Finslipning avtryck pistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Luftpangarn 24 okt 2018, 02:01

dreg skrev:Vem fan har sagt att pistolskytte är lätt? :-)
Jag har förklarat för dig tidigare hur du letar upp var på fingerblomman tryckskon ska ligga. enkelt sagt, går det höger förmycket finger, går det vänster för lite finger, går det högt ligger du för högt upp på tryckskon, går det lågt ligger du för långt ner på tryckskon.
Alltså detta gäller bara placeringen av fingret på skon. Det behöver inte alls vara anledningen till slängskotten.
Slängskott kan bero på en rad andra faktorer också.
Jag skulle vilja påstå att 99% av slängskotten beror på dåliga avfyrningar.
Andra faktorer är rörelse i axel, arm eller att handleden ändrar sig i skottögonblicket.
Ett konsekvent grepp är också viktigt vid pistolskytte, att du greppar kolven lika högt, hårt/löst varje gång och att greppet passar.
Man greppar hårdast med långfingret, lillfingret greppar inte alls eller väldigt lite, det ligger mer som stöd.
Greppa kolven så högt det går.
Avtryckarfingret får absolut inte röra vid kolven, det ska vara luft mellan.
avståndet till tryckson påverkar också.
men va fasen, du går ju kurs.
Finns det verkligen ingen i din förening som vill hjälpa dig med det här?
Om inte, byt förening!
Står man på sidan och tittar så kan man ju med lite tur se vad som felar.

För att svara på frågan, jo, du kan absolut dra ett streck ut med tryckskon för att hålla koll på fingerplaceringen.
Vidare måste jag säga att Börne har helt rätt. Träna så kommer känslan.
Tänk kvalitét runt träningen, inte kvantitèt. Jag har sagt till dig förut, hellre 5 serier med högt fokus än 10 med dåligt fokus.
När du märker att det går sämre, sluta för dagen. Dåliga serier ger inget annat än frustration, och det är där du befinner dig just nu.
Den mentala biten är också viktig vid skytte. Hur ser du på dina skott?
Analyserar du skotten? Osv Osv.
Nu får det räcka med tips och förmaningar.
lycka till i hettan.
mvh


Stort tack Dreg! Nu har jag för första gången ett slags prickskyttepistol. (Kom idag, en Artemis CP1) Den här typen av skytteinstruktioner borde vi ha fler av på forumet. Jag har föreslagit det som egen trådkategori. Även om man skjuter bra, får en "skytteanalys" en att tänka på vad farao man egentligen gör. Och då kan man medvetet förbättra saker. Istället för att bara köra flummig "känsla och vana", Tackar! Och djäkligt bra förutsättning för mig att möta min nya picka konstruktivt! :Thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Luftpangarn 24 okt 2018, 02:31

Gordon skrev:Hej på dig Luftpangaren

Läste ditt inlägg, blev lite konfunderad på att du inte utnyttjar snälltrycket. För min del så skulle jag avsevärt försämra mitt resultat om jag inte använde mig av detta. Innan man är bekväm med detta är det väldigt svårt att hitta punkten och det blir lätt felaktiga avtryck. När man väl hittat detta och fingret "lärt" sig så är det ovärderligt.

Ju större rörelse fingret gör desto större konsekvenser blir effekterna av det som Dreg beskriver i sitt inlägg i denna tråd.
Gordon


Det är mycket intressant Gordon, jag har helt ändrat inställning till snälltryck. Åtminstone på pistoler :wink: Och nu tycker du att jag behöver mer "tryckesterapi" :-) Det finns bara en väg - "feel the Force!" :lol: Nå, ärligt talat är det sista typ den absolut värsta skytteinstruktion man kan ge under övning. Men visst, när det gäller, är det just "Zen mode" som gäller. "Flow".

Det var faktiskt förra veckans horribla erfarenheter av Sig Sauers luftvapenversioner av P226, med mer än lovligt "distinkt" tryckpunkt som ändrade min åsikt. (Typ 2kg kraft krävs, enligt min bedömning.) En alternativpicka, som jag behöll, saknade tryckpunkt. Och krävde mycket litet kraft.

Kanske har jag rent psykologiskt mindre behov av kontroll vid 55 än 20? Dessutom är jag på en gång mindre orolig för dåliga resultat, samt har större kontroll tack vare det. Jag har lättare att nå "Zen-mode".

Plötsligen är det ok med ett trycke som är som en varm kniv genom smör :arrow:

Däremot skall jag polera tryckesdelar :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 24 okt 2018, 22:17

Ja vad ska man säga, jag har en väldigt kort karriär som pistolskytt min tidigare erfarenhet har varit gevär... Har varit aktiv pistolskytt i lite mindre än ett år men på den tiden har det blivit närmare 15000skott endast 1500av dessa har varit med krut

Jag skiter fullständigt i vad andra presterar jag tävlar endast mot mig själv, känslan när man står på skjutbanan och presterar är lika underbart som det är frustrerande när det går åt pipan.

Ena stunden skjuter man tre tior och två nior och frågar sig vad fasiken man gjorde fel. Nästa serie tappar man ett skott för mig vanligtvis upp mot första kvarten och dräper till med en 4:a och skjuter några åttor och en sjua. Det är det som gör denna sport så underbar...

Jag har dock kommit till följande insikt det är långt mycket effektivare att jobba med det sämsta skottet än att jobba med det bästa ;-)

Du pratar om att du vill ha en pistol med känsla... Dreg rekommenderade mig en fWB65 en tysk fjäderpistol men de jag tittade på for iväg i pris och dessutom ville gärna ha en pistol med magasin så det blev en lP5:a. Såg att det fanns en LP1:a på blocket komplett med tub kostar en slant men då är det ju ett PCP vapen. I dessa pistoler har du känsla det lovar jag ;-)

Vad beträffande din Sig Sauer har jag varit inne på detta också. Just Sig Sauern var mycket lovande. Diaboler blowback hanen mm desutom utlovades kraft och precision. Nja jag är den första att intyga att marknadsföringen för detta vapen är en smula överdriven. När någon satsar på att bygga en ordentlig replika, spelar ingen roll om den kostar så kommer jag var väldigt på.

Förövrig Dreg så kommer jag att åka "hem" i helgen och titta på ett hus. Vem vet så småningom kanske du får en gäst på din skjutbana ;-)

Mvh / Stefan
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Föregående

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer