Batterilock nypt på Delta Optical Titanium 3-24x56 ED SFP

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Batterilock nypt på Delta Optical Titanium 3-24x56 ED SFP

Inläggav Pryltokig 10 maj 2016, 12:48

I förra veckan fick jag hem ett Delta Optical Titanium CCT 3-24x56 ED SFP HMR.P300 belyst efter de bästa rekommendationer av ett företag i Skara, som för övrigt är väldigt kunniga/hjälpsamma. Ljusstarkt, bra skärpa, SF, enormt zoom-omfång och skarp/tunn reticle lovar gott. Belysningen var dock väldigt svag, enbart synlig inomhus på de två högsta lägena. Jag antog därför att batteriet var dåligt och skruvade loss batterilocket. Det gick aningen trögt/segt att lossa batterilocket men jag antog att det berodde på O-ringen, så jag fäste ingen större vikt vid detta.

Ett nytt batteri gjorde ingen som helst skillnad så jag lade tillbaka originalbatteriet och skruvade på locket, först med fingrarna och sen det sista med hjälp av ett mynt.
Nu mitt problem. På sista varvet nyper locket stenhårt och det är helt omöjligt att rubba åt något håll. Jag har försökt hålla fast ringen med en tång (gummislang emellan)
och använda lite kraft, men det sitter som svetsat. Allting fungerar förvisso men att aldrig kunna byta batteriet känns ju inte så bra. I värsta fall kan det ju börja läcka. Siktet är därför nu returnerat till säljaren för åtgärd/reparation, innan jag hunnit skjuta ett enda skott.

Jag har aldrig varit med om något liknande på något av mina andra sikten och jag kan inte förklara det inträffade. Jag vet att vissa metaller kan nypa (rostfritt/aluminium etc.) men om denna risk föreligger borde det varit lite fett på gängorna vid leveransen, kan tyckas.

Någon annan med liknande erfarenheter/råd/synpunkter?

Jag återkommer om några dagar med säljarens svar.
Senast redigerad av Pryltokig 10 maj 2016, 12:49, redigerad totalt 1 gång.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Batterilock nypt på Delta Optical Titanium 3-24x56 ED SF

Inläggav Frank69 10 maj 2016, 14:07

Pryltokig skrev:Siktet är därför nu returnerat till säljaren för åtgärd/reparation, innan jag hunnit skjuta ett enda skott.


Du gjorde förstås helt rätt där! :smt020
Så länge det finns garanti på varan så får man gå den vägen.
Men det är rätt surt när man har sett fram emot nått fint och så börjar man med att returnera. :?
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg


Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer