Luftpistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftpistol

Inläggav Totten68 16 mar 2018, 10:16

Hej alla dey är så att jag har gått med en skytte klubb och skall skjuta luftpistol och undrar om det finns någon här inne dom säljer en luftpistol i typ 3000:- klassen eller vety vilket nybörjar luftpistol ni rekommenderar i co2 som inte är för dyr men går att använda som träning skytte och är godkändaty använda på skytte klubben mvh Robban
Totten68
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 mar 2018, 19:44
Ort: Tommarp
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Simrishamns skytte klubb
Luftvapen favorit: Luftpistol

Re: Luftpistol

Inläggav sfe 16 mar 2018, 14:39

Du bör nog fråga den aktuella klubben i första hand vad du skall skaffa. Jag har fått intrycket att inte alla klubbar accepterar alla former av luftvapen på sina banor.
Annars kan jag rekommendera Fenwerkbau 65 som första pistol. Visserligen en fjäder och konstruerad på 60-talet men den skjuter bra, är mycket slitstark, relativt lätt att få tag på begagnad och brukar anses som acceptabel även av seriösa luftpistolsskyttar.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Luftpistol

Inläggav Totten68 18 mar 2018, 18:22

Hej igen har försökt att letat efter begagnat men det är jätte svårt att hitta Fenwerkbau 65.vad finns det mer för bra begagnade luftpistoler
Totten68
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 mar 2018, 19:44
Ort: Tommarp
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Simrishamns skytte klubb
Luftvapen favorit: Luftpistol

Re: Luftpistol

Inläggav sfe 18 mar 2018, 18:46

Totten68 skrev:Hej igen har försökt att letat efter begagnat men det är jätte svårt att hitta Fenwerkbau 65.vad finns det mer för bra begagnade luftpistoler


Just nu finns bara en FWB65 på Tradera och ingen på Blocket. Den på Tradera är dessutom mycket, mycket fin och ser ut att bli jättedyr.
På egun, däremot, finns flera stycken just nu.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Luftpistol

Inläggav Henno3 18 mar 2018, 19:12

Tja, eller så har jag en SSP till salu under annonserna här på forumet.
Om du kan bortse från Co2 så kan nog en Baikal IZH 46m vara ett alternativ som en riktigt bra instegspistol.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Luftpistol

Inläggav AnnikaS4 18 mar 2018, 19:55

Gamo Compact
AnnikaS4
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 nov 2013, 23:25
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder(gas)

Re: Luftpistol

Inläggav A Nilsson 18 mar 2018, 20:15

Du kan leta efter en tau 7, utmärkt pistol, för dyr ny.
Alfa proj, finns som co2 version, för dyr ny.
Fas 6004, också för dyr ny.
Gamo compact, bör du kunna hitta under 1000:- (ge inte mer). Många som fnyser åt Gamo men för att prova på skytte tycker jag att den fungerar.
Det går att skjuta riktigt bra med en hw40, vet dock inte om den kvalar in som 10m pistol, om det nu finns regler för vad man får skjuta.
Självklart begagnat från de stora märkena.
Sportec har en fwb 65 för 3900:-, för dyrt för min smak men du får garanti och det går kanske att pruta?
Du borde kunna låna pistol på klubben.
Användarvisningsbild
A Nilsson
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jul 2017, 17:22
Ort: Öland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300s universal

Re: Luftpistol

Inläggav _Axel_ 18 mar 2018, 21:26

AnnikaS4 skrev:Gamo Compact


Avråder att köpa denna pistol pga sin billiga konstruktion och usla trycke.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Luftpistol

Inläggav Leopold 18 mar 2018, 21:30

Jo man brukar kunna låna pistol på klubben, inte sällan riktigt moderna pcp.

Det man rätt snabbt märker som pistolskytt är värdet av att ha en egen pistol som du slipper hålla på och skruva sikte på hela tiden varenda gång man är och tränar/tävlar. Det är helt galet vad folk kan skruva på pistolsikten... kan ta oväntat lång tid och många skott att skruva till det så det passar en själv.

Skaffar man en bra begagnad pcp-puffra så är det inte sällan att man kan få tillbaks det mesta den dag man vill sälja så det är inte pengar i sjön. Vill man vara med i matchen fullt ut så kan jag inte rekommendera vare sig gamla (iofs fina) fjäderpistoler typ fwb65, inte heller något modernare ssp typ fwb 100-103. De är för tunga och dåligt balanserade jfr modernare konstruktioner.

Rekommenderar att man skaffar en någorlunda modern pcp, Morini, Fwb, Styer etc. Även om man kan tycka det är rätt mycket pengar så finns ett betydande värde på begagnatmarknaden den dag man vill sälja.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistol

Inläggav _Axel_ 19 mar 2018, 08:34

Leopold skrev:Jo man brukar kunna låna pistol på klubben, inte sällan riktigt moderna pcp.

Det man rätt snabbt märker som pistolskytt är värdet av att ha en egen pistol som du slipper hålla på och skruva sikte på hela tiden varenda gång man är och tränar/tävlar. Det är helt galet vad folk kan skruva på pistolsikten... kan ta oväntat lång tid och många skott att skruva till det så det passar en själv.

Skaffar man en bra begagnad pcp-puffra så är det inte sällan att man kan få tillbaks det mesta den dag man vill sälja så det är inte pengar i sjön. Vill man vara med i matchen fullt ut så kan jag inte rekommendera vare sig gamla (iofs fina) fjäderpistoler typ fwb65, inte heller något modernare ssp typ fwb 100-103. De är för tunga och dåligt balanserade jfr modernare konstruktioner.

Rekommenderar att man skaffar en någorlunda modern pcp, Morini, Fwb, Styer etc. Även om man kan tycka det är rätt mycket pengar så finns ett betydande värde på begagnatmarknaden den dag man vill sälja.


Nu var frågan om nybörjarvapen. Och det är faktiskt sant att beg gamla pistoler (70-90tal) håller värdet bättre än nyare beg! Du kan köpa och sälja en FWB65 för samma summa vill jag lova. Det går tom att tjäna pengar på affären med lite tur. Och kolsyra funkar hur bra som helst för den som inte reser mkt och skjuter i olika klimat osv.

TAU 7 är en kolsyre pistol som funkar mkt bra för de flesta som "motions-skjuter", det vet jag för jag har en. Men det är sant för alla 80-90 tals Co2 pistoler. Ingen av dem är "för tung" eller "dåligt balancerade". Många rekord har skjutits med dessa som stått sig länge. Om din budget är under 3000kr, så har du inget att tveka på. Köpa känt märke är viktigt.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Luftpistol

Inläggav Leopold 19 mar 2018, 12:41

Helt rätt Axel, CO2 är ett mycket bra alternativ och jag har sett en del på klubben som skjuter med det även gamla erfarna medlemmar. Värt att nämna är att man håller stenhårt på 10-årsgränsen för vapentub så detta måste man kolla upp om man köper begagnat.

Det var fjäder och ssp jag menar har en tendens att vara tunga och obalanserade jfr modernare konstruktioner och då är det helt enkelt litet svårare att utvecklas tillräckligt snabbt som nybörjare för att man ska få "blodad tand" och fortsätta. Men visst kan man klara sig utmärkt även med dessa, precisionsmässigt och kvalitetsmässigt är det inget att anmärka på och man slipper fylla luft/gas.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistol

Inläggav _Axel_ 19 mar 2018, 13:37

Tau7 är fin på det sättet att man kan använda 12g kolsyrepatroner som vilken annan plinkingpicka som helst. Inga tuber som måste testas o bytas. Tolvgrammare blir lite dyrare, men det är inga enorma stålars att använda tycker jag.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer