Vilket luftgevär ska man köpa?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vilket luftgevär ska man köpa?

Inläggav Luftpangarn 13 aug 2021, 10:45

Nu verkar i och för sig trådstartaren hursomhelst inte läsa denna tråd, så det spelar väl ingen roll om vi nu börjar ta upp gevär över 1'000kr. Trist att så många hittar hit, ber om råd, men sedan inte verkar intresserade av att läsa råden.

Barnet i mig har verkligen jublat denna sommar, med mitt nya Umarex "Winchester" "cowboy rifle". Varenda gång jag drar i bygeln, och hylsan singlar upp i luften, liksom spritter det i kroppen på mig. :Thumbupp: Men man måste ta i litet, så det vete sjutton om det passar för en sjuåring. Förresten vet jag inte om barn nuförtiden fantiserar så mycket kring cowboys. Bössan skall nog snarare se ut som något ur Star Wars. :lol:

Dessvärre kanske också riktas mot datorskärmen? :cry: Fast en gammal tjock-TV kan man skjuta luftgevär på, tror jag. För jag höll på att göra illa mig ordentligt, när jag en gång drog till rejält med baksidan av en stor yxa på skärmen. Den studsade tillbaka med full kraft! Inte ett spår på glasytan! :shock:

(Ytterligare en grej i kategorin ungdomsbravader. :lol: )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilket luftgevär ska man köpa?

Inläggav Luftpangarn 13 aug 2021, 10:55

Kent Finell skrev:Finns en fin video där Tomaz Holmström visar upp den. Kanske en HW50 passar bättre pga storlek dock. Smaksak.

För att följa länken så måste du registera dig.



Den filmen tycker jag kan ses som något slags referens över precisionsskytte, utan att använda mycket dyra vapen.

Jag tänkt mycket på den senaste månaderna, när jag funderat på vad rimliga målstorlekar kan vara.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Vilket luftgevär ska man köpa?

Inläggav Desaleux 15 aug 2021, 13:28

Jag är förvånad över hur väl Diana 23 går med ny fjäder och piporing och lite fett på pistång läder packning fanns förr några som gick bra Diana BSA Slavia med mera nya har man inte så koll på fjäder luftgevär.

Det där bildrör tjock tv glaset är tjockare på bild ytan framtill så det går inte lätt sönder där mot baktill på tuna rör anslutning skulle minska volymen kastade fiske nätvikt drog sig undan var som handgranat glas splitter tryckvåg.
Senast redigerad av Desaleux 16 aug 2021, 05:58, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Vilket luftgevär ska man köpa?

Inläggav vettedax 15 aug 2021, 13:36

Desaleux skrev:Jag är förvånad över hur väl Diana 23 går med ny fjäder och piporing och lite fett på pistång läder packning fanns förr några som gick bra nya har man inte så koll på fjäder luftgevär.

Det där bildrör tjock tv glaset är tjockare på bild ytan framtill så det går inte lätt sönder där mot baktill på tuna rör anslutning skulle minska volymen kastade fiske nätvikt drog sig undan var som handgranat glas splitter tryckvåg.

diana är bra...har lite svårt förstå din text bara i slutet.
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Vilket luftgevär ska man köpa?

Inläggav Desaleux 15 aug 2021, 15:10

Var lite svar luftpangarns lite off topic bildröret glaskrossades för säkerhets och få mindre plats men den las med rör anslutningen upp blev dåv knall men yrde glas av vakum rekyl små och stora bitar 10 meter omkrets.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Don Tommaso och 24 gäster

  • Sponsorer