KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Luftpangarn 30 jul 2019, 22:15

Blev ju påmind om en KRAL bössa jag förargat mig över att jag inte köpte då Cabom sålde dem för 16-1700kr. Nu har jag hittat den till ok pris, med gaspistong, i Holland. Men där säljs den ju med 40J... :-(

Jag läste häromdagen, att Hatsan kör med gasfjädrar, som man kan fylla på respektive tömma, med en vanlig PCP pump. Skitsmart!

Hur är det med andra gasfjädrar? Och om det inte sannoikt finns på KRAL bössan jag vill ha, kan man enkelt hitta fyllbara ersättningspistonger???

Kompression av gaspistong verkar visserligen inte jättesvårt. Men jag vill helst Krale i Holland befriar mig från ännu ett halvfärdigt projekt. Jag vill skjuta innan höstkylan biter!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Nitro 30 jul 2019, 22:28

Luftpangarn skrev: Men jag vill helst Krale i Holland befriar mig från ännu ett halvfärdigt projekt. Jag vill skjuta innan höstkylan biter!

Dags för spypåsen. Köp en Hw50 så kan du börja skjuta omgående utan strul. :-)
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav börne 30 jul 2019, 22:34

Nitro skrev:
Luftpangarn skrev: Men jag vill helst Krale i Holland befriar mig från ännu ett halvfärdigt projekt. Jag vill skjuta innan höstkylan biter!

Dags för spypåsen. Köp en Hw50 så kan du börja skjuta omgående utan strul. :-)

:smt016 :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Luftpangarn 30 jul 2019, 23:16

Öhh, jag vet det är självmål på precisionssidan vad gäller egenprecision. MEN, det jag är ute efter är att stocken lutar ända ner mot varbygelns nederkant, vilket ju fungerar som en "inbyggd hamster". Det kan ju faktiskt påverka min skytteprestation också? Jag menar, förutom pipa? Och gaspistong jämfört fjäder är väl också litet bättre?

Och så har vi det där med att jag tycker den vackra valnötsstocken trots allt slår betsad björk, eller vad nu HW har.

Jag köper helst denna bössa först, sedan troligen en HW57 med laddlucka. Allt för att djävlas med er. :lol: :-)

Det där med att välja bil eller puffra är inte alldeles självklart, tänker jag. Och med tanke på gårdagens tråd jag startade, kanske min avvägning faktiskt rationellt inte är uppåt väggarna?!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Luftpangarn 30 jul 2019, 23:23

För övrigt var spypåsen exklusivt reserverad för FWB300 och HW30s. HW50 har inte nött ut mina ögon än. Fast på 3:e plats lever den farligt. :lol: :-)


PPS Jag förutsätter att ni tagit min ursäkt för mitt ganska äckliga och otrevliga ordval. Och att det nu kan få vara ett internskämt? :oops:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Nitro 30 jul 2019, 23:30

Luftpangarn skrev: Det kan ju faktiskt påverka min skytteprestation också? Jag menar, förutom pipa? Och gaspistong jämfört fjäder är väl också litet bättre?

Det håller jag inte med om. En väl fungerande fjäder är ju vad proffsen på VM använder.

Luftpangarn skrev:Och så har vi det där med att jag tycker den vackra valnötsstocken trots allt slår betsad björk, eller vad nu HW har.

Absolut kan man välja skönhet före funktion, alla gör vi våra val.

Luftpangarn skrev:Jag köper helst denna bössa först, sedan troligen en HW57 med laddlucka. Allt för att djävlas med er. :lol: :-)

Haha, ska jag vara ärlig så tror jag mest att det blir du som får gråa hår med allt strul.

Jag tycker det är skoj med folk som vågar köpa udda vapen istället för att gå den trygga vägen, men jag tänker helt i välmening att du kan väl få det något så när bekymmersfritt med nånting :Hughug:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Luftpangarn 30 jul 2019, 23:36

Jag både uppfattar och uppskattar din och andras välmening Nitro! :Hughug:

Vi får se hur det utvecklar sig. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Kapten Kamin 31 jul 2019, 09:33

En fjäderbössa byggd för 40J, nedtagen till 10J, låter som ett bra recept på katastrofalt lång "locktime".
Om du inte bygger om med längre pistong (Shortstroke) så kommer den bli fruktansvärd att skjuta med..
Kan tipsa om en mycket trevlig bössa som är perfekt anpassad för 10J..HW30s heter den...
Riktigt kort locktime pga perfekt avvägd svept cylindervolym. :thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
börne (31 jul 2019, 09:35)

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Archon 31 jul 2019, 16:59

Luftpangarn skrev:Öhh, jag vet det är självmål på precisionssidan vad gäller egenprecision. MEN, det jag är ute efter är att stocken lutar ända ner mot varbygelns nederkant, vilket ju fungerar som en "inbyggd hamster". Det kan ju faktiskt påverka min skytteprestation också? Jag menar, förutom pipa? Och gaspistong jämfört fjäder är väl också litet bättre?


Det håller jag personligen inte med om. Nu har jag förvisso bara en enda gasfjäderbössa i min samling, men jag konstaterar att mina konventionella fjädervapen skjuter bättre samt är trevligare att skjuta med. Men detta beror inte enbart på gaspistongen. Avtrycket på min Gamo IGT är tämligen mediokert, särskilt med tanke på att bössan kostar över 3000 kronor som ny. Det finns bössor i samma prisklass med betydligt bättre avtryck, men jag drar mig lite för att rekommendera dem. Risken är ju att någon skitviktig jävel som bor på någon öde skärgårdsknalle anklagar en för att komma med 'elitistiska råd'. Sådant väcker obehagliga associationer till en viss mustaschprydd herre som levde i Tyskland på 1930-talet. En sådan hemsk övermänniska vill man ju inte vara. Det är många komponenter som ska samverka i en bössa, avtryck, pipa, drivkälla m.m. Att hävda att gasfjädervapen per automatik är bättre än konventionella fjädervapen är vanskligt. Byggkvalitén varierar ju mellan diverse vapen.

Det usla trycket i kombination med den kraftiga, snärtiga rekylen gör att jag får en rå skjutupplevelse när jag skjuter med min Gamo Whisper IGT, att jämföra med hur mjukt och silkeslent mina vanliga fjäderbössor skjuter.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav börne 31 jul 2019, 17:35

Luftpangarn skrev:Och gaspistong jämfört fjäder är väl också litet bättre?

Du är inte ensam om att tro detta, men ett väl fungerande fjädervapen fungerar minst lika bra. Så det är inget som säger att vapen med gaspistong är bättre bara för att dom har en sådan. Det du saknar är vridande krafter, men ett par delrin brickor framför/bakom fjädern med rätt smörja så kan fjädern vrida sig fritt utan att påverka bössan, min ger bara en lätt alldeles rak rekyl bakåt, inga vridande krafter alls med bara delrin brickor & molyfett.

Finns dom som monterar lager för att minimera den vridande kraften från fjädern, själv tänkt testa men inte blivit av då den ändå går så fint.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Silwer 31 jul 2019, 18:17

Medhåll, byte till gasfjäder ger inget på en bössa som är välbygd ned styrningar osv för fjädern och gasfjädervapnet blir tvärhårt att spänna upp i höga effekter.

Sämre vapen kan dock absolut dra nytta av en gasram, men som sagt det är ingen universalsanning.

Jag vet inte riktigt hur du gör och vad du tänker, men skjuter du öht nånting?

Eller är det nya idéer hela tiden bara som du genomgår med envishet?

Jag vet inte syftet med att strunta i allt och tro att man kan fundera ut saker själv bättre ska ge, men kanske är det så inom modelltågsintresset.

Du påstår att du har alla möjligheter till skytte med luftvapen, ut ch skjut sluta fantisera.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Leopold 31 jul 2019, 21:03

Vet ej säkert men jag betvivlar att någon av deltagarna på EM, VM i Springer-klass använder gasfjäder. Inget jag har hört talas om iaf. Och används det inte i dessa sammanhang där uberprecision krävs... då är det nog för andra syften.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Silwer 31 jul 2019, 21:12

Kort sagt det behpvs EJ för en välbygd bössa med en fjäder för pndamålet men ofta dyker det upp just vid höga effekter och de som pangar fjäderbössor som kan ge nästan 40j har säkert nytta av dem då fjädrarna korvar si i loppet pga värdelösa styrningar.


Fast vad det har med 10j att göra missade jag, är det frpga om nån Hatsanliknande fjäderbössa som npn trir funkar såååå bra i 10j

Personen har fel och har köpt fel vapen, meningslöst hårklyveri, skjut fullfart i stället.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Luftpangarn 02 aug 2019, 12:44

Okej, tack för heltäckande resonemang. Kanske därför bössan i Sverige levereras med fjäder, i stället för gaspistong. Om det ger både ett mer lättuppspänt vapen, och kanske enklaste sättet att få till en 10J version.

Och ja, jag har verkligen en olycklig tendens att dra igång för många experimentella projekt av alla de slag. Gärna påbörja nytt projekt, utan att slutföra föregående. De hamnar i projektlådor, som jag tar fram igen senare, och fortsätter.

Att min fantasi spinner hela tiden, är bara sådan jag är. Allting kanske går att göra annorlunda eller bättre. Det är inte sällan jag tröttnar på mig själv.

Igår var det bla "bell target", fast med hårsprejsfylld plastflaska, och tändande kulor. Borde bli en djävla smäll! I stället för vinkork som far upp i luften, kanske man också kunde ha en fyrverkeripjäs som avfyras av gasförbränningen? Dubbelsmäll, så att säga. :lol: Plastskrusvkorkar kan kanske ge väl explosiv historia?

Hårsprej använder en "vuxen" granne i sin potatiskanon, kaliber "plastavloppsrör". Lyckade skott går 150m ut i vattnet. Det händer mycket på stranden. :-)

"Säkerhetskulor" kan det också kanske bli, om man fäster tändsticksplånet på plastflaskan. Är dock inte helt road av tanken att stoppa tänstickssvavel i pipan. Kan ju repas. Ollonskott på flaskan, med någon avfyrningsmekanism..... ja tankarna skenar jämt.


På ångloken är dock modifieringar och experiment det vanliga. Folk testar sina ideer och diskuterar resultaten.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Silwer 02 aug 2019, 14:12

De enda jag kan komma på som satsade hårt på gasram och öven hade ensamrätt på dem var Theoben, de bygde sina bössor just för dessa gasram.

Dels var det väl för att slå Webley Patriot vilket de ju gjorde med en gasram i en enorm bössa, trolugen den största av sin typ man jan öht acceptera att använda Eliminator tror jag den hette, dyyyr.

Men de hade bygt vanligare modeller och öven med magasin SLR 98.

De hjälpte HW med deras HW90 som har Tveobens gasram som man kan fylla och tömma med luft, många fyller för mycket och bössan blir elak, drar man av lite är de bra bössor med trevligt trycke, ett alternativ till HW80 som har fjäder.

Så jo det har satsats på en gång i tiden, säkert är en del av Theobens gasramsbössor helt ok, nen knappast Crow magnum och Eliminator då sån hög effekt, uppåt 50J ör väldigt mycket och som sagt fomatet för att öht kunna spänna och använda dem.

Bössor bygda med tanke på gasram i mer lagomnvå är nog helt ok, men Theoben hade aldrig Rekordliknande trycke tex, de var dyra.

HW90 är väl inte gratis heller och stor men med kagom tryck i gascylindern är de bra om man inte har npt emot stora luftgevär.

Nåväl lite info från förr Theoben finns inte mer då en av dem dog och den andre lämnade det hela bla för att hjäloa FX med iaf tidiga regulatorer och är öven mannen bakom ST pipan.

Billiga masstillverkade bössor kan säker dra nytta av en gasram då den ju slår absilut rakt ut, men de flesta väljer väl det värsta, de blir trögspända och bitska när de slagit ut helt ned en riktig knäck!

I det här fallet har det svenska Lagom en funktion.
Senast redigerad av Silwer 02 aug 2019, 14:15, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav zpiff 02 aug 2019, 14:36

Även "potatiskanoner" är licensfria under 10 J. Skickar den potatisen 150 meter ut i sjön och om potatisen väger 150 g så kan du räkna på vilken effekt den har...
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Silwer 02 aug 2019, 14:40

Jojo, men i usa skjuter de vattenmeloner med lufttryckskanoner, vi behöver kanske inte ta det där.

Det är förbjudet i Sverige att använda system med gas som exploderar, räknas som den tyska eter snapsande Barakuda, monterades på en HW35, man snapsade i eter i cylindern och sköt rundkulor i .22.
Diabolerna då flög i bitar därav rundkulorna.

De tragglade ned eådenna i många år med början nångång på 50talet, den skulle räknas som licensvapen här.

Svårigheten var att få den gå jämt.
Senast redigerad av Silwer 02 aug 2019, 14:49, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav xt660x 11 jan 2020, 19:23

Jag har läst en del på detta forum. Och jag kan säga att det finns andra luftgevär som är minst lika bra som Hw gevären. Själv använder jag Norica luftgevär och träffar en snus dosa på 75 meter och det är bra kvalitet på dom gevären som jag har.
xt660x
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 feb 2018, 12:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: Norica air guns

Re: KRAL gasfjädrar / gaspistonger?

Inläggav Nitro 11 jan 2020, 19:39

xt660x skrev:Jag har läst en del på detta forum. Och jag kan säga att det finns andra luftgevär som är minst lika bra som Hw gevären. Själv använder jag Norica luftgevär och träffar en snus dosa på 75 meter och det är bra kvalitet på dom gevären som jag har.

Har förvisso ingen Hw bössa själv, men vad jag förstått på de som har och även ser på vad deltagare använder i diverse VM tävlingar osv. så har jag förstått att det är bössor av hög kvalité och som kan leverera bra precision.

Norica har jag inte erfarenhet av eller hört så mycket om så det kan jag inte uttala mig om.
Men det spelar egentligen ingen roll så länge man är nöjd med vad man har.

Däremot kan jag anse att när man pratar om precision är det väldigt viktigt att ange alla parametrar för att kunna jämföra och utvärdera. Annars är det egentligen helt orelevant.

Åtminstone det viktigaste som
- Avstånd
- Ställning
- Effekt

Som sagt skjut och ha kul oavsett vad du har.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer