Shimsa siktet?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Freerider 24 nov 2018, 19:27

Jag hade samma problem med min HW97k och Falcon T50 med Sport match one piece fäste.

Jag betalade skillnaden och köpte Sport match one piece adjustable fäste. Sedan kunde jag nolla med bara fästet! REKOMMENDERAS!

För att följa länken så måste du registera dig.

Freerider
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 08 jan 2016, 22:04
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 54 gånger i 29 inlägg

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Leopold 24 nov 2018, 19:28

Luftpangarn skrev:Det där med lodlinje, sparar jag en stund. Jag fattar betydelsen. Men jag är en djävel på att uppskatta sådant med ögonen, har jag fått bekräftat genom åren, då jag svarvat. Så för monteringen, nöjer jag mig än så länge med ögonmått. När jag kan skjuta 25mm grupper på 50m, kommer jag definitivt kolla saken! Ligger några år frammåt dock... :-)

Mest akut, är snarast att hålla bössan i lod, som jag tänker. Därvid lag är hårkorset en riktigt god hjälp. När jag var liten, var det enbart siktets överkant som hjälpte. Hårkorset är ännu tydligare.


Ja oftast har man rätt bra koll på att hålla bössan i våg när man skjuter bara genom att kolla hårkorset. Vissa situationer kan man bli ordentligt lurad av dock, tex om du skjuter nerför/uppför på skrå över en slänt. Just där är det nästan helt nödvändigt med ett vapenmonterat vattenpass om man skjuter på litet längre avstånd.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Luftpangarn (24 nov 2018, 19:34)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 19:29

Leopold, ditt tips kommer jag definitivt bära med mig! Finns fyra kombinationeratt använda fästena. Vilket jag inte tänkt på! :thumbupp:

Nu är ju inte sidledsjustering det jag inledde med. Utan problem i höjdled. Men, ju mer jag närmar mig rätt inskjutning, desto mer kommer olika faktorer spela in! :wink:

Själva siktets egenskaper är verkligen bara en del av historien med kikarsikten. Så;

Alla era tips är guld! :Thumbupp:

(Silwer - jag tror ingen vapentillverkare skulle komma på iden att lägga siktesfästesskenor off-center. Däremot skulle en billighetstillverkare av sikten möjligen kunna komma på något sådant, beträffande medlevererade siktesfästen, var min spekulation.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Avalonblower 24 nov 2018, 19:52

Måste man shimsa så har man saker som är defekta eller inte kompatibla med varandra.

Med en Hatsan så kan alla möjliga saker vara konstiga, även om skeva kilspår överlag är mycket ovanligt.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 20:08

Nja Avalonblower, kulbana i höjdled i förhålland till sikte, borde väl kunna påverkas av mycket?

Tex en så enkel sak som val av kulvikt. Och på ett PCP, vilket tryck man jobbar runt. Jag har fått tipset av proton att "sweet-spot" på AT44 är 130bar. Så jag håller mig kring det.

Rekomenderad ammo i annan tråd är något tyngre än jag använder. Men vilket tryck använde han? Å andra sidan, testade han väl grupper, inget annat.

Återigen dock TACK! Jag är gröngöling på nästan alla sätt, så alla råd och tankar är viktiga Avalonblower! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Leopold 24 nov 2018, 20:19

Avalonblower skrev:Måste man shimsa så har man saker som är defekta eller inte kompatibla med varandra.


Håller inte med. Det är rätt känslig optik som används, för att de ska ha max upplösning/skärpa på de mest kritiska avstånden 40 - 50 meter så krävs att man ställt in det så att detta sker med en i stort sett perfekt centrerad kikare. Skärpan blir sämre om man kikar genom optikens ytterkanter typ vid fullt uppskruvad höjdratt, det upplevs då som en "sämre kikare" helt enkelt.

Köpte en rail till min FTP900 som hade en viss "slope" för att kompensera det högre montaget, detta räckte inte fullt ut utan jag fick epoxy-shimsa ca 0,3 mm i bakre ringen för att uppnå optiskt centrerat sikte vid 40 meter som jag valde. Kolla den länkade tråden ovan. Gör jag om det så väljer jag hellre 45 meter men det blev tillräckligt bra med Sightron SIII FT att ha den optiskt centrerad vid 40 m.

_
PS. En del av er kanske har varit med om detta:
- man brukar börja på stationen med att ratta in rätta avståndet till målet med max förstoring, kanske 50x - men *utan* hänsyn till var höjdratten står! Kanske den stod inställd på 10 -15 meter?
- sedan rattar man in rätta avståndet via höjdratten...
- ... för att upptäcka att "fan detta var ju inte helt 100 % skarpt ändå... måste ratta på parallaxen igen...
- och landar på ett justerat avstånd, korrigerar höjdratten och fäller.

Rätta proceduren är naturligtvis att först grovinställa höjdratten i synnerhet om det handlar om trixiga längre mål. Först där - när du hamnar i det optiska centrum av optiken - kan du ha den där ultimata upplösningen som finns inbyggt i ditt sikte!

Missat otaliga gånger på exakt denna procedur och det tar onödig tid. Nu vet jag och nu vet ni hur man alltid borde göra.

Ni får ursäkta om vi råkade hamna på FT-överkurs 3H... men så kan det bli :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Luftpangarn (24 nov 2018, 23:10), börne (24 nov 2018, 23:52)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 23:23

Leopold,

även överkurs 3H kan lära mig som värsta gröngöling, något om hur sikten fungerar. Vad du skriver, är väl att man skall "grovinklicka höjdratten", innan man jagar fininställning. År väl skitbra, om man lär sig det från början?!? :)

Det lilla jag testat, är jag litet paff / störd över att när jag kör tumhjulet, håller jag bössan "oundvikligen" litet annorlunda, än vid skottögonblick. Asirriterande :x Kan förståss bli bättre med övning, som genererar konsistent upprepat vapengrepp - och inställningsgrepp.

Över huvud taget, är jag nu vansinnigt medveten om, att vapengreppet skall vara sjukt inreperterat. Sitta i ryggmärgen, som att cyckla eller simma, typ. Så var det med min Diana 35 när jag var barn, inser jag nu. Men med medvetenhet om vad det är man övar, desto mer effektivt når man resultat, tänker jag. (Det finns många aspekter av övning, jag nämner bara en som känns väldigt viktig för mig just nu.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav börne 24 nov 2018, 23:47

Leopold skrev:_
PS. En del av er kanske har varit med om detta:

Nu när du säger det är det ju löjligt uppenbart, ska försöka lära in detta i rutinen!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Nitro 25 nov 2018, 00:07

Jag har också chimsat förr dels för att jag var nybörjare och inte visste bättre och dels för att jag hade en begränsad ekonomi.

Men nu är det bara SportMatch justerbara på mina seriösa bössor.
Dem är ganska dyra i inköp, men man får komma ihåg att även om jag säljer bössan så behåller jag dessa fästen och har till nästa bössa.
Så ser man det som en livstidsinvestering så är det överkomliga pengar.

Sen är det ju så också att ifall man inte har för höga krav på prestanda så funkar det såklart även med billigare. Ska man bara plinka så kan absolut chimsning fungera med risk för att siktet tar stryk.

Vet att inom krut så finns det fästen som kostar 3000:- och då känns det genast billigt med SportMatch.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Archon 25 nov 2018, 09:59

Nitro skrev:Jag har också chimsat förr dels för att jag var nybörjare och inte visste bättre och dels för att jag hade en begränsad ekonomi.

Men nu är det bara SportMatch justerbara på mina seriösa bössor.
Dem är ganska dyra i inköp, men man får komma ihåg att även om jag säljer bössan så behåller jag dessa fästen och har till nästa bössa.
Så ser man det som en livstidsinvestering så är det överkomliga pengar.

Sen är det ju så också att ifall man inte har för höga krav på prestanda så funkar det såklart även med billigare. Ska man bara plinka så kan absolut chimsning fungera med risk för att siktet tar stryk.

Vet att inom krut så finns det fästen som kostar 3000:- och då känns det genast billigt med SportMatch.


Håller med dig. Shimsa känns sååå 1980-tal på något sätt. Sånt man höll på med när man var ung och skulle hålla på och experimentera med sina billiga fjäderbössor bara för att se vad man kunde göra med dem. Men utvecklingen går framåt. Finns ingen anledning att shimsa när det finns justerbara fästen att köpa. Har man råd att köpa bössa och sikte har man råd att köpa rejäla fästen också. Bara dumsnålt att försöka spara in på sådant.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 25 nov 2018, 11:38

SpotsMatch verkar ju kosta obetydligt mer än vilka ringar som helst;, tex;

För att följa länken så måste du registera dig.



Om ett par vanliga ringar kostar 2-300kr, så behöver man tydligen bara lägga till 100-150kr. Eller har jag missförstått något?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Chris 25 nov 2018, 12:27

Luftpangarn skrev:
Om ett par vanliga ringar kostar 2-300kr, så behöver man tydligen bara lägga till 100-150kr. Eller har jag missförstått något?


Ja, det verkar som att du har missförstått :)
Vill du undvika chimsning och det handlar ju tråden om är det justerbara fästen du ska ha : För att följa länken så måste du registera dig.


eller fulljusterbara i höjd- och sidled: För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Chris 25 nov 2018, 12:29, redigerad totalt 2 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Shimsa siktet?

Inläggav börne 25 nov 2018, 12:36

Chris skrev:Vill du undvika chimsning och det handlar ju tråden om är det justerbara fästen du ska ha : För att följa länken så måste du registera dig.


Samma fästen som TS själv länkar till! HTO71 som inte är justerbara.

Dessa är justerbara i höjdled... För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Nitro 25 nov 2018, 12:49

Luftpangarn skrev:SpotsMatch verkar ju kosta obetydligt mer än vilka ringar som helst;, tex;

För att följa länken så måste du registera dig.



Om ett par vanliga ringar kostar 2-300kr, så behöver man tydligen bara lägga till 100-150kr. Eller har jag missförstått något?

Nä du har inte missförstått, du är på rätt spår men de du länkar till är inte justerbara och därför billigare.
Min favorit är endels som kostar 72 Euro. De är för 30 mm. tub. Dock blir det lite trångt med ZOS siktet på grund av placeringen av paralaxratten på det siktet, så jag fick fila bort 2mm på fästet.
För att följa länken så måste du registera dig.



2 dels har jag inte provat men de håller garanterat lika hög klass.
För att följa länken så måste du registera dig.



eller
För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Shimsa siktet?

Inläggav börne 25 nov 2018, 12:56

Nitro skrev:2 dels har jag inte provat men de håller garanterat lika hög klass.

Tänk på det bara att har man magasin eller singelladdar en PCP blir det rätt trångt om man har endelsfäste, till fjäderpangen föredrar jag dock endels fäste!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 25 nov 2018, 13:22

Det var nyttigt att prova att montera siktet på Artemis CR600W och QB78 bössorna. Dels kan man förståss inte skjuta ihop ringarna hut mycket som helst på siktet (det har ju en "klump" på mitten :lol: ) , dels hade laxspåren begränsningar i läng och placering bakom och framför magasinet, och sedan frågan om magasininstick på höger eller vänster sida, och sist magasinets höjd. Alltså en djäkla massa parametrar en nybörjare verkligen inte tänker på. (På Artemis matades tex magasinet in från vänster = glöm tumhjul.)

Om man inte är bombis på att fästet för alltid skall sitta på ett visst gevär, tänker jag att tvådelat är mer flexibelt, även om det tydligen är litet sämre.

Helst bör man nog köpa så att ena fästet har längsgående "svanhals" - det gör ju att ännu mer flexibelt.

(Fästena jag fick med är nog ok - de har nämligen rekylstoppskruv, vilket jag gissar att billighetsfästen inte har?!)

Än en gång har jag lärt mig något här :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav börne 25 nov 2018, 14:09

Luftpangarn skrev:tänker jag att tvådelat är mer flexibelt, även om det tydligen är litet sämre.

Sämre skulle jag kanske inte påstå, sitter däremot stabilare, men som sagt fungerar dåligt på PCP, på en rekylerande fjäderbössa är det en fördel!
Luftpangarn skrev:Helst bör man nog köpa så att ena fästet har längsgående "svanhals" - det gör ju att ännu mer flexibelt.

Använder själv HETO38C på min FT rigg för att få så långt mellan fästena som möjligt, det du skriver om att man inte kan ha dom för nära då det sitter en "klump" där så ska man inte spänna för nära, det råkade Batistuta göra & då fungerade inte parallax justeringen & sidohjulet gick inte att vrida då det klämde för hårt!
För att följa länken så måste du registera dig.



Luftpangarn skrev:Fästena jag fick med är nog ok - de har nämligen rekylstoppskruv, vilket jag gissar att billighetsfästen inte har?!

Det är inget tecken på att det är kvalitet, det har dom flesta Kina fästen också.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 25 nov 2018, 17:20

"klumnpen" på mitt sikte, börjar med en svag radie upp från tuben. Jag är djäkligt noga att hålla avstånd redan till denna med ringarna. Över huvud taget tänker jag, att man skall ta i med förnuft, när man drar åt skruvarna i infästningarna. Inte ta i för kung och fosterland, ens med en vanlig liten insexnyckel.

Jag vet bara inte hur man lär folk omdöme när det gäller moment / skruvåtdragning. I min andra hobby, modellånglok, finns folk som lyckas dra av små M3-M1,7 mässingsskruvar ständigt och jämt. Som liksom inte lär sig / har någon fantasi om vad grejorna tål. (Jag har M1 kupolmuttrar... som en kompis kommenterade "-Rena teknikporren!" :smt016 Jag håller med. Jag kan liksom bara ta fram och titta på muttrarna och njuta. Helvrickat. :oops: Har hitills bara använt dem vid ett tillfälle.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Föregående

Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer