Pistol skytte - min resa

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 08 dec 2016, 20:59

Tog mig lite tid att träna en stund igen.

Nu har jag bara tiometers tavlor kvar. Och hemma har jag bara sjukommafem meter. Så resultatet kan vara lite lätt överdriven.

Men känslan börjar komma riktigt väl
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 11 dec 2016, 20:56

För att följa länken så måste du registera dig.



Hygglig träning just nu.

Synd bara att jag står på 7,5merter oc hskjuter på en 10meters tavla :lol:

Men det känns ändå gott, gruperingen ligger lätt till höger och bara några skott vart dåliga, så det var en hygglig tavlaiallafall


H.
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 11 dec 2016, 21:23

Jag har i veckan knåpat och klurat på handtaget tills att det börjar kännas riktigt bra. Har fått till ett bra grepp nu som gör sig riktigt bra tillsammans med avtrycket, och kornet känns riktigt stilla och skottet kommer avslappnat.

kommer inga bilder på greppet ännu, men senare kanske

H,
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 11 dec 2016, 21:54

Däremot så har jag testat ett nytt sätt att sikta på.

Tycker att kornet är så brett och att det är svårt att sätta in den precist i "centrum" under den stora svarta delen på tavlan. Exaktheten har saknats lite.

Så jag har helt enkelt börjat sikta med kornets yttersta vänstra spets, denna lägger jag just under tavlans svarta del, och det känns mera exakt att sikta så.
...jo, så skall man hålla stilla också där, lättare sagt än gjort såklart. Men det KÄNNS riktigt bra nu i början.

Har ni andra tankar om detta? eller andra tekniker?

H.
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav Leopold 11 dec 2016, 22:19

Känner inte till inställningsmöjligheter på din pistol men till och med gamla fwv100 (ssp från typ 80-talet) har justerbar bredd på siktet och utbytbara korn. Skulle förvåna mig om det saknades möjligheter att justera detta efter tycke och smak på din pistol.

Själv har jag svårt att tänka mig att sikta bara efter ena kanten på kornet men som med så mycket annat... funkar det för dig så är det kanske det rätta för dig.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 11 dec 2016, 22:40

jodå , inställningar finns det gott om på Steyern.
Inte för att jag har skruvat på bakre siktskåran ännu, bara flyttat kornet till vänstra kanten.

Illustrerar detta enligt bilden.
Dessutom uppfattar jag ett optiskt fenomen, att höger och vänster hörn på kornet står uppåt aningen, även om kornet såklart är helt slätt.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 31 jan 2017, 21:27

Fått ihop några tavlor idag.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 31 jan 2017, 22:20

Tränandet har varit väldigt sporadiskt den senare tiden, och på grund av brist på både telefon/kamera och datorns bildhantering har det blivit noll vad gäller uppdateringar. Men nu fick jag till telefonen iallafall.

Känns som att det är skillnad att träna hemma på 7,5 meters tavla och på föreningen med en 10 meters tavla. Hemma missar jag kanske ut till en sjua, medans på tiometer går dessa ut till femmor också.

Siktet sitter rätt bra i mitten och när skottet går så vinglar den ofta ut till vänster, helt förtvivlat. Kanske beror det på handisättning och grepp, men dem försvinner sällan eller aldrig ut till höger. Jag har försökt att lappa med lera i greppet lite här och där men efter en tid så kommer andra idéer om hur det skall vara när de tär perfekt.

Fick erbjudande om att skjuta en tävling i helgen, får ta en funderare under onsdagens tiometers träning och ta ett beslut utifrån det...

H.
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 02 feb 2017, 10:21

Jaha. Då var det dax nu. Anmälde mig t en enklare tävling till helgen. Det blir min första pistol tävling någonsin.

Gick ju ändå hyggligt p träningen igår där jag snittade dryga 89p. Ändå.
För att följa länken så måste du registera dig.



Vill nog sätta ett mål på minst 90p. I snittserie.

H
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 06 feb 2017, 08:57

Sådär, då var första pistol tävlingen någonsin avgjord för min egen del!

Inte helt nöjd med resultatet dock. Börjar visserligen bra och avslutar bra :Thumbupp: , men en rejäl svacka i mitten :thumbner: med en del helt oförklarliga sjuor och åttor sätter huvudet i obaland, och massor med dyrbara poängbortfall, gör att slutresultatet hamnar på dryga 88p i snitt.

Målsättningen var att skjuta 90p i snitt, så det blir lite av en besvikelse denna helg. 529p blir mitt tävlings pers då :roll:


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav Lady_K 06 feb 2017, 13:20

Var stolt!
Din första tävling och Du klarade cutten. 88p i snitt är fint.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka Lady_K för detta inlägg
H.. (06 feb 2017, 14:53)

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav gubbe 06 feb 2017, 13:25

Lady_K skrev:Var stolt!
Din första tävling och Du klarade cutten. 88p i snitt är fint.

Kan bara hålla med. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
H.. (06 feb 2017, 14:53)

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 06 feb 2017, 14:56

Jo, tack. Det kanske är lite underskattat, men man vill ju även nå sitt mål.

Lady K, trevligt med damsällskap i tråden. Bra som motvikt till den lite väl höga halten testosteron ibland. hehe

Vad menas med cutten?
H.
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav _Axel_ 06 feb 2017, 16:07

Man blir bara bra på att tävla genom att tävla har jag själv märkt. Bra jobbat!
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 12 feb 2017, 22:18

En del meckande med greppet har nu börjat ge frukt
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 12 feb 2017, 22:22

Dax att börja intressera sig för hur jag skall vikta upp vapnet. Den väger lite drygt ett kilo, men det sitter fyra mindre vikter idag som jag har skjutit längst ut på pipan. minns inte, men tror dem väger 10 eller 15gram styck. Inte mycket kan tyckas, men dem påverkar faktiskt känslan en aning.

Frågan är bara hur det är tänkt att dem skall justeras, och vad gör dem för skillnad framtill och baktill på pipan?

tycker väl själv att det vettigaste vore att dem sitter så långt fram som möjligt, då dem ger en tröghets effekt när man siktar. Kan gott tänka mig att vikta upp ett hundratal gram ytterligare, men man undrar ju hur det påverkar skyttet om den placeras fram respektive bak, eller varför inte endera sidan
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav Henno3 12 feb 2017, 22:32

Har blivit inspirerad av det du skriver, så det blir nog en beställning av 7,5-meters tavlor. Dags att damma av min LP(1)0. Får ihop 7,5 meter i garaget, för jag tror bestämt att sambon lägger in sitt veto på 10-meters bana i TV-rummet. Böjar från noll, aldrig tävlat och ingen (luft)pistolklubb i närheten, så jag får panga lekmannamässigt.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 13 feb 2017, 21:47

Dagen två tavlor

Svettigt idag! Värmesystemet jobbar inte riktigt i samspel m sjunkande ute temp.

H


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 13 feb 2017, 22:02

Henno3 skrev:Har blivit inspirerad av det du skriver, så det blir nog en beställning av 7,5-meters tavlor. Dags att damma av min LP(1)0. Får ihop 7,5 meter i garaget, för jag tror bestämt att sambon lägger in sitt veto på 10-meters bana i TV-rummet. Böjar från noll, aldrig tävlat och ingen (luft)pistolklubb i närheten, så jag får panga lekmannamässigt.


Heija. Kul att få inspirera :Thumbupp: och toppen att du följer min resa

Det är ju så lättsamt att panga en serie bara sådär, när man själv känner för det.

Tycker personligen att 7,5 meters tavlorn aär lättare att pricka, då jag har haft en del fyror, femmo och sexor när jag gått upp till tiometer på träning. Det går kanske att dra en o annan tiometers när du är ensam i huset.

Passa på att skriva lite dagbok om skyttet också, kan vara kul att se tillbaka hur utvecklingen gick från början till elit!

H
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 13 feb 2017, 22:06

_Axel_ skrev:Man blir bara bra på att tävla genom att tävla har jag själv märkt. Bra jobbat!


Tack axel!

jo det stämmer säkert gott. Kommer en till tävling i vår som är för oss nybörjare

H.
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 23 feb 2017, 20:01

Kvällens träning var lite svårskjuten. Inget flyt, inget gratis, kämpigt. Pust 89 i snitt

H
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 24 feb 2017, 08:24

Som sagt tidigare så har greppet anpassats en längre tid, och nu tycker jag att det börjar kännas riktigt bra.

Greppet fram vid pek till lillfingret är inte mycket att orda om, det är helt omodifierat, och tummen sitter rätt bra.

Det har handlat om hur jag tycker att trycket in i mitten av handen skall vara. Där liksom rekylen går in. Och en ganska stor del i greppet har byggts upp, men detta gjorde att hela vapnet kändes instabilt och svajade runt denna punkt.
Därmed sänktes denna uppbyggnad och greppet har justerats millimeter efter millimeter för att få stöd av en större del av handen, framförallt undertill och bak, vid den benbit som putar ut lite i handleden. Detta kändes ganska avgörande.

Nu sitter greppet ganska tajt mellan överdel och underdel handen, lite som att "klä på sig vapnet", tajt men inte hårt. Det här har gett en god känsla i skyttet.

Det finns fortfarande några små detaljer att förbättra, men överlag är känslan riktigt bra nu, vad gäller greppet. Otroligt viktig detalj då den ger "avtryck i huvudet" så att säga. Är känslan dålig sitter den även dåligt mentalt.

God fredag! Cheers.
H.
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav Eyeflow 26 mar 2018, 13:53

Länge sedan en uppdatering. ;)

(M)
Eyeflow
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 mar 2018, 09:36
Ort: Lillestrøm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: LOP
Luftvapen favorit: FWB 80

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav H.. 31 mar 2018, 06:07

[quote="Eyeflow"]Länge sedan en uppdatering. ;)

Oh ja. Känner av att tiden går...och det har såklart hänt en del sedan sist, mendet kan uppdateras senare.

Efter sjösättningen våren 2017 så ligger allt skytte på is, så att säga. Och segling tar alll extra tid. Har någon noterat spinnakern?

Men i höstas efter båtupptag så kom aldrig ett sug att skjuta. Visst såg jag steyer väskan ligga där den låg. Men ploclades den fram så drog jag kanske ett tiotal skott, men kom aldrig till ro i själva skyttet.

Jag kan dra ett tiotal skott som uppvärmning men har tankarna på jobb mellan laddningarna istället för skyttefocus eller kul eller avslappning eller ro helt enkelt.

Ökad tinnitus ser jag som inre oro eller stress och den har varit påtaglig hela denna vinter så det torde vara en anledning till att inte suget att skjuta finns.

Jobbet ligger och väger just nu, och förhoppningsvis blirvåren lite lugnare, för visst är det tokroligt att panga! Dessutom är det ju avslappnande bara man själv är i hygglig balans. Har tjuvkikat på yutbefilmer och riktigt sugen på en FX crown med aztech sikte. Sån otrolig pressision på den bössan.

Nåväl. Tog fram steyer lp tian igår kväll och drog ett tjugotal skott. Mest för att ha ngt att skriva om.
Egentligen tycker jag inte om att ursäkta mig för dåligt skyytte. Men det har inkommit en ny krämpa i kroppen som jag inte känner igen, det smärtar rejält i axeln när jag lyfter för att sikta, hoppas det är övergående för den påverkade skyttet. Ont i axel och svårt att komma t ro, dessutom inte tränat på snart ett år gav följande två tavlor igår kväll. Alltid en början.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Pistol skytte - min resa

Inläggav _Axel_ 31 mar 2018, 13:57

Jag har en besvärlig tinnitus, men för ett år (eller nått) sedan fick jag Lergigan som sömnmedel, och det har gjort mig mer avslappnad rent allmänt. Kan klart rekommendera den kuren! har provat mkt annat innan, men detta är den bästa hittills, inget slö på dan alls av den som många antihistaminer ger.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer