Tävlingar och skjutkul!

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tävlingar och skjutkul!

Inläggav Luftpangarn 19 sep 2018, 02:03

Jag tycker detta forum har knasig ämnesuppdelning. Kategorierna är alla inriktade mot grunkemojängerna vi använder för att nå skjutglädje. Kategorierna är typ "tuning och service", "ammunition" mm. Men inget tema om vad som förhoppningsvis är kärnan i vad som driver oss.

I marknsdsföringssammanhang talar man om att vara "produktorienterad" jämfört "nyttoorienterad". Typ, man påpekar bara att en tvättmaskin har dubbla "kullager", utan att förklara nyttan. Som skulle kunna vara "dubbel livslängd" eller "tystare gång"

Ingen av forumskategorierna tar sikte på själva 'skjutglädjen', vilket rimligen är det som driver oss. Visst, en viss vapenfetishism lider vi nog de flesta av oss i någon mening, ungefär som bilbyggare snackar om lack och accelleration. Vi snackar vackert betsade stockar, fin blånering och kraft.

Jag saknar dock en diskussionskatergori i stil med "Tävlingar och skjutkul!". Där skulle förutom tävlingar, finnas rum för rolig plinkning. Eller den underbara tråden "Dagens tavla", som nu bara blir bortslarvad i forumsdjungeln, fast den är helt central för oss.

Skjytteställningar och annat borde kanske ha en egen kategori också?

Litet vid sidan om, anser jag att ökningen från fem till tio aktiva trådar som presenteras på startsidan, varit framgångsrik. Jag tycker att man lika gärna kan lista de senaste 20-30 trådarna. Tjejen som undrade om Sig Sauer 226 häromdagen, fick se sitt ämne dö snabbt. Och jag hade gärna läst vidare. Mannen som presenterade sin "35 åriga dam Diana 50" råkade ut för samma öde. Fast han just inspirerat mig att köpa just ett modell 50. Och jag kunde inte hitta tråden i diskussionskategorierna. Iaf inte enkelt.

Vad tycker ni?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Air (19 sep 2018, 12:21)

Re: Tävlingar och skjutkul!

Inläggav börne 19 sep 2018, 06:00

Ang att tråden försvinner på förstasidan är det ju bara att gå till föregående sida, eller tredje osv osv. Så borde du hitta.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (19 sep 2018, 11:25)

Re: Tävlingar och skjutkul!

Inläggav Luftpangarn 19 sep 2018, 11:25

Öhh... jag skäms Börne :oops: Jag har hela tiden lyckats missa den navigeringsmöjligheten. Jag har alltid gått ner i ämneskategorierna, vilket är bökigare. Vet inte om de finns fler blinda typer som jag, eller om jag är unikt trögfattad :-)

Nåja, det var det var det knasiga sättet att leta, som fick mig att tänka att det saknas en ämneskategori.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Tävlingar och skjutkul!

Inläggav Air 19 sep 2018, 12:24

Saken är den att har det försvunnit från förstasidan så är det inte många som bryr sig.
Förövrigt tycker jag att förslagen från Luftpangarn är bra.Möjligheterna att påverka
här är dock ytterst små.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Tävlingar och skjutkul!

Inläggav Leopold 19 sep 2018, 17:16

Air skrev:...Möjligheterna att påverka
här är dock ytterst små.


Tror bara det tog några timmar efter att förslaget om fler trådar på förstasidan testades... så bara mata på med förslag!

Absolut tänkvärt att fundera igenom forumkategorierna, när trådar glider ner på sida 3+ så är det ofta sökfunktionen man får hoppas ger träff. Men det är ingen lätt uppgift att hitta på bra kategorier som är någorlunda ömsesidigt uteslutande och entydiga, blir de för många så vet folk inte var de ska posta/söka.

Bra idéer att försöka hitta på några bra kategorier kring själva skytteaktiviteter man kan intressera sig för, "övrigt"-kategorin är inte till mycket hjälp att hitta det man söker när det är mycket som hamnar där.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Tävlingar och skjutkul!

Inläggav dano_swe 19 sep 2018, 17:25

Foruminnehållet blir knappast roligare för att man stuvar om och skapar nya kategorier. Det är ju användarna som skapar innehållet, inte forumet i sig. Men visst kan det vara bra med förändringar så att innehållet hamnar på rätt plats och är lätt att hitta.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Tävlingar och skjutkul!

Inläggav Nitro 19 sep 2018, 19:12

Luftpangarn skrev:Öhh... jag skäms Börne :oops: Jag har hela tiden lyckats missa den navigeringsmöjligheten. Jag har alltid gått ner i ämneskategorierna, vilket är bökigare. Vet inte om de finns fler blinda typer som jag, eller om jag är unikt trögfattad :-)

Haha den tyckte jag var lite rolig.
Så gör jag alltid när jag varit borta för länge. Förstår inte hur du kunnat missa den funktionen.
Då förstår jag också att du blir irriterad över att missa diverse trådar.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (20 sep 2018, 08:18)

Re: Tävlingar och skjutkul!

Inläggav gubbe 19 sep 2018, 19:40

Luftpangarn skrev: Eller den underbara tråden "Dagens tavla",


Vänta du bara. Snart är det så mörkt efter arbetet så jag inte hinner till skjutbanan.
Då börjar jag mata på tavlor hemma som läggs ut på "Dagens" till du spyr på dom. :-P
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT


Återgå till Nyheter och Information om forumet

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer