Bushnell kikarsikte från Wish?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav Axis 25 nov 2017, 11:25

På Wish säljer dom 6-24×50 kikarsikten för 175:- plus 75:- i frakt.
Någon som har testat dem? Inga pengar ju, lite nyfiken till min HW95
/Mvh Thomas
Axis
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:14
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav sfe 25 nov 2017, 11:35

Undrar om det är äkta vara? Såg att det var fler än en säljare som låg under SEK 200 för dessa. Jag har ett UTG jag köpte för 500 från Ali som är tillräckligt bra på min FWB 300 för att inte vilja byta det mot nåt annat än ett som är MYCKET MYCKET Bättre men ~sek250 är nästan så att man har lust att köpa bara för skoj skull. Även om jag jag inte har någon bössa att sätta det på nu så... kan ju alltid använda den som snålex målkikare.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav Axis 25 nov 2017, 11:48

Gick in nu och skulle lägga order. Men då kommer det upp en ruta om man vill ha 4-9x30 eller 6-24x50 osv. Priset som står först är för 4-9×30
6-24×50 kostar 315:- plus 105:- i frakt.
Inte dyr det heller men inte 175:-

Behöver man 6-24x50 eller räcker 4-16x40?
/Mvh Thomas
Axis
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:14
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav sfe 25 nov 2017, 12:10

Lade alldeles precis märke till samma sak. Fortfarande prisvärt, tror jag, men impulsköpet är väl inte längre aktuellt. Jag behöver ju egentligen inget mer sikte i den här klassen.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav Axis 25 nov 2017, 12:19

Beställde ett 6-24×50 kostade 375:- totalt med black Frida tabbat. Får se hur det står sig mot mitt BSA 4×40 som är jättebra men ingen zoom.
Senast redigerad av Axis 21 dec 2017, 23:08, redigerad totalt 1 gång.
/Mvh Thomas
Axis
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:14
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav Axis 21 dec 2017, 22:54

Fick siktet i går . Otroligt mycket för pengarna. Fint hus i snyggt lackerad metall. Möjlighet till belyst hårkors funkar utmärkt. I kanterna på linserna ser man att passningen inte är lika bra som på sikten för 25.000:-
Fästena passade inte mina kilspår i mitt HFW95.

Siktet var väldigt stort. Kanske inte behöver 50 mm ...Funderar på ett mindre med tex 6-16×40 i stället..
Senast redigerad av Axis 22 dec 2017, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
/Mvh Thomas
Axis
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:14
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Axis för detta inlägg
hegge (29 dec 2017, 17:36)

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav sfe 22 dec 2017, 21:03

Det kanske släpper in lite mer ljus än ett 40? Å andra sidan kanske kvalitén har större betydelse här, dvs att ett dyrare 40-sikte ändå är ljusare än det 50-siktet?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav Axis 22 dec 2017, 22:49

Ja skall man ha så mycket zoom som 24 så är 50 mm objektiv öppning säkert bra.
Det är ju skillnad på riktig jakt i gryning men med luftgevär har jag inga problem med att det är för mörkt Detta siktet har ju night vision så hårkorset lyser om det är lite mörkt. Faktiskt väldigt bra!
/Mvh Thomas
Axis
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:14
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav Chris 23 dec 2017, 09:48

man undrar ju hur länge det kan funka med sånna varuförfalskningar. Det är ju en sak att tillverkar liknande produkter och säljer de under eget namn än att skriva "Leupold, Svarofski och Carl Zeiss" på grejerna och översvämmer den europäisk marknad med t.x. sikten som kostar inte ens 300 spänn.
Problemet är ju inte nytt och i tyskland får man allt oftare post från tullverket och norariatskanslier att man ska godkänner ett förstörandet av sånna varor inom 10 dagar... gör man inte det så får man även står för de kostnader plus ett böte.
Alla stora märkesföretag oavsett vad de tillverkar har stora problem med att deras namn används olagligt och det blir spännande att se vad som händer när dem första Svarofski och Leupold eller Zeiss-kopior dyker upp på begagnadmarknaden och folk känner sig lurad i.f. man blir inte påpekad att det är en varuförfalskning.
Senast redigerad av Chris 23 dec 2017, 09:49, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav _mik_ 23 dec 2017, 10:37

Chris skrev:Problemet är ju inte nytt och i tyskland får man allt oftare post från tullverket och norariatskanslier att man ska godkänner ett förstörandet av sånna varor inom 10 dagar... gör man inte det så får man även står för de kostnader plus ett böte.



Det där berörs inte enskilda konsumenter av då det är helt legitimt att köpa en förfalskad vara för eget bruk. Det är först om man köper för att sälja vidare som det blir olagligt varumärkesintrång så det är oftast kvantitet eller beställarens kategori som avgör vad som händer. Av den anledningen har det poppat upp massor med säljare som kör med det otyg som benämns "drop shipping" vilket innebär att de säljer plagiat som levereras direkt från kina till slutkund för att undvika både beskattning och tullens granskning. Oftast är de verksamma i form av privatpersoner på t.ex Tradera då de på så sätt kringgår konsumentköplagen så köper man billigt som kräver åtgärd är man ofta blåst. Köpa dyrt från svensk registrerad firma blir ofta billigare i slutänden.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav Chris 23 dec 2017, 10:47

_mik_ skrev:Det där berörs inte enskilda konsumenter av då det är helt legitimt att köpa en förfalskad vara för eget bruk


möjligt att det är så i Sveriges rike.
Min nya tyska "fritidshusgranne" som tog jägarexamen i mai detta året och köpte 2stk Carl-Zeiss-Kopior via Swish hade ingen chans att få ut sina sikten från tullverkets lager. han skvev inte på denna "Abmahnung" och fick en faktura samt medelandet att grejorna förstördes på hans kostnad.
kostnader (ca 70 €) hade han kunnat undvika om han hade skrivit på.
Så det verkar vara olika i Europas medlemsländerna.

här står det lite mer exakt: För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Chris 23 dec 2017, 10:48, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav Axis 28 dec 2017, 22:12

Chris skrev:man undrar ju hur länge det kan funka med sånna varuförfalskningar. Det är ju en sak att tillverkar liknande produkter och säljer de under eget namn än att skriva "Leupold, Svarofski och Carl Zeiss" på grejerna och översvämmer den europäisk marknad med t.x. sikten som kostar inte ens 300 spänn.
Problemet är ju inte nytt och i tyskland får man allt oftare post från tullverket och norariatskanslier att man ska godkänner ett förstörandet av sånna varor inom 10 dagar... gör man inte det så får man även står för de kostnader plus ett böte.
Alla stora märkesföretag oavsett vad de tillverkar har stora problem med att deras namn används olagligt och det blir spännande att se vad som händer när dem första Svarofski och Leupold eller Zeiss-kopior dyker upp på begagnadmarknaden och folk känner sig lurad i.f. man blir inte påpekad att det är en varuförfalskning.


Jag tycker nog att det där är bull shit.
På vilket sätt skulle en kopia för 200:- kunna skapa problem för ett företag som säljer sin produkt för 25.000?
OM det vore så att kopian var i närheten av lika bra som orginalet så skulle det vara ett problem, men snälla, detta så så låååång i från orginalet så om man vill ha den produkt som kostar 25.00:- så är inte kopian ett alternativ.
Sedan tycker jag att det är lite onödigt att branda de billiga sakerna med märken. Jag hade hellre köpt siktet utan känd logga.
Men ingen köper ett sikte från Wish för 200:- istället för ett orginalsikte om det är prestanda man är ute efter. Jag tror inte detta är ett hot mot orginaltillverkarna-
/Mvh Thomas
Axis
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:14
Ort: Kungälv
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav Chris 28 dec 2017, 22:35

det är ju inte heller frågan.... det gäller ju att nån använda ditt bra namn i syftet att tjänar pengar... och det finns massvis med folk som tror på det som står på förpackningen.... tror mig.
Stihl har sen 10 år jättesora problem med märkesplagiat i deras namn...... "Birkenstock" ska fråm 2018 inte sälja sina skor via Amazon heller pga detta.
Kanske är det inte så enkelt för företag med qualität som du sa.
ingen som ser nån fara med billigprodukter från tx Kina... men dem kan ju för fan hitta på egna produktnamn.

edit: "Stihl" tx har sen minst 10år tillbaka problem med billiga motorsågar som kommer från andra halvan av jordklotet. Rättsstrider, Reklamationer osv.... "Birkenstock" ska fråm 2018 inte längre sälja sina skor via Amazon pga detta. och det finns hur många andra exempel som helst, Adidas, Puma, Zeiss osv.
Dessutom finns ju redan företag och tillverkare från tx Kina som har skapet sig ett namn i mellanprissegmentet.: Hawke, Vector optic, Zos osw.... då vet alla att det kommer från Kina och de är på framgån ändå... dem kan ju om dem vill!
Du som konsument har ett lyxproblem... bryr dig inte om det. Tills din Sambo tx blir varslad om uppsägning på "Peltor" i Värnamo för att det faktiskt översvämmas marknaden med deras hörselskydd från öster.
du skyller på konsumentmedvetandet... men så funkar det tyvärr inte.... det är nån form av identitätskapning som har jättesora ekonomiska konsekvenser för företagen
Senast redigerad av Chris 28 dec 2017, 23:07, redigerad totalt 4 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav dorro 29 dec 2017, 10:30

Axis skrev:Jag tycker nog att det där är bull shit.
På vilket sätt skulle en kopia för 200:- kunna skapa problem för ett företag som säljer sin produkt för 25.000?
OM det vore så att kopian var i närheten av lika bra som orginalet så skulle det vara ett problem, men snälla, detta så så låååång i från orginalet så om man vill ha den produkt som kostar 25.00:- så är inte kopian ett alternativ.
Sedan tycker jag att det är lite onödigt att branda de billiga sakerna med märken. Jag hade hellre köpt siktet utan känd logga.
Men ingen köper ett sikte från Wish för 200:- istället för ett orginalsikte om det är prestanda man är ute efter. Jag tror inte detta är ett hot mot orginaltillverkarna-

Om man är normalbegåvad så förstår man nog att det är bluff och båg när man ser en Swarre för 500 spänn på Wish, men sedan så finns det samvetslösa kräk som säljer skräpet vidare på Blocket, då för flera tusen.
Och är man då inte lite insatt i ämnet så är det lätt att bli blåst...
Konstigt förresten att Klarna samarbetar med Wish, men de kanske inte är medvetna om skojeriet som pågår, kanske dags att meddela dem om det.

Och tullen har väl rätt att beslagta gods som de misstänker är förfalskningar..
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav dorro 29 dec 2017, 10:32

Det här finns att läsa på För att följa länken så måste du registera dig.


Det här gör Tullverket

Tullverket kan stoppa försändelser som vi misstänker innehåller piratkopior. Vi kontaktar det företag som äger rättigheten till originalprodukten. Företaget kan till exempel välja att inleda en civilrättslig process i domstol mot köparen. Ett annat alternativ är att köparen går med på att varan förstörs och att denne eventuellt får betala ett skadestånd till företaget. Som köpare är det svårt att få någon ersättning från säljaren.

Tullverket samverkar med andra myndigheter i Myndighetssamverkan mot piratkopiering. De andra myndigheterna är Patent- och registreringsverket, Konsumentverket/Konsument Europa, Läkemedelsverket, Polisen och Åklagarmyndigheten.
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Re: Bushnell kikarsikte från Wish?

Inläggav ls 29 dec 2017, 10:34

tydligen är frakten subventionerad från utvecklings länder
därav är det billigare å sända ett paket från Kina än grannkomunen.

Kopiorna flödar fritt, inte helt ovanlig rent faliga saker.
vi som konsumenter har makten vad vi vill ha.

När man pratade om vad som krävdes
för att vi skulle köpa ib en produkt blev tonen dystrare å dystrare.
tills dom insåg att vi krävde ett par dokument å fylla i å en CE logga.
fonten frågades efter i en helt annan ton...
kan erkänna att jag inte litade på att dom uppfyllde det dom skrev på då.
å kopior blev det, vet inte hur mina efterträdare agerade men jag viste länge
mer om företagen där pg. av den tiden ja la på att hålla en rellation med dom
vilket dom behöll även efter jag slutade.


Skiter man i miljö å hälsa blir det billigare.
senaste jag hade lite insyn i var fartygs bygge för halvstatlig företag.
dom valde att bygga båtarna billigast. (på landsbygden )
snittet var 3 dödsfall på varje båt.
vid en döds olycka var vår kille på kontoret , dom hävdade att det var förkrossande
att första döds olykan hade inträffat.!!!
han frågade om dom senaste 3-4 innan som han kände till.
= Oh no that wa's sub contractors.. blev svaret.
-----------------------------------------------------------
Min största rädsla är att om jag dör kommer min fru
sälja mina prylar för vad jag sa att dom kostade...
ls
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 mar 2010, 09:26
Ort: Orust, Stala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 75


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer