Riktningsfel m glappt sikte?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Riktningsfel m glappt sikte?

Inläggav Luftpangarn 19 mar 2019, 10:45

Jag har haft anledning att tänka på den här problemställningen med flera vapen. Allt för ofta, sitter inte öppna sikten fast i justerat läge. De hoppar helt enkelt omkring i sidled mellan skott. (Sällan i höjdled dock.) Antingen är siktet helt enkelt inte tillverkat med tight passning mellan delar, och saknar dessutom fjäderbelastning. Detta är uppenbart på tex Artemis karbin CR600 / 900 W, samt CP-1, samt kanske CP-2? (Har inte kännt på den.)

En särskild problematik är förståss när riktmedlen sitter på en rörlig pistolmantel, där dessutom den mekaniska kopplingen mellan pipa och mantel kan vara mer eller mindre flummig, är ju djupt problematiskt. Även om mekaniska grundprecisionen hos vapnet är kass, blir det inte bättre av kringhoppande riktmedel. På min Sig x-five sitter dessutom inte kornet fast. Nu är det ett fjompproblem, när pipmynningen skramlar 4 mm sidledes och nästan lika mycket vertikalt. :shock: :lol: )

Nåja, frågeställningen kan faktiskt dyka upp på riktigt seriösa vapen också. På min nyförvärvade Röhm Trainer pistol, rör sig faktiskt siktet uppskattningsvis minst 0,1mm i sidled. Siktesskåran har fjäderbelastad justering i sidled. Men själva ”gungbrädan” som bär siktesskåran, som man ju justerar siktet i höjdled med, kan - och gör det - röra sig i sidled.

Jag kan lösa det med att puffa hela infästningen i ett ändläge före skott. Efter skott har det skramlat tillbaka till ett mer odefinierat mittenläge. På sikt ( :lol: )kanske jag löser det hela med någon mekanisk modifiering, eller liten kil.

MEN: Hur stort är egentligen detta möjliga problem? Om det flyttar träffbilden 5mm på 10m, så tycker jag det faktiskt är relevant även för en oskicklig pistolskytt som jag är. (Själva Röhm pistolen, har jag fullt förtroende för. Skulle vara förvånad om den har spridning på mer än 1mm.)

Jag har försökt ställa upp problemet grafiskt i bifogade teckning. Men jag har inte haft ett smack med trigonometri att göra på 35-40 år, och kommer inte längre ens ihåg hur man använder miniräknaren. (På min tid hade de coolt rödlysande diodsiffror - var farao är samhället på väg egentligen?!? :lol: )

Nåväl, kan någon hjälpa mig räkna? Skall mejla dottern också, men det kanske dröjer innan hon engagerar sig i denna underliga frågeställning. :-)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Riktningsfel m glappt sikte?

Inläggav Luftpangarn 19 mar 2019, 11:04

Tror jag löst matten. Man kan skita i värdet på vinkeln. Kvoten, tangensvärdet, skall vara lika i båda ändar. Då blir felet enligt min uträkning 4,54mm. Alltså inte försumbart.

För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Riktningsfel m glappt sikte?

Inläggav Leopold 19 mar 2019, 18:59

Kollade din uträkning och den stämmer fint på 10 m. Det känns litet onödigt att själva siktet ska bidra med en avvikelse i målet som motsvarar en diabols diameter.

Detta måste styras upp så du verkligen får direkt feedback i målet när du känner att du gör perfekta avfyrningar. Då ska de sitta i mitten, en tia åtminstone och inget annat.

På en litet mer tveksam pistol i det avseendet så använde jag häftmassa för att stabilisera sidorörelser i siktet, kanske en idé?

På mina kvalitetspistoler tex FWB och Unique så är detta inget problem alls, überfin precision även i siktets komponenter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Riktningsfel m glappt sikte?

Inläggav Luftpangarn 19 mar 2019, 20:52

Tack Leopold!

Jag är ökänd för att räkna fel. Mycket bra idéer blir det, men sällan rätt siffervärden. :smt016 Informerade dock min dotter om detta på ett relativt tidigt stadium. Skummt nog är jag djäkligt snabb på överslag. Och jag kan inte ens förklara hur det går till. :roll:

Men som sagt, inte sällan går det fullständigt åt pipan. (Nu är vi där igen - vanligt språkbruk vimlar av skyttereferenser. :wink: ) Så jag litar alldrig på mina egna uträkningar. Och nu har du Leopold liksom räddat mig från värsta ångesten. :)

Generellt gäller väl, att alla vapendelar hopar runt mellan varje skott. Typiskt sett en konstruktion hoppar runt mellan 2-3-4 lägen. Ju närmare de lägena ligger varandra, desto mer konsistent resultat, allt annat lika. Detta står för 90% av räddningen av kassa glappa lågkvalitativa konstruktioner. Annars skulle det mesta ge en träffbild som ett hagelgevär.

En smart konstruktör, ser till att ”felen” hela tiden strävar att hamna på samma ställe. Tex genom att fjäderbelasta åt ett håll.

I Röhm fallet, misstänker jag att jag kanske kan ge höjdjusteringsskruven en rundning / konform, som strävar att ge ett visst läge. Vet inte. Inte skruvat isär än. Vill inte just nu. Hon är en skönhet som älskar bra. Vill vänta med att skruva äktenskapsplaner.

Men fan vad jag är kär! Trodde aldrig att jag seriöst riskerade att åka dit på 10m enhandskytte. Men denna fröken, får mig att vilja dansa så ofta det går!

Cecilia Lind och Fred Åkare, liksom.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Riktningsfel m glappt sikte?

Inläggav Luftpangarn 20 mar 2019, 02:02

För att följa länken så måste du registera dig.



Cecilia Lind. Det finns än vackrare historia, en midsommarafton, med en 15 årig flicka, jag själv 18. Utann en Röhm inblandad. :lol: En stund i ösregn på en skärgårdsklippa i Norrtelje, som slutade i en bastu på tu man hand. Ångande erotik, men hon var bara 15. Fast ingen av oss lär glömma stunden.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer