Kort recension av min Sig Sauer P320 Co2 pistol.

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kort recension av min Sig Sauer P320 Co2 pistol.

Inläggav Archon 18 jul 2017, 00:22

Tänkte skriva några rader om min nyinköpta Sig Sauer P320 luftpistol. Jag var intresserad av den här pistolen eftersom jag hade hört att den var väldigt lik krutvapenversionen. Krutvapenversionen är i ropet just nu, eftersom den blivit antagen som den amerikanska arméns nya standardpistol från och med i år. Jag gick in på Youtube och såg den eminente Hickok45 skjuta krutvapenversionen och kunde konstatera att luftvapnet jag köpt var ganska likt krutvapnet. På krutvapenversionen finns två identiska knappar på vardera sidan av vapnet som fungerar som slide release. På luftvapenversionen är den ena knappen en icke fungerande dekorknapp, medan knappen på vänstersidan förvandlats till en manuell säkring (som fungerar väl). Ejektorluckan på luftvapnet är infräst i manteln och har bara en dekorativ funktion, vilket förstås inte är fallet med krutvapnet. Luftvapnet saknar till skillnad från krutvapnet helt en lockback för sliden. Med andra ord låser sig inte manteln i öppet läge när magasinet är slut, som på alla mina andra blowback-pistoler. Detta är min allra största besvikelse med den här modellen. Viktmässigt är dom båda versionerna tämligen lika. Min pistol vägde in på 820 gram på köksvågen, endast 13 gram lättare än orginalet (som ska väga 833 gram enligt Wikipedia). Jag gillar vikten på vapnet. Inte för tung att hantera, men inte heller så löjligt lätt att den är vinglig att sikta med. Känns väldigt välbalanserad i handen. Dock känns den även en smula plastig och billig i handen, eftersom hela den nedre delen av vapnet är av plast. Men även originalet är ju delvis tillverkad i kompositmaterial, så den följer ju bara krutvapenförlagan, så att säga. Det är väl en vanesak, antar jag.

På näthandlarnas hemsidor står att vapnet har en effekt på 4,3 joule. Detta är jag väldigt tveksam till. Enligt min egen bedömning ligger effekten på cirka 2-3 joule, vilket är fullt normalt för den här typen av blowback-pistoler. Jag har tyvärr ingen kronograf så jag har inga siffror att ge er. En dag måste jag ta mig i kragen och köpa en kronograf. Problemet är jag hellre köper luftpistoler och annat roligt för pengarna. Dock så äger jag ett antal andra luft- och airsoft-vapen vars effekt också anges som fyra joule (Crosman Vigilante, Dan Wesson, Swiss Arms SAR 10) och dessa klarar utan vidare att penetrera ena sidan på en tjock konservburk från cirka 8-9 meter. Detta klarar inte min Sig Sauer P320 av, varken med diaboler eller med stålrundkulor. Den bucklar bara burken, men inget genomslag. Personligen tror jag att man fått fram siffran 4,3 joule genom att man tagit den angivna utgångshastigheten på vapnet (ca 130 m/s) och räknat på en diabol med en vikt på cirka 8 grains. Om man i stället tar den angivna utgångshastigheten och räknar på Sig Sauers egna svindyra blyfria specialdiaboler som endast väger cirka 5 grains får man i stället en effekt på strax under tre joule, vilket är mer i linje med min egen bedömning. För min egen del har det ingen större betydelse, men jag tänkte att det nog förtjänar att nämnas i alla fall. Den här pistolen skjuter bäst med lite lättare diaboler.

Blowbacken på vapnet är riktigt trevlig. Rapp och pigg och ger en härlig kick. Denna kick mattas dock naturligtvis av successivt i takt med att kolsyrepatronen sinar. Jag får ut cirka 60 hyfsat bra skott (och upp till tio riktigt dåliga), eller två fulla magasin i rumstemperatur med den här pistolen. Inte särskilt ekonomisk i drift, med andra ord. Den fina blowback-effekten har ett pris. Ett annat pris man får betala för att få en mer autentisk krutvapenkänsla är sämre precision. Precisionen med diabolokulor är inget att skriva hem om. Ganska spridda skurar. Med stålrundkulor är det ännu värre. Dock är det trevligt att man kan välja om man vill skjuta diabolokulor eller stålrundkulor. Mitt exemplar har en tendens att skjuta lite lågt. Eftersom siktena inte går att justera, får jag helt enkelt sikta lite högre för att träffa mitt avsedda mål. Det bakre siktet är försett med två vita prickar och kornet med en vit prick, vilket gör det väldigt lätt att sikta. Den här pistolen kan man med fördel skjuta med bägge ögonen öppna. På undersidan finns det en en picatinny-skena, ifall man vill montera en ficklampa eller lasersikte eller dylikt.

Avtrycket är inget att skriva hem om, men det funkar. Det är inte för tungt, vilket är det viktigaste. Det går ganska lätt att skjuta. Avtryckaren är för övrigt av metall, vilket förstås är bra.

Magasinet rymmer hela 30 skott, vilket naturligtvis är bra. Att ladda magasinet går dock rätt långsamt, vilket är mindre bra. Magasinet har matat helt fläckfritt, utom vid ett par tillfällen, som dock får betraktas som handhavandefel från min sida. Följer man anvisningarna och inte skjuter för fort kommer man inte att få några problem. Försöker man skjuta så fort som man kan röra avtryckarfingret så hakar avtrycket inte upp riktigt, så detta går inte på den här pistolen. Sedan så verkar det som att den här pistolen inte gillar att man oljar den för mycket. Så ingen droppe med Pellgun Oil på varje kolsyrepatron för den här. Möjligen en droppe var annan eller var tredje. Får man eldavbrott så får man trycka en pinne eller något genom loppet och knacka lite. Det brukar lösa sig utan några större problem. Jag använder en rundad plaststav för detta ändamål. Dock går det inte att field strippa den och lossa manteln från vapnet och dylikt om problem skulle uppstå, vilket jag tycker är lite dåligt. På min andra Sig Sauer, en airsoft, går detta helt utan problem.

Mitt slutliga omdöme är att jag är en smula besviken. Hade förväntat mig lite mer från Sig Sauer. En mer påkostad modell med låsning för manteln, möjlighet att plocka isär manteln från vapnet samt ett mer snabbladdat magasinsystem hade varit att föredra. Men jag ville ha en ny pistol, och jag fick en ny pistol och därför ska jag väl inte klaga alltför mycket. Byggkvalitén på vapnet verkar det dock inte vara något större fel på, annars. Den här pistolen kommer sannolikt att leverera många tusen skott innan den ger upp andan.
Senast redigerad av Archon 18 jul 2017, 01:28, redigerad totalt 8 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Air (18 jul 2017, 08:13), kraz (23 jul 2017, 21:42)

Re: Kort recension av min Sig Sauer P320 Co2 pistol.

Inläggav sfe 18 jul 2017, 18:24

När jag först läste om 320, i vintras eller vad det var, blev jag väldigt intresserad men när jag senare såg testet Replica Airguns gjorde, och även andra tester, försvann mitt intresse helt. Den verkar inte göra speciellt mycket mer än vad min ASG CZ P-09 pellet redan gör, kanske snarare mindre?
Den bästa halvautomatiska luftpistolen som inte kostar över 10 000 jag provat är nog KWC M712. Synd bara att den är så erbarmligt oergonomisk. Ett fruktansvärt dåligt grepp och små pyttiga riktmedel, men det stämmer ju med originalet så vad skall man göra?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Kort recension av min Sig Sauer P320 Co2 pistol.

Inläggav milton 20 jul 2017, 11:37

Jag är helnöjd med min sig p226 . Funkar kanon , drar lite co2 men det får man räkna med, vill man ha effekt så är min crosman 2240 mycket bättre, men sig p226 är mer för lite burk skjutning.
milton
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 jul 2017, 12:22
Ort: Kramfors
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Kramfors ksp
Luftvapen favorit: crosman 2240

Re: Kort recension av min Sig Sauer P320 Co2 pistol.

Inläggav Archon 21 jul 2017, 18:42

Ja, nu har jag äntligen införskaffat en kronograf, en Air Chrony MK3, och tänkte därför komplettera denna tråd med en del siffror. Med JSB Exact Express Diabolo 7.87 grains eller 0.510 gram är utgångshastigheten cirka 90 meter/sekund och anslagsenergin cirka 2 joule med en färsk kolsyrepatron i rumstemperatur. I takt med att kolsyrepatronen sinar minskar kraften successivt till cirka 1.5 joule. Med ASG Blaster stålrundkulor 0.350 gram fick jag en rappare utgångshastighet. Det allra första skottet med en färsk kolsyrepatron uppmättes till 130 meter per sekund och 2.97 joule. Men därefter så låg utgångshastigheten ganska konstant på cirka 110 meter per sekund med stålrundkulor och effekten cirka 2.1-2.2 joule. Mot slutet blir utgångshastigheten förstås lite lägre och hamnar då på runt 1.6-1.7 joule med stålrundkulor. Inte undra på att jag sköt något lågt med med medeltunga diaboler. Som jag skrev tidigare i den här tråden, den här pistolen skjuter bäst med lätta diaboler. Nu har jag alltså fått bekräftat svart på vitt att den angivna effekten 4.3 joule som handlarna skyltar med på sina hemsidor är rena bluffen. Men detta misstänkte jag ju förstås redan från början. 4.3 joule för en 12 grams Co2 pistol med blowback är helt enkelt lite för bra för att vara sant. Detta påverkar inte på något sätt mitt omdöme om den här pistolen i vare sig positiv eller negativ riktning. Däremot så är jag ju förstås en smula negativ till att tillverkarna anger fantasisiffror, som handlarna sedan likt papegojor upprepar.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
huldreh (24 jul 2017, 22:07)

Re: Kort recension av min Sig Sauer P320 Co2 pistol.

Inläggav kraz 23 jul 2017, 21:40

Tack för en bra recension!
Jag slog också till på en p320 ASP och är ganska nöjd med den än så länge!
Är klart underhållande med 30 diaboler i magasinet.

Ang hastigheten så läste jag en sammanfattning om den här:
För att följa länken så måste du registera dig.



En stor skillnad verkar vara pga lufttemperatur och vikten på diabolerna.
kraz
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 jul 2017, 20:59
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Kort recension av min Sig Sauer P320 Co2 pistol.

Inläggav Archon 24 jul 2017, 05:11

kraz skrev:Tack för en bra recension!
Jag slog också till på en p320 ASP och är ganska nöjd med den än så länge!
Är klart underhållande med 30 diaboler i magasinet.

Ang hastigheten så läste jag en sammanfattning om den här:
För att följa länken så måste du registera dig.



En stor skillnad verkar vara pga lufttemperatur och vikten på diabolerna.


Spridningen på den här pistolen var runt 8 meter per sekund (färsk kolsyrepatron skott 1-30, ett helt magasin, JSB Exact Express Diabolo 7,87 grains) när jag testade den i kronografen. Det är ganska bra för en kolsyrepistol, enligt min mening (som jämförelse kan vi ta min Umarex HPP rundkulepistol där skillnaden var hela 44 m/s mellan det högsta och lägsta värdet på ett magasin, 15 skott). Den är med andra ord väldigt konsekvent från skott till skott. Inga stora dippar. När kolsyrepatronen närmar sig slutet blir förstås effekten lägre, men även då skjuter den tämligen konsekvent inom det nya kraftintervallet.
Senast redigerad av Archon 24 jul 2017, 06:36, redigerad totalt 5 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Kort recension av min Sig Sauer P320 Co2 pistol.

Inläggav milton 30 jul 2017, 17:31

Sig sauer p226
Är lite impad av träffsäkerheten nu då jag har övat lite med den , sikta mitt i på 8 meter och dom sitter inom svart det är bra för en sådan buffra.
Börjar bli lite av en favorit nu denna.
milton
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 jul 2017, 12:22
Ort: Kramfors
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Kramfors ksp
Luftvapen favorit: crosman 2240

Re: Kort recension av min Sig Sauer P320 Co2 pistol.

Inläggav Archon 31 jul 2017, 13:33

milton skrev:Sig sauer p226
Är lite impad av träffsäkerheten nu då jag har övat lite med den , sikta mitt i på 8 meter och dom sitter inom svart det är bra för en sådan buffra.
Börjar bli lite av en favorit nu denna.


En sådan precision har jag inte med min Sig Sauer P320, vilket är en smula förvånande eftersom den är bra på att hålla utgångshastigheten på en jämn nivå. Låg spridning brukar i regel innebära högre precision. Dock inte i det här fallet. På tavla är precisionen inte särskilt imponerande. Men det gör inte så mycket. Den är en burkdödare, varken mer eller mindre.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer