Umarex Colt Single Action Army

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav sfe 14 nov 2016, 22:11

Vi lägger inte ner den här tråden ännu va?

Nu finns den visst med lång pipa också:
För att följa länken så måste du registera dig.



Klicka på bilden så får ni fram bildspelet.
På någon av bilderna syns det stora glappet mellan patronerna och hålen i trumman, så det är tydligen inget som förbättrats.

Umarex USA listar den till $160. Skulle jag kanske kunna tänka mig att betala. Finns visst också i en NRA-version om man tycker det är fräckt.

Med en 2 tum längre pipa förväntar jag mig en högre hastighet och därav kanske en mindre spridning på 10 meter. Jag har fått för mig att när kulhastigheten, på 4,5 mm, börjar krypa ner mot 100 m/s då börjar 10 meter bli för långt och spridningen ökar. "Fått för mig" alltså, jag vet egentligen inte om det faktiskt är så.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav MarshalDan 09 dec 2016, 17:55

Till er alla som har köpt den räfflade modellen. Tog inte det på allvar innan, men efter att ha fått tre stycken med glappigt pipa så började jag tro på det. Vanligt tydligen. Shimsade den med en bil aluminium från en colaburk och det funkade prima.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav sfe 09 dec 2016, 22:28

Du menar att pipan glappar inne i ytterpipan?
Kollade min (BB-variant) med toppen av en blyertspenna men jag tyckte nog att glappet där var bra mycket mindre än en tiondel, ingen större fara alltså. I bakkant skall väl pipan rikta upp sig mot trumman så där gör det väl inget om ett visst glapp finns, eller?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav MarshalDan 10 dec 2016, 05:09

sfe skrev:Du menar att pipan glappar inne i ytterpipan?
Kollade min (BB-variant) med toppen av en blyertspenna men jag tyckte nog att glappet där var bra mycket mindre än en tiondel, ingen större fara alltså. I bakkant skall väl pipan rikta upp sig mot trumman så där gör det väl inget om ett visst glapp finns, eller?


Ytterpipan glappar mot stommen. Den sitter inte helt stum.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav sfe 10 dec 2016, 13:12

Ajdå! Så skall det absolut inte vara. Och du har fått 3 st sådana på raken? I så fall har Umarex helt klart problem med kvalitén på dessa puffror. Tråkigt för alla inblandade.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav jtq 10 dec 2016, 15:37

Jag hade samma problem med min slätborrade, skickade tillbaka den till Sportwaffen och fick en ny med vändande post. Har dock sålt den och köpt en räfflad istället som än så länge har hållit.
jtq
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 09 jun 2014, 15:12
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav MarshalDan 11 dec 2016, 23:32

shimsade min sista med två bitar aluminium från en colaburk. fick verkligen banka in den men nu sitter det som en sten. fick rekommendationen på youtube och det funkade prima.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav PLUTTE 16 mar 2017, 13:34

jtq skrev:Jag hade samma problem med min slätborrade, skickade tillbaka den till Sportwaffen och fick en ny med vändande post. Har dock sålt den och köpt en räfflad istället som än så länge har hållit.

Är det bättre precision på den räfflade? Vad håller den för c/c på 10m?
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav MarshalDan 16 mar 2017, 20:17

PLUTTE skrev:
jtq skrev:Jag hade samma problem med min slätborrade, skickade tillbaka den till Sportwaffen och fick en ny med vändande post. Har dock sålt den och köpt en räfflad istället som än så länge har hållit.

Är det bättre precision på den räfflade? Vad håller den för c/c på 10m?


Den ska vara marginellt bättre precision på räfflade. Men vad fan vet jag. Min är så sne att jag knappt träffar tavlan på 10 meter.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav PALLE_H 17 mar 2017, 11:49

Jag beställde nu i veckan två stycken Colt saa av BB varianten,en antik och den andre blånerad.
Blir intressant att se hur kvaliteten är på mina,men samtidigt är det konstigt om Umarex inte jobbar bort barnsjukdomarna på dessa pistoler och bara fortsätter att tillverka dem med samma fel och brister.
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav Air 17 mar 2017, 12:26

Visst kan man önska förbättringar men det är vad det är en rolig plinker.
Roliga är att funktion utseende är som på krutmodellen stort sett.
CO2 ger i sig ändrad träffbild beroende hur fort man skjuter el, hur mycket gas kvar.
Är nöjd med min pellet version den skjuter ok modifierade patronerna efter bra tips
i denna tråd.Siktet är fast med fick slipa ner kornet lite blånera om gick bra.
Tycker att man träffar mycket bättre än med vanlig BB variant ändå använder
RWS Hobby de går bra.
Mr Rune Rebel på YouTube skjuter mycket med dessa.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav PLUTTE 17 mar 2017, 12:36

Ok,Jag försöker hitta en rolig plinker till min nya leksak, så jag letar efter en co2 pistol som har någorlunda precision.Någon som har tips på en sån?
För att följa länken så måste du registera dig.

PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav PALLE_H 17 mar 2017, 12:47

Ja får hoppas man kan få lite tipps här om något strular på dem.
Jag tänker bara köra pellets i dem och har pellets patroner sen innan, som funkat bra i mina Smith&wesson revolvrar.

Jag provade även H&N blyrundkulor men dibolerna var överlägset bättre.
Och ja MrRunerebel är nog en stor inspirationskälla i detta köp, och frågar man honom något så får man alltid svar.
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav Air 17 mar 2017, 14:01

MrRuneRebel inspirerar mig med han är bra. :)
Finns en favorit till även om det är krut hickok 45.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav PALLE_H 17 mar 2017, 14:54

Air skrev:MrRuneRebel inspirerar mig med han är bra. :)
Finns en favorit till även om det är krut hickok 45.

Hickok45 följer jag med jäkligt reko gubbe för att vara i den åldern, men han har för månnga följare för att kunna man ska kunna snacka med han.

Där är Rune bättre han svarar när man gör inlägg i hans kanal, ett stort plus! :thumbupp:
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav sfe 17 mar 2017, 21:04

PLUTTE skrev:Ok,Jag försöker hitta en rolig plinker till min nya leksak, så jag letar efter en co2 pistol som har någorlunda precision.Någon som har tips på en sån?
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag tycker Gletcher NGT R övertrumfar Umarex SAA, inte minst i byggkvalité, men det är fortfarande en bit kvar till precisionen hos exempelvis FWB65 (och andra enskottare). Skall man skjuta på den där stjärnan skulle man helst vilja ha nån halvautomat, om man pratar pistol, men så länge man inte går upp till de dyra tävlingmodellerna typ Steyr och FWB så tror jag knappt det finns någon som duger. Walther Lever Action funkar nog fint på stjärnan däremot men det är ju ett gevär. Jag skall nog köpa en stjärna jag med men jag har inte riktigt "kommit till skott" ännu.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav PLUTTE 18 mar 2017, 07:44

Pistolen ska ju orka fälla målen oxå, så jag får vänta tills hjulet har kommit hem och testa med gevär första innan man köper nån pistol.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav sfe 18 mar 2017, 10:37

PLUTTE skrev:Pistolen ska ju orka fälla målen oxå, så jag får vänta tills hjulet har kommit hem och testa med gevär första innan man köper nån pistol.

Sant!
Brickorna på just den stjärnan hålls på plats med gummiband om jag minns rätt och när man fällt in dem kan man skjuta tillbaka dem till utfällda.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav sfe 24 mar 2018, 11:51

Skakar liv i den här gamla tråden igen istället för att starta en ny.
Råkade på den den här diskussionen (Jag kan inte tyska men ändå): För att följa länken så måste du registera dig.



Jag fick intrycket av att det här antyds, utan att det är det egentliga ämnet för diskussionen, att Umarex har uppdaterat patronerna för SAA och att de som nu säljs har grövre mått för att passa bättre i patronlägena. Vi är flera här som har tejpat och grejat för att uppnå samma sak med våra "gamla" prylar.

Är det någon här som vet och kan bekräfta eller dementera?
Senast redigerad av sfe 24 mar 2018, 11:53, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav Air 24 mar 2018, 13:17

Vore intressant om det finns patroner som passar bättre så man kan slippa silvertejpen.
Låter mina sitta kvar laddar direkt i trumman men ändå.
Tyska är inte min starka sida hoppas någon här kan hjälpa till med det tack.
Verkar vara flera som laborerar med olika patroner från andra revolvrar med.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 12 apr 2020, 13:57

Det verkar föreligga kvalitetsproblem med Colt SAA. Jag fick hem en kromad 7,5" räfflad för några veckor sedan. Omedelbart upptäckte jag att den inte vred och indexerade trumman rätt. "Funstuff" skickade retursedel, adresserad till Fondprodukter. De tog drygt en vecka för dem att reparera den - de skickade samma exemplar tillbaka till mig, av serienummret att döma.

Jag reagerade på att den spred ca 5cm på 4-5m. De flesta på nätet talar om ca 2-2,5cm på 10m. Den gick också väldigt högt, dryga decimetern, och ca 5cm åt vänster, på samma 4-5m avstånd.

Då kände jag efter, och kunde konstatera att ytterpipan glappade mot ramen. Mycket litet, men ändå.

Jag försökte få ett annat exemplar, för jag litar inte på att Fondprodukter skulle fästa pipan centrerat. Typ köra på litet Loctite, vilket sannolikt visserligen skulle fästa ytterpipan, men mest troligt i permanent uppåt-vänster.

7,5" räfflad verkar inte lagerföras av så många längre, om man kollar tyska handlare. Undrar om exemplaren på svenska marknaden, är något slags cirkulerande postorderreturexemplar, som snurrar runt mellan handlare och Fondprodukter, där man vartefter tänker reparera exemplaren?

Något som också talar för detta, är att patronhylsorna verkar väldigt glappa, så de är nog av äldre typ. (Levereras de verkligen instuckna i trumman? Inte i egen påse i rrevolverkartongen? Känns postorderreturvarning, men behöver inte vara det.)

Ren spekulation, men det är litet anmärkningsvärt att tyska handlare inte verkar köpa in nya lagerexemplar? Tänker Umarex sluta tillverka denna dyra modell? Och kanske endast erbjuda 5,5" räfflad?

Funstuff har uttryckligen en liberal returpolicy. Varan skall väsentligen returneras i samma skick den levererats - inte nödvändigtvis oanvänd / provad.

Hurricane accepterar inga returer av vapen, vad jag förstår. Cabom är enligt min egna erfarenhet mer tolleranta.

Jag väntar mig inget under av precision, men träffa en läskburk på 10m vill jag kunna.

(Förnicklingen på hanen var längst ut matt - uppenbar tillverkningsmiss.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav BjörnBefälhavaren 13 maj 2020, 19:42

Luftpangarn skrev:Jag väntar mig inget under av precision, men träffa en läskburk på 10m vill jag kunna.
(Förnicklingen på hanen var längst ut matt - uppenbar tillverkningsmiss.)


Själv har jag en 5.5" Colt SAA i antique finish med slätborrad pipa och skjuter rundkulor med ganska dålig precision men diaboler så som JSB Exakt gör så att jag kan träffa ölburkar på 15-20 meter och har en imponerande precision. Jag köpte även min från funstuff men jag tror du har fått en dålig modell/batch eller exemplar för även om den kan vara känslig för hård hantering så ska den skjuta hyfsat bra med pellets
BjörnBefälhavaren
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 feb 2020, 22:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Umarex Colt Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 13 maj 2020, 21:09

Visst är dessa pickor underbara BjörnBefälhavaren! :Thumbupp:

För en gångs skull en vapenreplik som också GÅR ATT TRÄFFA MED! :arrow: Jag har testat 3 versioner av "It shoots lika a Sig, because it is one!". Vilket jag verkligen hoppas INTE är sant. Kan omöjligen vara. Räfflad pipa garanterar tydligen ingenting, och med mag som "klickar" 10% av skotten... snälla rara nå'n! Skiten kostar ju dessutom mer än två tusen. Funderar på vad jag skall göra med i min ägo kvarvarande P320 :roll:

Nej, med Umarex Colt SAA - eller Crosmans Remington 1875 - kan man faktiskt också skjuta rimligt träffsäkert. :)

Med övertygelse, vågar jag vid detta lag dock påstå, att både Colt- och Remingtonmodellerna, verkligen har ett systematiskt kvalitetsproblem, med mot ramen rappligt infästade ytterpipor. Ofta är glappet så litet, att plinkning på 10m mot burkbottnar funkar i alla fall. (Spridningen ger bara typ10% bom.)

Men eftersom dessa pickor faktiskt har riktigt ok precision, och ändå kostar sådär 2-2'500kr, är det rimligt att önska sig en stumt fastsatt pipa. Och det fixar Fondprodukter, vid reklamation, säger de.

Man kan betänka, att ett extremt kvalitetsgevär som HW30 kostar typ 2'500kr. Och då snackar vi nog hål-i-hål på 10m?!?

Jag väntar på mitt 2:a ex av Colt SAA 7,5" efter service.

Under tiden var jag så otålig, att jag även köpte en Remington 1875. (Från Funstuff - de är verkligen ok säljare, enligt min hitillsvarande erfarenhet. Och jag startade Teknikmagasinet (med tre kompisar), så jag "känner mina löss på gången". :-)

Trots en aningen minimalt rapplig pipinfästning, samt slätborrad pipa, funkar Remingtonpickan skitbra på burkbottnar 10m. :)

Så va' fan, dessa revolvrar gör en lycklig!!! :-P :Thumbupp:

Dock - man lär få lära sig "shimsa" dessa pipor emellanåt. Och man gör nog klokt i att inte "misshandla" dem. (Fast då blir det inget "westernkul" för er med 5,5" pipa. :-( Kanske bättre att bara leka & fixa pipan ibland? :wink: )

PS Remingtonrevolvern ger löjligt många skott per CO2 patron - mer än 110 BRA skott!!! :shock:

PPS Jag kommer aldrig skjuta STÅL-rundkulor genom min Remington. Varför plåga en pipa??? (Testade förkopprade BLY "smart BB". De är dock egentligen avsedda för 4,4mm, och spred av helvete. :thumbner: )
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Föregående

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer