Pistol för jakt?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Pistol för jakt?

Inläggav H_2 29 jun 2015, 09:41

Hej

Detta borde kanske hamna under "Skyddsjakt", men där hade jag inte behörighet att posta nåt??

Har nyligen flyttat till nytt hus och där har jag problem med ett fåtal duvor som skitar ner rejält.
Barnens gungor, sittplatsen under hängbjörken och altanen=fullt med duvskitar så stora så nästan katten måste väja för dem.
Jag vill skjuta av dessa duvor.

1. Får jag överhuvudtaget göra detta själv?
2. Måste jag i så fall ha jaktlicens/skyddjaktlicens?
3. Jag bor i tätbebyggt område, visserligen med rejält med träd och 6-meterstujor runt tomten men ändå - vad säger lagen om detta ur ett säkerhetsperspektiv?
4. Är det lämpligt att skjuta duvor med pistol eller måste man ha kraften från ett gevär? Jag gillar personligen pistol och duvorna är ofta inom 10 meters avstånd.

Har provat en uggleattrapp på taket=nerskiten.
Har provat rovfågelsilhuettsdekaler på några fönster=ignorerade.

Tacksam för svar!
H_2
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 aug 2012, 01:18
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Leffe357 29 jun 2015, 09:49

Enkelt sagt nej, pistol ej tillåtet.
punkt 2 måste uppfyllas.
kaliber .22 med minst 180m/s, samt expanderande/deformerande diabol.
punkt 3 att få tillstånd för skydsjakt inom tätbebyggt område är uteslutet, du hänvisas till den kommunjägare som finns.

Ta kontakt med din kommun och hör vad som gäller för att få dit kommunjägaren, tror nog att du kan ange sanitär olägenhet som orsak.

Lycka till
Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Följande användare vill tacka Leffe357 för detta inlägg
H_2 (29 jun 2015, 13:01)

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Jollen 29 jun 2015, 09:51

Hej
Du har behörighet till forumdelen "frågor om skyddsjakt", kika där så får du nog svar på de flesta av dina frågor :)
- Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Fwb 300s -74
Fx Royale 5.5
Diana mod. 24 och mod. 25

Tidigare forumnamn: joelleo
Användarvisningsbild
Jollen
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 jun 2012, 14:45
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s -74

Följande användare vill tacka Jollen för detta inlägg
H_2 (29 jun 2015, 13:01)

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Callmenobody 29 jun 2015, 10:06

1,2&4:
Du får inte jaga med pistol.
Du får inte jaga utan jägarexamen
Du får inte jaga utan gevär med jaktlicens
Du får inte jaga med luftgevär såvida det inte klassas som skyddsjakt
Du får inte jaga utan att lösa statligt jaktkort.

Så lagligt sett så är du rökt.

3:
Jag är osäker på detta men du har ju jakträtten på din tomt och då luftgevär inte går som eldvapen/kulvapen så behöver du inte ett eldgivningstillstånd från Polisen.
Dock så har jag svårt att se att du skulle få igenom skyddsjakt för duvor på tomten, det brukar vara lite hårdare krav för det. Om ovanstående punkter är uppfyllda så kan man ju skjuta men jag misstänker att du åter är ganska rökt om nån anmäler dig.
När det kommer till det eventuella skjutandet så är det ju minst 5,5mm kaliber med utgångshastighet på minst 180m/s.
Sen så är det ju det där med kulfång, man bör ha en stam eller liknande bakom för en diabol går lätt igenom duvan och fortsätter bakom.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
H_2 (29 jun 2015, 13:01)

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Ankarström 29 jun 2015, 11:01

Utropa en eget land på din tomt så fixar du den lagliga biten snabbt. Skjut inte med annat är vad Leffe357 och Sveriges rikes lag säger "kaliber .22 med minst 180m/s, samt expanderande/deformerande diabol." inte främst för den lagliga biten utan för att det inte ska skada djuret i onödan. Inga luftgevär från Hobbex alltså. Duva flyger dessutom nästan alltid 10 meter efter skjutning med luftgevär, så grannar kommer kanske uppmärksamma vad du gör.
Ankarström
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 jun 2015, 19:34
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat mk2

Följande användare vill tacka Ankarström för detta inlägg
H_2 (29 jun 2015, 13:01)

Re: Pistol för jakt?

Inläggav N73r 29 jun 2015, 11:05

Hade du haft jaktlicens och bössa på skyddsjakt så hade det gått. (Om det vore gevär och .22 med minst 180m/s)

För att få det behövs ofta uppdragsgivare om man inte har en herrgård själv. Det räcker inte med ett 10tal duvor på egen tomt.

Tror däremot du kan bygga en fälla (kråkbåset) och sen klubba ihjäl dom. Sålänge du kan bevisa att dom förstör för dig. (Bevisbördan ligger på dig)
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Följande användare vill tacka N73r för detta inlägg
H_2 (29 jun 2015, 13:01)

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Sir Ville 29 jun 2015, 11:49

Ankarström skrev:Utropa en eget land på din tomt så fixar du den lagliga biten snabbt. Skjut inte med annat är vad Leffe357 och Sveriges rikes lag säger "kaliber .22 med minst 180m/s, samt expanderande/deformerande diabol." inte främst för den lagliga biten utan för att det inte ska skada djuret i onödan. Inga luftgevär från Hobbex alltså. Duva flyger dessutom nästan alltid 10 meter efter skjutning med luftgevär, så grannar kommer kanske uppmärksamma vad du gör.


En Duva flyger inte en centimeter om rätt skjuten. De trillar ner som en blöt socka.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Pistol för jakt?

Inläggav _Axel_ 29 jun 2015, 11:54

Du kan kanske fånga dom i en fälla och sen avliva dem med pistolen....rätta mig om jag har fel!?
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Ankarström 29 jun 2015, 11:58

Sir Ville skrev:En Duva flyger inte en centimeter om rätt skjuten. De trillar ner som en blöt socka.

Även en skicklig skytt missar några cm om duvan flyttar på sig, det finns ju hur mycket youtube filmer som helst som visar på det. Och som svar till frågeställaren som bara ska ta bort några skadedjur så tycker jag de är att beakta att duvor ofta inte dör direkt som en t.ex skata när det blivit skjuten.
Ankarström
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 jun 2015, 19:34
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat mk2

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Callmenobody 29 jun 2015, 12:19

_Axel_ skrev:Du kan kanske fånga dom i en fälla och sen avliva dem med pistolen....rätta mig om jag har fel!?


Det är fortfarande jakt.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Ankarström 29 jun 2015, 12:20

Rovfågels läte skulle kanske lösa problemet?
Ankarström
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 jun 2015, 19:34
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat mk2

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Sir Ville 29 jun 2015, 12:28

Jep ! Eller läten från en brunstig Noshörning. Eller Valross ??
Nää - jag vet vad jag hade gjort .. ;)
Senast redigerad av Sir Ville 29 jun 2015, 12:28, redigerad totalt 1 gång.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Pistol för jakt?

Inläggav H_2 29 jun 2015, 13:00

Wow, en sån kunskapstsunami! :-)
Jag lägger nog ner tanken på att skjuta fanskapen, det kostar mer än det smakar. Då köper jag hellre en fin pistol som jag och lillgrabben kan ha till att skjuta prick på tavlor i trädgården, det verkar kul för mig och karaktärsdanande för honom.

En kollega föreslog att lösa duvproblemet medelst brödbitar dränkta i vodka. Dock framgick det inte om duvorna skulle dö av skrumplever eller störtning :-). Ehuru verkar det vara en långt fridsammare avlivningsmetod. För mig och grannskapet vill säga. Fast vodka är synd att slösa...tror jag provar en dammig Amaretto istället. Den kan jag avvara. :-)

Stort tack!
H_2
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 aug 2012, 01:18
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Callmenobody 29 jun 2015, 13:19

Lavemang skall funka med har jag hört :wink:
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Pistol för jakt?

Inläggav _Axel_ 29 jun 2015, 13:55

Callmenobody skrev:
_Axel_ skrev:Du kan kanske fånga dom i en fälla och sen avliva dem med pistolen....rätta mig om jag har fel!?


Det är fortfarande jakt.


Så möss som man fångar i fälla får man inte dräpa med sin LP, utan man måste ta fram salongarn?
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
PLg (02 dec 2016, 22:57)

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Callmenobody 29 jun 2015, 14:22

Möss vet jag inte men oavsett så är fällfångst är en typ av jakt och faller därför under jaktlagen.
Sen måste du ju fortfarande ha ett vapen på en typ av licens som tillåter att den används för avlivning.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Sir Ville 29 jun 2015, 14:27

Herregud. Vilka problem då. Moraliska o lagliga - hela spektrumet finns där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Pistol för jakt?

Inläggav bjosse 29 jun 2015, 14:42

Nu kan man ju högst hypotetiskt kasta en sten på den och titta bort några sekunder och därmed fixa en eftersökssituation. Eftersök är inte jakt, och avlivning ska ske med lämpliga medel :smt050 :smt052
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Pistol för jakt?

Inläggav _Axel_ 29 jun 2015, 15:32

Callmenobody skrev:Möss vet jag inte men oavsett så är fällfångst är en typ av jakt och faller därför under jaktlagen.
Sen måste du ju fortfarande ha ett vapen på en typ av licens som tillåter att den används för avlivning.


Kod: Markera allt
12 a § Vilt som har fångats i fångstredskap skall vid vittjningstillfället omedelbart avlivas eller återges friheten.

Första stycket gäller inte vid fångst i vilthägn av den viltart som hägnet är avsett för.

Vid avlivning av djur som har fångats med fångstredskap gäller inte bestämmelserna om jaktmedel. Förordning (2001:451).


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Patrik 29 jun 2015, 15:36

Är denna tråden från "Flashback", man kan ju undra...
Skjuta fåglar med luftpistol :thumbner: mata dom med bröd dränkt i sprit :thumbner:
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav _Axel_ 29 jun 2015, 17:30

Patrik skrev:Är denna tråden från "Flashback", man kan ju undra...
Skjuta fåglar med luftpistol :thumbner: mata dom med bröd dränkt i sprit :thumbner:


Förutom juridiska gränser så finns det knappast nått som inte talar för att luftpistoler kan vara helt ok som jakt vapen.

[youtube]https://youtu.be/K40teWGG-7Q[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/WnLJf5iPDvU[/youtube]
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav bjosse 29 jun 2015, 17:34

Patrik skrev:Är denna tråden från "Flashback", man kan ju undra...
Skjuta fåglar med luftpistol :thumbner: mata dom med bröd dränkt i sprit :thumbner:


Nu tror jag i och för sig att detta i tråden är mest skämtsamt trams. Mitt inlägg var definitivt trams, och f-n inte heller tillåtet.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Ankarström 29 jun 2015, 17:43

Att mata duvor med bröd indränkt i värre saker än sprit är inget skämt, det gör folk tyvärr här och var, och så tappar fågeln det och en katt eller hund äter upp brödet och dör plågsamt av leverskador. Det hände flera sådana fall där jag bor för några månader sedan. Då finns det bättre alternativ.
Ankarström
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 jun 2015, 19:34
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat mk2

Re: Pistol för jakt?

Inläggav cartaq 29 jun 2015, 17:58

Placera ut några attrapper av ugglor på träd och hustak så skall de nog försvinna!?
att springa runt med en klen luftpistol och jaga är ingen hit...
Senast redigerad av cartaq 29 jun 2015, 17:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cartaq
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 17 jul 2014, 09:20
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 26 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: BSA Superstar .22

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Archon 29 jun 2015, 17:59

Jaga med luftpistol? Varför då? Bättre med gevär. Men det skulle säkert funka eftersom fåglarna du tänker skjuta enligt dig oftast befinner sig på endast 10 meters avstånd. Rent spontant tänker jag mig att en Zoraki i kaliber 5,5 mm med 3 pump skulle kunna klara jobbet. Men eftersom det är en multipump som fungerar med lufttryck så blir det ju en liten knall när man avfyrar skottet vid full power och det kanske skrämmer resten av duvorna. Sedan finns ju till exempel Crosman 2240. En utmärkt kolsyrepistol i kaliber 5,5. Det går alldeles säkert att döda duvor med den mindre kalibern 4,5 mm också, dock avsätter den grövre kalibern mer energi i själva målet vilket ger en högre chockeffekt och en större sårkanal. Chansen är alltså större, åtminstone i teorin, att fåglarna dör mer omedelbart om du skjuter med den grövre kalibern än med 4,5 mm. Men det hänger ju också an lite på skyttens skicklighet. Ett välplacerat huvudskott dödar en duva direkt, oavsett kaliber. Själv skulle jag nog ha valt ett gevär med fjädermekanism i kaliber 5,5 mm för ändamålet. Ett luftgevär med en vanlig hederlig gammal spiralfjäder är tystare än PCP-, multipump och kolsyrevapen. Det finns ju dock rätt kraftfulla fjäderpistoler också, såsom Hatsan 25 eller Hatsan Supercharger. Dessa finns både i 4,5 mm och 5,5 mm. Har även hört talas om en luftpistol med gasfjäder som heter Benjamin Trail någonting och som har en utgångshastighet på över 180 meter per sekund, men känner inte till det vapnet så bra för att kunna uttala mig närmare. Vill understryka att jag personligen inte är intresserad av luftvapenjakt, men däremot hjälper jag gärna till med att besvara diverse frågor och dylikt.
Senast redigerad av Archon 29 jun 2015, 18:02, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Nästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster

  • Sponsorer