Sporterklass

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Sporterklass

Inläggav martinw 25 jan 2017, 20:30

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av att avståndsbedöma med låg förstoring och fast parallax, typ HFT?

Funderar lite på en instegsklass i klubben, hft, sft, sporter och allt vad dom heter runt vår jord.
Senast redigerad av martinw 27 jan 2017, 21:41, redigerad totalt 1 gång.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav FlyBear 25 jan 2017, 20:43

Jag har något (litet) erfarenhet av HFT skytte med fast parallax.
Använder Burris Timberline 4,5-14x32 satt på 10x med parallaxen på 23 meter när tränar HFT (eller när sköt jag HFT i Tjeckien).

Funderar också om vi kan börja att skjuta HFT som FT:s sub-klass här i Sverige...
FT luftgevär: TAU MK 300 HFT med Sightron SIII kikarsikte.
Pistol just for fun:
TAU MK 08 and AirChrony for measurements.
Användarvisningsbild
FlyBear
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 06 nov 2014, 23:25
Ort: Varberg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 46 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: TAU MK 300

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Henno3 25 jan 2017, 21:18

Äntligen!! Utan någon erfarenhet av att tävla i vare sig FT eller HFT så tilltalar mig nog detta med, tja vad skall man kalla det, grundskytte mer kanske. Att ta sin gamla Diana, Meteor eller HW35:a med kanske ett sikte med fast förstoring på x 4 och tävla på samma villkor mot någon yngling med ett fjäderHatsan med 3-9x40. Inga krångligheter, basic helt enkelt, och billigt! Man kanske inte skall se det som en inkörning till FT eller ungdomsskytte. Tror nog att en hel del skulle önska att hålla sig på denna nivån. Det skenar ju fort, både tekniskt och ekonomiskt. Det är bara att se på sverigetoppen inom FT. Det var inte många år sedan dessa herrar pangade med billiga fjäderpangare, annat är det nu. Inget fel i det dock men tror många blir skrämda av detta. Av den anledningen tror jag på en HFT-liknande serie med kanske budgetbegränsning eller något liknande......lite brittiskt, man får med sig bredden.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav martinw 25 jan 2017, 22:10

Problemet är just att folk tror att det är enkelt, mest för att kikaren är liten.
Gevären är ju desamma i ft som hft, istället för kudde har man matta. Däremot slipper man krok, sidohjul och skjutjacka.
Det verkar ställas mer speciella krav på en hft-kikare än man först kan tro.
Kikaren ska tydligen vara "lagom" suddig på nära och "lagom" suddig på långt håll, detta för att man ska kunna bedömma avståndet med hjälp av suddigheten. Sen är det dessutom bra om den har den egenskapen på så stor förstoring som möjligt, för att man ska kunna se träffen. Det jobbigaste verkar sen vara att det är personligt hur man uppfattar suddighet, man måste testa kikaren för att veta. Sen behövs dottar el liknande, kanske någon special så man kan köra bracketing.
Brukar bli kikare med små objektiv och förstoring runt x10-12, inget som växer på träd.
Då är det väl kanske smartare att köra amerikanernas sporter med bara max x10 som regel. Eller bestämma att man får ställa om vad man vill på vilken kikare som helst INNAN man tittat i kikaren på det målet.
Nu skriker det i alla som gillar små kikare, gör det inte så krångligt, man kan komma med vad man vill, dianan i sommarstugan är perfekt.
Tänk, det gäller ju ft med...
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
Tomaz (25 jan 2017, 22:16), Kapten Kamin (26 jan 2017, 00:38), Nitro (26 jan 2017, 13:00)

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav martinw 25 jan 2017, 22:16

Flybear: Hur gör du när du avståndsbedömmer?
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Henno3 25 jan 2017, 22:24

Tror inte någon kan säga att det är enkelt bara för att utrustningen är av enklare art. Tvärtom, så bör det väl vara en större utmaning med enklare utrustning än med en dyr FT-rigg om man nu kan hantera den.

En sportervariant med max 10x förstoring låter som en fin ide! Man kanske ändå skulle kunna köra någon kostnadsbegränsning samt begränsning på optiken.
Jag menar inte att det skulle starta någon stor nationell serie i något sådant men någon tävling emellanåt med basicutrustning hade väl inte varit fel kanske.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Henno3 25 jan 2017, 22:28

...Förresten så är väl numera HFT i Storbritannien en dyr historia också. Inga budgetriggar om man tittar på bilder från tävlingar därifrån!
Det jag kanske är ute efter är mer "jaktstig"?!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav martinw 25 jan 2017, 22:33

Det är väl som med alla sporter, reglerna utnyttjas till max.
Ska man göra en enkel klass utrusningsmässigt behövs mycket regler för att styra klassen dit.
Det är synd att dom som gillar jaktstig/hft inte orkar arrangera träffar.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav börne 25 jan 2017, 22:45

martinw skrev:Det är synd att dom som gillar jaktstig/hft inte orkar arrangera träffar.

Ja det är synd för båda skytteformerna får ju plats, många verkar ju rata FT då det är så dyrt. Men man gör det inte dyrare än man vill. Se på Thorgus som klarat sig med rätt enkla grejor, en HW97 med ett relativt billigt Hawke & kniper 7:e plats i VM, så man kan definitivt klara sig bra med den typ av utrustning & det hade varit kul om dessa som inte gillar FT kommer ut på HFT tävlingar istället, hade man kanske själv testat detta med sin TX200 HC med en enkel skitkikare som sitter på, back to bacic är ju kul ibland!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Leffe357 26 jan 2017, 09:53

Ta och kolla in detta För att följa länken så måste du registera dig.

där finns mycket nyttigt även för dom som klickar sig in.
Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Kapten Kamin 26 jan 2017, 10:26

Några av mina roligaste tävlingsvarv har varit i 10-Joulsklassen med HW30S eller den gamla FWB300S:n. Ett billigt Hawke Airmax på det och du har utmärkta, billiga grejer som funkar utmärkt, så någon klass med budgetgräns ser inte jag behovet av.

On topic:
Jag körde med ett 16X sikte ett tag. Då kunde jag avståndsbedömma hyffsat bra till 30 meter, sen "stegade jag mentalt" fram till målet på längre håll. Funkade förvånandsvärt bra..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav ahayeah 26 jan 2017, 19:43

martinw skrev:Gevären är ju desamma i ft som hft, istället för kudde har man matta. Däremot slipper man krok, sidohjul och skjutjacka.


Bara det skulle ju räcka för att lyfta sporten ordentligt... ta bort skjuthandske och fula kepsar ocskå så blir det perfekt.

Matta och kudde känns ju som nåt man borde lämna i hemmet...
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Följande användare vill tacka ahayeah för detta inlägg
Avalonblower (27 jan 2017, 05:43), Martin (27 jan 2017, 10:04)

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Leopold 26 jan 2017, 20:34

ahayeah skrev:Matta och kudde känns ju som nåt man borde lämna i hemmet...


Just sittkudden är inte svår att lära sig uppskatta när man skjuter i ur och skur, kyla och lersörja. Väger något ynka hekto bara och kostar en spottstyver. Precis som med mattan inom HFT så finns det inget krav att använda det om man inte vill.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Nitro 26 jan 2017, 20:45

Leopold skrev:
ahayeah skrev:Matta och kudde känns ju som nåt man borde lämna i hemmet...


Just sittkudden är inte svår att lära sig uppskatta när man skjuter i ur och skur, kyla och lersörja. Väger något ynka hekto bara och kostar en spottstyver. Precis som med mattan inom HFT så finns det inget krav att använda det om man inte vill.

I 3 år använde jag mig av en gammal trasig ryggsäck med två kuddar i, grabben likaså. Först i år köpte vi FT kuddar.
Visst kan man tycka att det är trams eller överkurs men dels vill jag inte sitta på backen alltid och dessutom så har jag en stor rund mage som inte vill flytta på sig, så utan kudde hade jag inte skjutet FT överhuvudtaget.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav martinw 26 jan 2017, 20:53

I usa har man svårt även för kudden, mycket runda gubbar där tydligen, där finns det klasser där det är ok att sitta 12' över marken. Ofta hink upponer eller solstol.

Handske används i hft. Sen kör man tydligen naturstöd och vapnet på hand på marken. Även bakkappan får nudda marken. Lite som benchrest men utan bänk.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav ahayeah 26 jan 2017, 22:22

Hink alltså...

låter som hft inte är lösningen för trådskaparen. Här gäller det att skapa nåt mer avskuret och enkelt för alla som inte vill släpa runt på olika husgeråd.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Följande användare vill tacka ahayeah för detta inlägg
Shot to thrill (28 jan 2017, 22:00)

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Silwer 27 jan 2017, 12:23

Finns redan jaktstig med fast förstoring och ej justera pllxen medans man glor i siktet utan med ögonmått.
Men finns idag bara i Norrbotten tyvärr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Henno3 27 jan 2017, 13:45

Silwer skrev:Finns redan jaktstig med fast förstoring och ej justera pllxen medans man glor i siktet utan med ögonmått.
Men finns idag bara i Norrbotten tyvärr.


Japp, typ det ja! Men å andra sidan är det ju bara att ordna. Borde väl också vara mindre arbete att fixa en sådan bana. Hur strikt behöver det vara? Det är väl inte svårare än att blanda lite spinners, fallmål. Fokus på säkerhet samt att det är billigt och lätt att förstå sig på!

Det är detta jag kommer att fixa för andra året i rad, dock endast för arbetskamrater. Redan nu tränas det på jobbet, både kvinnor o män (och många skjuter som käringar, men har jävligt kul!). Framsteg görs hela tiden och det är ytterst prestigefullt! Det tillkommer här 3 skott på tavla på 15 m med både luftpistol och luftgevär, samt några silhouettemål med luftgevär och pistol. Blev en stor succe förra året!

Hade varit intressant om "forumet" kunde fastställa någon form av regelverk för jaktstig med luftbössa. Något som gör att vi alla kan förhålla oss till samma regler. Någon med erfarenhet som kan delge hur det ser ut, eller bör se ut? Jag har ingen erfarenhet av detta. Exempelvis, avstånd, förstoring, hjälpmedel, typ av mål mm
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Silwer 27 jan 2017, 14:45

Exakt fallmål och spinners är ju helt ok, max 10X förstoring..

Kanske hålla ner avståndet mer än i FT.

och 2 poäng träff så fallmålet faller ett för plåträff, som gamla vedboreglerna.
Senast redigerad av Silwer 27 jan 2017, 14:47, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Leopold 27 jan 2017, 14:49

Henno3 skrev:Hade varit intressant om "forumet" kunde fastställa någon form av regelverk för jaktstig med luftbössa. Något som gör att vi alla kan förhålla oss till samma regler. Någon med erfarenhet som kan delge hur det ser ut, eller bör se ut? Jag har ingen erfarenhet av detta. Exempelvis, avstånd, förstoring, hjälpmedel, typ av mål mm


Jaktstig för luftgevär innefattas i svenska jägareförbundets regelverk: För att följa länken så måste du registera dig.



Inte koll på vad det är för regelverk som gäller 2017 och framåt men du hittar det luftvapenspecifika i slutet av dokumentet. Det framgår att reglerna är ganska löst hållna, kikar man litet tidigare i dokumentet om regler för vapen och klädsel så kan man tolka det som att samma gäller för luftvapenskyttet. Dvs inga kuddar, skjuthandskar, skjutjackor, armkrokar, remmar får användas. Max 5 kg för hela riggen. Naturliga stöd får användas om det tillhandahålls vid skjutstationen. Max 12x förstoring om kikare används, kan tejpas om kikaren går högre.

Det där med att justera parallaxen står det inget om vad jag kan se men praxis på de tävlingar jag varit med om är att man får vrida till parallaxen på ett ungefär efter ögonmått innan man sätter ögat till kikaren och skjuter. Inget klickande utan man skjuter efter dottar eller höftar. Hamster står det inget om heller men praxis har varit att det inte är tillåtet (tolkningsproblem med vapen som har djupa framstockar. Tanken är väl att det ska vara jaktvapenliknande gevär, jägarmässigheten framhålls på en del ställen i reglerna som önskvärd.

När det gäller mål så har det blandats fallmål och spinners, avstånden oftast mellan 10 - 40 meter med något enstaka längre mål uppåt 50 meter litet drygt, Reglementet säger att det "bör" vara 10 - 25 meter men att man kan göra avsteg om man tycker det är lämpligt. Beror ju en hel del på målstorleken vilket inte sägs något om mer än möjligen vad som kan underförstås av "fallmål" respektive "skidskyttemål" (om man menar de som används vid .22LR på 50 meter så är ju träffzonerna större än vad vi är vana vid inom FT... 45 mm i liggande och hela 115 mm i stående).

Poängräkningsmässigt så körde vi som Silwer skriver, även 2 p för träffad spinner.

Som synes väldigt löst och tolkningsbart litet som man vill med tonvikten på att det ska vara roligt. Några säkerhetsmässiga skillnader mot skytte under svsf kan jag inte se, samma regler gäller.
___
PS. Eftersom det skiljer sig en del mot de tävlingsbössor man använder för FT så är det egentligen mer eller mindre omöjligt att få en FT-bössa att passa in men här har tävlingsledningen varit generös... 7 kilo kan inte bantas till 5 på enkelt vis och utan bakkappa/krok går det inte att hålla vapnet i skjutställning etc. Det viktiga är att man har skoj som sagt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Henno3 (27 jan 2017, 15:26)

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav martinw 27 jan 2017, 15:14

Det är ju smart att slippa dumheterna med fast parallax och att behöva skjuta på suddig bild. Enklast nästan att ha regeln att man får ställa om kikaren innan man tittar i den.
Sen borde man kanske hindra klickande, mest för att det kräver kikare med högre kvalitet för att funka.
Avstånden är lurigt, tror det är smart att hålla sig under 10j och under 40m.
Vi får testa lite i klubben när värmen kommer.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Leopold 27 jan 2017, 15:24

martinw skrev:Det är ju smart att slippa dumheterna med fast parallax och att behöva skjuta på suddig bild. Enklast nästan att ha regeln att man får ställa om kikaren innan man tittar i den.
Sen borde man kanske hindra klickande, mest för att det kräver kikare med högre kvalitet för att funka.
Avstånden är lurigt, tror det är smart att hålla sig under 10j och under 40m.
Vi får testa lite i klubben när värmen kommer.


Jo jag tycker de har mejslat ut en bra regeltolkning där uppe i PVLK. Riktigt skoj variant även om det känns litet skämmigt att komma med en ftp900 rymdbössa... min AR1000-rigg kändes som mer rätt i sammanhanget :)

Att man inte ska få klicka in sig var redan bestämt och det är klokt. 10 - 40 meter är lagom på mål av standardstorlekarna vi använder inom FT, 25 meter som maxavstånd är litet fjuttigt tycker jag och kan med fördel ökas som man gjorde där i norr.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Henno3 27 jan 2017, 15:29

Lysande! Skall senare gå in på länken ovan för att läsa mer, men riktigt bra inputs! Tackar.
Min tidigare tanke om budgetbegränsning backar jag på. Det är nog betydligt bättre med tekniska begränsningar.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Leopold 27 jan 2017, 15:40

Henno3 skrev:... betydligt bättre med tekniska begränsningar.


Håller helt med. Jag skulle dock avråda från att ha viktbegränsning av riggen, tycker det vore mycket dumt att straffa ut gamla klassiska billiga bra bössor som fwb300s som väger bra mycket mer än 5 kg med sikte. HW97/98 är inga lättviktare de heller, även min kinabössa SAG AR1000 väger mer fulltankad och klar. Det tillämpades ingen viktbegränsning på PVLKs jaktstigar heller.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avståndsbedömma i HFT

Inläggav Silwer 27 jan 2017, 19:02

Nej, poängen är ju just att alla gevär kan var med utan krusiduller annars är det ju FT igen.

Men ok det kan ju krävas ett par klasser, 10J och över 10J.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer