Multifjädrad superduper ultra magnum - tankeexperiment

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Multifjädrad superduper ultra magnum - tankeexperiment

Inläggav Diocletian 25 aug 2018, 13:35

Jag skolkade från fysiken i gymnasiet. Hjälp mig reda ut nedanstående, men kom ihåg att det är ett tankeexperiment. Rekylen hade varit bisarr!

Vill man skjuta en slangbella med tyngre ammunition sätter man dit dubbla band. Är principen samma - eller liknande - med fjäder och pistong?

Exempel: En fjäderbössa skjuter 500 FPS i kaliber .22 med 14-grainsdiaboler. Någon stolle monterar dit fyra fjädrar med tillhörande fyra pipor, pistonger osv och anpassar hela bygget till dessa totalt fem pipor. Nu skjuter han fem .22-diaboler i 500 FPS åt gången ur något som ser ut som Arnolds minigun i Terminator II.. En femskottare! Vad jag förstår är detta genomförbart?

Nu till kruxet.
Han monterar nu ihop fjädrarna till en enda enhet avsedd att skjuta en enda diabol ur en enda pipa och gör övriga justeringar. Diabolen väger 5X14 grain, alltså 70 grain, lika mycket som de tidigare fem diabolerna tillsammans. Får han iväg den i 500 FPS? Såklart inte - min förvisso oförfinade intuition säger mig att det vore alldeles för skoj för fysikens lagar och regler!

Men jag förstår inte varför. Jag vet att ju tyngre fjäder, desto mer energi försvinner i rörelsen. Nu har vi fem fjädrar som driver en pistong. Vad är kruxet? Att ingen (?) byggt en sådan tingest beror väl snarare på att det vore opraktiskt än omöjligt?

Är det teoretiskt möjligt att bygga ett fjädergevär i bigbore? Fjädern dras tillbaka med ett skruvstäd eller dyl.

Finns det några exempel på sådana byggen? Jag vet att en Whiscombe har dubbla fjädrar, men det är en helt annan och otroligt imponerande konstruktion, troligtvis världens bästa!
Diocletian
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 jul 2018, 17:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Multifjädrad superduper ultra magnum - tankeexperiment

Inläggav Batistuta 25 aug 2018, 13:57

Ingen fysiker på något vis men du har cylindervolymen att ta hänsyn till. Ju kraftigare luftgevär desto större luftvolym som måste pressas genom för att kompensera tyngden på kulan. Tittar du på en PCP så måste den matas med högt tryck 100-200 bar för att nå höga hastigheter, dessa tryck tror jag är omöjligt att prestera med ett fjädergevär.

Hatsan har ett fjädergevär i kaliber .30 som fungerar det är väl det grövsta fjädergeväret jag vet.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Diocletian (25 aug 2018, 15:51)

Re: Multifjädrad superduper ultra magnum - tankeexperiment

Inläggav ZuumoO 25 aug 2018, 22:33

Kul tanke. Jag skulle inte vilja bryta i den pipan för att ladda =)
ZuumoO
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 jan 2011, 02:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Multifjädrad superduper ultra magnum - tankeexperiment

Inläggav 1qaz1qaz 26 aug 2018, 08:21

Testa lätt hemma.

Ta ett sugrör och blås igenom en tuggad pappersbit.

Mät sträckan.

Ta fem sugrör. Gör samma sak.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG


Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

  • Sponsorer