Tapatalk säljer din platsinfo utan ditt medgivande

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tapatalk säljer din platsinfo utan ditt medgivande

Inläggav Pryltokig 12 sep 2018, 09:49

Jag har aldrig installerat "Tapatalk" och jag vet inte hur många som bryr sig men de är med i listan på de 24 appar som säljer din exakta platsinfo utan ditt medgivande. Klipp ur dagens GP.

De här 24 apparna säljer din platsdata
Livsstil Minst 24 Iphone-appar har sålt vidare användarnas platsdata till företag som använder den i kommersiella syften. Det ska bland annat röra sig om exakta GPS-koordinater, som har använts för att rikta annonser baserat på var man befinner sig.

Avslöjandet kommer från företaget Sudo security group, som utvecklar programvara för internetsäkerhet. Deras utvecklare har upptäckt minst 24 Iphone-appar som gör sig skyldiga till att utan tillåtelse sälja vidare sina användares platsdata, vilket Macworld har skrivit om tidigare.

Det är vanligt att många appar, till exempel vädertjänster, ber om tillåtelse att få använda sig av telefonens platsdata. Med hjälp av telefons GPS-teknik kan apparna avgöra var någonstans man befinner sig. Det är däremot förbjudet för appföretagen som är anslutna till Apples butik att dela vidare den informationen utan användarnas tillåtelse.

Delar GPS-position – även när appen inte används

Bland apparna som bryter mot reglerna finns Ask.fm – ett stort socialt nätverk som framförallt har varit populärt bland unga. Appen har meddelat sina användare att den behöver platsdata för att förbättra vissa funktioner och att informationen inte delas med någon.

Andra appar som har gjort sig skyldiga till att sälja vidare platsinformation är väderappen Weather live, fotoappen Photobucket, navigeringsappen Roadtrippers och fotoredigeringsappen Perfect365.

Flera av apparna ska ha delat användarnas GPS-position hela tiden – även när appen inte har använts. Dessutom ska information om wifi-nätverk och bluetooth också ha sålts vidare.



För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
_mik_ (12 sep 2018, 10:37), Luftpangarn (12 sep 2018, 10:39), ZaphodB (12 sep 2018, 11:14), Svart (13 sep 2018, 08:39)

Re: Tapatalk säljer din platsinfo utan ditt medgivande

Inläggav Skyddsjägarn 12 sep 2018, 10:13

Bra info
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Re: Tapatalk säljer din platsinfo utan ditt medgivande

Inläggav Luftpangarn 12 sep 2018, 11:18

Det verkar som att jag är ovanligt misstänksam mot olika appars egenskaper. Kanske beror det på mina kunskaper om IT och i synnerhet möjligheterna att hitta information i databaser.

Läs noggrant vad appen begär tillgång till. Klicka inte bara "OK" på allt möjligt.

Den enda app jag tillåter platsinformation till, är navigeringsprogram. Men inte ens de, låter jag ha tillgång till WiFi "för att förbättra platsprecision". Känns litet väl STASI, KGB & 1984. (Och så har jag en extrem specialapp för att lokalisera mobilmaster, kontakt och signalstyrka - praktiskt på landet för att hitta punkter med optimal bredbandsförbindelse ;-) Men denna app har gissningsvis så extremt få användare, att de knappast kan sälja några intressanta datamängder. Om man inte vill hitta hel- och halvingengörer inom mobilteknik ;-D (Appar för flygnavigation kanske kan avslöja flygvapenpiloter? Typ som de sovjetiska mattförsäljarna, som förr kartlade alla svenska flygvapenpiloters bostadsadresser.)

Visserligen kan man med operatörsdata följa / återskapa en mobils geografiska rörelser (så länge den är påslagen). Men hittills har operatörerna varit extremt ovilliga att ens ge polisen tillgång till sådana data. Men detta tekniska faktum är synnerligen problematiskt i diktaturer mm.

Jag vänder mig mot månadskorten i Stockholms kollektivtrafik. Det finns flera aspekter på systemet, som verkligen är FSBs våta dröm.

En app har jag varit tvungen att helt avstå. En stegräknar / hälsoapp.

Jag är djävligt glad att jag aldrig installerade Facebook appen.

Ingen app har tillåtelse att skicka mig notiser. Jag har inte lust att bli störd. Nej tack - jag kan och vill själv bestämma vad och när jag lägger tid och intresse på något.

Och SMS svarar man på när man har lust. Precis som brev. Är det djävligt bråttom, kan man ringa.

Min tonåriga dotter tackade nej till första iPhone modellen med fingeravtrycksigenkänning. Vilket faktiskt gjorde mig paff - det är ett stort steg och ställningstagande för en 13-14 åring. Tyvärr har hon tvingats krypa till korset. Som med navigationsappen. Liksom vi alla tyvärr tvingas acceptera all möjlig skit - tex spårbara månadskort. (Vad gäller lånekort på bibliotek, har man däremot varit mycket noga med att skydda personers integritet.)

Jag är ingen konspirationsteoretiker, foliehatt, tror inte på astrologi, oral galvanism och allsköns knasigheter. Tycker en Gud är lika trovärdig som tomtar och troll. Jag tror ni fattar vad för slags extremrationella person jag är.

Någon sa "Ingenting är gratis. När något är 'gratis' betyder det bara att det är du som är varan." Också en sak att betänka.

Jag har inga problem med att offentligt tala om att jag är Liberal - för det har jag VALT själv att tala om. Jag lär visserligen få stå mitt kast om ryssen kommer - men det är ju bla därför att jag vill slippa ryssen, som jag VALT att påverka politiskt.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Nyheter och Information om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer