Hjälp mig identifiera denna bössa.

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hjälp mig identifiera denna bössa.

Inläggav AcesEighty8 04 apr 2021, 09:06

Halloj!

Jag söker hjälp till att identifiera denna bössa i förhoppning att kunna hitta ett "servicekit" eller liknande.

Jag ska försöka hålla mig kort men vill dela lite historia om varför denna bössa och hjälpen jag söker är viktig för mig.

Min morfar (Sune Berglund om någon veteran inom sportskyttet känner igen namnet, han ska ha varit nära vän med Ragnar Skanåker) var just sportskytt och tävlade mycket inom olika skyttegrenar, luft var en av dom.
Han gick bort under 90-talet och hans utrustning delades upp i familjen, denna bössa exempelvis behöll min mormor som senare gick bort för nästan 10 år sedan.
Bössan gick då till mor min och har sedan dess stått i farsans vapenskåp, den har troligtvis varit orörd sedan 90-talet.

Skyttet har gått i blodet och jag har själv hållt på med det, främst luft och grov pistol, båda i precision samt fält.
Då ekonomin tillslut inte kunde bära min hobby fick jag lägga det på hyllan.

Nu har mina barn börjat visa intresse för skyttet och under påskmiddagen i helgen kom jag och min far in på detta med just skyttet och jag nämnde att barnen är nyfikna och att jag ville försöka hitta en bössa dom kunde öva med.
Han kom då på att denna stod i vapenskåpet men var osäker på dess funktion då den stått så många år.

En väldigt glad överraskning!
Väl hemma började jag direkt gå igenom den och kunde snabbt konstatera att pipan är blockerad. Vågade mig inte prova ett avtryck men lyckades fria pipa från vad som verkar vara en jäkla sörja som av lukten att döma bestod mest av hästskit och olja.
Med pipan ren och riktad mot en grov och mjuk träskiva vågade jag prova en avfyrning utan kula, luft i mängder kom genom mynningen tillsammans med ytterligare sörja, jag spännde om och provade en till "torrskjutning", samma hårda luftström kom tillsammans med ännu en näve skit, träskivan såg nu ut att ha tagit två träffar från ett paintballgevär.

Jag tänker nu plocka isär och serva den. Både för morfars skull, men även för morsan och farsan som gärna vill se den i fungerande skick igen, samt för barnen som får något vettigt att öva med (även för mitt eget nöjes skull).
MEN, det är här jag behöver eran hjälp. Om jag skulle behöva beställa nya delar, vart gör jag det? Och vad exakt är detta för bössa?

Jag har förstått att det är en Walther LPV i kaliber 4.5, antingen Spezial eller Olympia men hur mycket jag än söker får jag inte fram någon mer exakt information.
Finns det någon kunnig och vänlig människa som kan hjälpa mig med identifiering?

Tack på förhand! MVH Markus.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

AcesEighty8
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 mar 2021, 16:46
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hjälp mig identifiera denna bössa.

Inläggav börne 04 apr 2021, 09:18

Inte LPV utan LGV.

Sen ska du genast sluta skjuta utan diabol, pistongen dånar rakt i komptuben då du inte har en diabol som saktar ner pistongen.

Här har du en bra handlare när det gäller äldre vapen.

För att följa länken så måste du registera dig.



Är ingen expert på Walther men det ser ut som en Spezial när man googlar, Olympia har en annan kolv på dom jag hittat.

Du ser skillnaden, om du bortser fån den allra första bilden så har du en Olympia på den översta mindre bilden, sen är nästa på en Spezial som ju ser ut som din.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hjälp mig identifiera denna bössa.

Inläggav AcesEighty8 04 apr 2021, 18:06

Oj, där blev nog fel med autostavning, haha.

Jo precis jag vet att det är dumt, jag ville bara komp testa den, och när jag såg fläcken fick jag bara lov att prova en gång till.

Hemskt mycket tack ska du ha! Kolvpackning och fjäder kommer behövas nytt. Kolvpackningen kan ha varit i det sämsta skick jag sett, den har förmodligen lösts upp och blivit en del av "skiten" som flög ur bössan, och ena fjädern var av.

Ja se där ja! Dom bilderna var betydligt bättre än dom jag hittade, hemskt mycket tack återigen!


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

AcesEighty8
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 mar 2021, 16:46
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hjälp mig identifiera denna bössa.

Inläggav börne 04 apr 2021, 18:25

Vet inte om du såg det men om du går in på en detalj så kan du rulla ner & där har du sprängskiss med alla nr.

T.e.x. nr 17 i detta fallet som är kolvpackningen.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hjälp mig identifiera denna bössa.

Inläggav Silwer 04 apr 2021, 18:39

wow en sån jag vill ha Walther LGV av de sista modellerna som bygdes, troligen världens bästa rekylerande matchbössa, just denna versionen ska jag försöka gräva upp, den tillverkades sist och längst och var tävlingsversionen.

Walther väntad och bygde inget rekylfritt fjädervapen, dessa har oft två fjädrar i sig, det varierar.

Väntan berodde på att de satsat på SSP och 1978 kom LGR och Walther var åter igen en vinnare.
Men de här är så fina, var rädd om den bar för att du iaf har en, de fanns med valnöt med och tillägget Spetzial innebar just de dubbla fjädrarna men det skiljde inget annat så de kan finnas eller inte finnas i olika varianter av LGV genom åren då de passar i alla av dem.

Inbget direkt går att säga om ålder mer än att den är nyare än tidigt 70tal men kan var tillverkad in på 80talet då de fanns kvar ändå.
At jag kan säga det beror på stockens form.
Senast redigerad av Silwer 04 apr 2021, 18:41, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Sponsorer