Tips för silhouette shooting.

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tips för silhouette shooting.

Inläggav Henno3 26 apr 2015, 21:50

Jag har köpt en sats med silhouettemål, 1/10. Tanken var initialt att nyttja dessa för luftgevär men jag har fastnat för luftpistolskyttet mot dessa mål. Jag har idag en Twinmaster Top och kan antingen tänka mig att använda denna efter köp av kikare mm eller köpa en bättre anpassad pistol till detta skytte.
Frågorna är: Är Twinmastern hyfsat funktionell? Vad finns för bra/bättre alternativ då sikte också skall monteras? Är dock inte intresserad av Co2. Vad för sikte rekommenderas? Är pistoler med magasin att föredra eller "hinner" man med serierna med fipplande omladdningar? Hur går det förresten med avskaffandet av licenskraven på semivapen >3j, för en Steyer LP5 hade ju annars suttit som en smäck kanske!?
Många frågor men lägg gärna till synpunkter och tips också. Konstigt att detta skytte inte är större, det är ju fantastiskt underhållande och lätt att implementera hos alla!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Tips för silhouette shooting.

Inläggav _Axel_ 27 apr 2015, 11:08

Om du ska hålla "burrito hold" så kan du använda vilket kikarsikte som helst. Om du ska skjuta konventionellt så är rödpunkt att föredra, då det skakar en hel del, och du vinner inget på att ha förstoring.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Tips för silhouette shooting.

Inläggav Jazz 27 apr 2015, 12:09

Känner inte till alla klasser. Men rödpunkt och kikare går i samma klass och då skjuter man mad dubbel hand, dvs tillämpat skytte. Vet inte vilket avstånd men generellt är kikare bäst då. Rödpunkt är inte bra till precision, rödpunkt har en fördel och det är väldigt snabbt att skjuta med. Men tiden är inga problem alltså borde prioteringen vara hög effekt. Skulle tro en ombyggd hatsan/crossman skulle vara bäst. Man får inga poäng om målen inte faller så inom all silluett skytte är det höga effekter som gäller. Naturligtvis precision med men man börjar alltid med ett vapen som kan fälla målen sedan får man fixa till avtrycken efteråt.
jag kan ge några ex. Inom grov pistol kan man inte fälla målen tex med en 9mm pistol, krävs en hård laddad 357 magnum som minimum. Ofta bygger man om mausrar och sätter pistol grepp på dessa.
silluett skytte för 22lr finns idag men inte för luft och det är en mycket roligt skytte. Dock så krävs det i dag att målen sitter i en trä ram så den tar alla richochetter åt sidorna.
Senast redigerad av Jazz 27 apr 2015, 12:11, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Tips för silhouette shooting.

Inläggav Henno3 27 apr 2015, 12:32

"Burrito hold" verkar inte vara aktuellt för min del. Tycker nog att det skall vara så enkelt och konventionellt som möjligt. Således verkar rödpunkt vara grejen för mig vad gäller detta skytte. Vad krävs för "kraft" för att få ner Bocken på 18 meter? Är inte Crosmans Sihouette PCP på 140 m/s lite klen för detta och hur blir kulbanan? Tips på prisvärt rödpunktssikte?
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer