Rödpunkt med kvalitet?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav Henno3 24 okt 2015, 06:37

Söker ett relativt kompakt rödpunktssikte till luftpistol. Har varit sugen på ett Matchdot Ultradot, men dessa säljs bara i USA, och med deras exportregler verkar det rätt kört att få över ett sådant. Har inte tänk lägga en jäkla massa pengar på ett rödpunkt, så sikte/krona bör tagas hänsyn till. Ett Aimpoint hade väl kanske suttit som en smäck, men inte sjutton vill jag lägga 4000 för ett CompC3! Finns det någon här på forumet som kanske har någon ide om något "kinasikte" av hyfsad kvalitet att importera själv kanske? Vector Optics kanske?

Önskar tips och ideer! Någon kanske dessutom har något liggande och behöver avyttra detta :wink:

Det skall sitta på en Steyr LP10 eller 50 som skall användas till silhouetteskytte.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav ZaphodB 24 okt 2015, 07:22

Henno3 skrev:Söker ett relativt kompakt rödpunktssikte till luftpistol. Har varit sugen på ett Matchdot Ultradot, men dessa säljs bara i USA, och med deras exportregler verkar det rätt kört att få över ett sådant. Har inte tänk lägga en jäkla massa pengar på ett rödpunkt, så sikte/krona bör tagas hänsyn till. Ett Aimpoint hade väl kanske suttit som en smäck, men inte sjutton vill jag lägga 4000 för ett CompC3! Finns det någon här på forumet som kanske har någon ide om något "kinasikte" av hyfsad kvalitet att importera själv kanske? Vector Optics kanske?

Önskar tips och ideer! Någon kanske dessutom har något liggande och behöver avyttra detta :wink:

Det skall sitta på en Steyr LP10 eller 50 som skall användas till silhouetteskytte.


Köpte själv ett Falke II från Hurricane i somras och det är jag nöjd med, du kan dessutom välja mellan vanlig rödpunkt eller andra typer av riktmedel, ex. hårkors, ring med prick i förutom den vanliga pricken som traditionella rödpunktsikten har.

Lite dyrare än de enklare men jag är nöjd med det, så ta en titt på det.

Du behöver dock en adapter om du ska montera det på ett vapen med dovetail då det är gjort för weaverskena i original men jag kör det på min FX Ranchero med en adapter och det funkar klockrent.

Observera att bilden nummer 2 inte riktigt ger siktet rättvisa då det är svårt att fotografera ett rödpunktssikte, det ska iallafall föreställa en ring med ett hårkors, men man kan välja mellan fyra olika alternativ och ett av dem är den vanliga punkten som standardsiktena har.

Mvh, ZaphodB

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Rödpunkt med kvalitet

Inläggav Henno3 24 okt 2015, 08:30

Jag vill nog gärna ha en "tub". Har en billig kinarödpunkt i ungefär samma modell men är inte riktigt nöjd. Svårt dock att säga varför men man kanske är lite konservativ?!
Vad gäller skena så blir det ett DIY-projekt. Grundskenan är beställd och skall filas och formas likt den oskäligt dyra skenan Pilkgun säljer till LP50. Blir det bra så har man sparat kring 1000 kr som kan läggas på siktet!!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav Silwer 24 okt 2015, 14:37

Det funkar med kinakopior för luftpistol tycker jag, kanske tom på luftgevär om det är allroundskytte bara.

Pricken är inte lika kompakt liten och det är hafsbygt givetvis, men i stället kan du ju byta 15ggr för priset.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav Jan-E63 06 maj 2016, 16:50

Med så kort avstånd till Göksäter har du kanske sett det billiga som finns där i hyllan?
229:- för ett rödpunkt med rött/grönt och 11 mm fäste. Jämförbart med Hawke RD 30.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Jan-E63
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 feb 2016, 09:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav bjosse 06 maj 2016, 18:16

Hittade detta på Tradera till utropspriset 500 pix. För att följa länken så måste du registera dig.



Det var bara jag som bjöd på det, så jag blev så uttråkad att jag bjöd själv över några gånger :lol:
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav bjosse 06 maj 2016, 18:26

Detta tycker jag är klart prisvärt.
För att följa länken så måste du registera dig.



Något tyngre än Bushnell, men väldigt slimmat. och 85 gram är inte mycket det heller.

Sitter på min Glock
Senast redigerad av bjosse 06 maj 2016, 18:56, redigerad totalt 1 gång.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav Kapten Kamin 07 maj 2016, 07:24

bjosse skrev:Hittade detta på Tradera till utropspriset 500 pix. För att följa länken så måste du registera dig.



Det var bara jag som bjöd på det, så jag blev så uttråkad att jag bjöd själv över några gånger :lol:

:Thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav bjosse 09 maj 2016, 20:06

Det blev lite snöpligt slut på detta. Det kom ett sikte som inte alls var det som stod i annonsen, och utpriset för budet var inte långt från nypris.

Då infinner sig frågan vem som hade mest otur. Jag som köpt och betalat en helt felaktig vara i ett uppenbart försök till bedrägeri eller fanskapet som försökte blåsa mig och trodde att jag är ett lätt offer. Jag tror inte att någon blir rik genom att satsa på säljaren. Pengarna är tillbaka på mitt konto och han är 160 kr fattigare genom att först återbetala frakten till mig och sedan betala returfrakten till honom.

Man ska inte jävlas med dom som rakar pungen med vinkelslip....
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Följande användare vill tacka bjosse för detta inlägg
Patrik (09 maj 2016, 20:34), Tompten (01 jul 2016, 15:49)

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav Henno3 09 maj 2016, 22:25

Fanns inget rödpunkt på "Göken" idag! Var dock inte ute efter det men hade ändå vägarna förbi så jag kunde inte låta bli att se vad dom hade. Inget som lockade vad avser luftskytte.

Har ett rödpunkt från Vector på LP50, och det fungerar klockrent!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav bly3 10 maj 2016, 13:52

bjosse skrev:Det blev lite snöpligt slut på detta. Det kom ett sikte som inte alls var det som stod i annonsen, och utpriset för budet var inte långt från nypris.

Då infinner sig frågan vem som hade mest otur. Jag som köpt och betalat en helt felaktig vara i ett uppenbart försök till bedrägeri eller fanskapet som försökte blåsa mig och trodde att jag är ett lätt offer. Jag tror inte att någon blir rik genom att satsa på säljaren. Pengarna är tillbaka på mitt konto och han är 160 kr fattigare genom att först återbetala frakten till mig och sedan betala returfrakten till honom.

Man ska inte jävlas med dom som rakar pungen med vinkelslip....



Nä... jävla tattarskallar som gör sånt här.
Det är inte min bil-Mc eller t.o.m luftbössor har man sett, på bilden, men den är likadan.
Men i det här fallet inte ens det.
Blir bara förbannad av att hålla på å bröta med skiten.
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3
 
Inlägg: 499
Blev medlem: 22 aug 2012, 10:21
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Re: Rödpunkt med kvalitet?

Inläggav Frank69 10 maj 2016, 14:04

Själv skall jag när jag får hem min nästa klass 1 bössa utvärdera mitt första rödpunkts sikte.
Sitter ett sådant här på vapnet: För att följa länken så måste du registera dig.


Bild
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg


Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer