Ska jag "uppgradera"?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Luftpangarn 26 jul 2020, 19:37

@ börne

Vilken avtryckarvikt kräver ditt nya .22 krutgevär?

Sedan är det här med trycken ingen endiminsionell historia. Att bara mäta vilken kraft som krävs för att skottet skall gå av, är viktigt - men långt ifrån hela "storyn"!

Hur tydlig avfyrningspunkten är, tycket de flesta är viktigt. Utom de som gillar "schnellschuss", som tycker precis tvärtemot. Typ.

Skall man gå in på trycken djupt, handlar det om samspel med "gevärsstystemet" i stort och vapnet.

QB78 är ett mycket älskat vapen. Med fullständigt katastrofalt krav på bortåt över 2kg avtryckartryck. Men bössan är ganska tung, så trögheten gör, att det fixar sig hyggligt bra ändå.

Sedan finns en mängd andra saker att fundeta på kring trycken.

Vanligadt är att fundera på hur "tydlig" avfyrningspunkten är. ("crisp")

Umarex 850 har en kombination av tydligt 2-stegs trycke, och lämpligt / acceptabelt avtryckskraft.

Fast sedan kommer min högst personliga reflexion in - jag tycker 850 trycket är "smooth".
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 26 jul 2020, 19:49

Jag hatar tröga trycke... 1,3kg är sjukt trögt kan jag tycka!

Min Tikka T1x ligger på 300 gram just nu, men då är det bytt till en lättare fjäder från Yodave Products. T1x/T3x trycket går att ställa ner till c:a 900 gram med originalfjäder. För mycket för precisions skytte enligt mig. Den har ett enklare direkttrycke men ett jäkligt fint sådan vilket leder in på det du skriver att det är givetvis inte bara avtryckarvikten som spelar in, men 1,3kg är fan en del kan jag tycka.

Det är som att jag skulle lasta på ett kilo till på den bössans avtryck innan den går av, nä tack!!

Antar det spelar in mycket vad man vant sig vid också... Har testat en del simplare vapen & det första man direkt märker hur jävla kasst trycket är, det skrapar & har sig, trögt & jävligt & man har inte en jävla aning om när skottet ska gå osv. Jag har bara Air Arms luftvapen, alla med erkänt bra trycken men absolut inte det bästa som finns, dom är ställda till 200 - 250 gram & sen krutbössan som sagt på 300 gram.

Sen har jag testat matchvapen med så lätt ställda trycken att jag inte fattar att skytten klarar av att inte få för tidig avfyrning. Mina är ställda rätt trögt i FT sammanhanget tror jag, i alla fall i jämförelse med vissa andras bössor jag testat för att jag vill inte avfyra fel vid tävling, jag vill våga hänga på avtryckaren utan risk, trist att missa ett poäng för att skottet går av när det inte ska. Detta vet jag en kille i klubben råkat ut för då hans var lite för lätt ställt. 10m skyttarna med sina sjukt påkostade FWB & liknande PCP vapen med mästerverk till avtryck är sjukt fina, Anschutz 9015 FT som jag också testat är också några snäpp upp mot det man själv har.
Senast redigerad av börne 26 jul 2020, 20:04, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav jerico 26 jul 2020, 20:02

Det är stor skillnad på hur jag vill ha avtrycket... Luftgeväret behöver jag bara andas på (känns det som) mot t3an... Men vid jaktskytte är det en annan skjut teknik än vad jag kör med luftgevär. Det finns för och nackdelar med allt så man får greja till det så bra som möjligt.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 26 jul 2020, 20:10

jerico skrev:Det är stor skillnad på hur jag vill ha avtrycket... Luftgeväret behöver jag bara andas på (känns det som) mot t3an... Men vid jaktskytte är det en annan skjut teknik än vad jag kör med luftgevär. Det finns för och nackdelar med allt så man får greja till det så bra som möjligt.

Jo jakt är ju en annan sak... Då vill man inte råka att skottet går av när det inte ska när adrenalinet pumpar & man följer djuret i kikaren, när det ska smälla då smäller det & det är ju inga millimetrar man ska hålla sig inom.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 20:45

Luftpangarn skrev:@ Slabbe

Det finns faktiskt en modifiering av Umarex 850 som jag funderat på, nämligen justerbar / vinklingsbar bakkappa. Jag har det på mitt Hatsan AT44, och det gör verkligen skillnad att kunna vinkla bakkappan i sidled. Fast det bara rör sig om väldigt litet, så blir läget mot axeln rejält stabilare.

Det finns massor av lösningar att köpa, men jag har inte grävt i saken. Än! :wink: Det finns säkert förslag bland forumets medlemmar.

En annan variant vore en enkel axelkrok i stil med vad skidskyttarna har. Fult som stryk dock. :lol: (Kunde man kanske bocka till själv.)

Jag insåg just att du köpt paketet med en påstickbar kolvkamshöjare, samt kikarsikte. Jag kan ingenting om kikarsikten, så jag kan egentligen inte uttala mig om en uppgradering skulle ge bättre resultat.

Spontant tänker jag att du får söka dina utmaningar i att bemästra olika skjutställningar.

Beträffande ammo, är väl standardammon JSB RS 4,52 eller 5,52 det folk utgår ifrån.

Vapenrem är ju ett bra hjälpmedel. Men på just detta gevär, tvekar jag. Att fästa i pipan vill jag inte göra. Den är så tunn, att den kommer flexa, och då förlorar man i stället precision. Det är tom så, att en del menar att de får bättre precision, om de inte använder "framstockskåpan", då den hänger på en krok på pipan. (Dum lösning.) Utan kåpa, blir pipan friflytande. (Funderar på att fästa kåpan på annat sätt, med en liten styrande plåtbit mot stocken.) Att fästa remmen i denna kåpa, vete sjutton om det är en bra ide heller.


@ Tempest

Kolla slutet på denna film! Han höjer effekten med en liten rörstump runt hammarfjädersguiden. Verkar värt att testa! Han tar dessutom ner trycket till under 700g, bara genom att byta en skruv. (Vill minnas det ligger på ca 12-1300g original.) För att följa länken så måste du registera dig.



Denna reservdelsfjäder är något hårdare - är det den du tänker prova? För att följa länken så måste du registera dig.


(Den använder folk om de gör om från CO2 till PCP, för att ventilen skall öppna för högre tryck. Rätt onödigt tycker jag. Smartare använda painball-tank som lämnar tryckreglerat konstant 55 bar - vilket ju stämmer väldigt bra med vad CO2 ger. Adapter finns att köpa.)

Det går att ta isär ventilen och modifiera den. Dock är den tydligen monterad med röd Loctite, så den måste hettas upp, så det släpper. Verkar himla bökigt, och ett attans experimenterande, om man skall få exakt 10J.

Cabom säljer vad de påstår, en 10J ventil till 850. För att följa länken så måste du registera dig.



Om det stämmer att den lämnar 10J, är det ett larvigt enkelt sätt att få upp effekten. Surt bara att den går lös på tusen spänn. När ny hammarfjäder kostar typ femti - men jag tror det kräver en del experimenterande för att hamna just på 10J.



Beträffande FT kitet Walther Dominator, så är det en PCP version av samma gevär. Dock kan man lika gott använda Umarex 850 CO2 med ventil för 7,5; 10 eller 16J. Larvigt enkelt att byta ventil - som att skruva i en glödlampa. PCP versionen är omotiverat dyrare. (Dock finns PCP som 5,5mm med 40J, samt även i 6,35mm.)

Vill man skjuta under +8C utomhus, köper man till paintballtankadapter + paintballtank med tryckreglering till 55 bar. Blir billigare än PCP versionen, och man får då möjligheten att växla drivkälla.


Har sneglat mer än en gång på de där ventilerna. Hittills har jag lyckats övertyga mig om att eftersom jag bara skjuter på 10-16 meter så kanske det enda jag skulle märka är ökad co2-förbrukning... men det är lockande. Kan ett sådant byte tänkas påverka precisionen positivt/negativt?
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav jerico 26 jul 2020, 21:03

Det som påverkar är jämnheten i effekt. Sedan har du en massa prövande med olika ammunition sorter att prova. Problemet är att hitta en modell som passar just din pipa/effekt. Ändrar du något där så är det bara att göra om..
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 21:08)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 21:14

jerico skrev:Det som påverkar är jämnheten i effekt. Sedan har du en massa prövande med olika ammunition sorter att prova. Problemet är att hitta en modell som passar just din pipa/effekt. Ändrar du något där så är det bara att göra om..


Ok tack, jag har inte riktigt bestämt mig om ammunitionsprovning är kul eller inte. Det är ju ändå lite lagom pysslande med ett tydligt mål... men ibland lite frustrerande och svårtolkat resultat
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 26 jul 2020, 21:35

Ammo provning är inte alltid så spännande, men vill man jaga dom där sista mm så är det givande & kan ge bättre resultat.

Sen har du ju även olika huvudstorlekar där 4,52 väl är lite std men det finns både mindre & större.

Med mitt AA TX200HC hade jag en gång 20mm spridning med JSB Exact på 30 meter. Samma dag & med samma förutsättningar hade jag också 3,5mm spridning med JSB Exact på 30 meter. Gissa vilken diabol jag köpte mycket av :wink:

Eller om det var mitt MPR FT... minns inte nu :oops: Men det spelar ju ingen roll i sammanhanget.

Olika batcher bara. Detta är det mest extrema jag sett med mina Air Arms luftvapen, dom har annars varit rätt okänsliga för vilken batch, bara det är JSB eller Air Arms diaboler som är tillverkade av JSB.

Man får helt enkelt välja om man vill nörda ner sig & jaga det sista eller nöja sig med lite spridning. Fan vissa sitter även & väger sina diaboler & sorterar ut dom som avviker.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 21:51

börne skrev:Ammo provning är inte alltid så spännande, men vill man jaga dom där sista mm så är det givande & kan ge bättre resultat.

Sen har du ju även olika huvudstorlekar där 4,52 väl är lite std men det finns både mindre & större.

Med mitt AA TX200HC hade jag en gång 20mm spridning med JSB Exact på 30 meter. Samma dag & med samma förutsättningar hade jag också 3,5mm spridning med JSB Exact på 30 meter. Gissa vilken diabol jag köpte mycket av :wink:

Eller om det var mitt MPR FT... minns inte nu :oops: Men det spelar ju ingen roll i sammanhanget.

Olika batcher bara. Detta är det mest extrema jag sett med mina Air Arms luftvapen, dom har annars varit rätt okänsliga för vilken batch, bara det är JSB eller Air Arms diaboler som är tillverkade av JSB.

Man får helt enkelt välja om man vill nörda ner sig & jaga det sista eller nöja sig med lite spridning. Fan vissa sitter även & väger sina diaboler & sorterar ut dom som avviker.


Vad ska man göra med all ammo som man väljer bort? Det är ju inget kul att skjuta med dem. :?
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav jerico 26 jul 2020, 21:58

Det är dom som används för att avrätta den vidriga skurken Konservburk och hans vänner :D

Det skyttet är inte att förakta!

Jag har aldrig haft några problem med att få slut på diaboler....
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 22:43), Luftpangarn (26 jul 2020, 22:46)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav lupak 26 jul 2020, 22:02

Slabbbe skrev:
Vad ska man göra med all ammo som man väljer bort? Det är ju inget kul att skjuta med dem. :?


Det är därför man har en CO2 pistol, slaskammunitionen får göra hål i konservburkar så kommer den till nytta (eller snarare nöje..) :Thumbupp:
Användarvisningsbild
lupak
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 15 feb 2009, 15:00
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Följande användare vill tacka lupak för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 22:43), Luftpangarn (26 jul 2020, 22:47)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 22:40

jerico skrev:Det är dom som används för att avrätta den vidriga skurken Konservburk och hans vänner :D

Det skyttet är inte att förakta!

Jag har aldrig haft några problem med att få slut på diaboler....


:-) Konservburks-ondingarna här har tillsvidare bara fått smaka på BB:s... lite fantasilöst förstås
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 22:48

lupak skrev:
Slabbbe skrev:
Vad ska man göra med all ammo som man väljer bort? Det är ju inget kul att skjuta med dem. :?


Det är därför man har en CO2 pistol, slaskammunitionen får göra hål i konservburkar så kommer den till nytta (eller snarare nöje..) :Thumbupp:


Jomen kanske skulle ställa upp något kul där. Vi sköt på sockerbitar när jag var liten, de splittrades ganska tillfredsställande vill jag minnas
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Slabbbe för detta inlägg
Luftpangarn (27 jul 2020, 17:29)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 26 jul 2020, 22:50

Slabbbe skrev:Vad ska man göra med all ammo som man väljer bort?

Oftast går dom ju inte så jäkla illa att dom är helt oanvändbara, ska man plinka på lite spinners eller liknande behövs ju inte den där sista precisionen om det inte är små spinners på längre avstånd, så då går dom åt då, eller som för egen del till inomhusskyttet vintertid där det bara är 10m & där har jag aldrig märkt av någon spridning.

Sen är det ju så att om man väljer att verkligen testa ut amma då köper man ju bara en burk av olika sorter & batcher, sen när man hittat en diabol som fungerar bra då köper man en hög med dessa.

Som nu när jag var & sköt i skottstolen till krutbössan köpte jag 22lr ammo för drygt 6000kr men då vet man den fungerar & det varar ju ett tag.

Men tor inte du ska hänga upp dig för mycket på allt snack nu, det drar ofta iväg i trådarna. Skjut med bra stöd & testa dig fram ett tag för att se hur bössan går, det tar lite tid att bli varm i kläderna & blir du inte nöjd med den sälj & gå vidare till nåt annat bättre. Du nämnde HW & fjäder tidigare men det är betydligt svårare att bemästra fjäderbössor, men kul när man väl lär sig göra det. HW har fin precision men det är inte som en död co2 eller PCP att skjuta. Sen har du ju PCP & där finns det många vapen idag som kan ge bra precision, det är smak på typ av bössa & budgeten som styr.

Jag har ju blivit totalt frälst av Air Arms. Ingen av mina bössor har varit överdrivet dyra i inköp men ger sjukt fin precision.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Slabbbe (26 jul 2020, 23:24)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Luftpangarn 26 jul 2020, 23:01

Nä, mina ammoburkar funkar som en fattig students skafferi. Till slut är det bara nudlar och krossade tomater kvar! :o

Och jag som tom lovat mig själv att ha kvar "Mosquito" och annat skit kvar, som "referensmaterial". Men nä, när nöden kniper, ryker även "referensmaterialet".. :-) Litet kul dock, för man blir påmind om vad som funkar i olika pickor. Mosquito - som normalt är att betrakta som skitammo - funkar jättebra i min AT44! :shock:

Särskilt vad gäller ammo, skall man lämna fördomar och förutfattade meningar i någon annan byrålåda.

Faktiskt litet extra spännande dimension, tycker jag, att luftskyttet är så beroende av ammo. Och att tex inte "dra rent" pipor i otid. De skall vara lagom inblyade! Får man för sig att testa "blyfritt", måste man ånyo skjuta in bössan med 50 blybulor, innan man åter känner igen kärringen. :lol:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 23:22

börne skrev:
Slabbbe skrev:Vad ska man göra med all ammo som man väljer bort?

Oftast går dom ju inte så jäkla illa att dom är helt oanvändbara, ska man plinka på lite spinners eller liknande behövs ju inte den där sista precisionen om det inte är små spinners på längre avstånd, så då går dom åt då, eller som för egen del till inomhusskyttet vintertid där det bara är 10m & där har jag aldrig märkt av någon spridning.

Sen är det ju så att om man väljer att verkligen testa ut amma då köper man ju bara en burk av olika sorter & batcher, sen när man hittat en diabol som fungerar bra då köper man en hög med dessa.

Som nu när jag var & sköt i skottstolen till krutbössan köpte jag 22lr ammo för drygt 6000kr men då vet man den fungerar & det varar ju ett tag.

Men tor inte du ska hänga upp dig för mycket på allt snack nu, det drar ofta iväg i trådarna. Skjut med bra stöd & testa dig fram ett tag för att se hur bössan går, det tar lite tid att bli varm i kläderna & blir du inte nöjd med den sälj & gå vidare till nåt annat bättre. Du nämnde HW & fjäder tidigare men det är betydligt svårare att bemästra fjäderbössor, men kul när man väl lär sig göra det. HW har fin precision men det är inte som en död co2 eller PCP att skjuta. Sen har du ju PCP & där finns det många vapen idag som kan ge bra precision, det är smak på typ av bössa & budgeten som styr.

Jag har ju blivit totalt frälst av Air Arms. Ingen av mina bössor har varit överdrivet dyra i inköp men ger sjukt fin precision.


Japp, det låter bra... kom även på att jag kanske kan testa det där Artillery hold ibland och så länge som det går ordentligt mycket sämre än stadigt grepp så kan jag ju helt strunta i fjäder tänkte jag. PCP... kan se mig trivas med en schysst bössa och el-kompressor men då är det för mig priser som gör att det konkurrerar med andra intressen också. Handpumpa eller resa till dykarbutiker skulle nog tyvärr just för mig ha en lite avtändande effekt på intresset.

Så, som du säger, jag leker vidare med 850:an och ser vart det bär hän.
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 26 jul 2020, 23:31

Luftpangarn skrev:Nä, mina ammoburkar funkar som en fattig students skafferi. Till slut är det bara nudlar och krossade tomater kvar! :o

Och jag som tom lovat mig själv att ha kvar "Mosquito" och annat skit kvar, som "referensmaterial". Men nä, när nöden kniper, ryker även "referensmaterialet".. :-) Litet kul dock, för man blir påmind om vad som funkar i olika pickor. Mosquito - som normalt är att betrakta som skitammo - funkar jättebra i min AT44! :shock:

Särskilt vad gäller ammo, skall man lämna fördomar och förutfattade meningar i någon annan byrålåda.

Faktiskt litet extra spännande dimension, tycker jag, att luftskyttet är så beroende av ammo. Och att tex inte "dra rent" pipor i otid. De skall vara lagom inblyade! Får man för sig att testa "blyfritt", måste man ånyo skjuta in bössan med 50 blybulor, innan man åter känner igen kärringen. :lol:


aha, lite som en gjutjärnsstekpanna som man råkat diska med diskmedel då. :) Men vad bra då ska jag strunta i blyfritt som jag har sneglat lite på också. Har en burk med Mosquito. Upplever det som att 4 av 5 är helt OK men den femte brukar ge sig iväg ganska långt från de andra
Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 27 jul 2020, 07:53

Slabbbe skrev:Har en burk med Mosquito. Upplever det som att 4 av 5 är helt OK men den femte brukar ge sig iväg ganska långt från de andra

Så kallade flyers, dom är riktigt trista för då kan det gå bra ett tag sen rätt va det är så händer nåt oförklarligt, sån ammo vill man inte ha.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav jerico 27 jul 2020, 09:42

Jag gjorde ett ovetenskapligt test av olika sorters ammunition för ett par år sedan. På 15 meters avstånd sköt jag 20 på en tavla, skrev på tavlan vilken sort och sedan upp med nästa. Jag struntade i vart på tavlan de träffade utan siktade på samma ställe hela tiden. Sedan kollade jag på spridningen.

OJ! Den som gick bäst hade ett hål i tavlan medans den som gick sämst hade alla spridda över hela tavlan och en tavelbom! Tur att jag har en stenmur bakom...
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Luftpangarn 27 jul 2020, 12:05

jerico skrev:Jag gjorde ett ovetenskapligt test


Vad var det som var så himla ovetenskapligt med det testet?!? :) Man kan förstås försöka kontrollera och konstanthålla så många olika variabler som möjligt. Och ju mer man försöker kontrollera för, desto mer ambitiöst - och krångligt - blir det.

Men även det enklaste testet / jämförelsen, är bättre än ingen. Att sålla bort katastrofammo, är både ganska okomplicerat - och det allra viktigaste! Det du gjorde, räcker ju för att man skall ha mångdubbelt roligare skytte! Den sämsta sorten för det där vapnet, hade ju uppenbarligen tom inte dugit för burkplinkning på 15m! :o

Att verkligen lyckas optimera ammoval, är däremot mycket svårare. Man hamnar ganska lätt i något slags kvasireligiös övertygelse, snarare än visshet om, vilken ammo som är bäst. Men då har man ändå nått en ok situation. (Det är här man tom skulle behöva blindtestning. Av ammon alltså. Blindtestning av måltavlor verkar inte meningsfullt. :smt016 )

Det är viktigare ATT man genomför några jämförande tester, hur primitiva som helst, än att helt hoppa över det.

Beträffande blyfritt, så verkar det inte fungera att hoppa fram och tillbaka mellan bly och blyfritt med hur få skott som helst. Det funkar inte att byta och jämföra vartannan serie. Det krävs sådär minst 25 skott att inleda vardera ammunitionstypen med, innan pipan blivit "stabil". (Baserat på min erfarenhet, då pipan från början skjutits med bly.)

Så vill du testa blyfritt, bör du testa 50 skott, varav de första 25 får tas med en rejäl nypa salt. När du byter tillbaka till bly, kommer de första (minst) 25 skotten inte bete sig normalt heller.

Jag har för mig att ha läst att blyfri ammunition är belagd med ett smörjmedel. Och blyammon smörjer ju pipan med bly. Så det verkar rimligt att beläggningen innuti pipan skiftar vid ammunitionsbytet.

Jag måste erkänna att jag är för snål för att använda blyfritt. Men den lägre kulvikten, högre hastigheten och därmed minskad vindavdrift, och rakare kulbana, är mycket lockande.

Och särskilt om man har ett vapen med lägre effekt - som min Umarex 850 med 7,5J - så blir detta relativt sett, mer intressant, tänker jag. Så sista ordet är inte sagt hos mig.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Slabbbe 28 jul 2020, 14:39

Mjaha, jag skruvade på en laser och filmade lite i slowmotion då. Lasern pekar lite till vänster för att synas bättre. Jag tolkar det som att siktet ligger typ samma på alla sex skott... både före och efter skottet. I skottögonblicket däremot måste det väl ändå vara pipan som vibrerar och inte jag och stödet som darrar? Jag tolkar det också som att träffarna sprids betydligt mer än vad siktet gör... förutom om man räknar med det där gunget vid skott då...

hur tolkar ni detta???

(Weaverfästet sitter på locket till CO2 som i sin tur är fasthakat i pipan och jag tyckte att det spred något mer med lasern påsatt där... men på det hela taget typ samma)

För att följa länken så måste du registera dig.

Slabbbe
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 jun 2020, 08:45
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav börne 28 jul 2020, 15:35

Att fästa nåt i pipan är idiotiskt av Umarex. Testa att ta bort det så pipan blir friflytande som nämndes tidigare.

Är detta på endast 10 eller 16 meter?

Det ser ju stabil ut inför skottet, darret är garanterat pipan som lever om.

Jag anser att det sprider på tok för mycket. Är detta också på så kort avstånd så tror jag inte ens fel ammo kan göra så mycket, på det korta avståndet hinner det ju inte börja bete sig så som på säg 30 meter. Men jag har ingen susning på hurdan egenprecision dessa har. Man får ju hoppas folk som tipsar om bössor är ärliga, skjuter dom inte bättre än detta är det ju rent skräp.

Har du testat på längre håll säg 30 - 40 meter, hur ser det ut där i så fall?

Här ser du varför en pipa helst ska vara friflytande, den måste få leva sitt liv utan att man stör den. Pipan svajar & lever om mer än man tror.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Slabbbe (28 jul 2020, 18:20)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Tempest 28 jul 2020, 15:40

Jag har läst på ett utländskt forum att en del får shimsa pipan på sina 850 för att få den att sitta helt stumt, någon offrade till och med ett bladmått för att få exakt rätt tjocklek på shimset.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Slabbbe (28 jul 2020, 18:22)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2020, 16:39

Någonting är RADIKALT FEL!!!

I tidigare länkad video skjuter han botten på en hagelpatron på 40yards. Det är helt normal precision hos detta vapen. Den är snarare en bra bit bättre. Jag tänker inte ge exakta siffror med konfidensintervall, men 15mm spridning på 30m är ett annat sätt att uttrycka en rimlig förväntan. Men bättre är inte orimligt.

Vilken ammunition använder du?

Sitter kikarsiktet verkligen fast monterat?

Kan du använda lasern som sikte i stället - monterat på pipans kilbas?

Genomför test utan framstockskåpan!

(Vad skulle man shimsa?!? Pipan är friflytande ovan stocken - bara man låter bli framstockskåpan. Högst osannolikt att någon faktiskt skulle behöva shimsa. Men oftast även då kåpan är på. Låter puckat, men sant. Infästningen är något slags jönsig lösning för totalt okunniga, eller nå't.)

EDIT: Kan det vara fel på kikarsiktet? Riktpunkten flyttar sig mellan skott?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Ska jag "uppgradera"?

Inläggav Tempest 28 jul 2020, 18:00

Pipan hålls på plats av EN sprint och om inte toleranserna är rätt mellan lådan och pipan så är det oringarna som ska hålla i pipan still och gummi är ju känt för att ge efter vid belastning så det är väl inte så konstigt att pipinfästningen kan behöva shimsas.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (28 jul 2020, 18:06)

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer