Webley tempest o fwb 65

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Webley tempest o fwb 65

Inläggav JNar 30 sep 2015, 18:01

Häromdagen kom grannen över med ett paket. Hans svärfar har nyligen gått bort och svärfar hade uppenbarligen ett luftvapenintresse ty i paketet låg en fwb mod 65 i perfekt skick. Sedan en tid tillbaka äger jag en webley tempest och har nu, under ett par kvällar renoverat webleyn samt trimmat in siktet på 65:an. Precisionen är jättebra i bägge vapnen, men jag antar att 65:an är snäppet bättre om man skjuter med stöd. Annars är jag impad av webleyn som sin korta längd levererar helt ok precision (i mina ögon är det ett vackrare vapen), fwb 65:an (sitt goda skick och vackra valnötshandtag till trots) är lite för stor tycker jag.

Nåväl, nu till min fråga. Efter att ha rengjort webleyn så kronar jag den till 139 mps, emedan fwb 65:anligger stadigt på 140 mps (.177, 0.51 gram storm ammo) låter det som sund energi för dessa pickor (5 Joule ganska precis).

Svärfar har dessutom ett par fwb bössor liggandes. Är de fina skall jag försöka hjälpa honom att sälja dem genom detta forum.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav Frank69 07 okt 2015, 22:20

Ja, det är ganska vanlig hastighet... 140-150m/s brukar de flesta precision luftpistoler ligga på.
Går man över den hastigheten så får man mer rekyl med försämrad precision som resultat.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav Silwer 08 okt 2015, 13:27

Man skjuter inte pistol med stöd eller...

FWB65an krossar weblyn fullständigt på målskytte, allt är bättre utom att Webelyn är snygg tycker jag :-) ( och värd en slant idag)

FWB är livet!
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav dreg 08 okt 2015, 16:13

[quote="Silwer"]Man skjuter inte pistol med stöd eller...

Nej, man gör ju inte det som vuxen.
Men barn och ungdomsskyttar gör det ofta :)
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav Furby 08 okt 2015, 16:54

Med Webleyn träffar man lätt en lagårdsdörr på tio meter, med fwb 65 flugan som sitter på samma dörr!
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Följande användare vill tacka Furby för detta inlägg
atte69 (08 okt 2015, 23:26)

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav JNar 08 okt 2015, 18:02

Nja, jag anser webleyn vara väl underskattad, fast jag har ju aldrig skjutit någon annan än min - antagligen haft tur med mitt exemplar. Det knepiga med webleyn i förhållande till fwb'n är att ställa in siktet. När det väl är gjort (tar tid och tålamod) så skjuter den där man siktar.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav Furby 08 okt 2015, 21:00

Att FWB 65 använts av alla toppskyttar världen över och vunnit i stort sett alla luftpistolstävlingar under sextio sjuttio och åttiotalen talar sitt tydliga språk.
Weblyen däremot är ett hobbyvapen som kan vara nog så roligt att plinka burkar med, men på seriösa tävlingar har den inget att hämta.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav Frank69 09 okt 2015, 07:44

JNar skrev:Nja, jag anser webleyn vara väl underskattad, fast jag har ju aldrig skjutit någon annan än min - antagligen haft tur med mitt exemplar. Det knepiga med webleyn i förhållande till fwb'n är att ställa in siktet. När det väl är gjort (tar tid och tålamod) så skjuter den där man siktar.


Har också skjutit en del med Webley´n... och har samma erfarenheter.
Det som lurar lite är att Webley´n saknar det fina grepp som tävlingsluftpistoler har.
Så man måste fara väldigt noga med att alltid ha samma grepp om pistolen.
Skjuter själv ibland med HW40 som är ett liknande vapen...
Och trycker alltid ner & bak vapnet... så det ligger tight i handen... då får jag det att prestera som jag önskar.
Skjuter annars med en FWB C20... och det är ett vapen som är betydligt lättare att skjuta med då det ligger klistrat i näven...
Men jag gillar bägge varianter... mest för att de enklare ställer högre krav på skytten att vara konsekvent i skyttet...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav _Axel_ 09 okt 2015, 08:04

JNar skrev:Nja, jag anser webleyn vara väl underskattad, fast jag har ju aldrig skjutit någon annan än min - antagligen haft tur med mitt exemplar. Det knepiga med webleyn i förhållande till fwb'n är att ställa in siktet. När det väl är gjort (tar tid och tålamod) så skjuter den där man siktar.


Vad nu träffar där man siktar betyder? Om du påstår att en FWB och Tempest har jämförbar precison så kan du antingen inte skjuta speciellt bra (ännu), eller så har du lägre krav på precision än vad en FWB klarar av. Det finns ingen chans öht att en FWB och en Tempest kan ha jämförbar precision. Så vad betyder träffar där man siktar för dig?

Normal precision från mina Tempest är en golfboll på 10m. Mina tävlingspistoler klarar att träffa en ärta (om jag kunde sen en ärta) på 10m. jag älskar Webleypistoler för vad dom är dock; robusta och kompakta plinkare.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav JNar 09 okt 2015, 15:05

Haha, ja, det var nog lite skämtsamt menat. Jag tänkter mig att om man spänner fast Webley i ett skruvstäd, skjuter ett antal skott så tenderar skotten att hamna på ungefär samma ställe ;-)
Men, du har helt rätt, jag har mest luftpistolen som plinkingleksak, en pingisboll på 10 meter är absolut tillräckligt för mig. Skall jag ha precision så använder jag Cyclonen, då pratar vi ärta på helt andra distanser ;-) En FWB för killar som mig är helt enkelt "overkill".
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav _Axel_ 09 okt 2015, 15:42

JNar skrev:Haha, ja, det var nog lite skämtsamt menat. Jag tänkter mig att om man spänner fast Webley i ett skruvstäd, skjuter ett antal skott så tenderar skotten att hamna på ungefär samma ställe ;-)
Men, du har helt rätt, jag har mest luftpistolen som plinkingleksak, en pingisboll på 10 meter är absolut tillräckligt för mig. Skall jag ha precision så använder jag Cyclonen, då pratar vi ärta på helt andra distanser ;-) En FWB för killar som mig är helt enkelt "overkill".


Om du spänner fast en tempest i ett skruvstäd så sprider den som en hagelbössa. :cheeRs:
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav Silwer 09 okt 2015, 17:00

Jo men det är en snygg picka och bra bygd för vad det är, tyvärr stämmer det med precisionen och att ha rätt ammo är väldigt viktigt iofs värre på .22an.

De är ganska eftertraktade som samlarpistoler.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley tempest o fwb 65

Inläggav JNar 09 okt 2015, 23:42

Ja, jag behåller nog min, tycker den är värd sina 600 på tradera, fick med ett fint litet hölster oxå. Fwb'n är dock lite overkill o lite för stor, får se hur jag gör med den. Jag har beställt lite packningar (de gamla ser lite slitna ut). Byter jag dem så blir pickan som ny.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer