Fråga angående betsning

Här snackas det om kolvar och stockar till diverse luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fråga angående betsning

Inläggav scratch 04 sep 2008, 23:06

Jag håller på att fixa till min Lightning i skrivande stund och funderar på att i framtiden även fixa till stocken genom att ta bort lacken och olja den istället.
Det som jag undrar över är om man kan använda olika betsfärger på olika ställen på stocken innan man oljar? Jag fick som tanke att betsa nätskärningen mattsvart och de andra delarna I någon annan vacker kulör. Går detta eller kommer den svarta betsen sprida sig över till de andra delarna på stocken som inte innefattar nätskräningen? Jag hade tänkt att betsa det svarta genom att enbart använda mig utav en liten akvarellpensel och föra på det i små skikt... :?:
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 04 sep 2008, 23:12

Det går utmärkt.

jag använder HAGMANS vattenbets utblandat med 50% T-dojja 50% vatten.
OBS ett snappsglas räcker till en hel stock !!!

EBENHOLTS blir mattsvart. den funkar kanon till nätskärningar.

För att följa länken så måste du registera dig.



Håller på och skriver ihop en guide till stockrenovering.
Bör vara klar efter helgen (Ska ta några kompletterande bilder till texten.)
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 04 sep 2008, 23:23

Gött då skall jag testa det. Hittade en färgaffär är i närheten som hade en jädra uppsättningen med olika färger på betset...kommer iof inte ihåg vilket märke det var, men det kanske är skit samma så länge som det är av kvalitet?. Det verkade som det kom i pulverpåsar och att man skulle blanda ut det med varmvatten...
Lite ballt att du svarar på 99% av mina frågor :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 04 sep 2008, 23:38

:)

Vi kanske har samma intresse ??

Ljus valnöt brukar bli bäst på bok stockar.

Pulverbets har en tendens att bli mörkare än vad provet visar.
Så testa alltid på en annan "planka" innan du börjar betsa.

Påsarna är inte dyra (36 kr ), så köp flera nyanser, och testa dig fram till nått som passar dig.

Jag har betsat mina 30-50 tals Dianor med Mörk Valnöt (Dom ska vara väldigt mörka),
och då hamnade man väldigt nära orginal färgen.
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 04 sep 2008, 23:45

oki got it, prova på planka först. Den första stocken jag skall göra är min Lightning, jag tror den är i bok...lite osäker, det är De luxe modellen iallafall
Bild
Så här ser den ut...kanske är valnöt?

En fråga jag undrar över är vilket lackborttagningsmedel som är bäst? Jag har hört att alcros variant skall vara fin, typ bara att skrubba bort sedan med en diskborste så det inte blir repor. Mitt problem är bara att jag inte hittat detta preparat på alcros hemsida...
Har du några tips Golle?

Hon i färgaffären hade lackborttagning men hon sade att man sedan behövde en rasp :shock: ..och då fick jag kalla kårar. Skulle kännas sådär att dra en rasp över nätskärningen
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 04 sep 2008, 23:54

Jag använder:

För att följa länken så måste du registera dig.



Det enda lackbortagningsmedlet värt namnet. ( ProGunner har det )

MYCKET drygt, en flaska räcker till 2-3 stockar.
OBS doppa inte penseln i flaskan, utan häll över lite i en kapsyl och doppa där ifrån.
Annars får du en flaska full med "gelly". ( det härdar av lackresterna som finns på penseln )
Bara att borsta av med en messingsborste, när lacken krackelerat.

Gamla tiders "BUMS" va lika effektivt, men tyvärr så har dom ändrat innehållet i det så de suger "purjo" nu mera.

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 05 sep 2008, 11:06

Tack för tipset Golle, jag skall kolla närmare på den där lackbortagaren! :)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav scratch 08 sep 2008, 20:13

Sådär nu har jag börjat med Lightningen och fått bort det mesta utav lacken och börjat betsa. Jag använde också Hagmans ebenholts svarta bets men märkte att blanda hälften med t-dojja vara ett recipé for disaster då det fick sådan penetrationskraft att det spred sig utanför nätskärningen vilket inte var snyggt. Dock så fick jag borttvättat det mesta så andra vändan jag gick på använde jag bara vattenbaserad bets och det funkade mycket bättre. Dock så får man fortfarande vara försiktig och använda en väldigt liten akvarellpensel.

Tyvärr så har det uppstått ett problem och det är att jag inte fått bort all lack på vissa ställen upptäckte jag så det uppstår fula fläckar deär betsen inte riktigt tränger igenom.
Vad är bäst angreppssätt Linolja med stålull? eller gå på med sandpapper och betsa engång till? för att sedan ljusa upp den med linolja och stålull?
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 08 sep 2008, 22:18

Att få bort klarlacken är helt avgörande för vilket slutresultat du kommer få.

Mitt råd är fortfarande att använda lackborttagningsmedel och messingsborste.
Och det tar lite tid.....

Då får du bort all klarlack.
När du sedan vattenpolerar/slipar stocken innan du ska betsa så syns det direkt om man missat klarlack någonstans.
(Eftersom stocken inte suger vatten där)

Ang. T-Sprit i betsen så gör den att färgen går djupare.
Betsar du även närskärningen med den bruna, innan du lägger på den "svarta" så sprider den inte lika mycket.
Om du dessutom oljat stocken när du polerade den, så MÅSTE du använda sprit i betsen för att den överhuvud taget ska fästa.

Allt finns nerprintat i "guiden" ;)

Jag tog bort lacken på en gammal Meteor i går.
För att följa länken så måste du registera dig.


Det tog drygt 3 timmar...
Men får man inte bort klarlacken så är det helt bortkastat att betsa.

Lugnt och metodiskt, ett steg i taget
Klarlack bort.
Polera/Olja.
Betsa.
Vaxa/Lacka/Olja.

Ska du få en jämn fördelning av betsen måste du använda lackborttagningsmedel.
Att slipa bort den, kommer bara förstöra stocken, och du kommer garanterat inte få bort all klarlack endå...
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 09 sep 2008, 17:02

Tack för tipsen Golle! :-) jag lämnade betsningen åt sidan hemma igår...jag fick bort det värsta utav "sjukdoms"-fläckarna på stocken. jag skall se hur den ser ut nu när den är torr och har den inte tillfrisknat så blir det på med lackborttagningsmedlet du rekomenderade. Lade en order på det hos hurricane tidigare idag. En fråga bara om jag oljar nu och jag tycker att det blir fult...går det då att slänga på lackborttagningsmedlet och börja om? eller är det bomstopp med alla modifieringar efter det. Du sade ju att det går att spritbetsa en oljadstock...
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 09 sep 2008, 17:21

Om du oljat stocken MYCKET, så bör du stryka av den med någon förtunning/lacknafta/sprit innan du betsar om den.
Tanken med betsen är ju att den ska sugas upp av träbiten... och det kommer betsen inte bli om stocken är oljemättad.

Stryker du den med förtunning/lacknafta för att få bort oljan, så bör du även "vattna" av stocken efteråt.
Så du får bort "överskottet" innan du betsar, annars kan det bli flammit igen.


De e mycke att tänka på när man ska betsa, men som jag sa tidigare,
så är det lätt om man tar det varligt och inte har bråttom.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 09 sep 2008, 17:42

jo pecis, jag har nog varit lite för ivrig i vanlig ordning....och man lär ju sig av sina misstag. Stocken jag håller på med är ju egentligen inget speciellt alls så det är en bra övningsstock :) Hade varit betydligt värre om jag hade gett mig på min Ben taylor valnötsstock och lekt på detta sätt hehe. Men en sak är säker och det är att den inte blir fulare än vad den var innan, då den var betslackad tror jag hel plain, nu har den en hel del skönhetsfläckar som ger den karaktär. jag skall lägga uppö en bild på den senare så du kan fådig ett lite skratt...men jag skall putsa den lite till innan :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav scratch 10 sep 2008, 21:49

Sådär nu har jag väll gjort färdigt den...även om det blev långt ifrån perfekt.
Tyvärr så fick jag köra på lite lackborttagning efter att jag börjat betsat vilket resulterade i vissa skönhetsfläckar även om jag betsade om den.

Så här blev resultatet iallafall

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Om ni kollar in kolven så har den en viss ljusare fläck, men den får vara en påminnelse om att ingen är perfekt...ungefär som michelangelo´s porträtt av adam och gud i sixtinska kapelltet :wink:


och då såg den ut ungefär så här innan
För att följa länken så måste du registera dig.



Trots allt är jag ändå hyfsat nöjd i vetskapen att nästa stock kommer bli bättre :)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav öberg 11 sep 2008, 05:33

Vad jag kan se på bilderna så ser det jättebra ut! :-)
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Luigi 11 sep 2008, 06:09

Snyggt jobbat scratch! :-)
Användarvisningsbild
Luigi
 
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 jun 2008, 19:49
Ort: Finland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav scratch 11 sep 2008, 10:24

Tack så mycket Öberg och Luigi! Kul att ni gillade den :-) Den är ju helt klart snyggare än vad den var innan...men jag stör mig lite på den där fläcken, men nu orkar jag inte göra om det, men nästa stock så kommer jag vara nogrannare med lackborttagningen kan jag lova :)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Daniel 11 sep 2008, 14:27

Jag gillar den också, gillar mörka nyanser över huvudtaget, skulle vara kul o se den i dagsljus :-)
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav scratch 11 sep 2008, 16:50

tackar! Kul att du gillar den Daniel :-) Alltså bitvis är den fin...men den har vissa skavanker tyvärr.

Mina lärdomar av detta projektet är att

1: Se till att få bort ALL lack innan man betsar
2: Börja inte med att spritbetsa svart i närskärningen, för i början så suger trädet så förbannat mycket färg
3: Gör den ljusare färgen först och spritbetsa gärna 2-3 gånger och ta mer utav betsen på de ställen där man vill ha mörkare nyans, men blanda inte två olika mörka betsar för att få till en mörkare nyans då detta kan ge ett smutsigt resultat, iallafall om man använder svart bets.
4:polera med linolja är bra sedan om man vill ljusa upp vissa partier ytterligare, men svart bets går knappt att få till snyggt utan den sitter där den sitter.
5 När man har spritbetsat stocken och vill måla nätskärningen så är det lämpligast att använda VATTENBASERAD bets, då denna inte sprider sig lika mycket som en spritbets gör och därmed är lättare att hålla innanför nätskärningen. Det är också bra att använda en LITEN akvarellpensel och dutta ut det försiktigt, för efter ett tag så känns det som om man har kontroll och då slinter man ofta till genom att ta för mycket bets och vips så är man utanför nätskärningen.

I nästa projekt skall jag använda magognyfärgad betsolja istället för att göra första lagret efter poleringen, då jag har läst att denna ger jämnast färg när man stryker på den samt att den är bra för att ta fram trädets linjer utan att täcka för mycket.....återkommer med detta projekt :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Patrik 11 sep 2008, 17:45

Det såg ut bra tycker jag nog då bilderna inte var dom bästa kanske :shock:
Har själv betsat ett antal stockar genom åren vilket jag tycker är roligt.
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg


Återgå till Stockar och kolvar

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer