Någon som testat paraffinolja & bivax på kolvar?

Här snackas det om kolvar och stockar till diverse luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Någon som testat paraffinolja & bivax på kolvar?

Inläggav Leopold 03 mar 2019, 21:55

Köpte mig en riktigt gedigen skärbräda i ändträ/ek till mina nya japanska kockknivar.

Bestämde mig att behandla denna med olika blandningar av paraffinolja och bivax, båda ingredienserna såpass att man i princip kan glufsa i sig detta utan medicinska bekymmer alls.

Experimenterade mig fram till att en 3% (viktprocent) inblandning funkade fint för grundinoljning, det sög riktigt bra in i porerna. Blir som en flytande gel i de proportionerna. För ytbehandlingen körde jag ca 15-20% bivax i blandningen, där blir det mer som en pasta typ smör vid rumstemp. Blev en sagolikt fin yta, sidenmatt med härlig lyster och djup och extremt fuktavvisande.

Nu funderar jag på om man inte kunde använda samma på kolvar i valnöt och bok. Någon som testat?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Någon som testat paraffinolja & bivax på kolvar?

Inläggav dorro 04 mar 2019, 09:45

Har inte testat men blir det inte kladdigt då när man håller kolven med en varm hand?
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Re: Någon som testat paraffinolja & bivax på kolvar?

Inläggav Leopold 04 mar 2019, 19:49

Ska erkänna att jag aldrig sett just denna blandning på gevärskolvar, bara för skärbrädor. Jag tror inte att paraffinolja (eng "Mineral oil") härdar alls så det finns nog risk för kladdighet och det vill man inte ha. Det man är ute efter vad gäller skärbrädor är ju doftlöshet och giftfrihet så prio är annorlunda.

Däremot "kinaolja" eller Tung Oil som ersättning för den komponenten på gevärskolvar/pistolgrepp har jag sett (ska polymerisera/härda fint), Birchwood Casey "Tru Oil" om man vill gå på kommersiell stockolja. Samt kokt linolja som även denna härdar men jag gillar inte lukten som sitter i typ forever (testat).

Bivaxkompenenten tror jag på som sista ytbehandling! Inte kladdigt i sig bara en svag doft av honung man kan stå ut med. Finns ju även ett "Renaissence wax" som ska vara bra om man nu inte vill testa bivax för sista finishen, inte provat det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Någon som testat paraffinolja & bivax på kolvar?

Inläggav XXL 04 mar 2019, 20:11

Kommer inte honungsdoften att locka till sig bin och getingar när man är ute med bössan?
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Någon som testat paraffinolja & bivax på kolvar?

Inläggav Leopold 04 mar 2019, 20:21

XXL skrev:Kommer inte honungsdoften att locka till sig bin och getingar när man är ute med bössan?


Haha :-)

Jag är redan en magnet för dylika critters så det gör nog ingen skillnad...

Men allvarligt talat bivax är underskattat, kan mycket väl tänka mig att grunda med säg Tung Oil eller Birchwood Casey True Oil el motsv, sedan dra den sista finishen när det torkat in med en blandning 15-20% bivax och någon av dessa oljor. Borde funka perfekt!

Bara detta med linolja... gillar det inte tyvärr. Luktar som fan alltför länge för min smak men jag är kanske bara en känslig jäkel.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Stockar och kolvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer