Crosman 1322 - recension

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Crosman 1322 - recension

Inläggav Diocletian 01 sep 2018, 11:48

Till att börja med köpte jag min 1322 för att modifiera den. Jag räknade kallt med en halvkass picka, givet priset. Jag får skylla mig själv! Jag antar att de är populära av en anledning, men jag ser den inte.

Kortfattat är den inte värd den cancerframkallande plast den är gjord av (edit: tog i lite för mycket här). 13xx-serien, ”American Classic” har ett stort följe i USA... där de kostar 50 dollar. I Sverige får du punga ut 1200 SEK. Nog sagt om det.

De är poppis i staterna för att man enkelt kan modda dem. Brukligt är att börja med ett stålfäste, barrel band i stål, LPA MIM-sikte, nytt trycke, nya handtag. Du betalar m.a.o för en plattform och inte så mycket annat, för 1322 är inget vidare utan dessa modifikationer, och då har vi inte krämat upp farten ännu. För dessa pengar har du råd med en från början fungerande PCP!

Problemet är att den marknadsförs som en pistol som passar för småviltsjakt, pest control osv. Detta stämmer inte och är oerhört oetiskt! En diabol på 14 grains i 450 FPS kräver riktigt bra precision för sådana ändamål, och till och med då skulle jag säga att det är oetiskt - och som tur är olagligt i Sverige. Jag mår dåligt av att tänka på alla djur som skadeskjutits av feta amerikaner med denna pistol.Jag är en blödig man och skulle aldrig sikta mot en råtta ens, men tavlorna talar sitt tydliga språk: diabolerna träffar flera centimeter åt höger hur man än ställer in siktet och träffbilden ändrar sig markant upp och ned per 3-4 skott.
Det är inte jag som fått ett uselt exemplar. Kolla de sämsta recensionerna för en rättvisande bild. I bästa fall är det lotteri att köpa en.

Siktena är det sämsta jag sett i hela mitt liv, men jag har inte sett så många. För att byta dem måste du köpa stålbrygga och eftermarknadssikten vilket kostar bra mycket mer än pistolen är värd.

Vilka delar är det som framkallar cancer? Fan vet - allt du får är en varning om att the State of California kommit fram till att vissa (alla?) beståndsdelar framkallar birth defects and cancer. Oboy. Är det handtagen? Är det siktet? Ingen aning. Om du vet mer om detta får du gärna bidra.

Jag hade tänkt införskaffa en Marauder i framtiden, men håller mig istället till svensk- och tysktillverkat primärt.

(Tog bort en hel del invektiv osv)
Senast redigerad av Diocletian 01 sep 2018, 12:50, redigerad totalt 2 gånger.
Diocletian
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 jul 2018, 17:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Diocletian för detta inlägg
Larzzon (01 sep 2018, 11:55)

Re: Crosman 1322 - recension

Inläggav proton 01 sep 2018, 11:57

tja nu hade du nog en dålig dag :-)
har haft ett par av dessa 1322 och de är rätt ok för plinkning
med lite modd på de så blir de riktigt trevliga

ett bra instegsvapen för nybörjar skyttar som inte kostar allt för mycket .

sedan kan jag också hålla med om att crosman borde uppdatera lite , då plattformen är gammal och oförändrad i sin enkelhet

en tryckmätare borde sitta på alla pumpvapen , varför får du fundera lite på :)
Senast redigerad av proton 01 sep 2018, 15:35, redigerad totalt 1 gång.
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Crosman 1322 - recension

Inläggav Diocletian 01 sep 2018, 12:09

proton skrev:tja nu hade du nog en dålig dag :-)
har haft ett par av dessa 1322 och de är rätt ok för plinkning
med lite modd på de så blir de riktigt trevliga

ett bra instegsvapen för nybörjar skyttar som inte kostar allt för mycket .

sedan kan jag också hålla med om att crossman borde uppdatera lite , då plattformen är gammal och oförändrad i sin enkelhet

en tryckmätare borde sitta på alla pumpvapen , varför får du fundera lite på :)


Du har rätt, haha. Jag ändrade lite och gjorde det ”snällare”.
Diocletian
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 jul 2018, 17:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Crosman 1322 - recension

Inläggav Luftpangarn 01 sep 2018, 12:47

Av någon anledning är elaka recensioner mer underhållande. Vilket är lagom kul för författare och skådespelare. Men i detta fall drabbar det ingen personligen, så jag skrattade gott utan dåligt samvete :-) Cancerframkallande plast tar typ priset :smt016
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Crosman 1322 - recension

Inläggav Archon 01 sep 2018, 13:18

Jag har ju ingen erfarenhet av den pistolen, men rent spontant kan jag ju säga att jag inte skulle köpa någon sådan när man kan få en CP-1:a av bättre kvalitet för ungefär samma pris För att följa länken så måste du registera dig.

. Ungefär som att välja mellan en ny Hatsan eller en ny Weihrauch om båda kostar nästan samma. Inget ont om varken Crosman eller Hatsan, men man väljer ju det som ger mest valuta för pengarna.
Senast redigerad av Archon 01 sep 2018, 19:48, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Crosman 1322 - recension

Inläggav proton 01 sep 2018, 15:33

Archon skrev:Jag har ju ingen erfarenhet av den pistolen, men rent spontant kan jag ju säga att jag inte skulle köpa någon sådan när man kan få en CP-1:a för bättre kvalitet för ungefär samma pris För att följa länken så måste du registera dig.

. Ungefär som att välja mellan en ny Hatsan eller en ny Weihrauch om båda kostar nästan samma. Inget ont om varken Crosman eller Hatsan, men man väljer ju det som ger mest valuta för pengarna.


nu är ju cp1 en co2 pistol , medans crosman1322 en pcp , lite skillnad och väljer pcp alla dagar om jag får välja , ps , jag har en cp1 :lol:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Crosman 1322 - recension

Inläggav sfe 01 sep 2018, 18:07

1322 är ingen PCP utan en pumppistol.
Även jag tänkte när jag läste den glödande recensionen att CP-1 i så fall är mycket, mycket bättre. Har aldrig haft någon 1322 men har en CP-1 och jag stämmer in i alla lovord om den. För det priset är den fantastisk och nedkylningseffekten från CO2:n är näst intill försumbar. Själv har jag polerat lite glidytor och satt i några justerskruvar till avtryckaren men jag tror att man idag kan köpa varianter där detta redan är gjort? Den är dessutom i trä och metall och jag tror inte det finns en enda plastdetalj på den.
Rättelse: Det sitter ju packningar i den och dom är väl i någon form av plast?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Crosman 1322 - recension

Inläggav proton 01 sep 2018, 18:15

sfe skrev:1322 är ingen PCP utan en pumppistol.
Även jag tänkte när jag läste den glödande recensionen att CP-1 i så fall är mycket, mycket bättre. Har aldrig haft någon 1322 men har en CP-1 och jag stämmer in i alla lovord om den. För det priset är den fantastisk och nedkylningseffekten från CO2:n är näst intill försumbar. Själv har jag polerat lite glidytor och satt i några justerskruvar till avtryckaren men jag tror att man idag kan köpa varianter där detta redan är gjort? Den är dessutom i trä och metall och jag tror inte det finns en enda plastdetalj på den.
Rättelse: Det sitter ju packningar i den och dom är väl i någon form av plast?


finns nackdelar med cp 1 också , liten ventil , kort pipa för 10 joule bland annat , sedan det enorma avståndet avtryckare /kolv , som dock går att få till med lite modd .

1322 är en trycklufts pistol /pcp , även om man får pumpa mellan varje skott :)

cp1 en utvecklad crosman kopia helt enkelt bättre men också sämre , 2240 med hipack är min favorit :wink:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Crosman 1322 - recension

Inläggav zpiff 02 sep 2018, 06:57

Jag har en Crosman Backpacker 2289g, sen bygger också på pump. Den modning jag gjort är byte av breach till Crosmans stål och satt på en 4X kikare. Med 10 pump så ligger den på 150-155 m/s i .22 och på 25 m och håller det svarta på en vanlig 10 m luftgevärstavla. Så för plinking kan inte jag klaga på den!

Men det är som det skrivs i tråden, man köper in sig i en plattform som måste modifieras för att leverera både kraft och precision.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Crosman 1322 - recension

Inläggav Air 02 sep 2018, 09:51

Har en 1377 sen många år tillbaka den skjuter bra men kan ha att göra med
hur tur man har att få en bra pipa.
Tycker nog att för det man gav för den då under tusenlappen är ok.Visst har
pysslat lite pipan låg lös mot främre pipfästet.Där la jag ett metallshims emellan
med 2k lim.Laddproben förlängde jag själv med en bit metallpinne för att kulan
skulle gå förbi transferporten.Så har inte kostat på något utom lite tid ville inte
fastna i den dyra fällan då kan jag nog lägga pengar på något annat.
Inte jobbigt att pumpa men tycker nog att det tar lite lång tid att få iväg nästa skott.
Där är nog en Co2 plinker roligare nu har vi bra prisvärda sådana från Artemis.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer