Lämpligt sidohjul.

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav Etienne 24 nov 2014, 22:07

Om du nu har särskilda preferenser om vad som får komma i närheten av ditt sikte, och vad som inte får det, så kan du ju iofs tala om det. Det är lite svårt att gissa att du sitter på optik för 5-siffriga summor, framförallt när du frågar efter "nått som kan passa"...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav ogster 25 nov 2014, 18:06

När jag skrev "nått som kan passa" tänkte jag mig att folk kanske kunde va så vänliga att mäta sina olika sikten så man visste vad man skulle kunna börja en sökning med förutom rena Custom hjul.

Sen skulle inte ett plastigt ZOS hjul komma i närheten av mina billiga skräpsikten heller då det ser ut som nån leksak i hårdplast tillverkat för att inte småbarn ska kunna svälja det ;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav losdrivare 25 nov 2014, 18:48

ogster skrev:Sen skulle inte ett plastigt ZOS hjul komma i närheten av mina billiga skräpsikten heller då det ser ut som nån leksak i hårdplast tillverkat för att inte småbarn ska kunna svälja det ;)


:lol:

Om nu vi ska gå förbi rena fördomar och få ett utlåtande från någon som faktiskt ägt ett ZOS sidohjul, så kan jag berätta att det faktiskt är riktigt solitt gjort i äkta aluminium med en vettig infästning mot parallaxvredet. Precis lika bra som vilket annat sidohjul i aluminium som helst. Gillar man inte utseendet så är det väl en sak, men funktionsmässigt så är det 100%.

Minns jag rätt så hade det nånstans 90-95 mm i diameter och var förhållandevis tungt på ca 100 gram.
Senast redigerad av losdrivare 25 nov 2014, 18:51, redigerad totalt 2 gånger.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav ogster 25 nov 2014, 18:50

losdrivare skrev:
ogster skrev:Sen skulle inte ett plastigt ZOS hjul komma i närheten av mina billiga skräpsikten heller då det ser ut som nån leksak i hårdplast tillverkat för att inte småbarn ska kunna svälja det ;)


:lol:

Om nu vi ska gå förbi rena fördomar och få ett utlåtande från någon som faktiskt ägt ett ZOS sidohjul, så kan jag berätta att det faktiskt är riktigt solitt gjort i äkta aluminium med en vettig infästning mot parallaxvredet. Precis lika bra som vilket annat sidohjul i aluminium som helst. Gillar man inte utseendet så är det väl en sak, men funktionsmässigt så är det 100%.

Minns jag rätt så hade det nånstans 90-95 mm i diameter och var förhållandevis tungt på ca 100 gram.


Var nog mer så att jag överdrev lite, men att det var Alu hade jag aldrig trott
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav losdrivare 25 nov 2014, 18:57

ogster skrev:Var nog mer så att jag överdrev lite, men att det var Alu hade jag aldrig trott


Tja, vi får väl hoppas att Etienne tar det på rätt sätt då. Skulle nån dissa och göra sig lustig över ett informativt och relevant svar som jag själv gett skulle jag nog varit betydligt mindre motiverad att försöka hjälpa den personen fortsättningsvis.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Etienne (25 nov 2014, 22:52)

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav ogster 25 nov 2014, 19:28

losdrivare skrev:
ogster skrev:Var nog mer så att jag överdrev lite, men att det var Alu hade jag aldrig trott


Tja, vi får väl hoppas att Etienne tar det på rätt sätt då. Skulle nån dissa och göra sig lustig över ett informativt och relevant svar som jag själv gett skulle jag nog varit betydligt mindre motiverad att försöka hjälpa den personen fortsättningsvis.


Hmm att dissa eller göra sig lustig över hans svar var aldrig meningen, det var väl min liknelse med en barnleksak som var lite överdriven men det tycker jag inte bör kopplas ihop med en diss.

Hans svar med länkar å tips var väldigt uppskattat :)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav fiffy 27 feb 2015, 23:03

losdrivare skrev:Jag har köpt precis ett sådant av Barry och är skitnöjd. Sitter perfekt på mitt Sightron (med adapter), 80 mm radie där det är som störst och väger bara 37 gram om jag kommer ihåg rätt. Lättare att få ner bössan i kofferten med excentriskt sidohjul också. Jag mailade honom och betalade via paypal, inga problem och snabb leverans.


Är det en adapter du gjort själv?
Användarvisningsbild
fiffy
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 24 jul 2014, 21:22
Ort: Lerberget
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp
Luftvapen favorit: Kalibr Cricket

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav ogster 27 jul 2016, 17:19

Då kör vi ett skapligt trådlyft men är inne på samma ämne igen men lite annorlunda kikare.

Måtten är samma fast på denna är ingen belysningsknopp ivägen, har ett Falcon T50 125mm Sidohjul liggandes och det behöver tas ur lite lite för att passa.

Så min fundering nu är vem/vart säljs som största sidohjulen passande Falcon T50?

Skulle också behöva nån sorts "pointer" för 34mm tub men hittar inget ?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav Batistuta 27 jul 2016, 19:03

ogster skrev:Då kör vi ett skapligt trådlyft men är inne på samma ämne igen men lite annorlunda kikare.

Måtten är samma fast på denna är ingen belysningsknopp ivägen, har ett Falcon T50 125mm Sidohjul liggandes och det behöver tas ur lite lite för att passa.

Så min fundering nu är vem/vart säljs som största sidohjulen passande Falcon T50?

Skulle också behöva nån sorts "pointer" för 34mm tub men hittar inget ?

Ska du ta ur befintligt hjul eller köpa nytt. Pointer vad menar du?
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav ogster 27 jul 2016, 19:29

Tanken var att hjulet jag har är lite litet men inga problem att ta ur, så därför tänkte jag på om det fanns större hjul till samma sikte som man kunde köpa och ta ur?

Pointer är nån sorts ring man klämmer runt tubkroppen på siktet och med en pinne/stav visar vart man är på sidohjulet eller höjdjusteringen.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav Batistuta 27 jul 2016, 19:38

ogster skrev:Tanken var att hjulet jag har är lite litet men inga problem att ta ur, så därför tänkte jag på om det fanns större hjul till samma sikte som man kunde köpa och ta ur?

Pointer är nån sorts ring man klämmer runt tubkroppen på siktet och med en pinne/stav visar vart man är på sidohjulet eller höjdjusteringen.

Ok jag förstår. Jag har själv samma kikare med ett stort hjul men var det är köpt vet jag inte, men kan ta reda på det. Pointer, enkel lösning är en klippt bit av ett kontokort och fastklämt mellan skruvarna på fästet. Ska man ha pointer till höjdturreten så finns det de som sågat ett gammalt fäste och klämt en bit "kontokort" Återkommer om hjultillverkaren på sw.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav ogster 27 jul 2016, 19:47

Sättet att klämma nått i kikarfästet hade säkert fungerat bra men det ska på ett Spuhr fäste så då funkar det inte utan en "pointer" måste införskaffas.

Skulle va intressant att se en bild på ditt hjul om det nu råkar va så att vi har samma sikte.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav ogster 30 jul 2016, 16:33

Har beställt ett hjul från Deben (som Frank69 tipsade om)plus att jag var iväg och fräste ur ett Falcon hjul så vi får se vilket som blir bäst när hjulet från England dyker upp.

Vet dock fortfarande inte hur jag ska få till nån plinter..
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Lämpligt sidohjul.

Inläggav LRSweden 30 jul 2016, 18:02

Jag kan specialtillverka ett sidohjul efter dina mått och önskemål, skicka pm om det låter intressant :)
mvh LRSweden
LRSweden
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 jun 2015, 10:08
Ort: Ale
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 6 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX cyclone

Föregående

Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer