Fästen som håller

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fästen som håller

Inläggav tore49 23 jun 2008, 19:08

Har förstått att det ställs tämligen stora krav på fästen och kikare, spec på fjädervapen. Duger normala kikare till kl 1-vapen? Vilka fästen kan rekommenderas?
tore49
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 jun 2008, 14:21
Ort: umeå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fästen som håller

Inläggav Tomaz 23 jun 2008, 21:15

tore49 skrev:Har förstått att det ställs tämligen stora krav på fästen och kikare, spec på fjädervapen. Duger normala kikare till kl 1-vapen? Vilka fästen kan rekommenderas?


För luftvapen så finns det inga bättre fästen än Sportsmatch.
Jag har provat att ta genvägar genom att välja billigare fästen, och visst kan man ha tur att hitta fästen som funkar hyfsat, men de har inte samma kvalitet, passform och exakthet som Sportsmatch. De har en mängd olika varianter av fästen som passar ihop med de flesta kombinationer av bössor och kikarsikten.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav G0LI4T 24 jun 2008, 21:07

Hej tore49

Välkommen till Forumet.

Just luftfjädervapen kan vara lite kluriga att "bestycka".

PGA den dubbla rekylen, så har kikare till krutvapen en tendens att gå sönder på vanliga fjäderbössor.

Mindre bössor typ HW30 / Diana 25,27 funkar utmärkt med enkla 4x32 kikare, men går man upp lite i kraft +10J så blir det lätt maraccas av kikaren.

Så enklast är att välja en luftvapenanpassad kikare direkt från början.
Det finns även dämpade fästen som minskar rekylen.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav tore49 25 jun 2008, 08:55

Tack för era svar. Jag ser att Hurricane säljer Nikko Sterling och Swift, vilket ju är klart sämre sikten än t ex Weaver och Leupold. Eller är det några specialmodeller avsedda för just luftvapen?
tore49
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 jun 2008, 14:21
Ort: umeå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 25 jun 2008, 10:24

tore49 skrev:Tack för era svar. Jag ser att Hurricane säljer Nikko Sterling och Swift, vilket ju är klart sämre sikten än t ex Weaver och Leupold. Eller är det några specialmodeller avsedda för just luftvapen?


I krutvapenvärden så är dom klart sämre som du säger. Men till luftvapen så kan dom vara bättre, bland annat så har dom en helt annan paralaxjustering och är mer annpassade till de avstånd man kan tänkas skjuta på med en diabol.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav öberg 25 jun 2008, 10:24

öberg skrev:
tore49 skrev:Tack för era svar. Jag ser att Hurricane säljer Nikko Sterling och Swift, vilket ju är klart sämre sikten än t ex Weaver och Leupold. Eller är det några specialmodeller avsedda för just luftvapen?


I krutvapenvärlden så är dom klart sämre som du säger. Men till luftvapen så kan dom vara bättre, bland annat så har dom en helt annan paralaxjustering och är mer annpassade till de avstånd man kan tänkas skjuta på med en diabol.
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Vallejos 09 jul 2008, 13:45

tore49 skrev:Tack för era svar. Jag ser att Hurricane säljer Nikko Sterling och Swift, vilket ju är klart sämre sikten än t ex Weaver och Leupold. Eller är det några specialmodeller avsedda för just luftvapen?


Jag vet inget om Swifts kikarsikten, men på kikare är dom grymt bra. Swift Audubon porro-prisma 8,5x44 är fantastisk, speciellt med tanke på priset.
BSA Meteor Mk II
Proud member of För att följa länken så måste du registera dig.

Vallejos
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jul 2008, 21:55
Ort: GÖTEBORG
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Fästen som håller

Inläggav kenj 09 jul 2008, 14:47

Tomaz skrev:
tore49 skrev:Har förstått att det ställs tämligen stora krav på fästen och kikare, spec på fjädervapen. Duger normala kikare till kl 1-vapen? Vilka fästen kan rekommenderas?


För luftvapen så finns det inga bättre fästen än Sportsmatch.
Jag har provat att ta genvägar genom att välja billigare fästen, och visst kan man ha tur att hitta fästen som funkar hyfsat, men de har inte samma kvalitet, passform och exakthet som Sportsmatch. De har en mängd olika varianter av fästen som passar ihop med de flesta kombinationer av bössor och kikarsikten.

För att följa länken så måste du registera dig.



Instämmer helt...
Hade ett 2-delat Hawke fästen till min typhoon som iofs. funkade men hålen var inte centrerade, skruvarna tog i etc :cry: . Nu är det ju ingen rekyl att tala om på PCP men man vill ändå ha precisionen.
Köpte ett 2-delat Sportmatch...snacka om skillnad. Har även ett one pice fäste från Sportmatch till min fjäder bössa, som står emot det mesta. Man kan ju undra varför man snålar in ett par hundra på ett fäste när man kan lägga 5-7000 på en bössa :shock:
kenj
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 27 jan 2008, 00:21
Ort: Karlskoga
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav spacelord 09 jul 2008, 15:21

hei jeg har en webley å scott patriot 25cal full power med sportmatch dampa mount.
det er inne bygd demping i denne montasje.absolutt å anbefale. den koster en del .men er hvert ver krone, i norge må man ut med 900nkr. men det er dyrt å kjøpe sikte hele tiden okså!
så vis du ikke har råd akuratt nå vil jeg anbefale å spare litt. å heller bruke de orginale sikte midlene en så lenge...
pcp 25cal eun jin sumatra 2500.pcp 22cal 850airmagnum xt.custom crosman 2240.crosman 2250xe.
spacelord
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 jun 2008, 19:07
Ort: norge
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer