniska grunder. Fan så mycket snyggare än mekaniska ställbara hamstrar, och avancerade axelkrokar i aluminium.

Säkert ergonomiskt bra, påstod inte han gjorde skit, många fina stockar men just den jag kommenterar till AA S400 var enligt min smak riktigt jävla ful, Hatsan stocken såg jag inte så kommenterar inte den, är ointresserad av det märket så kollade inte på dom! Vad gäller ställbarheten på en hamster för FT är just att terrängen är varierad, ibland behöver man ha högre hamster, ibland lägre osv osv, går bra med en fast hamster eller högre trästock anpassad för FT & anpassa ställningen lite men just ställbarheten är guld värd vilket man inser när man testat en bra ställbar hamster! Sen är ju smaken som baken, jag gillar dom tekniskt avancerade alustockarna likväl som en vacker valnötstock!

Sorry... nu blev det OT igen :oops:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav Luftpangarn 19 jan 2019, 12:55

Här kommer en guide till hur man ganska enkelt moddar trycket på CP-1 till ett tvåstegstrycke.
För att följa länken så måste du registera dig.



Letar efter länken till kolvmodd, särskilt till justerbar stödplatta i kolvänden intresserar mig. Farao att jag inte hittar länken... :x Återkommer!

PS Den tidigare länken till ballistiska undersökningar av CP-1 och CP-2 är FULLSTÄNDIGT RUBBAD! Alltså, inte på riktigt. Det är bara det att deras undersökningar av tex sambandet mellan ventilöppning, tryckstegring, och att kulan börjar börjar röra sig, i typ miljondels sekunder, är galet ambitiös. (Tacka fan för att tex pipans resonansfrekvenser i horisontell och vertikal riktning, blir relevant, om jag nu begrep.) Maxat nördigt, både experimentellt och analytisk sett. Sista 5 sidorna gav jag upp helt. Fast tokskallarna är på något sätt underhållande. Vem orkar, liksom? Läs, skratta och gråt, bli matt, och känn dig åtmionstone delvis som idiot! :-)

PPS Det var inte du som började spåra ur mot OT Börne! Allvarligt, när jag skrev om gevärskolven i förra posten mitt i vargtimmen, hajade jag plötsligen på allvar till, och undrade vilken tråd jag hamnat i / skrev i. För ett ögonblick trodde jag forumets databasmotor flippat ur, och blandat inlägg från olika trådar! Var tvungen att bläddra uppåt, för att kolla vad som försegick.

Skall man vara snäll, finns visserligen en koppling, nämligen kolvmoddar. Och visst, det kan vara både roligt och inspirerande. Men det här blev faktiskt jätteknasigt. Och infon gömms på fel ställe i forumet, om någon söker sådan information / inspiration kring gevärskolvar. Nog om detta. Vi lär överleva! :-)

Föresten Börne, tänkte efter litet. Jag tycker faktiskt att de konsekvent genomförda extremmoderna aluminiumstockarna är snygga. Och på dem passar vilka tekniska aluminiumgrejor som helst!

Tror bara att jag tycker en "romantisk" skitvacker trästock (som du visade nyligen), blir "våldtagen" av mekaniska grunkomojer. Inte rationellt, men det finns en fascinerande aspekt hos de flesta av oss, att vi faktiskt ser skönhet i våra vapen. (Fast det gör många icke-skyttar också!)
Senast redigerad av Luftpangarn 19 jan 2019, 13:50, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Artemis CP1-M - Service, tuning & annat

Inläggav bebbe 04 maj 2020, 18:45

Hej.

Jag håller på och fixar med greppet till min CP-1. Är inte speciellt bra på detta med trä och färger mm.

Vad är det för behandling/färg på greppet till dessa pistoler, någon som vet?


Skickat från min iPad med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer