Finslipning avtryck pistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 24 jul 2018, 23:16

Har en liten fråga rörande placering av fingret på avtryckaren till pistolen. Hur gör ni för att fingret ska hamna på samma plats varje gång. Jag själv har svårt att lösa detta...

Ungefär är inga problem, vilket justeras beroende på hur pipan vrider sig efter första skottet, efter nästa så blir det en aning finjustering för att om allt står rätt till bli någorlunda bra de resterande 3 skotten.

Hamnar man rätt från början så blir det väldig täta och fina träffbilder.

Funderar på att rita på fingret med bläck... Förslag ?

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Luftpangarn 25 jul 2018, 02:34

Jag kan tänka att man kanske hellre vill kunna använda känseln i fingret, för att hitta rätt placering, snarare än att titta efter markeringar med ögonen. En noggrant tillklippt tejpbit, ändrar både temperatur och fysisk struktur på området det täcker. (Jag utgår från att avtryckaren är i metall.)

Sådan här billig plasttejp är nog det jag först skulle testa. Den är såpass glatt, att fingret fortfarande kan glida en aning i avtrycksrörelsen. (Har aldrig studerat mig själv så noggrant, men ja gissar att fingret rör sig en aning över avtryckarens yta.) För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan tänkte jag på sk "kirurgtejp" på apoteket. Sådan där av vit "filtat papper". Den ger en aning större friktion. Kommer dock inte hålla väldigt länge.

På vissa apotek kan man även köpa brun textiltejp, också för förband. Har rejält större friktion än glatt metall.

Oavsett om du går vidare med spritpenna eller någon tejp. kanske du senare kan måla området med blank eller matt färg från hobbyaffären. Det borde räcka för att känna skillnad med fingret?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 25 jul 2018, 07:49

Tack för ditt svar... det föder onekligen lite tankar. Tråden kan tyckas vara lite petig men faktum är att med dessa sena kvällar med ordentligt ljus så ser jag kulan. Det har gjort att mitt skytte avsevärt har förbättrats. Jag ser således direkt när något går tokigt.

Det är inte bara placeringen av trycket på avtryckaren utan det som jag uppfattar är viktigaste är att tryckytan på fingret är samma hela tiden. Det är alltså på fingret man ska måla

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav börne 25 jul 2018, 08:52

Jag skulle vilja säga... öva mer, det blir en rutin var man sätter fingret & på ren känsla hamnar man på samma ställe!

Sen har jag tillverkat egen avtryckare & med den känner jag direkt om fingret är rätt, dock ingen pistol men borde vara samma teori tycker jag. Hade dock inga problem med original avtryckaren heller som ser mer traditionell ut!

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 25 jul 2018, 12:58

Jag kan inte öva mer ;-) Jag har skjutit 10500 skott sedan i våras och från att inte träffa tavlan så snittar jag över 40 stående och 25 meter. Jag skjuter konstant... Din lösning är ju utan tvekan en lösning på ena problemet och en bra sådan.

Hur tillverkade du denna ? eller hittade du någon pryl som du borrade hål i ?

Problemet med var punkten ska hamna på fingret kvarstår dock... men det blir ju avsevärt mycket lättare om man känner en "pigg"

Sedan är ju ett gevär lite mindre känsligt för ett avtryckarfinger än en pistol

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav börne 25 jul 2018, 13:35

Svarvat själv. Jo pistolskytte är ännu jäkligare antar jag.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav dreg 25 jul 2018, 16:01

Vem fan har sagt att pistolskytte är lätt? :-)
Jag har förklarat för dig tidigare hur du letar upp var på fingerblomman tryckskon ska ligga. enkelt sagt, går det höger förmycket finger, går det vänster för lite finger, går det högt ligger du för högt upp på tryckskon, går det lågt ligger du för långt ner på tryckskon.
Alltså detta gäller bara placeringen av fingret på skon. Det behöver inte alls vara anledningen till slängskotten.
Slängskott kan bero på en rad andra faktorer också.
Jag skulle vilja påstå att 99% av slängskotten beror på dåliga avfyrningar.
Andra faktorer är rörelse i axel, arm eller att handleden ändrar sig i skottögonblicket.
Ett konsekvent grepp är också viktigt vid pistolskytte, att du greppar kolven lika högt, hårt/löst varje gång och att greppet passar.
Man greppar hårdast med långfingret, lillfingret greppar inte alls eller väldigt lite, det ligger mer som stöd.
Greppa kolven så högt det går.
Avtryckarfingret får absolut inte röra vid kolven, det ska vara luft mellan.
avståndet till tryckson påverkar också.
men va fasen, du går ju kurs.
Finns det verkligen ingen i din förening som vill hjälpa dig med det här?
Om inte, byt förening!
Står man på sidan och tittar så kan man ju med lite tur se vad som felar.

För att svara på frågan, jo, du kan absolut dra ett streck ut med tryckskon för att hålla koll på fingerplaceringen.
Vidare måste jag säga att Börne har helt rätt. Träna så kommer känslan.
Tänk kvalitét runt träningen, inte kvantitèt. Jag har sagt till dig förut, hellre 5 serier med högt fokus än 10 med dåligt fokus.
När du märker att det går sämre, sluta för dagen. Dåliga serier ger inget annat än frustration, och det är där du befinner dig just nu.
Den mentala biten är också viktig vid skytte. Hur ser du på dina skott?
Analyserar du skotten? Osv Osv.
Nu får det räcka med tips och förmaningar.
lycka till i hettan.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Följande användare vill tacka dreg för detta inlägg
Henno3 (25 jul 2018, 20:18), Luftpangarn (24 okt 2018, 01:51), Gast (17 dec 2018, 21:12)

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Geväret 25 jul 2018, 16:18

Detta är lätt ordnat man gör som man alltid har gjort i pistolskyttet
Man sätter dit en tejpbit och hittar vart man skjuter bäst och trivs bäst
sedan när man är 100% säker så tar man fram bågfilen eller dremmeln och gör en skåra där man vill ha den
så känner man lätt att man sätter fingret rätt varje gång
Geväret
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 jul 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Följande användare vill tacka Geväret för detta inlägg
Luftpangarn (24 okt 2018, 02:14)

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Luftpangarn 25 jul 2018, 21:41

Jag tycker verkligen ursprungsfrågan - OCH den efterföljande diskussionen är mycket upplysande och inspirerar tankar. Plötsligen tvingas jag tänka efter vad farao jag sysslar med. I detalj.

Givetvis är det första jag kollar på ett nytt vapen, är var avfyrnings/ tryckpunkten ligger. Jag vill ha den distinkt, men lätt att överskrida till avfyrning. Sk snälltryck, spyr jag på :x Jag har aldrig skruvat på avtrycken. Jag bara läser in ett vapen, när jag får det i näven.

Avtryckarfingret måste kunna röra sig fritt. Det är målet, då jag undersöker hur jag skall hålla vapnet. Nästa steg är att undersöka vapnets balans.

Det här är onget jag formulerat i ord tidigare. Och jag tror- eller snarare VET - att människorna i detta forum håller på att förändra min medvetenhet om teknik och mentalt närmande till själva skottet! Så snälla, dela med er! Ovanstående var sjukt intressant för mig, att tänka på i morgon fm! Och inga ens antydningsvis aningen mästrande toner. Dela med dig!!!! Fan, jag har ingen skytteinstruktör! Det här är guld värt för mig! :cheeRs:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 26 jul 2018, 07:39

Hej på dig Dreg !

Jodå visst går jag en kurs och är mer eller mindre i slutskedet av denna, missförstå mig inte nu men det som vi nu pratar om är högst individuellt och jag ville bara ha lite synpunkter från andra skyttar än de medlemmar som finns i min förening. Jag är fullt medveten om konsekvenserna av hur pistolen rör sig och min uppskattning är att detta påverkar träffen med upp till 5cm

Jag vet inte hur det är i din förening men jag har svår att tänka mig att det är annorlunda än i min. Vi har dels gruppen skyttar som varit med sedan Hedenös och skjuter för att det är roligt och för kamratskapen, de är knappast den gruppen som ligger och analyserar

Den andra gruppen är de som gillar när det smäller ordentligt, ju större kaliber desto bättre. redan valet av vapen och dess prestanda gör att jag inte har så mycket att hämta här.

Sedan har vi skyttar som skjuter med finkalibriga vapen där fokus verkligen är att prestera så bra som möjligt och här vill jag väl mena att jag befinner mig, självklart pratar vi med varandra och utbyter erfarenheter men som sagt efter att man lärt sig att hantera en pistol hyfsat så är kunskaperna däröver högst individuella.

Däremot tror jag faktiskt att det kan var en god ide att gå med i en luftpistolförening, skyttet är mer effektivare här och här är verkligen fokus på att prestera. Jag har ett "högt" ställt mål jag ska snitta 43 när jag skjutit 15000 skott, det kommer bli tufft men det ska gå.

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 26 jul 2018, 07:54

Hej på dig Luftpangaren

Läste ditt inlägg, blev lite konfunderad på att du inte utnyttjar snälltrycket. För min del så skulle jag avsevärt försämra mitt resultat om jag inte använde mig av detta. Innan man är bekväm med detta är det väldigt svårt att hitta punkten och det blir lätt felaktiga avtryck. När man väl hittat detta och fingret "lärt" sig så är det ovärderligt.

Ju större rörelse fingret gör desto större konsekvenser blir effekterna av det som Dreg beskriver i sitt inlägg i denna tråd. På min 22:a MG2 finns det ett blindavfyrings funktion vilket gör att man smidigt kan träna i soffan. Nu sticker jag ut hakan en aning och risken är väl då att få sig en vinge men jag menar att vill man spela i den högre divisionen så gäller det nog att hantera snälltrycket.

(Jag vet att du Dreg förordade en AW93 men de föll på mina stora nävar och möjligheten att justera kolven, tiden får utvisa om det var rätt beslut. Merparten av mitt skytte gör jag fortfarande med min LP5:a )

Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Finslipning avtryck pistol mm..

Inläggav Gordon 17 okt 2018, 09:01

Jag har ett litet problem som jag hoppas kunna få hjälp med Jag har pris börjat använda mig av TargetScan i mitt pistolskytte och det är faktiskt ett väldigt praktiskt hjälpmedel. Jag tränar mest med min LP5:a och skjuter numera 4 serier a 5 skott en så kallad session.

Nu till problemet I sort sett i alla sessioner har jag tappade skott som ligger högt mellan klockan 12 och 2. Frustrerande som attan för jag känner inte att det gått tokigt och jag kan således inte korrigera vad jag gör fel.

Har tittat på ”skyttecirkeln” skott som ligger i denna sektor hänvisas till att man väntar på rekylen. Jag förstår uppriktigt sagt inte vad som menas med detta och dessutom är det ju en luftpistol. Skickar med en session så att Ni förstå vad jag menar men mönstret upprepar sig i mer eller mindre alla mina serier.

Man kan även se att centrum av skotten i de flesta av mina sessioner är förskjutet något åt klockan ett men det är marginellt. Detta skulle vara motiverat att klicka bort detta men pistolen är korrekt inställd om man bänkar denna.

(8:an klockan 10 den kände jag så den räknas inte )

För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Grönberg 17 okt 2018, 11:51

Typiskt avfyringsfel. Du rör handleden under avfyringen. Man kan träna avfyringar mot baksidan på tavlan, då är det lätt att se vilka fel man gör. Alternativt kan du göra torravfyringar, jag tror att det ska gå med LP5, det är en jättebra träning..
Grönberg
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 20 apr 2014, 06:05
Ort: Karlstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Karlstads jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 17 okt 2018, 12:57

Det finns ett speciell magasin till just torravfyringar, i praktiken är det ett magasin utan hål i, handlar väl mest om att pistolen ska ladda om. Något sådant har inte jag men avfyrning kan man ju alltid göra.

Jag provar ditt knep,funderar till och med på att sätta in min laser i pipan tror jag har en tolk som passar till 4.5. Ska bli spännande
Det svåra blir att komma på vad för typ av avfyringsfel jag gör men det är väl det som skiljer agnarna från vetet
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav dreg 17 okt 2018, 14:53

Höga skott beror antingen på att du viker upp handleden som någon skrev.
Eller att du har fingret för högt upp i tryckskon.
"Bulgarisk" träning is da shit för att kontrollera detta.
Ställ dig mot en vit bakgrund, typ garderobsdörr el liknande, med pipmynningen ett par tre cm från dörren och torrklicka.
Du kommer direkt se åt vilket håll kornet går.
Om vi bortser från rörelse i handleden utan bara koncenterar oss på avtryckningen.
Höga skott = ligger för högt på tryckskon
Låga skott= ligger för lågt på tryckskon
Höger skott = förmycket finger på tryckskon
Vänster skott= för lite finger på tryckson
Men va då? Jag tycker inte det där ser så jäkla dåligt ut.
Visst några slängskott.
Men vem har sagt att det är lätt att skjuta med en hand ? :D
Har du många små högerskott kan det vara läge att skruva lite.
OT:
Är du klar? Har du hittat nån .22 än?
Lycka till Gordon.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Leopold 17 okt 2018, 16:00

Jättebra tråd detta!

Känner igen mig i väldigt mycket och håller med om diagnoser och råd, vill bara slänga in en sak till som ställt till det litet för mig senaste året: underskatta inte vikten av att verkligen uppnå rätt fokus på korn + sikte. Jag hade en tendens att acceptera litet halvblurrig bild av siktet och då får man träfflägen som kan se ut som rena avfyrningsfel. Detta kommer smygande och är svårt att identifiera på så vis som en felorsak.

Torravfyrningsövningar är skitbra, finns anordningar på de flesta vapen till och med på min gamle Unique DES69/U.

"Bulgariska" träningen, super.

En länk till skyttecirkeln kanske kunde vara på sin plats här, får se om någon kan hitta det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav dreg 17 okt 2018, 16:25

Bild
Här en bild på den.
Den tar tyvärr inte upp alla parametrar som är involverade och den är tänkt att användas för tolkning av träffläget vid krutskytte.

Lite OT, men när man använder glasögon vid skytte är det viktigt att dom hamnar på samma ställe på näsan hela tiden.
Kan vara bra att tänka på att trycka upp dom då och då, speciellt efter att man har satt på sig lurarna.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Följande användare vill tacka dreg för detta inlägg
Leopold (17 okt 2018, 16:42)

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Leopold 17 okt 2018, 16:47

Bra info detta, stämmer bra också men mina egna slutsatser. Tenderar att vänta på rekylen och att ibland rycka av skotten... bara att jobba vidare! Fokus har ordnats nu via irisbländare, tycker det funkade utmärkt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 17 okt 2018, 17:44

Jag har redan "irisbländare" ett stort steg för mig som skjuter med glasögon. Just det faktum att man använder samma "brytning" i glaset på glasögonen plus att man tvingas till samma ställning är en väldig fördel.

Nu har jag en bara en svart tejp med ett hål i, fungerar suveränt och man ser lite mer normal ut ;-)

Nu är det så att jag idag fått en liten present från Polisen, så nu sitter jag med en ny leksak i min hand och med den måste jag delvis börja om. Nu är MG2:an väldigt lik LP5:an vilket självklart var en av anledningarna till valet men det är mycket som ska ställas in

Så jag ber lite om ursäkt för att det inte blir någon praktisk utövning av de tips som jag fått idag men det kommer...

// Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav dreg 17 okt 2018, 18:08

Gordon skrev:Jag har redan "irisbländare" ett stort steg för mig som skjuter med glasögon. Just det faktum att man använder samma "brytning" i glaset på glasögonen plus att man tvingas till samma ställning är en väldig fördel.

Nu har jag en bara en svart tejp med ett hål i, fungerar suveränt och man ser lite mer normal ut ;-)

Nu är det så att jag idag fått en liten present från Polisen, så nu sitter jag med en ny leksak i min hand och med den måste jag delvis börja om. Nu är MG2:an väldigt lik LP5:an vilket självklart var en av anledningarna till valet men det är mycket som ska ställas in

Så jag ber lite om ursäkt för att det inte blir någon praktisk utövning av de tips som jag fått idag men det kommer...



// Gordon


En morini snabbpistol?
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Leopold 17 okt 2018, 18:09

Gordon skrev:Jag har redan "irisbländare" ett stort steg för mig som skjuter med glasögon. Just det faktum att man använder samma "brytning" i glaset på glasögonen plus att man tvingas till samma ställning är en väldig fördel.

Nu har jag en bara en svart tejp med ett hål i, fungerar suveränt och man ser lite mer normal ut ;-)

Nu är det så att jag idag fått en liten present från Polisen, så nu sitter jag med en ny leksak i min hand och med den måste jag delvis börja om. Nu är MG2:an väldigt lik LP5:an vilket självklart var en av anledningarna till valet men det är mycket som ska ställas in

Så jag ber lite om ursäkt för att det inte blir någon praktisk utövning av de tips som jag fått idag men det kommer...

// Gordon


Kul, grattis! Iofs vet jag inget om MG2 alls så berätta gärna mer.

Det där med "irisbländare" i en eller annan form kan verkligen vara ett lyft, som du säger så tvingar man sig att se genom samma del av glaset om man har glasögon och bara det löser ju mycket. Testat att köra med progressiva terminalglasögon ett bra tag men fattade till slut att det var helkasst... det finns ingen möjlighet att man kikar genom dessa på samma sätt hela tiden utan just någon form av irisbländare.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 17 okt 2018, 21:13

Hej på Er och hej på dig Dreg, japp det blev en Morini. Nu är ju denna pistol ett litet avstamp från forumet men man kanske kan tillåta sig att göra en viss utsvävning. Jag vet att du förespråkade en AW93 och jag har lyssnat och övervägt alla dina råd men den funkade helt enkelt inte för mig.

Att kunna justera kolven på samma sätt som LP5:an var helt avgörande det är dessutom en helt fantastisk pistol. Har nu ställt in avtrycket så att det mer eller mindre är precis som LP5:an. Även om jag kommer att skjuta en hel del med denna så kommer ändå merparten bli LP5:an

För att följa länken så måste du registera dig.



Därav är denna lilla utsvävning avslutad och vi fortsätter med vår resa mot det perfekta skyttet

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Leopold 17 okt 2018, 21:23

Kul! Givetvis måste man känna sig fram till vad man fastnar för, vore det så att det bara funnes ett bra alternativ så skulle man knappast haft utbudet.

Vet många som pangar med Morini i olika varianter, utmärkta vapen.

Gordon skrev:Nu är ju denna pistol ett litet avstamp från forumet


Nej inte från forumet, bara från denna trådkategori "luftpistoler".

Det finns en kategori även för krutpistoler/revolvrar om du vill utveckla vidare.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav dreg 18 okt 2018, 03:52

Bra val! Morini gör väldigt trevliga och kompetenta pistoler, även så luftpistoler, men man ser inte deras luftpistoler lika ofta som FWB och Steyr. Handlar mycket om positionering från tillverkarna detta.

En till sak som är bra att ha koll på är avståndet fram till tryckskon.
Fingerblomman på tryckfingret ska ligga vinkelrät på tryckskon.
Fingertoppen ska alltså inte peka liite framåt eller bakåt.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Finslipning avtryck pistol

Inläggav Gordon 18 okt 2018, 07:17

God morgon.. Det där med fingret har jag missat. Jag har utgått från ett läge där det har känts bra,därefter har jag justerat släpskon i sidan för att motverka för vridningen.

Ska börja om och utgå från 90graders läget... Mina kollegor i min klubb är inte så så analyserande som jag är så detta forum är perfekt för mig.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Nästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer