Rödpunkt eller holografiskt?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Eraizer 02 okt 2018, 15:07

Hej på er!

Funderade på att slänga på annat sikte på en hw45:a men vet inte riktigt vad.
Jag har kollat på några rödpunktssikten och holografiska men jag har ingen aning om vad som funkar,inte funkar eller vad som är bra och inte bra.
Första frågan är om man måste kolla på något speciellt eftersom det är ett fjädervapen, kan dom ta skada av tex rekylen?
Vad är att föredra av rödpunkts eller holografiskt på en fjäderpicka, eller är det högst personligt vad man väljer? jag tänkte om det fanns några fördelar/nackdelar när man monterar på pistol?
Jag har sett att det på en del holografiska sikten går att byta mellan olika hårkors. bu eller bä?

en hel massa frågor men det finns mycket kunskap här på forumet så jag är säker på att ni har en massa bra tips :smt021
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav börne 02 okt 2018, 16:50

Rödpunkt blir sjukt stirrigt... kanske kul om man ska plinka på burkar, skjuta på tavla blir jobbigt!

Ingen pistolskytt själv men lyssnat på dom i klubben & själv sett hur den röda pricken irrar runt på tavlan!

Men det beror ju på vad man är ute efter för skytte!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Archon 02 okt 2018, 18:58

Eraizer skrev:Hej på er!

Funderade på att slänga på annat sikte på en hw45:a men vet inte riktigt vad.
Jag har kollat på några rödpunktssikten och holografiska men jag har ingen aning om vad som funkar,inte funkar eller vad som är bra och inte bra.
Första frågan är om man måste kolla på något speciellt eftersom det är ett fjädervapen, kan dom ta skada av tex rekylen?
Vad är att föredra av rödpunkts eller holografiskt på en fjäderpicka, eller är det högst personligt vad man väljer? jag tänkte om det fanns några fördelar/nackdelar när man monterar på pistol?
Jag har sett att det på en del holografiska sikten går att byta mellan olika hårkors. bu eller bä?

en hel massa frågor men det finns mycket kunskap här på forumet så jag är säker på att ni har en massa bra tips :smt021


Jag har själv lyckats förstöra ett par rödpunktsikten genom att montera dom på fjäderbössor. Men det var riktigt billiga skitsikten, max 400 kronor. Så ja, dom är känsliga för rekylkraften från fjäderbössor, i alla fall dom billigare varianterna. Därför har jag inga rödpunktsikten eller reflexsikten på mina fjäderbössor längre, däremot på mina airsoftvapen. Rödpunktsikten är lite enklare och drar inte lika mycket ström som holografiska och batteriet varar därför längre. Rödpunktsikten är väldigt bra för plinking på burkar och dylikt, men ganska dåliga för tavelskytte. Det kan vara svårt att hålla pricken still på tavlan, plus att pricken kan skymma själva målet om det är för litet, vilket gör det ännu svårare. Att kunna byta mellan olika hårkors är definitivt en fördel och ger dig fler valmöjligheter. Jag kan byta mellan prick, hårkors och cirkel på flera av mina sikten (billig Kina-skit). Ett holografiskt sikte av god kvalitet är inte lika känsligt för parallax-skiftningar som ett rödpunktsikte, dvs träffpunkten är alltid densamma oavsett vid vilken vinkel du tittar genom siktet. Men jag vet inte om dom billiga sikten jag köpt genom åren där man i och för sig kan byta mellan olika typer av riktmedel kvalar in som äkta holo-sikten.
Senast redigerad av Archon 02 okt 2018, 19:17, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Bronze45 02 okt 2018, 20:09

Jag tror många har dålig erfarenhet av rödpunktsikten på grund av att man köper för billiga prylar helt enkelt.
Ett högkvalitativt rödpunkt av reflextyp för seriöst sportskytte börjar någonstans vid 2000kr. Det är högprecisionsinstrument som vilket annat optiskt sikte som helst och ska klara upprepade rekyler från grovkalibriga krutvapen och kostar därefter. Man bör heller inte välja större punkt än 3 MOA om man vill skjuta på tavlor. Det är också bra om man kan variera punktens ljusstyrka i så många steg som möjligt för att anpassa till omgivningsljuset. Jag har dålig erfarenhet av automatisk ljusreglering.
Stora fördelen med reflextypen är att man lätt kan sikta med båda ögonen öppna. Vilket jag tycker lämpar sig väl med pistolskytte.
Sedan är det som det mesta; en smaksak om man gillart eller ej ;)

Jag har själv beställt ett Delta Optical med en punkt på 2 MOA till min HW45. Kan återkomma med en review om intresse finns :)
Walther LP500 Basic Blue Angel .177
Air Arms S410f Classic .22 - Hawke AirMax Compact 6-24x50
Hatsan Dominator 200W LW Carbine .25 - Delta Optical HD26
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
ASG Dan Wesson 715 4" .177
Användarvisningsbild
Bronze45
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 19 sep 2018, 22:24
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LP500

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav börne 02 okt 2018, 21:00

Bronze45 skrev:ska klara upprepade rekyler från grovkalibriga krutvapen

Vet inte hur det är med rödpunktsikte men det som knäcker ett vanligt kikarsikte är den dubbelriktade rekylen i ett fjäderdrivet luftgevär!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Bronze45 02 okt 2018, 21:51

börne skrev:Vet inte hur det är med rödpunktsikte men det som knäcker ett vanligt kikarsikte är den dubbelriktade rekylen i ett fjäderdrivet luftgevär!

Tack! Det kan vara bra att veta den dagen en fjäderbössa med kikarsikte ska införskaffas :)

De rödpunktsikten jag tänker på är i regel designade för att kunna sitta direkt monterade på en pistolmantel och snäppa fram och tillbaka under avfyrning.
Kanske inte samma sak som en fjäderbössa men det borde inte vara några problem. (hoppas jag)
Walther LP500 Basic Blue Angel .177
Air Arms S410f Classic .22 - Hawke AirMax Compact 6-24x50
Hatsan Dominator 200W LW Carbine .25 - Delta Optical HD26
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
ASG Dan Wesson 715 4" .177
Användarvisningsbild
Bronze45
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 19 sep 2018, 22:24
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LP500

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Eraizer 02 okt 2018, 21:55

Tack för svar och tips alla!
Lutar nog mest mot ett holografiskt just nu och då kommer givetvis en följdfråga,
Finns det nån som kan tipsa om ett hyfsat holografiskt som ligger i en hyfsat human prisklass? Hyfsat är ju väldigt svävande, men låt oss säga, ett holografiskt som håller en bra standard, som håller för rekylen från en fjäderpicka och som håller en någorlunda standard. De billigaste kinaprylarna kanske man inte ska satsa på, men nått som jag som "fritidsskytt" kan nöja mig med ett tag framöver :)
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Archon 02 okt 2018, 23:06

Eraizer skrev:Tack för svar och tips alla!
Lutar nog mest mot ett holografiskt just nu och då kommer givetvis en följdfråga,
Finns det nån som kan tipsa om ett hyfsat holografiskt som ligger i en hyfsat human prisklass? Hyfsat är ju väldigt svävande, men låt oss säga, ett holografiskt som håller en bra standard, som håller för rekylen från en fjäderpicka och som håller en någorlunda standard. De billigaste kinaprylarna kanske man inte ska satsa på, men nått som jag som "fritidsskytt" kan nöja mig med ett tag framöver :)


Ja, du...

Ska du ha ett äkta holosikte av bra kvalitet lär du få punga ut med en hel del. EO Tech tillverkar holografiska sikten som kostar x antal tusenlappar, bra mycket mer än din Hw 45:a (och är dessutom stora och otympliga). Docter Sight III är lite billigare (och smidigare), runt 4-5000 skulle jag tippa. Det finns billiga kopior på EO Tech (Kina-tillverkade, så klart) av fabrikatet Element (som t.ex Element XPS 3-2). Inte alls lika bra som originalet, men bra mycket billigare. Runt tusenlappen. Passar fint till airsoft-vapen. Nedan ett annat holografiskt sikte på runt tusenlappen. Om det är bra eller dåligt för dina behov är inte lätt för mig att avgöra. För mina behov är det förmodligen alldeles utmärkt. För mig är rödpunktsikten/holografiska sikten grova riktmedel som jag använder mot mål som t.ex andra airsoftspelare eller om jag vill skojpanga lite burkar på gården. Vill jag ha mer precision använder jag vanliga järnsikten eller kikarsikte.

För att följa länken så måste du registera dig.



Edit: Holografiska sikten tenderar att vara större, tjockare och otympligare än rödpunktsikten/reflexsikten. Kanske inte så smidigt för en pistol.
Senast redigerad av Archon 03 okt 2018, 09:14, redigerad totalt 3 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Archon 02 okt 2018, 23:14

Bronze45 skrev:Jag tror många har dålig erfarenhet av rödpunktsikten på grund av att man köper för billiga prylar helt enkelt.
Ett högkvalitativt rödpunkt av reflextyp för seriöst sportskytte börjar någonstans vid 2000kr. Det är högprecisionsinstrument som vilket annat optiskt sikte som helst och ska klara upprepade rekyler från grovkalibriga krutvapen och kostar därefter. Man bör heller inte välja större punkt än 3 MOA om man vill skjuta på tavlor. Det är också bra om man kan variera punktens ljusstyrka i så många steg som möjligt för att anpassa till omgivningsljuset. Jag har dålig erfarenhet av automatisk ljusreglering.
Stora fördelen med reflextypen är att man lätt kan sikta med båda ögonen öppna. Vilket jag tycker lämpar sig väl med pistolskytte.
Sedan är det som det mesta; en smaksak om man gillart eller ej ;)

Jag har själv beställt ett Delta Optical med en punkt på 2 MOA till min HW45. Kan återkomma med en review om intresse finns :)


Är det detta? Kanske något för trådskaparen. Verkar vara ett riktigt fint sikte.

För att följa länken så måste du registera dig.



Själv tycker jag mig inte ha några dåliga erfarenheter av billiga rödpunktsikten utom på just fjädervapen. Funkar klockrent för mina högst blygsamma behov. Men men, vi är ju alla olika.

Här är ett annat lite billigare Delta sikte:

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Archon 02 okt 2018, 23:53, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Archon 02 okt 2018, 23:53

"Vattentät och skottfast konstruktion"

För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Archon 03 okt 2018, 09:43

Ett litet smidigt sikte för handeldvapen. Förvisso Weaver rail, men finns ju adapters att köpa.

För att följa länken så måste du registera dig.

Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Eraizer 04 okt 2018, 12:40

återigen, tack för alla tips och synpunkter. ska försöka grotta ner mig mer i vad man ska satsa på och vad som fungerar på en fjäderpicka utan att ta stryk. hade väl eg inte tänkt lägga ut en hiskelig massa pengar då det är mest för skoj och jag är lite nyfiken då jag aldrig ägt den här typen av sikten. kommer någon på något mer trevligt i ämnet eller har tips på olika sikten så tar jag gärna emot alla tips som finns.

nu plingade det iaf precis till i telefonen att jag har ett paket laddat med en hw45:a att hämta ut. blir nog ett par serier ikväll :)
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Rödpunkt eller holografiskt?

Inläggav Bronze45 04 okt 2018, 18:19

Archon skrev:
Är det detta? Kanske något för trådskaparen. Verkar vara ett riktigt fint sikte.

För att följa länken så måste du registera dig.




Nära :-P Det är den större modellen med 26mm objektiv jag har beställt.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det verkar vara lång leveranstid på den, dock. Väntar fortfarande på att den ska skickas.
Walther LP500 Basic Blue Angel .177
Air Arms S410f Classic .22 - Hawke AirMax Compact 6-24x50
Hatsan Dominator 200W LW Carbine .25 - Delta Optical HD26
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
ASG Dan Wesson 715 4" .177
Användarvisningsbild
Bronze45
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 19 sep 2018, 22:24
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LP500


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer