Krycka för gubbögon (ackommodation)

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav Luftpangarn 09 nov 2018, 09:53

Det är svårt att lära en gammal hund som jag att sitta. :-) Det här med kikarsikten är nytt för mig. Och även om kikarsikten drastiskt underlättar, vilket gör iden lättare att smälta, så går gamla ränder från min ungdom inte riktigt ur. Jag märker att jag trots påtagliga problem, tjurskalligt försöker skjuta med öppna sikten också, trots dimmiga mål. Blir litet gissningslek liksom. :roll:

Jag har nämnt och frågat kring denna tilläggslins (?) med sugkopp att sätta på vanliga glasögon. Finns något liknande att köpa i Sverige? Är det någon som har erfarenheter?
För att följa länken så måste du registera dig.



Dessa "evighetshäftande" diopterlappar från USA sälj av Hurricane för 299kr (ganska häftigt för två klisterlappar);
För att följa länken så måste du registera dig.



Gör det själv varianten;
För att följa länken så måste du registera dig.



Gör det själv gjorde jag först utan att ha sett filmen, och misslyckades kapitalt, trots att även jag använde telp som bländare. Jag har fått bättre resultat efter att ha sett filmen, men inte riktigt lyckat. Jag får påtagligt nedsatt ljusstyrka, samt mkt tunna gråa hårstrån / spindelväv i bilden. Kan bero på klistertrådar? Likaså är det hopplöst att inte få "vulkanform" på hålet. :thumbner: (Jag fär ruskiga fantasier om makuladegeneration som avser gula fäcken. Nåja, jag bör ändå träffa ögonläkare.)

Har någon testat att tillverka dioptersikten, eller tom just ovanstående?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav Luftpangarn 09 nov 2018, 10:47

Hittade just återanvändningsbar solskyddsfilm på biltema för 65kr, samt min gamla "skärphålstång" vars minsta hålstans faktiskt klarade ett papper! (minst använda, typ lagom för klockarmband) Ger ju ettt lövtunnt diopterhål att häfta på mina glasögon. Förra gången stansade jag i plasttejp, men hålet i pappret är lovande. Mao återkommer jag med rapport, trol i kväll :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav sfe 09 nov 2018, 14:24

Intressant. Jag ser fram emot att få läsa om resultatet.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav Frankie 09 nov 2018, 14:34

[quote="Luftpangarn"]Det är svårt att lära en gammal hund som jag att sitta. :-) Det här med kikarsikten är nytt för mig. Och även om kikarsikten drastiskt underlättar, vilket gör iden lättare att smälta, så går gamla ränder från min ungdom inte riktigt ur. Jag märker att jag trots påtagliga problem, tjurskalligt försöker skjuta med öppna sikten också, trots dimmiga mål. Blir litet gissningslek liksom. :roll:

Jag har nämnt och frågat kring denna tilläggslins (?) med sugkopp att sätta på vanliga glasögon. Finns något liknande att köpa i Sverige? Är det någon som har erfarenheter?
För att följa länken så måste du registera dig.



Dessa "evighetshäftande" diopterlappar från USA sälj av Hurricane för 299kr (ganska häftigt för två klisterlappar);
För att följa länken så måste du registera dig.



Som om inte 299kr vore nog så illa:( så tillkommer likaså frakt med +69kr :smt021
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav Frankie 09 nov 2018, 14:48

Kollade marknaden vid eBay.com och priserna ligger o pendlar omkring 260kr från Australien inkl kostnadsfri frakt to Old Sweden.
Men är inte dessa s.k EyePal ett lågbudget alternativ till traditionella skyttebrillor som man ibland kan finna hos bl.a Tradera för ett par hundralappar.

Luftpangarns andra alternativ med sugpropp som anbringas direkt på de befintliga brillorna tycker jag ser lite tveksam ut, linsen som förmodligen är tillverkad i plast ser grumlig ut. (kanske en synvilla)
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav Leopold 09 nov 2018, 18:18

Finns en del skrivet på forumet om detta, tex den här tråden med rätt nya inlägg: viewtopic.php?f=3&t=7848
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav Luftpangarn 13 nov 2018, 13:31

Nu har jag provat flera varianter, och tycker att jag har kläm på hur detta fungerar. Jag anser att det drastiskt förbättrar skärpedjup, skärpa och kontrast. Så kommer du bli hjälpt? Det vågar jag ändå inte tvärsäkert lova. Men borde du prova? Det tycker jag! Experimentkostnaden är mycket låg. Återanvändbar solfilm från Biltema för 65kr + håltång från tex Clasolsson. De har två varianter, en för 50kr, en dyrare för 120kr. Jag har inte sett dem, min är säkert 30 år gammal, och av enklaste kvalitet. Om du köper en ny, välj den modell som kan göra minst hål.

Rundlarna som går att köpa, ser ut att ha mystiskt stora "bländarhål" på bilderna, men det kanske finns en tunnare film med mindre bländarhål i de stora hålen? Stora bländarhål ger ingen effekt, enligt mina test.

Youtubefilmen är konstig, jag kan inte få hans metod att fungera alls. Grundproblemet är att plasttejp och solfilm är elastisk och "läker" ett hål man gör med en grov nål. I solfilmen har hålet helt försvunnit efter någon minut! Därför krävs att man kan stansa ur en rundel i solfilmen. Förmodligen har youtube gubben rätt i en sak, att bilden förstörs av fransiga kanter på bländarhålet, så håltång är nog ett krav.

Ju mindre bländarhål, desto bättre, misstänker jag, så välj som sagt tången med minsta möjliga stansdiameter. Någonstans i mina samlingar, skall jag ha en extremt grov injektionsnål, som skulle vara intressant att göra ännu mindre bländarhål med. Nuvarande är ca 1,5mm diameter. (Jag började återfylla bläckpatroner långt innan återfyllnadskit fanns, för det bad jag en datorintresserad läkarvän om den grövsta nål han hade :-) Gjorde egna färgutskrifter också - fast bara text och figurer.) Sådana kanyler som används för att tappa blodprover i provrör, borde väl också kunna funka? Om någon annan här har försänkningar i sjukvården och kan testa?!

Sedan verkar avståndet till ögat vara viktigt. Det skall ligga nära, enligt mina experiment. Att fästa dem på vanliga glasögonen fungerar för mig. Förmodligen bidrog ett för stort avstånd till ögat till att mina första försök med skyddsglasögon misslyckades. De är väldigt "utkurvade" med långt avstånd från glaset till ögat.

Först testade jag med enbart ett bländarhål för ena ögat, och skygglapp för andra. Men riktigt stor effekt får man med en bländarhålslapp för vardera ögat.

Gör så här;
Klipp till fyra generöst tilltagna solfilmsbitar, för att det skall bli lättare att justera placeringen. (Jag köpte "10% svart" - vad farao det nu står för?!?) Sätt ihop dem till dubbla lager för minimalt ljusgenomsläpp - jag inbillar mig att bländarhålet blir mer effektivt då. Tryck ihop ordentligt, så lär de inte dela på sig igen! Stansa bländarhålen mitt i. Min skruttång har inte något vidare passning mellan stans och mothållsdynan, så jag tejpade ett dubbellager plasttejp på dynan. Då hörs ett tydligt snäpp när hålpipan går igenom. :)

Med glasögonen på, tog jag fasta på ett föremål med höger öga, och strävade att inte flytta blicken, och flyttade runt bländarhålslappen tills jag tyckte bländarhålet verkade vara mitt för pupillen. I mitt fall, verkar det vara i stort sett centrerat på glasögonglaset, fast litet i överkant. Om det finns någon optiker här, som kan ge bättre tips, vore jag tacksam! Tryck fast lappen i detta läge.

Ta nu den andra bländarlappen, och flytta runt den på andra glasögonglaset, tills båda titthålen sammanfaller i ett enda runt titthål.

Just för att man behöver kunna flytta runt åtminstone ena bländarlappen vid varje tillfälle, tycker jag det är praktiskt om de är stora. Testade två små rundlar, men de blev ett elände att fippla med när jag skulle justera placering. Om det gör optisk skillnad, hann jag liksom inte bilda mig en uppfattning om, innan jag kastade dem. :lol:

Det blir väldigt vilsamt för ögonen att på detta sätt sikta med båda ögon öppna!

Jag förvarar lapparna i litet vikt bakplåtspapper i en plastpåse.

(Biltema varnar för att solfilmen inte får användas på plastglas. Kanske smälter den ihop med plastglaset? Har du plastglasögon, vete farao om du skall testa detta. Iaf inte lämna lapparna sittande på glasögonen mellan skyttetillfällen.)

Nu återstår för mig att hitta bättre kontrastfärger för sikte och korn. :wink:


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav Leopold 13 nov 2018, 14:02

Fast du kan bara ha nytta av irisbländare på siktögat, det är där du vill öka skärpedjupet så att både korn och sikte har fokus och även bättre fokus på målet.

Skjuter man med båda ögonen öppna så är det fortfarande bara siktögat man siktar med, "icke-siktögat" kommer inte att ha korn & sikte linjerat mot målet och ger inget informationsmässigt bidrag för just själva siktandet (men kan hjälpa skyttet på andra sätt).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav Frankie 13 nov 2018, 15:28

Annars lär de väl fungera som världens mest effektiva solbrillor med bländare 1: 1,2
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Krycka för gubbögon (ackommodation)

Inläggav Luftpangarn 14 nov 2018, 11:40

Jag trodde verkligen jag testat ut alltihopa mycket nogrant i måndags. Ett skikt / två skikt solfilm, större eller minst möjliga - med just min håltång - bländarhål. Med eller utan skygglapp för andra ögat. Pga eländigt dåligt blygrått dagsljus, tog det tid att verkligen bestämma sig för vinster i skärpedjup och kontrast.

Jag upplever att det finns en viss ljusförlust, åtminstone om dagsljuset redan från början är svagt. Igår däremot, då tom solen visade sig en timme (Halleluja!), upplevde jag inte alls detta som problem.

Och igår kunde jag också definitivt konstatera alla vinsterna med en bländarhålslapp! :Thumbupp: Jag tror jag kommer använda det mycket i fortsättningen! Så jag rekomenderar det varmt! (Vill du testa superbilligt, ta en plasttejprulle, och be en skomakare klippa ett antal hål i en tejpremsa, att testa med. Du får visserligen nöjet att tvätta bort klisterrester från glasögonglaset efteråt, men det borde funka som test. Eller kanske en bit svart sopsäck?)

Problemet med en påklistrad skygglapp för ena ögat, är att man åtminstone behöver "ledsyn" nog att kunna ladda om, om man skjuter upp glasögonen i pannan. :lol: Så skjuter man inte jättemycket, kanske blunda med ena ögat trots allt är enklare.

Vad jag däremot inte hade testat ordentligt igår tisdag lunch, då jag postade, var att använda två bändarhål. Det slog mig där på morgonen, att de där köpelapparna ju verkade vara två bländarhålslappar, enligt vad som syns på bilderna. Det enda jag inte testat dagen innan. Så jag fixade till en andra bländarhålslapp, men jag testade bara kort att gå ut och sikta och titta på litet avlägsna träd och kraftledningsstolpar.

Jag borde ha testat varianten med två bländarlappar ordentligare innan jag skrev inlägget. Förlåt! Jag har blivit tilltagande medveten om, och blivit allt mer störd över hastigt hopkomna youtube filmer, med icke fungerande eller på annat sätt ovederhäftiga framställningar. Och så lyckas jag åtminstone delvis klanta till det själv. Stön. :oops:

Dels trodde jag väl pga bilderna på köpelapparna att det nog var rätt. Dels spelar mina personliga förutsättningar in. Jag har nämligen alltid litet okontrollerat kunnat sikta med antingen ena eller andra ögat, och ibland hållit båda ögonen öppna, och trott att jag siktat med båda ögonen. Vilket ju dock Leopold väl beskriver, är tekniskt omöjligt.

Efter att ha skrivit inlägget, gick jag glad i hågen för att skjuta litet på riktigt, i det något bättre dagsljuset, än vad som bjudits föregående 10 dagar. Första 30 skotten gick allting lysande.

MEN, sedan började underligheterna. Det enda sammanfällda sikthålet, gled plötsligen isär i två tittgluggar. Justering av lapparna hjälpte inte riktigt. Och så började pipan och siktena att hoppa mellan ögonen. Jag blev bara mer och mer förvirrad. Fattade inte ett smack av vad som försigick. Till slut gav jag upp tvålappssystemet, och använde bara en lapp, för antingen ena eller andra ögat.

En bra sak med detta experiment, var att jag upptäckte att mitt vänsteröga verkar funka bäst att sikta med. Så inget ont, som inte har något gott med sig. Så för pistolskytte får det nog bli vänster öga i fortsättningen.

Slutsats; Använd en enda bländarhålslapp! Och det ger klara vinster, enligt mig.

(Om någon får händerna på köpelapparna, vore det intressant att få veta varför de används i par?)
Senast redigerad av Luftpangarn 14 nov 2018, 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer