Brainstorming request!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Brainstorming request!

Inläggav Leopold 08 jan 2020, 23:23

God kväll och God fortsättning på nya året som är det första på 2020-talet!

Det såg ju litet bistert ut senaste dygnen med mellanöstern som blossat upp igen... men jag väljer att inte ägna alltför mycket tankemöda på sånt som ligger helt utanför min kontroll, det löser sig säkert till det bästa om folk inte bara sitter på ändan och väntar på att mirakel ska inträffa. Och det gör ju inte vi eller hur :-)

Som jag ser det, var och en får fundera på vad som kan ge något av värde till de gemenskaper man väljer att delta i så nu är min fråga till er alla: hur utvecklar vi vår gemenskap här på luftvapen.info, framför allt det som visar sig i detta forum men även IRL-aktiviteter på bästa vis det kommande decenniet?

Det är ju en rätt klassisk forum-form som många kan känna sig hemma i, hyfsat strukturerat och prydligt kan man tycka vi som är vana vid det. Forumet har en massa funktioner, man kan skriva om upplevelser av bössor, koordinera träning/tävlingsaktivitet, sälja/köpa, berätta om grejer man varit med om det finns tusen saker man kan ha det till med mer eller mindre koppling till det gemensamma intresset luftvapen (som inte ens det är särskilt väldefinierat, tex ingår airsoft... ska/bör det ingå... varför varför inte ?)

Men jag gjorde litet tester i julhelgen på folk som för det första inte är direkt superintresserade (därmed inte sagt helt ointresserade) av luftvapen, och för det andra inte alls är vana vid den klassiska forumformen utan mer FB, twitter, instagram etc. Det handlade om folk i olika åldrar så det handlar inte bara om det där med "Generation X, Y, Z millenium" etc.

Domen blev - "det ser tråkigt ut", "vad ska man göra här", "finns inget kul att kolla på", "hur kommer man vidare?". Helt ärligt vad jag fick för reaktioner (visst jag generaliserar kraftigt från ett alltför litet underlag av synpunkter) men ni fattar nog vart jag vill komma.

Det finns inget som säger att forumet måste vara låst i exakt vad som medges i nuvarande programvara. Det kanske kan kryddas upp med litet nya fräscha ideer, fick ett förslag från en av testpersonerna att det borde finnas några filmer eller åtminstone bilder man ska kunna klicka på redan på förstasidan för att få in litet mer dragningskraft och interaktivitet. Kanske skitsvårt att göra på nuvarande plattform jag har inte undersökt detta ännu. Kanske passé redan nu så vi måste tänka kreativt och framåt!

Så nu frågar jag efter idéer från er forummedlemmar. Var inte rädda att "GO CRAZY", hur skulle ni vilja att det skulle kunna se ut och vad tror ni skulle göra detta till ett ännu mer spännande ställe att hänga på om man är det minsta intresserad av luftvapen och allt kring detta.

I första läget vill jag bara ha in idéer, dvs ni ska inte bedöma varandras idéer alls utan bara mata på. Det kan vara helt tokiga grejer med VR och skit det spelar ingen roll alls i det här stadiet. Ni kan skissa på forumlayouter på en papper, fota av och lägga upp, spela in en film gör vad ni vill men försök demonstrera era idéer så man kan förstå hyfsat.

Först måste man få en bild av vilka idéer som finns, sedan är det en annan fråga att fundera på vilka som är de mest önskvärda funktionerna och till sist att man får se vad som är realiserbart med rimlig ansträngning.

Idéer kan handla om allt mellan himmel och jord, forumets grafiska design, funktionalitet, policy, tävlingar etc etc.

Shoot :smt007

____
OBS!!! Nu ska ni berätta hur er VISION ser ut, det är inte fråga om en vanlig gammal tråkig probleminventering för det sänker kreativiteten och det vill vi inte ha (man bara gräver fast sig i de gamla inarbetade mönstren, meningslöst).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Brainstorming request!

Inläggav Chris 08 jan 2020, 23:44

väldigt svart att svara på.... håller ju hus i tyska co2air forumet... men dem har ju inte bara luftvapen... där finns utöver vanliga luftvapen massvis med airsoft, armborst, pilboge, dekorationsvapen, western-entusiaster, FT-skyttar mm. vet inte ens hur dem olika "vapengrenar" kallas här i Sverige.
Vet ju att det ena eller andra är förbjuden här i Sverige men jäklar... vilket liv det är där på forumet och även vilken kunskap det finns bland medlemmar och i deras databas... just nu är det flera hundra inlägg varje dag... inte allt som är läsvärt och ibland glider det allt för mycket av i det politiska... men forumet lever faktiskt.
Visst, det finns ju mycket mer folk i dem andra länder än i Sverige... men man kanske skulle försöka ha andra "grenar" förutom FT.
Är man ärlig så är det ju bara 10-20 pers som är "aktiva" här... och dem flesta är medlem i MSG.... inget fel med det men forumet verkar vara för ensidigt kanske?
men frågar inte mig hur man kan locka hit mer folk med sånna interesser.... kanske finns inte ens tillräklig många i ett så "litet" land.
edit: själva tycker jag i det stora hela att det är trevligt här, om än lite seg men man/jag får alltid hjälp med mina frågor och jag är ju inte tvungen att gifta mig med dena en eller andra som man inte direkt harmonerar med men trots allt tillhör ju alla detta gemenskap och för det mesta funkar det ju bra
Senast redigerad av Chris 08 jan 2020, 23:47, redigerad totalt 2 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Luftpangarn (26 maj 2021, 15:21)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Leopold 08 jan 2020, 23:58

Intressanta tankar Chris. Tyskland har i runda slängar 10 ggr befolkningen av Sverige, men om vi räknar in Danmark Norge & Finland så har vi en potentiellt rimlig "marknad". Vi har en del forummedlemmar sedan länge från våra nordiska grannländer och där kan det kanske finnas en expansionsbas?

Du nämner politik som ett diskussionsämne om jag inte missförstår dig. Detta har varit medvetet undertryckt på luftvapen.info av många anledningar sedan lång tid, frånsett just vapenrelaterad politik där diskussionen känns relevant och hanterbar för forumledningen (extremt svårt att hantera allmänna politiska diskussioner för att inte tala om religion osv.. nej vi klarar inte detta).

Detta med andra vapengrenar är ett intressant uppslag. Finns några kategorier om detta på luftvapen.forum men idag så är de ganska undertryckta skulle jag säga. Inte förbjudet att diskutera krutvapen men dessa diskussioner hamnar inte på den förstasida man ser, man får leta i kategorierna.

Uppdelningen luft vs krut är på gott och ont, kan absolut debatteras vidare hur vi kan hantera detta beroende på medlemmarnas önskemål.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Brainstorming request!

Inläggav Chris 09 jan 2020, 00:08

Leopold skrev:....Du nämner politik som ett diskussionsämne om jag inte missförstår dig.....

Nej, det missförstår du.... jag sa bara att det brukar glida oftast i det politiska.... särskild de senaste tiderna där diskussioner gäller det nya vapenlaget.
man kan ju för det mesta inte skilja där det politiska och det som rör tx vapenrelaterat.
tycker själv inte att det är bra att blanda in politiska åsikter men det blir svårt när man pratar nya lagar tx
men här finns ju knappast det problemet.... o det är jag glad för
edit: politksnack är absolut inte tillåten i det forumet... men det blandas ju oftast in så klart
Senast redigerad av Chris 09 jan 2020, 00:11, redigerad totalt 2 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 09 jan 2020, 00:16

Och sånt ör förbjudet här jan man tillägga.

Off topic tycker jag är viktigt, men just utanför hvudämnet.

Inser att min åsikt inte betyder npånting.

Sim tur har folk börjat diskutera gamla fjpdervaoen med, det gillar jag.

Det hindrar inte på nåt sätt när ni ska prata FT tävlingar.

Jag har försökt bidra, men givetvis sp bygger inget på mig, och kanske tom många ogillar mina utläggningar om luftvaopn etc.

vi måste få hit mer folk, visa att det är öppet om man nu vill skriva om annat, visa bilder och så vidare.
Just nu har vi fått några mer aktiva medlemnar, suveränt imo.

Inser att att det kvittar vad jag tycker och vi kan inte vidhålla npt i längden om inte personerna köper vaoen eller skruvar med dem.

De klarar sig nog bra själva utan utläggningar är min gissning.
Och jag får våbe om ursäkt angpående dem, många bygger tyvärr på gammal info från forum, och nu finns ibland mycjet bättre info att söka.
Jag mins ofta sånt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 09 jan 2020, 00:19

Ibland kommer man in på politik tyvärr, inga trådar om det önskar jag iaf,
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav Chris 09 jan 2020, 00:38

hmmm... jag hoppas att man förstår vad jag menar med politsnack... jag menar inte här... jag menar "där" på co2air-forumet
men kanske jag inte hänger med så riktigt vad du menar Silwer
Senast redigerad av Chris 09 jan 2020, 00:40, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Brainstorming request!

Inläggav Leopold 09 jan 2020, 01:04

Silwer skrev:Off topic tycker jag är viktigt, men just utanför huvudämnet.

Som tur har folk börjat diskutera gamla fjädervapen med, det gillar jag.
Det hindrar inte på nåt sätt när ni ska prata FT tävlingar.

Vi måste få hit mer folk, visa att det är öppet om man nu vill skriva om annat, visa bilder och så vidare.
Just nu har vi fått några mer aktiva medlemmar, suveränt imo.


Helt enig, man ska inte vara alltför anal med att allt alltid måste vara 100% perfekt i linje med ämnet. Detta är ju en del av det roliga med forum att diskussioner kan ta sig litet nya intressanta vägar.

Fjädervapen blir aldrig inaktuella, garanterat. Själva forumaktiviteten kring dessa går litet upp och ner men där kan alla intresserade vara med och puffa upp intressanta trådar med egen input.

Sist men inte minst att få mer inlägg av medlemmar, gamla som nya, uppmuntra detta på olika vis. Funderar på om man kanske kunde ha det mest visade/klickade inlägget högst upp på forumet och i synnerhet om det innehåller bilder/video, kan ge litet extra krydda tror jag.

Chris skrev:men här finns ju knappast det problemet.... o det är jag glad för
edit: politksnack är absolut inte tillåten i det forumet... men det blandas ju oftast in så klart


Ok jag förstår precis. Det är givet att det kommer att blandas in politiska värderingar när man tex diskuterar vapenlagar men det blir ändå begränsat pga fokuset. Det klarar vi av att hantera utan större bekymmer och kan bidra till utövandet av det gemensamma intresset.

Nu diskuterar vi litet kring forumets policy om vad som "är diskuterbart" så att säga, i dessa delar är det inga stora problem idag som jag upplever det (men säg gärna emot).

Jaktrelaterade frågor har under hela detta forums existens undertryckts i den allmänna delen och relegerats till en sluten del för licensierade skyddsjägare, drivet av hur svensk jaktlagstiftning ser ut. Det är ett litet fåtal medlemmar som har tillgång till denna forumkategori men vi har tyckt att den ändå fyller sin funktion för den handfull personer utspridda över landet som är aktuella.

Det vi ibland ser vad gäller nya medlemmar på luftvapen.info är att en del tror att det kan bedrivas skyddsjakt hej vilt på mindre villebråd utan jägarlicens och vapenlicens, frågorna kan typiskt handla om hur man trimmar upp en luftbössa för det ändamålet.

Svaren brukar bli ganska beska och nykomlingen kan uppleva sig illa bemött, inte mycket att göra åt mer än möjligen att vara mer kallt saklig i svaren och hänvisa till forumets standardtext, finna sig i att bli betraktad som en pekpinnegubbe/tant. Vi brukar kunna hantera det utan större bekymmer.

Man måste förstå att den typen av frågeställningar ser man aldrig på ett dedikerat jaktforum där endast krutvapen är aktuella, det finns helt enkelt inte på kartan att anskaffa jaktvapen utan vapenlicens och alla förutsätts ha detta (och jägarlicens) för att bedriva den verksamhet man diskuterar.

Men: nu måste vi vara litet VISIONÄRA! ;-)

Nytt decennium, nya tag. Jag är ingen mirakelman men litet kan jag nog fixa till med god hjälp, beroende på vad ni vill ha.

__
PS. Man kan börja med att fråga sig vad luftvapenskytte har för plats i 2020-talet.

Några förslag som kan driva attraktionskraften:
- relativt lågt buller
- relativt korta säkerhetsavstånd
- inga större krav på att skjuta på avlysta skjutbanor, något som läggs ner i högre takt än det byggs nya idag
- relativt billigt att utöva
- relativt enkelt att anordna tillfälliga eller privata skjutbanor, tävlingar i terrängen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Brainstorming request!

Inläggav per1 09 jan 2020, 03:56

Leopold skrev:Intressanta tankar Chris. Tyskland har i runda slängar 10 ggr befolkningen av Sverige, men om vi räknar in Danmark Norge & Finland så har vi en potentiellt rimlig "marknad". Vi har en del forummedlemmar sedan länge från våra nordiska grannländer och där kan det kanske finnas en expansionsbas?

Du nämner politik som ett diskussionsämne om jag inte missförstår dig.


Tanken om et mer nordisk rettet marked må sees som et stor pluss. Det å få inn tanker og ideer over landegrenser måtte være bra.
Men hvordan få det til ? En innsats via "jungeltelegrafen" fra oss som hører til den kategorien kanskje? Det hjelper vel ikke stort.
Vi hadde et svært bra forum (AirGun World) her i Norge i flere år, men det tok slutt for noen år siden. Svært synd for forumet inneholdt utrolig mye verdifull info som nå dessverre har gått tapt. Hvorfor det tok slutt er vanskelig å si. Noen fant nye hobbyer og andre igjen hadde flere hobbyer og andre forhold som tok tid.
Jeg la merke til at flere nye deltakere kritiserte at de fikk mye negativ kritikk om div våpen de tenkte å kjøpe. Det ble alltid mye anbefaling av div HW og AA våpen som var noe av det beste du kunne få. Det er litt av det som går igjen her også, jeg tror det kommer av for lite egenkunnskap om de aktuelle våpen det spørres om. Har forstått at flere trakk seg ut og laget en egen gruppe på FB, men etter hva jeg har hørt ble det ingen suksess. Jeg er ikke på FB så jeg vet ikke eksakt hva som skjer der.
Jeg har vært medlem av mange forskjellige utenlandske forum rundt om på nettet, men flere har en tendens til å dø ut.
Jeg lusker litt rundt her hos dere men har ikke bidratt stort. Kommer vel bla av at jeg ikke har interesse av FT og at jeg kanskje er mett av å skrive, men liker å følge med litt. Kan ha litt med alder å gjøre også, blir 72 om en måneds tid og er ikke like aktiv som skytter lenger. Jeg følger stort sett bare med her og på Airgun BBS og et par små forum i USA.

Tror ikke Chris ønsket mer politikk på forumet. Han fortalte vel bare hvordan han opplevde at det utviklet seg på det tyske.
per1
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 feb 2013, 19:01
Ort: Norge
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 34 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: TX200 bullpup .22

Följande användare vill tacka per1 för detta inlägg
dagevert (11 jan 2020, 09:04), Luftpangarn (26 maj 2021, 15:34)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Sako Finnbear 09 jan 2020, 07:22

Alltså jag tycker detta är ett av de mest strukturerade och trevliga forum jag är på, så
inget jag direkt skulle vilja ändra på här. Men samtidigt får man givetvis vara öppen för
nya idéer.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Följande användare vill tacka Sako Finnbear för detta inlägg
Luftpangarn (26 maj 2021, 15:34)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Chris 09 jan 2020, 07:49

per1 skrev:... Tror ikke Chris ønsket mer politikk på forumet. Han fortalte vel bare hvordan han opplevde at det utviklet seg på det tyske.

Japp... så är det :thumbupp:
Det pratades mycket om den nya lagstiftningen som begränsar mångas hobby faktiskt och det blev ju en hetsig debatt så klart som allt för ofta gled av i det politiska med allt halvvetandet och vetandet. Det var en hel del medlemmar som blev spärrat faktiskt pga deras uttalanden som var allt för emotionala och ibland även kränkande.... och så händer det ju ganska ofta när det pratas politik.
Senast redigerad av Chris 09 jan 2020, 11:01, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1404
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Brainstorming request!

Inläggav Dudda 09 jan 2020, 11:38

God fortsättning!
Jag tycker jaktdelen borde vara tillgänglig för alla.
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka Dudda för detta inlägg
Batistuta (11 jan 2020, 18:34)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Pryltokig 09 jan 2020, 12:02

Bredd tror jag är av godo. Jag betraktar mig i grunden som jägare/pistolskytt (krut) men här på luftvapen här har lärt mig oerhört mycket mer om ballistik, kikarsikten mm. PCP har öppnat en helt ny värld för mig och med luftvapen kan jag träna mycket mer skytte enkelt och smidigare än förut. Allt som gränsar till jakt här är ju aningen styvmoderligt behandlat... som redan påpekat. Att träna för jakt och bedriva tjuvskytte är två helt olika saker för mig. Om det fanns sektioner här där man kunde lära sig mer om airsoft, paintball, .22lr osv. varför inte, så länge det ligger i valfria sektioner. Alltid kul att lära nytt.

Gärna tydligare (strukturerad) teknik-databas där vi själva fyller på med recensioner/guider om olika bössor, pistoler, sikten mm. dock UTAN att det dränks i massa åsikter från andra.
Har tänkt skriva en recension om den nya tekniken i ett dag/nattsikte (PARD NV008) som fungerar helt annorlunda än traditionella kikarsikten, men givetvis lär första kommentaren bli att det inte är godkänt för FT och därmed ointressant..

Smalheten, att vi som LV-skyttar inte skall bry oss om inskränkningar för krutskytte/jakt osv. och vice versa spelar ju bara förbuds-ivrande politiker i händerna så denna typ av frågor tycker jag absolut vi skall kunna diskutera men givetvis inte skattfrågor, religion osv.

Följer några andra utländska forum främst på FB och den stora skillnaden är ju att där kan folk skriva om nyheter, nya modeller/kalibrar, Power Plenum etc. och mötas av intresse/nyfikenhet men man får i princip aldrig massa pekpinnar i ansiktet.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
Batistuta (11 jan 2020, 18:35)

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 10 jan 2020, 20:36

Ok, det menas diskussioner inom luftvapenlagar som berör oss i Sverige?

Det är ju vktigt ändå.

Jag tönkte på rent allmänna politiska diskussioner som jag själv kan bli inblandad in men inte passar här i någon form av utveklad form.

Det örr förstps svårt för folk som tillkommit under de senaste åren att förstå hur vi som varit med länge och inte bara här utan flera andra äldre nu utdöda luftvapenforum.

Under perioder har det var mycket aktiva medlemmar helt enkelt men detta har minskat mycket på senare år.

Jag önskar att det här med mindervärdeskomplex och dylikt inte fanns, att om man nu ens ville vara med här och diskutera så gör det bara, ingen blir så arg att det betyder nåt.

De flesta ör andra medlemmar, dvs som DU!

Vissa ger upp medelbart märker jag ofta, dvs någon skriver npt de inte gillar och då är det omöjligt att fortsätta, ett obegripligt sätt att leva på, gör de lika i sitt arbetet och på Konsum?

Lite mer skinn på näsan får nåman ha, sörskilt om man påstår saker som är nya.

Imo tycker jag alla lyftvapenmärken är välkommna men har haft svårt ibland att vissa uppenbart olagliga hållits om ryggen väldigt och inte tillför nåt heller, ändå tjafsar vissa hårt med andra om de har licens osv.

Visst man kan inte föra ett laglöst forum totalt, men det blir svårt att diskutera nånting i form av tuning tyvärr då vi vet att så få kan få licens utan att denna skara vet om det redan inne i det hela.
Jag fpr erkänna att jag retas väldigt av hårklyverier, där jag ser att folk skriver intyg för polarna, jag fördrar fan i mig total laglöshet i det fallet.

Saken rr den samma men via korruption och jag vill inte höra om det.

Off topic har jag alltid gillat, men sällan har väl jag passat där, men jag tycker det behövs.

I övrigt skriver jag för långa inlägg som ingen läser, och det inom flera omrpden inte bara gamla luftvapen.
Idag kan man googla det mesta och jag lever i det gamla att ta det ur minnet, vilket kan bli fel.
Jag har för få att prata med så det bär iväg, folk har börjat samla äldre vapen så de kan googla.

Saken är ng att jag då jag inte kan skjuta längre bara lever på minnen och det ör rätt överflödigt, men kkart jag hoppas ni lyckas bli nåt och inte bara FT klubbsnack, det kmmer leda till slutet så litet som de är pga lagar och liten spridning av klubbar, just att kul med luftvapen ej accepteras av polisen.
Därför mpste annat få plats, inga nyheter iofs.

För långt inlägg.
Senast redigerad av Silwer 10 jan 2020, 20:39, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav Mooki 10 jan 2020, 21:01

Sako Finnbear skrev:Alltså jag tycker detta är ett av de mest strukturerade och trevliga forum jag är på, så
inget jag direkt skulle vilja ändra på här. Men samtidigt får man givetvis vara öppen för
nya idéer.


Håller med Sako.
Jag kanske är lite stofil, men det känns inte som att man av misstag snubblar in här på forat och lockas av det moderna utseendet att börja med LV, eller? :)
Misstänker att om man kommer hit är det via en googling eller tips av nån, mao har man ett mål med besöket.
Alternativt om man söker ett mer aktivt samarbete med klubbar, där forat blir nån semi-officiell samlingspunkt med länkning från respektive hemsida.

Själv är jag periodare, brukar vara perioder av aktivitet, däremellan inaktivitet då jag är mer på andra forum.
Jag är dessutom lite materiel-fetishist såtillvida att jag älskat mekar-trådar och recensioner :cheeRs:
Har man en tråkig kväll kan det bli några timmars browsande och kanske några du-tub klipp när folk skruvar isär eller annat kul...
__________________________________________
Det mesta av vad jag vet har jag läst mig till.
En del av detta har jag även testat i praktiken.
Mooki
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 jun 2008, 20:08
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 17 gånger i 7 inlägg

Re: Brainstorming request!

Inläggav dagevert 10 jan 2020, 21:37

Leopold skrev:Domen blev - "det ser tråkigt ut", "vad ska man göra här", "finns inget kul att kolla på", "hur kommer man vidare?"


Gjør det lettere å laste opp bilder til forumet.
Mer å se på- mindre tråkigt ;-)
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 10 jan 2020, 21:41

Fö skam att Airgun.se bara kastads bort, jag försökte få den sk nya ägaren att förstå att enbart hopslagnng var en möjlig lösning.

Mycket försvann där.

Det var allt för myckeråt ryggdunkande tyvörr och ytterst få som insåg verkligheten.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav Leopold 10 jan 2020, 21:51

dagevert skrev:
Leopold skrev:Domen blev - "det ser tråkigt ut", "vad ska man göra här", "finns inget kul att kolla på", "hur kommer man vidare?"


Gjør det lettere å laste opp bilder til forumet.
Mer å se på- mindre tråkigt ;-)


Ja det är ett bra förslag. Man kan kolla runt litet på alternativa lösningar men det typiska är att detta drar rejält med bandbredd om man lagrar bilder/videos på forumet och då blir det dyrare jfr om man kör via externa bild/videoleverantörer.

Det kan ev vara en fråga om att välja ännu bättre alternativ av externa medialeverantörer, förslag mottages tacksamt.

Men ska man tänka större så handlar det även om att få in betydligt mer sponsorpengar till forumet som skulle kunna möjliggöra mer eleganta lösningar vad gäller uppladdat material, ha mer av detta hostat på forumservern.

Idag finns nästan ingenting av media lagrat på forumet, nästan allt ligger länkat till externa leverantörer av bilder och video.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Brainstorming request!

Inläggav _mik_ 10 jan 2020, 21:58

dagevert skrev:
Leopold skrev:Domen blev - "det ser tråkigt ut", "vad ska man göra här", "finns inget kul att kolla på", "hur kommer man vidare?"


Gjør det lettere å laste opp bilder til forumet.
Mer å se på- mindre tråkigt ;-)



Detta kan jag vidhålla är en reell boost. Jag drev ett forum i ungefär samma paritet som lutvapen.info under 15år och jag vill påstå att det mest uppskattade, bortsett från möjligheten att diskutera, var den egna hostingen av bildmaterial. Var kategori hade eget album där användarna kunde spara in bilder för länkning i trådarna och utöver detta gav jag användarna egna privata album. Detta gjorde att användarna fick en sorts tillhörighet där de månade om sitt eget space och bäst av allt var att tillgången till alla länkade bilder fanns lokalt så inget material försvann. Jag hostade allt själv vilket gjorde det hanterbart ekonomiskt, det kanske inte är realistiskt om man inte har den resursen.

För att göra entrén till sidan levande hade jag de fyra senast publika bilderna i semiminiatyr inklusive bildtext upplagda på startsidan. På så sätt var det alltid något nytt redan när man hoppade in, enkelt men mycket uppskattat.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Brainstorming request!

Inläggav Leopold 10 jan 2020, 22:11

Silwer skrev:Fö skam att Airgun.se bara kastads bort, jag försökte få den sk nya ägaren att förstå att enbart hopslagnng var en möjlig lösning.

Mycket försvann där.

Det var allt för myckeråt ryggdunkande tyvörr och ytterst få som insåg verkligheten.


Just ryggdunkande känner jag inte till alls i sammanhanget. Tror ingen var glad att se en betydelsefull resurs försvinna.

Nu när jag fått anledning att borra ner mig mer i forumets tarmar på sistone så förstår jag att det inte är någon direkt enkel sak att koppla samman databaser med ursprung i olika forumplattformar, rent tekniskt.

Det är svårt nog att ens få en existerande databas att behålla sin integritet om man skulle uppgradera forumets mjukvara till en ny version av samma typ, som phpBB i vårt fall. För min del är det vad jag måste fokusera på i första läget, det är ca 350.000 inlägg som måste hänga med oskadade i flytten vid uppgradering av forumets mjukvara som jag uppfattar som mer eller mindre nödvändig i detta läge enligt vad våran ISP berättat.

Önska mig lycka till... :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Brainstorming request!

Inläggav Nitro 10 jan 2020, 22:17

Leopold skrev:Önska mig lycka till... :)

Vi håller alla tummarna för att det ska gå så smidigt som möjligt :-)
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Brainstorming request!

Inläggav Sako Finnbear 10 jan 2020, 22:18

Håller tummarna för dig! :Thumbupp:
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear
 
Inlägg: 2101
Blev medlem: 20 dec 2018, 18:34
Ort: Österlen
Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 282 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Re: Brainstorming request!

Inläggav Leopold 10 jan 2020, 22:20

_mik_ skrev:
dagevert skrev:
Leopold skrev:Domen blev - "det ser tråkigt ut", "vad ska man göra här", "finns inget kul att kolla på", "hur kommer man vidare?"


Gjør det lettere å laste opp bilder til forumet.
Mer å se på- mindre tråkigt ;-)



Detta kan jag vidhålla är en reell boost. Jag drev ett forum i ungefär samma paritet som lutvapen.info under 15år och jag vill påstå att det mest uppskattade, bortsett från möjligheten att diskutera, var den egna hostingen
....

För att göra entrén till sidan levande hade jag de fyra senast publika bilderna i semiminiatyr inklusive bildtext upplagda på startsidan. På så sätt var det alltid något nytt redan när man hoppade in, enkelt men mycket uppskattat.


Mycket bra idéer där, det var ungefär så jag uppfattade mina testpersoners kreativa förslag! Kanske inte så svårt att fixa. Hosting av åtminstone medelupplösta bilder är rimligt lokalt så det blir blixtsnabb laddning, får kika på om det går att lösa på något vis.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Brainstorming request!

Inläggav Silwer 10 jan 2020, 22:45

Leopold skrev:
Silwer skrev:Fö skam att Airgun.se bara kastads bort, jag försökte få den sk nya ägaren att förstå att enbart hopslagnng var en möjlig lösning.

Mycket försvann där.

Det var allt för myckeråt ryggdunkande tyvörr och ytterst få som insåg verkligheten.


Just ryggdunkande känner jag inte till alls i sammanhanget. Tror ingen var glad att se en betydelsefull resurs försvinna.

Nu när jag fått anledning att borra ner mig mer i forumets tarmar på sistone så förstår jag att det inte är någon direkt enkel sak att koppla samman databaser med ursprung i olika forumplattformar, rent tekniskt.

Det är svårt nog att ens få en existerande databas att behålla sin integritet om man skulle uppgradera forumets mjukvara till en ny version av samma typ, som phpBB i vårt fall. För min del är det vad jag måste fokusera på i första läget, det är ca 350.000 inlägg som måste hänga med oskadade i flytten vid uppgradering av forumets mjukvara som jag uppfattar som mer eller mindre nödvändig i detta läge enligt vad våran ISP berättat.

Önska mig lycka till... :)


Så menade jag inte, utan han dök ju upp här och skulle visa oss sim ny ägare till Airgun.se hur man skulle driva ett forum.
Folk var väldigt possitiva medans jag menade "vi" skulle slå oss hop pga hur liten aktiviteten tom var då.
Jag fick rätt, enlugt gamkla ägaren här hade databasen gptt att jobba med, men den vägrade då den hopplöse Leif och anhang ge ut.

I pruncip anvöndes forumet flr folk som tyckte synd om hur uteslutna de var, npt som aldrig ör nåt att bygga på, inget lär ha föröndras till slutet.

Ha chatmöjlugheten kvar ifall den tiden återkommer ör vad jag vill säga.

I övrigt blr du väl veta vad du sysslar med vad jag flrstpr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Brainstorming request!

Inläggav börne 10 jan 2020, 22:53

Som Silwer redan påpekat... En Off Topic del är viktigt, ta inte bort det Leopold, det är kul att kunna tjata annat än LV med likasinnade om man har lust med det på precis samma sätt som med likasinnade inom LV intresset.

Jag trivs bra här som det är så svårt att komma på bra idéer på nytt. Som också redan nämnts så är det ett av de mest strukturerade forum jag är på. Finns andra som är en jäkla röra, inga kategorier eller nån ordning alls.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Nästa

Återgå till Nyheter och Information om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer