Ställning (vinkel och NPoA)

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav syntax-error 24 maj 2023, 11:14

Hallå!

Jag är rätt ny till seriöst pistolskytte och tycker mig under våren och försommaren detta år ha fått till en del av rutinerna kring att skjuta bra skott. En sak som jag började relativt tidigt med var att testa olika vinklar på min skjutställning, och jag har testat allt från de 45° som rekommenderas i nybörjarhäftet till de 90° som verkar vanligare bland OS-medaljörerna. Det finns vissa för- och nackdelar med dem, men en sak som jag har funderat på är att det verkar som att det finns några "hack" där jag fungerar bra. Det är som att det känns lika naturligt att höja armen i (väldigt ungefär) 55°, 70° och 90°. Börjar jag i en annan vinkel och kör min riktövning så hamnar jag i någon av dem, men de känns alla likvärdiga. Jag är som en sådan där vinkelhake som har fasta lägen vid några olika gradtal, och jag verkar hamna på den som ligger närmast.

Nu vet jag inte om jag förklarar detta särskilt bra, men det jag undrar är om det finns någon fysiologisk förklaring till varför det verkar finnas några mer eller mindre fasta lägen som det känns naturligt att höja armen i. I all litteratur som jag har tagit del av verkar det som att det finns ett enda läge per skytt och det gäller att hitta det. Jag har minst två. Detta med vinkeln har varit lite av ett störmoment och jag märker att jag ofta går fram och tillbaka mellan sisådär snäpp 1 och 2 (och undviker snäpp 3 eftersom den kräver att nacken roterar mer än va som i längden blir bekvämt) men jag vet inte riktigt varför. Kan bli olika från serie till serie, men jag kan inte säga att resultaten skiljer nämnvärt...

Varje snäpp kan sedan förskjutas en aning (±5°, typ) under en session, i takt med att jag blir mer uppvärmd och sedan trött, osv. Det kanske har med att muskler och grejer blir mer eller mindre töjbara?
syntax-error
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 okt 2022, 10:37
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav vettedax 24 maj 2023, 11:57

Skjuter du på klubb eller bara hemma? jag förstår nog inte hur du menar nu...menar du när du höjer pistolen från bordet ?? eller kroppen i förhållande till pipan ?? många höjer ju pistolen från bordet tills lite över riktpungt å sänker sen långsamt ner...va gäller kroppen så har jag mina axlar nästan i linje med kulbanan..fötterna lite brett isär. så som sportreportrarna på teven står..skratt.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav Martin 24 maj 2023, 15:03

Enda fördel med 45 graders är väl vid fältskytte då du oftast vill komma till skott så snabbt som möjligt pga tidsbristen. Vid precisionsskytte (T,ex OS skytte) så har man ju flera minuter per serie. Iaf i den precisionskytteform jag sköt förut. Vid fältskytte har man bara några sekunder innan fem skott skall vara avlossade. Då spelar de där extra 45 graderna en väldigt stor roll.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav syntax-error 24 maj 2023, 16:16

vettedax skrev:Skjuter du på klubb eller bara hemma? jag förstår nog inte hur du menar nu...menar du när du höjer pistolen från bordet ?? eller kroppen i förhållande till pipan ?? många höjer ju pistolen från bordet tills lite över riktpungt å sänker sen långsamt ner...va gäller kroppen så har jag mina axlar nästan i linje med kulbanan..fötterna lite brett isär. så som sportreportrarna på teven står..skratt.


Förtydligande: jag menar hur kroppen står i förhållande till målet, där det jag kallar 0 grader är när kroppen står så att ögonen (när huvudet tittar rakt framåt) tittar rakt på målet medan 90 grader är när kroppen är vriden så att fötterna båda står på den tänkta normalen från målets mitt. Jag tror det är det du menar när du säger kroppen i förhållande till pipan.

Jag skjuter visserligen på klubb också, men sett till tid och antalet skott så sker den absoluta majoriteten av träningen hemma. Det tar tre minuter att ställa i ordning tavlan där, vilket är mycket snabbare än att köra till skjutbanan.
syntax-error
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 okt 2022, 10:37
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav vettedax 24 maj 2023, 16:25

Normalt är ju en linje från målet å rakt över dina axlar...ungefär..pistolen skall va så långt bort du kan om du förstår mig...har bara sett en enda person stå med axlarna i vinkel mot målet...pistolen kommer ju närmre då...i å för sig var detta en tjej som jobbade som polis å van vid deras skjutställning...detta i början på 80 talet men hon fixade det å sköt bra...några år senare tog hon flera medaljer på OS....nu är hon nog 75 år .
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav vettedax 24 maj 2023, 16:32

Så här brukar det se ut.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav PLUTTE 24 maj 2023, 18:32

Blunda och lyft armen mot den vinkel som känns bäst, där har du din naturliga vinkel mot målet.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav vettedax 24 maj 2023, 20:32

syntax-error skrev:
vettedax skrev:Skjuter du på klubb eller bara hemma? jag förstår nog inte hur du menar nu...menar du när du höjer pistolen från bordet ?? eller kroppen i förhållande till pipan ?? många höjer ju pistolen från bordet tills lite över riktpungt å sänker sen långsamt ner...va gäller kroppen så har jag mina axlar nästan i linje med kulbanan..fötterna lite brett isär. så som sportreportrarna på teven står..skratt.


Förtydligande: jag menar hur kroppen står i förhållande till målet, där det jag kallar 0 grader är när kroppen står så att ögonen (när huvudet tittar rakt framåt) tittar rakt på målet medan 90 grader är när kroppen är vriden så att fötterna båda står på den tänkta normalen från målets mitt. Jag tror det är det du menar när du säger kroppen i förhållande till pipan.

Jag skjuter visserligen på klubb också, men sett till tid och antalet skott så sker den absoluta majoriteten av träningen hemma. Det tar tre minuter att ställa i ordning tavlan där, vilket är mycket snabbare än att köra till skjutbanan.

Ställ dig så du får pistolen så långt ifrån dig som möjligt...det finns en del på tuben om hur man står bäst..å på nätet hur du siktar på ett riktigt sätt för att skjuta tätt,samt var synskärpan skall ligga.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav syntax-error 25 maj 2023, 03:27

Min fråga var varför det verkar finnas flera vinklar jag tycker är lika bekväma och om det finns någon fysiologisk förklaring till det (och/eller om andra känner så). För- och nackdelar med olika vinklar och hur elitskyttarna står vet jag.
syntax-error
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 okt 2022, 10:37
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ställning (vinkel och NPoA)

Inläggav vettedax 25 maj 2023, 05:40

Pistolskyttar står ju så helt enkelt för att det är en stor fördel att få pistolen så långt ifrån dig som möjligt...stabilare å mer gynnsamt för ögat. jag menar ju närmre pistolen är ögat desto sämre ser du målet eftersom skärpan skall ligga på kornet. så för att få pistolen långt bort måste du stå på ett visst sätt. men du får testa dig fram, men jag lovar att det slutar med att du står med pistolen så långt ifrån dig som möjligt. sen är det en aspekt till..du har ju nästan två minuter på dig per skott...ofta så sänker man pistolen ner mot bordet å vilar hand å ögat..kan bli tre gånger på ett skott, å då är det nog en fördel att stå rätt..men sen rent kroppsligt är ju pistolskytte jobbigt i sig. vet flera som tränade med att hålla vikter rakt ut för att stärka musklerna...
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Följande användare vill tacka vettedax för detta inlägg
Luftpangarn (25 maj 2023, 21:27)


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kanot och 13 gäster

  • Sponsorer