Passar Nikko Stirling eller Simmons Blaser det här geväret?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Passar Nikko Stirling eller Simmons Blaser det här geväret?

Inläggav Mathias 20 aug 2008, 21:59

Jag är i begrepp att investera i ett budget sikte, därav lutar mitt intresse till dessa två sikten;

Nikko Stirling Gold crown 3-9x42 eller Simmons Blazer 3-9x50.
båda verkar vara extremt prisvärda men är dem en bra matching till mitt gevär?



Lite Info om geväret på länken nedan:

För att följa länken så måste du registera dig.








Mvh
/Mathias
700 fps 213 m/s
Walther 4-12x50
Användarvisningsbild
Mathias
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 aug 2008, 22:15
Ort: Tukholmen
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav intruder 20 aug 2008, 23:01

Dessa prestanda på kikarsikten passar utmärkt för vanligt skytte (plinking) Och till skyddsjakt För i jakt vill man inte se bara nå fjädrar man vill se hela objektet.Men skall man ägna sig åt seriöst målskytte får man gå upp i förstoring mm.
intruder
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 16 maj 2008, 21:49
Ort: Norra Lappland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Inläggav scratch 20 aug 2008, 23:06

Se bara till att du kan hitta ett par fästen som passar till geväret. Jag kunde inte se vad det var för mått på räcket eller vad det nu heter. Men det kanske är standard med 11mm dovetail. Men den detaljen skulle jag kolla upp innan.
Sedan så kan det ju vara bra att siktena inte blir för långa så det bli svårt att pilla i skotten. Förskte själv sätta på mitt fx-kikarsikte på min BSA lightning (brytbössa) och detta gick inte för om man bröt bössa så hade pipan slagit i kikarsiktet
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Mathias 20 aug 2008, 23:21

Det följde med ett klassiskt kikarfäste till geväret [4x20] ifall det säger något?
Siktet sitter på två spår som har ett avstånd till varandra på ca 10 mm!
700 fps 213 m/s
Walther 4-12x50
Användarvisningsbild
Mathias
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 aug 2008, 22:15
Ort: Tukholmen
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav scratch 20 aug 2008, 23:25

Då skall det nog inte vara något problem! Fråga handlaren om ett par fästen som passar till kikaren då det gäller att tubdiametern skall passa. Sedan kan du ju säga att det är ett 11mm skena du skall ha det till så löser det sig nog. Sedan gäller det nog bara att kikarsiktet inte är för långt...läste om någon som sade att det var lite tricksigt att få in kulorna på sin underspännare då kikarsiktet var ganska långt...
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Mathias 20 aug 2008, 23:44

Till Nikko siktet så ingår fäste för smal skena,, kan det fungera???
Jag har läst att en del sikten har en tendens till att "skaka" loss & sedan förlora inställningarna,,
hur stor är chansen att det händer??



Tack Scratchninja för svaren
700 fps 213 m/s
Walther 4-12x50
Användarvisningsbild
Mathias
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 aug 2008, 22:15
Ort: Tukholmen
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav scratch 20 aug 2008, 23:57

Mathias skrev:Till Nikko siktet så ingår fäste för smal skena,, kan det fungera???
Jag har läst att en del sikten har en tendens till att "skaka" loss & sedan förlora inställningarna,,
hur stor är chansen att det händer??



Tack Scratchninja för svaren


Problemet med att kikarsikten går sönder på luftgevär är att det är en inverterad rekyl som går framåt istället för bakåt som på en krutbössa. Detta kan leda till att de förstörs om de inte är byggda för att klara detta. Om du läser om Hawkesiktena inne på progunner så står det att de är byggda för luftgevär och med 10års garanti dessutom så de skall med största sannolikhet hålla. Jag vet inte om Nikko sterling är byggda för detta. En anledning till att många har dem på PCP-gevär kan vara på grund utav att PCP-gevären är helt rekylfria och därmed så är det ingen risk att de skakar sönder samt att siktena är prisvära...Kolla och läs inne hos För att följa länken så måste du registera dig.

eller Hurricane För att följa länken så måste du registera dig.

och se om det står att de är luftgevärsbyggda vettja...jag vet inte riktigt
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Mathias 21 aug 2008, 00:20

Jag ska göra en djuplodande undersökning imorgon på google.



Ännu ett stort tack
700 fps 213 m/s
Walther 4-12x50
Användarvisningsbild
Mathias
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 aug 2008, 22:15
Ort: Tukholmen
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav scratch 21 aug 2008, 00:23

Mathias skrev:Jag ska göra en djuplodande undersökning imorgon på google.



Ännu ett stort tack


Lugnt mannen du kanske kan hjälpa mig någon gång när jag behöver tips på hur jag lättast byter trimfjäder på min bazooka med bandmagasin ;)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav HatsanTorpedo155 21 aug 2008, 00:25

scratchninja skrev:
Mathias skrev:Till Nikko siktet så ingår fäste för smal skena,, kan det fungera???
Jag har läst att en del sikten har en tendens till att "skaka" loss & sedan förlora inställningarna,,
hur stor är chansen att det händer??



Tack Scratchninja för svaren


Problemet med att kikarsikten går sönder på luftgevär är att det är en inverterad rekyl som går framåt istället för bakåt som på en krutbössa. Detta kan leda till att de förstörs om de inte är byggda för att klara detta. Om du läser om Hawkesiktena inne på progunner så står det att de är byggda för luftgevär och med 10års garanti dessutom så de skall med största sannolikhet hålla. Jag vet inte om Nikko sterling är byggda för detta. En anledning till att många har dem på PCP-gevär kan vara på grund utav att PCP-gevären är helt rekylfria och därmed så är det ingen risk att de skakar sönder samt att siktena är prisvära...Kolla och läs inne hos För att följa länken så måste du registera dig.

eller Hurricane För att följa länken så måste du registera dig.

och se om det står att de är luftgevärsbyggda vettja...jag vet inte riktigt


Stämmer det verkligen att rekylen går framåt i en fjäderbössa? Så käns det ju inte då man skjuter iallafall. Och man monterar väl t.e.x rekylstopp bakom kikarsiktet och inte framför?
Right-On-Target
HatsanTorpedo155
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 13 aug 2008, 23:21
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav scratch 21 aug 2008, 00:41

Från wikepedia angående fjäder luftgevär För att följa länken så måste du registera dig.



Spring guns, especially high-powered ones, have a significant recoil resulting from the forward motion of the piston. Although this recoil is less than that of a cartridge firearm, it can make the gun difficult to shoot accurately as the recoil forces are well under way while the pellet is still traveling down the barrel. Most guns seem to respond well to a light, repeatable grip that allows the gun to vibrate the same way from shot to shot. Spring gun recoil also has a sharp forward component, caused by the piston as it hits the forward end of the chamber when the spring behind it reaches full expansion. This sudden forward acceleration helps to counteract the backward recoil, since the backward and forward recoil forces happen within milliseconds of each other, but it is infamous for knocking around and loosening or breaking the lenses and reticles found in low and medium priced telescopic sights, even those which are designed to withstand the (backward-only) recoil from high-powered firearms. On any but the lowest power spring guns, any mounted telescope should be air gun rated.

nog ett bättre svar än det jag skrev tidigare :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer